Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Informationsmøde om konflikt 2018

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Informationsmøde om konflikt 2018"— Præsentationens transcript:

1 Informationsmøde om konflikt 2018

2 Program Retlige og praktiske spørgsmål i forbindelse med strejke og lockout Hvem gør hvad: Aftaleenheden/lederen, Personale og HR Under konflikten, sygdom, barsel, ferie Nødberedskab og udbetaling af løn Hvad gør vi, når evt. konflikt afsluttes Kommunikation

3 Retlige og praktiske spørgsmål
En konflikt vil altid betyde reduceret drift Hvad der er konfliktramt arbejde afgøres konkret Lederes udførelse af arbejde under konflikten – vidtgående arbejdspligt Tjenestemænds udførelse af arbejde under konflikt Ikke organiseredes arbejde under konflikt Arbejdsvægring kan sanktioneres

4 Retlige og praktiske spørgsmål
Forældreinitiativer Ingen bemærkninger til rent private initiativer, men kommunen skal ikke medvirke ved at yde tilskud el. lign Lokaleudlån skal følge sædvanlige retningslinjer Faglige aktiviteter før og under konflikt Ingen faglige aktiviteter på arbejdspladsen Faglige møder: kun efter tilladelse fra ledelsen Lokaleudlån til faglige møder: efter sædvanlige retningslinjer

5 Konfliktens virkning for den ansatte
Ved varsling af konflikt bringer organisationen/arbejdsgiveren ansættelsen til ophør for de medarbejdere, der er omfattet af konflikten. Det er fastslået i arbejdsretlig praksis, at en lovligt varslet konflikt afbryder ansættelsesforholdet for de medarbejdere, der er omfattet af konfliktvarslet. Det betyder, at medarbejderen under konflikten ikke betragtes som ansat hos kommunen (arbejdsgiveren). Konfliktvarslet træder i stedet for den ansattes egen opsigelse af ansættelsen/arbejdsgiverens opsigelse. Medarbejdere har herefter ikke ret til at være på arbejdspladsen og skal på begæring aflevere nøgler til arbejdslokaler samt værktøj og andet udstyr (fx PC'er og mobiltelefoner), som tilhører kommunen.

6 Konfliktens virkning for den ansatte
Der optjenes ikke beskæftigelsesanciennitet Jubilæumsanciennitet optjenes ikke Ansættelsesforholdet afbrydes kl på konfliktens første dag Lønudbetaling stopper fra konfliktens begyndelse Også løn under orlov og uddannelse (”arbejdsgiver- perioden” forlænges ikke) Lønnen genoptages fra konfliktens afslutning og den ansatte genoptager sit arbejde Lønberegning foretages i begge situationer i henhold til § 2 i Aftale om lønberegning, dvs. faktisk antal timer

7 Konfliktens virkning for den ansatte
Påbegyndt og planlagt afspadsering afbrydes Påbegyndte kurser - i arbejdstiden - afbrydes Planlagte kurser kan ikke påbegyndes Aftalte omsorgsdage kan ikke påbegyndes Påbegyndt tjenesterejse afbrydes Planlagt tjenesterejse aflyses

8 Konfliktens virkning for den ansatte
Ansatte, der er omfattet af konflikt, optjener ikke ret til betalt ferie eller feriegodtgørelse under konflikten Strejke/lockout er en feriehindring Er ferien påbegyndt, når konflikten indtræder, holdes ferien som planlagt. Er konflikten trådt i kraft, når ferien begynder, suspenderes ferien

9 Konfliktens virkning for den ansatte
Retten til løn under sygdom bortfalder fra konfliktens begyndelse Sygdom opstået før konflikten/ej løn fra konfliktens start Sygdom opstået under konflikten/ej løn Kommunens pligt til at betale løn under sygdom genopstår ved konfliktophør Sygdom skal meddeles og retten til løn under sygdom genopstår ved konfliktophør

10 Konfliktens virkning for den ansatte
Forpligtelsen til at betale løn under barselsorlov/adoption bortfalder ved konfliktens start Orloven løber videre Den ansatte skal ansøge om barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark Kommunens pligt til løn under barsel/adoption genopstår ved konfliktens ophør

11 Konfliktens virkning for den ansatte
Opsigelser afgivet forud for konflikten får virkning efter deres indhold Opsagte og fritstillede medarbejdere er omfattet af konflikten

12 Konfliktens virkning for den ansatte
Påtænkte opsigelser og advarsler med høringsfrist under konflikten: Høringsfristen stopper med at løbe ved konfliktens start og genoptages ved konfliktens afslutning. I nogle tilfælde skal der sendes en ny påtænkt opsigelse eller advarsel. Kontakt personalejuridisk team efter konflikten. Påtænkte opsigelser og advarsler med høringsfrist efter konflikten: Høringsfristen forlænges med det antal arbejdsdage, konflikten har varet.

13 Konfliktens virkning for den ansatte
Tjenstlige samtaler: Kan afholdes for ikke- konfliktramte medarbejdere. Sygefraværssamtaler: Kan afholdes for ikke- konfliktramte medarbejdere. Efter konflikten kan der indkaldes til tjenstlige samtaler og sygefraværssamtaler igen.

14 Hvis strejke/lockout starttidspunkt
Strejke og Lockouten kan træde i kraft: Den 6. og 12. maj ved døgnets begyndelse. Konflikt kan starte på femtedagen efter evt. endeligt sammenbrud Efter afstemning om et mæglingsforslag Der vil ikke blive tilsendt nye lister over ansatte fra Personale og HR. Hvis konflikt bliver en realitet sendes mail til ledere om fakta i forhold til konflikten.

15 Hvem gør hvad, den ansatte og lederen
Den ansatte har meddelt leder, hvis pgl. Ikke er omfattet af konflikt. Hvis der ikke er kommet svar, lægges til grund, at den ansatte er omfattet af konflikten. Lederne har udfyldt tilsendte regneark vedr. konflikt og returneret til Personale og HR. Leder sikrer dog, at evt. korrektioner meddeles til Personale og HR, det drejer sig om nyansatte, og evt. afholdelse af ferie før strejke og lockout påbegyndes. Leder sikrer, der ikke er registreret ferie, sygdom mv. efter konfliktens start. Hvis der ligger fremadrettede registreringer, skal de slettes. Dette skal gøres senest dagen før konflikten træder i kraft.

16 Hvem gør hvad – lederen fortsat
Leder, der ikke er konfliktramt, sikrer almindelig daglig drift i forhold til løn- og personaleadministrative opgaver, på det personale, der ikke er omfattet af konflikten. I forbindelse med nødberedskab, opretter leder dem, der er i nødberedskab på timeløn, med tilsvarende oplysninger, løn m.v. som på den stilling, den pågældende er lockoutet fra.

17 Hvem gør hvad – Personale og HR
Personale og HR stopper de ansatte i løn, og sætter ligeledes i løn efter konfliktens afslutning Personale og HR sikrer information til lederne omkring konflikten. Personale og HR sikrer alm. daglig drift, for dem, der ikke er omfattet af konflikten.

18 Nødberedskab Generelt om nødberedskab Arbejde, der er: Livsvigtigt
Uopsætteligt/påkrævet for at undgå helbreds- og/eller varigt førlighedstruende følger Med bevarelse af store værdier

19 Nødberedskab Lokale aftaler om nødberedskab
Aftalerne indgås med kommunen og TR/den lokale kreds/afdeling eller organisationen Den lokale aftale skal indeholde oplysninger om: − Hvilke stillinger, ansat og karakter, der skal bestrides under konflikten − Hvilke opgaver, der skal løses − Fremgangsmåde for udarbejdelse af nødtjenesteplaner − Frist for indgåelse af lokale aftaler er dagen før konfliktens ikrafttræden − Bekræftelse sendes til KL og relevant organisation Tvist/uenighed før og under konflikt løses af KL og den relevante organisation Lokale aftaler kan ændres af aftalens parter ved behov

20 Nødberedskab Tillidsrepræsentantens opgaver under nødberedskab – gælder kun for TR, hvor der er indgået aftaler om nødberedskab TR er til rådighed for kommunen TR er vagtfri TR skal sørge for mandskab til dækning af nødberedskab TR modtager sygemeldinger TR får løn som fuldtidsansat. Nærmere vilkår afhænger af nødberedskabsaftalen

21 Nødberedskab Ansatte i nødberedskab skal oprettes på timeløn.
Udbetalingen følger almindelig udbetaling af timeløn Periode Frist for registrering i SD Lønudbetaling

22 Efter konflikten Ingen fortrædigelse – Hovedaftalen § 9
Fortrædigelsesklausulen betyder, at de ansatte efter konfliktens ophør genindtræder i deres tidligere ansættelsesforhold og skal genoptage arbejdet på det tjenestested, hvor de var ansat ved konfliktens begyndelse. Der skal ikke udstedes nyt ansættelsesbevis i forbindelse med genansættelsen, og de oprindelige ansættelsesvilkår fortsætter uændret. Nøgler, adgangskort og udstyr, som eventuelt måtte være inddraget i forbindelse med konfliktens iværksættelse, skal tilbageleveres til den ansatte. Ret og pligt til at genindtræde i stillingerne Udeblivelse er misligholdelse/ulovlig arbejdsnedlæggelse Ansættelsesforholdet har været ”suspenderet” og rettigheder genopstår Genindtræder i løn og opsigelsesanciennitet (med pause i konfliktperioden) Arbejdstid: skyggeforløb – den planlagt arbejdstid indgår i den samlede arbejdstidsopgørelse for hele normperioden

23 Kontakter under konflikt
Personale og HR: Tlf

24 Kommunikation Hjemmeside rettet mod borgere: Boks på forsiden. Ved konflikt – boks på alle hjemmesider under randers.dk Pressehenvendelser: - Overordnede spørgsmål om RK: Komdir - Spørgsmål vedr. fagområder: Fagchefer - Hvis du bliver kontaktet – køb tid/orienter din chef - Følg med i dagspressen og på randers.dk.


Download ppt "Informationsmøde om konflikt 2018"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google