10. april 20131 Nyt fra Efterskoleforeningen Sekretærkursus 2 DGI-Byen 10. april 2013 v/ Christian Petersen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Introduktion til OK13. Det generelle resultat 2 årig overenskomstperiode Rammen:  1. år: 0,82 % - da reguleringsordning er i minus => ingen lønstigning.
Advertisements

Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Overenskomst 2011 – etårig overenskomst –
Hotel- & Restaurantskolen den 15
Faglig Klub Vi ønskede ikke konflikten, men valgte at kæmpe en forsvarskamp for kvalitet i undervisningen. Nu har regeringen grebet ind - hvad er perspektiverne.
Ledere i gang August 2010 Kaj Jørgensen, Lønchef
Arbejdstidsplanlægning 5 dages arbejdsuge
Konference Hotel Legoland, den 21. april 2010 De merkantile erhvervsuddannelser aktuelt nyt uddannelsesaftalens længde kæde-/koncerngodkendelser.
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
Nye stillinger som pædagogiske ledere Med overenskomsten pr. 1. april 2008 aftalte GL og Finansministeriet en ny stillingskategori for ledere i det almene.
Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Disposition Central – lokal aftale Gennemgang af de vigtigste bestemmelser og bilag.
xx RESULTATET OK15. RESULTATET  Lønstigninger, så reallønnen forventes sikret  Signal om at tidsregistreringen skal fungere  Partsprojekt på erhvervsgymnasierne.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE JOB MED LØNTILSKUD TIL FØRTIDSPENSIONISTER MØDE.
Ændringer i lærernes lønforhold og arbejdstid ved OK 13 Bestyrelseskursus Syd 2013 Frøslevlejrens Efterskole 4. oktober oktober 2013Frøslevlejren1.
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
Personalejura Førlederkursus Brogaarden, d. 17. april 2012 Specialkonsulent Cand.merc.jur. Christian Petersen
August 2008 PLUSTID - vil vi have det ? Det statslige område.
Hvad indeholder overenskomsten? Stormøde for handicaphjælpere Århus d. 13. maj 2009.
Nyt fra Efterskoleforeningen 1. TAP-undersøgelsen Nye skabeloner til TAP-kontrakter Hanne Lautrup Specialkonsulent 19. november 2015Oplæg på sekretærkursus1.
Overenskomst 2011 – etårig overenskomst Orientering om væsentligste elementer i OK-forliget mellem DANSKE ARK, ARKITEKTFORBUNDET, Konstruktørforeningen.
Kend din lønseddel Yngre Læge-dagen 9. juni 2012.
Temadage og kurser ”Regler for honorering når ansatte skal på temadage og kursus, og hvad kan med fordel aftales, inden et bevilget uddannelsesforløb begyndes”
ARBEJDSTIDSAFTALE Lederkursus Kapitel 1 Indledning Forudsætningerne for, at aftalen kan fungere og dermed, at intentionerne i forordningen om folkeskolen.
Aftale om ansættelsesvilkår Aftale om ansættelsesvilkår for ansatte der overgår til staten mv. i forbindelse med kommunalreformen. Aftalen gælder både.
1 OK 2013 Informationsmøder d. 20. juni 2013 Himmerlandscentrets Idrætsefterskole Haslev Idrætsefterskole Ladelund Efterskole Ringe Fri- og Efterskole.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
19. april 2012Kursus for sekretærer og forstandere 1 Brogaarden 19. april 2012 Ny Løn Ved specialkonsulent Christian Petersen.
De frie grundskoler i Danmark Udvikling, etablering, perspektiver NLS konference 29. – 30. marts 2016.
FORLIG MELLEM KL OG LC I HOVEDTRÆK Faglig sekretær LFS Flemming Kjærgaard Andersen OVERENSKOMST 2015.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Overordnede juridiske rammer Overordnede økonomiske rammer ved Jørgen Lycke Kursus for Kursus for bestyrelsesmedlemmer Hornstrup Centret 5. – 6. november.
Efterskoleforeningen Forhandling af lokal løn Christian Petersen Tlf: Kursus for nye forstandere.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
1 Samarbejde efter lockout Medlemsmøder Tommerup Efterskole d. 6. maj 2013 Midtsjællands Efterskole d. 7. maj 2013 Levring Efterskole d. 8. maj 2013.
Voksenlærlingordningen. Hvorfor en voksenlærlingeordning?  Voksenlærlingeordningen startede i 1997 for at modvirke de begyndende balanceproblemer på.
Medarbejdernes ansættelsesforhold Kursus for nye forstandere HUSET den 27. oktober 2016 Christian Petersen Tlf.:
Kursus for nye efterskoleledere ”Huset” oktober Kursus for nye efterskoleledere 1 Kursusugebegrebet og årsplan V. konsulent Ole Bjerring,
25. januar 2017 Kontorchef Kirsten Brix Pedersen
Ansættelsesk-ontrakt og løn
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Efterskoleforeningen
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Arbejdstid - frihed og rammer
OK17 Private opholdssteder og botilbud mv.
Kursus for skolerevisorer Hotel Comwell, Middelfart 23. oktober 2012
Nyt fra Efterskoleforeningen
Overenskomst-forhandlinger 2018
Introduktion til OK13 1.
Kursus for nye efterskoleledere ”Huset” oktober 2017
Et kortfattet overblik over direkte statstilskud 2018
Handelsskolernes Lærerforening
Lov Lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret Medlemmer, som opbruger dp-ret i uge – uge , får ret.
Forhandlingsfællesskabet
Forhandlingsfællesskabet
Informationsmøde om konflikt 2018
APV og Trivselsundersøgelse
Forlængelse af særlig uddannelsesordning
Orienteringsmøde om OK18-resultatet
OK18 Det kommunale og regionale forlig
Nye stillinger som pædagogiske ledere
OK-18 Forlig - RLTN Forhandlingsfællesskabet.
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
FOAS + A2B Arbejdstid TR-uddannelsen 1 A, Arbejdstid.
X OK15 resultatet.
Lokale lønforhandlinger
Den nye ferielov.
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Introduktion til OK13 1.
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Præsentationens transcript:

10. april Nyt fra Efterskoleforeningen Sekretærkursus 2 DGI-Byen 10. april 2013 v/ Christian Petersen

Disposition 1)Nye regler for fleksjob 2)Vedtægter 3)Udvikling i elevtal 4)Lockout Hvad drejer uenigheden sig om Administrative forhold 10. april 20132

Fleksjob Nye regler pr. 1. januar 2013 Fleksjob bliver midlertidige – revurderes efter 5 år Den ansatte får af arbejdsgiveren løn for den arbejdsindsats, han reelt yder: Aflønning = Produktivitet (P) x Timetal (T) x Timelønnen i henhold til den relevante overenskomst. –Produktivitet og timetal fastsættes af jobcenter –Timelønnen i overenskomsten kan fraviges efter aftale mellem den ansatte og skolen Derudover yder kommunen tilskud til resten af tiden, dog maks kr. Der kan søges refusion af den faktiske lønudgift med 50 % i Fleksbarsel.dk 10. april 20133

Vedtægter MBU godkender ved oprettelse, kombination med eller ændring til anden skoleform Bestyrelsen er ansvarlig for ændringer – ændringer skal godkendes iht. reglerne i vedtægterne! Bestyrelsen er ansvarlig for overensstemmelse med lovgivningen MBU fører tilsyn med overensstemmelse med lovgivningen Skal offentliggøres på hjemmesiden med datoer for vedtagelse, godkendelse i MBU og offentliggørelsen på hjemmesiden Træder tidligst i kraft ved offentliggørelse 10. april 20134

Antal elever ved skolestart 21. marts 2013Sekretærtræf Ikast /1010/1111/1212/13Andel 8. klasse ,1 % 9. klasse ,6 % 10. klasse ,3 % I alt ,0 %

Lockout – Hvad er det? Lockout er et kollektivt kampskridt LC/FSLs medlemmer er sendt hjem – betragtes teknisk som fratrådt midlertidigt. Øvrige ansatte fortsætter på normale vilkår Skolen må have åbent for elever Leder(e) eller ikke-lockoutede lærere skal have tilsyn døgnet rundt Der må ikke udføres konfliktramt arbejde – dog gerne af ledere Hvad med sekretæren? 10. april 20136

Lockout – uenigheden Arbejdstidsaftalen, den nuværende: Årlig bruttoarbejdstid (52 uger á 37 timer) = 1924,0 timer Fratrukket 5 ugers ferie á 37 timer = 185,0 timer Fratrukket helligdage (9 dage á 7,4 timer) = 66,6 timer Nettoarbejdstid på skoleåret = 1672,4 timer Af de 1672,4 timer er mellem Finansministeriet og LC aftalt: timer afsat til udvikling, lærersamarbejde, efter- og videreuddannelse timer afsat til egentid -> dvs. ca 500 timer er centralt disponeret. Herudover pausetid mv. 10. april 20137

Lockout – uenigheden 2 Moderniseringsstyrelsens ønsker: Årlig bruttoarbejdstid (52 uger á 37 timer) = 1924,0 timer Fratrukket 5 ugers ferie á 37 timer = 185,0 timer Fratrukket helligdage (9 dage á 7,4 timer) = 66,6 timer Nettoarbejdstid på skoleåret = 1672,4 timer Forstanderen skal have større ledelsesrum, så ingen centralt aftalte puljer! -Og heller ingen lokale aftaler mellem skolen og TR -Varslingsbestemmelser? 10. april 20138

Lockout – uenigheden 3 Skal lærerne arbejde mere? Skal lærerne undervise mere? Skal lærerne forberede sig mindre? Skal lærerne arbejde mere end 37 timer om ugen? Skal lærerne være mere på skolen? Skal lærerne fællesforberede sig? Skal forstanderen kunne differentiere forberedelsestiden? 10. april 20139

Lockout – administrative forhold Lockoutede skal ikke have løn, pension, ATP mv. Forudlønnede for april skal trækkes i løn efterfølgende Ikke afregnes ferie som ved alm. fratræden Fradrag beregnes pr. kalenderdag antal dages lockout/30 * månedslønnen Ikke løn under sygdom, barsel, tjenestefri mv. Barsel forlænges ikke med lockoutperioden Varslinger af kommende orlov modtages af skolen selvom der er lockout 10. april

Lockout – administrative forhold 2 Ferie, feriefridage og omsorgsdage der er påbegyndt senest d. 1. april kan afvikles med løn. Efter afslutning omfattes læreren af lockouten Deltage i planlagte kurser efter aftale med skolen og FSL – uden løn Ikke-konfliktramte lærere skal have løn som normalt – lønsystemet er forlænget for april april

Lockout - tilskud 10. april TilskudsbetingerUnder lockout Adgang til ophold hele kursusugen (7 dage): Dispensation 5 hele undervisningsdage (undervisn. el. pæd. tilrettelagt samvær) Dispensation 21 timers undervisning pr. kursusuge: 21 timers undervisning pr. kursusuge Dispensation, men skal indhentes i efterfølgende uger på kurset Mindste kursusugepris på kr. Ikke dispensation!

Indhentning af undervisning Oven i mindste timertal på 21 timer pr. uge i efterfølgende uger (Husk: 1 time = 60 min.). –Har skolen i forvejen planlagt fx 25 timer i en efterfølgende uge indhentes herved ”automatisk” 4 timer Ikke krav om erstatning af samme fagligt indhold i timerne –Fx kan en idrætstimer erstattes af en tysktime – eller omvendt. 10. april

Egenbetaling Elever er sendt hjem –Afslag i egenbetalingen svarende til den periode, hvor eleverne er sendt hjem –Gives i slutopgørelsen –Som generel rabat – ikke henført til de kursusuger, hvor der var lockout, da hver uge skal have mindstepris på kr. 10. april

Eksempel 1 Den sædvanlige ugepris på skolen er kr. i 42 uger = kr. En elev er sendt hjem i 1 uge pga. lockouten. Rabat: kr. fratrukket den statslige elevstøtte, som for denne elev udgør kr. = kr. Ny pris for 42 uger = kr. Der ydes statslig elevstøtte for alle 42 uger. 10. april

Eksempel 2 Den sædvanlige ugepris på skolen er kr. i 42 uger = kr. En elev er sendt hjem i 1 uge pga. lockouten. Rabat: kr. fratrukket den statslige elevstøtte, som for denne elev udgør 535 kr. = kr. Ny pris for 42 uger = kr. Der ydes statslig elevstøtte for alle 42 uger. 10. april

Egenbetaling Elever er ikke sendt hjem –Som udgangspunkt intet afslag i egenbetaling –Evt. manglende undervisning indhentes senere –Dog: Er tilbuddet tyndt i en længere periode eller har elever ikke haft adgang til ophold på skolen i fx weekender kan det give anledning til et vist nedslag i egenbetalingen 10. april