Patientsikkerhedsrunder Hospitalsenheden Vest Hvad finder vi - og virker det?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Støj og stress i undervisning
Patientsikkert Sygehus Regionalt kickoff d. 30. august
Når du har været udsat for en fejl Patientsikkerhed for patienter.
Center for Kliniske Retningslinjer - en ny spiller i sygeplejen
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Patientsikkerhed Fejlkildeanalyser i sundhedsvæsenet
Patientsikkerhed og den menneskelige faktor Drejebog 1
Forebyggende behandling med medicin
(1 – 1½ times oplæg og dialogøvelser)
Klinisk retningslinie (clinical guideline)
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Information til samfundet og politikere
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Dansk Intensiv Database (DID) Årsrapport 2008
Hospitalsenheden VEST Fælles medicinkort.
Ildebefindende i diagnostisk afdeling
Patientsikkerhed og den menneskelige faktor Drejebog 2
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
DANSK POLITI Krisekommunikation – 112 dagen.
Set fra to studerende Lene Delf Nielsen og Tine Abildgaard Poulsen Studerende fra UCL, Odense.
Konsultation via webcam i almen praksis – fremtidens konsultationsform?
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Portalintegrationsprojektet Claus Andreasen PL, portalintegrationsprojektet.
University of Copenhagen, Department of Health Services Research Barrierer for adgang til skadestue for patienter med udenlandsk baggrund – med effekt.
6M-skema SVS Organisationens deltagelse Ansvar Plan for målopfyldelse
Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark Patientsikkerhed - Utilsigtede hændelser Anamarie Søgaard, Risk Manager, RN, SD, MI, Kvalitetssekretariatet, Rigshospitalet.
Kerneårsagsanalyser Kortere undervisningsoplæg eller indlæg på fx et personalemøde (30–45 minutter) DREJEBOG 2.
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Portalintegrationsprojektet
Video – ned med overliggeren! Rikke Langebæk, DVM, Phd-stud. Institut for Mindre Husdyrs Sygdomme Faculty of Life Sciences Københavns Universitet.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Retningslinier & procedurer Lokale/overordnede instrukser Praktiske procedurer.
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
Hospitalsenheden Vest Ledelse i Akutafdelingen Per Østergaard Jensen Cheflæge Hospitalsenheden Vest.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
Regionsrådsmøde 2. Maj
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
MM3 - Beslutningsstøttesystemer Definition af kliniske BSS (engelsk: DSS) Opsummering fra mm1 = intro til BSS Metoder til beslutningsstøtte (fra kap 15)
Kunstnergruppen Problemformulering: Der eksisterer ikke en effektiv formidling af/platform for, digital kunst på internettet. Vi vil finde ud af, hvordan.
Århus Universitetshospital Region Midtjylland Arbejdsmedicinsk Klinik Aarhus Universitetshospital Ane Marie Thulstrup.
Patientsikkerhed i speciallægepraksis Riskmanager Martin E. Bommersholdt.
Morten Madsen HR chef Vald. Birn A/S. VALD. BIRN A/S Nordeuropas største støberikoncern – Koncernhovedkvarter i Holstebro Total ca. 650 medarbejdere i.
Kvalitet og Udvikling Velkommen til patientens hospital.
Klinisk Diagnostik ”Laboratoriehuset” Fyraftensmøde April 2014.
Kortlægning af arbejdsopgaver og arbejdstilrettelæggelse for læger under videreuddannelse Danske Regioner og Yngre Læger Projektplan 31. august 2011.
Workshop 2 De usynlige organisatoriske barrierer for stresshåndtering v/ Tanja Kirkegaard.
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
HVORDAN SKABER VI KONSENSUS OM EN HØJ FAGLIG STANDARD? UDVIKLING AF KLINISKE RETNINGSLINJER PÅ TVÆRS AF SEKTORGRÆNSER Peter Bagger Praktiserende speciallæge.
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
D0sisdispensering Læringssæt om temarapporten: Dosisdispensering - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag Velkommen.
Flytteprocessen På vej mod Gødstrup
De seks tænkehatte (Edward de Bono)
Dosisdispensering
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Hospitalsenheden VEST
FOKUSPUNKTER & INDSAMLINGSREDSKAB VELFÆRDS-TEKNOLOGI-VURDERING [VTV]
Hospitalsenheden VEST
Årshjulet i LMU - Klinisk Patologi 2016
Hospitalsenheden VEST
הסט קיבה: הניתוח והשלכותיו
CVU Øresund · Bioanalytikeruddannelsen København ·
Hospitalsenheden VEST
Hvad er Virk? Er det en portal? Er det en linksamling?
Klinisk dokumentation på ensengsstuen
Faglig fokus: kompetencekort
Præsentationens transcript:

Patientsikkerhedsrunder Hospitalsenheden Vest Hvad finder vi - og virker det?

2 ▪ Analysemetode Risikoområder opdeles i emner: Kommunikation Oplæring og uddannelse Arbejdsmiljø Udstyr og apparatur Procedurer og retningslinier Barrierer og kontrolforanstaltninger mod fejl. Analyse af runder fra 2008 og 2009 – lever de op til formålet?

3 ▪ Resultat - risikoområder KOAUPB Kliniske Diagnostiske Service 1443 total Kommunikation, Oplæring og uddannelse, Arbejdsmiljø, Udstyr og apparatur, Procedurer og retningslinier, Barrierer og kontrolforanstaltninger mod fejl.

4 ▪ Resultat - tidsforbrug Der er anvendt 513,5 effektive timer på de 17 runder. 1/3 af den totale tid leveres af risikomanagerne.

5 ▪ Diskussion Lever runderne op til formålet? Finder vi risikoområder? Gør vi noget ved dem? Fremmes en patientsikkerhedskultur? Kan de effektiveres? Litteraturen siger flere runder, flere deltagere og flere risikoområder… Thomas et al. BMC Health Services Research 2005, 5:28 Frankel et al. Health Research and Educational Trust