Hvad lærte vi sidst? Art. 39 og Art. 17-18 omfatter ikke rent interne forhold, stadig krav om grænseoverskridende element: Pensumdom Angonese Arbejdstagerbegrebet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Ryk evt. underoverskrift en linje ned (tryk enter), hvis titel er på to linjer. Titel kan stå i to linjer. Du kan vælge en anden forside: tryk ‘nyt dias’
FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap
Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
883/04: Arbejdsløshedsydelser og aktivering I DK trESS seminar 13. september 2013 Professor dr. Jur. Kirsten Ketscher Forskningscenter WELMA Det Juridiske.
Kokopelli-sagen - hvad endte den egentlig med? Temadag om EU-sortslovgivning1.
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Statsstøtte og udbudsreglerne
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Projektkonkurrencen – forhandlingsadgangen – advokatens overvejelser Dansk Forening for Udbudsret 26. januar 2012 Partner, advokat Tina Braad Holst, Advokater.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
EU og det danske sundhedsvæsen
Forudgående underretning om tvangsindgreb
UDBUD.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ændring og overdragelse af kontrakter indgået efter EU-udbud – med særligt henblik på konkurssituationen Steen.
Hvornår må I kræve bekendelse af medarbejderne?
Unionsborgerskabet og retten til fri bevægelighed for personer
Forside Overskrift maks 2 linjer Underoverskrift eller beskrivende tekst Tekst går maksimalt til undermaginal 7,00 Ændringsadgang inden for udbudsretten.
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
GENERELT: FOR AT VÆLGE / BYTTE LAYOUT, HØJREKLIK PÅ SIDEN OG VÆLG. FORSIDE GRÅ Overskrift, helst kun én linje tekst Underrubrik, max 4 linjer tekst Navnet.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tele Danmarksagen C Kronologisk forløb: 1995: Juni: ansættelse 1/7-31/12: ansættelsesperiode 1/7-31/8: oplæringsperiode Medio august: oplyser om.
Begrundelsespligt? Advokat Henrik Holtse
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Dansk Forening for Konkurrenceret den 31. oktober 2006 Gentagelsesvirkning og fuldbyrdelse af afgørelser i EU v/Kirsten Levinsen Konkurrencestyrelsen.
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
1 © Copyright AK-Samvirke – 2014 Kontrol af Bopæl og ophold.
Bjørneklo bekæmpelse EnviNa 20. Februar 2015.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
DA-forslag til en reform af kontanthjælp Den 22. februar 2013.
Titeldias Logo blå Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ –
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Meddelelse Efter anmodning i pausen i fredags oplyses om følgende link, hvor man kan finde listen over pensumdomme:
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Aftale om ansættelsesvilkår Aftale om ansættelsesvilkår for ansatte der overgår til staten mv. i forbindelse med kommunalreformen. Aftalen gælder både.
1 Vejledning om anmeldelse af voldssager til politiet. Vold og trusler Vold er når en person angriber en anden person, f.eks. med slag og spark. Lette.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Hvad lærte vi sidst? 1.Tjenesteydelsesbegrebet 2.Introduceret til art. 49’s anvendelsesområdet: forbuddet mod diskriminationer og restriktioner 3.Introduceret.
Det fælles europæiske udbudsdokument Sådan virker det! Dialogmøder om ESPD i København og Odense foråret 2016.
Hvad lærte vi sidst? 1. Retten til at bevæge sig frit i EU (udrejse og indrejse) 2. De erhvervsaktives ret til at opholde sig i: - en anden medlemsstat.
Privates efterforskning Persondatalovens regler V/Jakob Lundsager.
Hvad lærte vi sidst? 1.At Art. 39 forbyder enhver diskrimination begrundet i nationalitet. Bred definition af en indirekte diskrimination, jf. O’Flynn.
Konference om Retssikkerhed på skatteområdet Onsdag den 4. november 2009 Fællessalen Christiansborg.
Uddannelsesstøtte til EU- arbejdstagere i Danmark Kontrol af arbejdstagerstatus.
Hvad lærte vi sidst? 1.Afsluttede om retten til fri bevægelighed og ophold i EU 2. TEF art. 39: -Pligtsubjekter -Rettighedssubjekter.
Hvad lærte vi sidst? 1.At etableringsbegrebet er bredt defineret 2.At EF-Domstolen ligeledes fortolker de rettigheder, som falder under art. 43 bredt,
Hvad skal vi lære i dag? 1.At løse en eksamensagtig opgave 2.At få afklaret nogle tvivlsspørgsmål om etableringsretten 3.Introducere til den frie bevægelighed.
Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området
Den danske forskerskatteordning
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Begrundelsespligt? Advokat Henrik Holtse
Hvad lærte vi sidst? At art. 49 omfatter
Servicedirektivet – og Domstolens praksis
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Ligebehandling: principper og begreber
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Persondata v/kontorchef Peter Fogh Knudsen
Dansk Forening for Arbejdsret 11. oktober 2017
Vintertjeneste på fortove
Seneste nyt v/advokat Milena Krogsgaard
Personligt Tillæg Folkepension.
Ekspropriation Grundlovens § 73, stk. 1:
FIR morgenmøde 22. november 2018
Præsentationens transcript:

Hvad lærte vi sidst? Art. 39 og Art omfatter ikke rent interne forhold, stadig krav om grænseoverskridende element: Pensumdom Angonese Arbejdstagerbegrebet og især om: -vederlagskravet: Steymann og Bosman -Kravet om reel og faktisk beskæftigelse

Reel og faktisk beskæftigelse: arbejdets omfang Nedre grænse: udelukker beskæftigelsesformer, der har så lidet omfang, at de fremstår som rent marginal og supplerende (Levin, pr. 17). 1.Det er ikke afgørende, jf Trojani: -Hvorvidt arbejdet arbejdsforholdet har en sui generis-karakter -Personens større eller mindre produktivitet -Hvorledes midlerne til at sikre aflønningen tilvejebringes -Aflønningens begrænset størrelse

Reel og faktisk beskæftigelse: arbejdets omfang 2. Den national ret skal lægge objektive kriterier til grund, som f.eks. -Arbejdets uregelmæssighed, at man skal stå til rådighed for arbejdsgiveren C-357/89 Raulin -arbejdets begrænset varighed, Raulin og C- 413/01 Nini Orasche. Deltidsarbejder: arbejdstagere, Levin.

Reel og faktisk beskæftigelse: socialt arbejde: Trojani Begrundelse: ikke tale om økonomisk virksomhed, når der er tale om personer, der ikke er i stand til at arbejde under normale vilkår; arbejdet tilpasset personen og ikke omvendt. Tager i betragtning arbejdets formål Dommens resultat i den konkrete sag: Ikke vurdere generelt, om der var tale om reel og faktisk virksomhed, idet arbejdet blev fastlagt på individuel basis. Op til den nationale ret at afgøre det, tage i betragtning om Trojanis opgaver normalt kunne anses for henhørende under arbejdsmarkedet. Dommens rækkevidde (H.R.spm): at arbejde sigter mod social reintegration er ikke længere et afgørende kriterium i modsætning til afgørelsen i sag 344/87Bettray

Hvad skal vi i dag? 1.Art. 39 og kravet om ligebehandling 2. Art. 17 og kravet om ligebehandling

Art. 39 og Rfo 1612/68 ligebehandlingsprincippets: materielt anvendelsesområde 1.Alt der kan relateres til selve arbejdsforholdet, adgang til beskæftigelse, ansættelse- og arbejdsvilkår, herunder løn 2. Sociale fordele og skattemæssige fordele Bredt defineret: alle forhold, der kan besværliggøre integrationen af arbejdstagere i gæstelandet. Husk sag 59/85 Reed. Sag 137/84 Mutsch (processprog) og 237/94 O’Flynn (begravelseshjælp omfattet), sag 63/86 adgang til bolig, C-334/94 Kom mod Frankrig adgang til fritidsaktiviteter.

Forbud mod diskrimination begrundet i nationalitet 1.Direkte diskrimination: -Eks -retfærdiggørelse 2. Indirekte/skjult diskrimination: -eks -retfærdiggørelse:

Art. 39 og indirekte diskrimination Sag C-237/94 O’Flynn 17 Ifølge Domstolens faste praksis forbyder ligebehandlingsprincippet […] ikke alene åbenlys forskelsbehandling begrundet i nationalitet, men enhver form for skjult forskelsbehandling, som ved anvendelse af andre kriterier reelt fører til samme resultat […]

Art. 39 og Indirekte diskrimination Sag C-237/94 O’Flynn (forsat) 18 Nationale retsforskrifter må derfor antages at medføre indirekte forskelsbehandling, når de heri indeholdte betingelser, selv om de gælder uden forskel efter nationalitet, først og fremmest berører vandrende arbejdstagere […] eller dog overvejende berører sådanne arbejdstagere […] eller når de heri indeholdte betingelser gælder uden forskel, men lettere kan opfyldes af indenlandske end af vandrende arbejdstagere […] eller navnlig risikerer at ramme vandrende arbejdstagere […] 19 Herfra gøres kun undtagelse, såfremt sådanne retsforskrifter er begrundet i objektive hensyn, som er uafhængige af de pågældende arbejdstageres nationalitet, og såfremt de står i rimeligt forhold til det formål, der lovligt tilstræbes med den pågældende nationale lovgivning […]

Art. 39 og indirekte diskrimination C-15/96, Schöning-Kougebetopoulou 23 […] de betingelser for automatisk oprykning på grundlag af anciennitet, der er fastsat i BAT, [er] klart til skade for vandrende arbejdstagere, der har tilbagelagt en del af deres karriere inden for det offentlige i en anden medlemsstat. De nævnte betingelser er derfor i strid med det princip om forbud mod forskelsbehandling, der er fastsat i traktatens artikel 48 og i artikel 7, stk. 1 og 4, i forordning nr. 1612/ Det ændrer i den foreliggende sag intet herved, at visse offentligt ansatte i Tyskland kan være i samme situation som de vandrende arbejdstagere, og heller ikke, at der i medlemsstaterne gælder forskellige bestemmelser med hensyn til, hvorledes ordningerne for offentligt ansatte er opbygget og fungerer.

Forskelsbehandling i henhold til bopæl C-350/96 Clean Car 30 På dette grundlag kan kravet om, at statsborgere fra andre medlemsstater skal have bopæl i den pågældende medlemsstat for at kunne blive udpeget som bestyrer for en virksomhed, som udøver håndværks-, handels- og industrivirksomhed, udgøre en indirekte forskelsbehandling begrundet i nationalitet, som er i strid med traktatens artikel 48, stk Det vil kun forholde sig anderledes, hvis indførelsen af en sådan betingelse om bopæl er begrundet i objektive hensyn, som er uafhængige af de pågældende arbejdstageres nationalitet, og står i et rimeligt forhold til det formål, som lovligt tilstræbes med den nationale lovgivning (jf. sag C-15/96, Schöning).

Forskelsbehandling i henhold til bopæl C-279/93 Schumacher Begrænset skattepligtige dårligere stillet end fuldt skattepligtige -Forskellige skatteklasser for gifte og ugifte, men kun en for begrænset skattepligtige -Fuldt skattepligtige mulighed for at få opgjort deres indkomst sammen med deres ægtefælle -Begrænset skattepligtige fik ikke de samme fradrag

Forskelsbehandling i henhold til bopæl C-279/93 Schumacher 28 Der er imidlertid en fare for, at nationale bestemmelser af denne karakter, hvorefter der sondres på grundlag af bopæl, således at der ikke indrømmes ikke-hjemmehørende visse skattemæssige fordele, som til gengæld indrømmes personer, der er hjemmehørende på statens område, navnlig rammer borgere fra andre medlemsstater. Ikke-hjemmehørende er således som oftest statsborgere i andre stater. 29 Skattemæssige fordele, som kun indrømmes personer, der er hjemmehørende i en medlemsstat, kan derfor indebære en indirekte forskelsbehandling på grundlag af nationalitet. 30 Endvidere bemærkes, at forskelsbehandling efter fast retspraksis kun kan bestå i, at der på sammenlignelige situationer anvendes forskellige bestemmelser, eller at den samme bestemmelse anvendes på forskellige situationer. 31 Med hensyn til direkte skatter er situationen for hjemmehørende og ikke-hjemmehørende som udgangspunkt ikke sammenlignelig.

Forskelsbehandling i henhold til bopæl C-279/93 Schumacher 34 Det forhold, at en medlemsstat ikke indrømmer en ikke-hjemmehørende visse skattemæssige fordele, som tilkommer en hjemmehørende, indebærer derfor ikke generelt en forskelsbehandling, idet de to kategorier af skattepligtige ikke befinder sig i en sammenlignelig situation.

Diskriminationsforbuddet og unionsborgerskabet C-85/96 Sala 62 I henhold til traktatens artikel 8, stk. 2, har unionsborgerne de rettigheder og pligter, der er indeholdt i traktaten, herunder den i traktatens artikel 6 knæsatte ret til ikke inden for traktatens materielle anvendelsesområde at blive udsat for forskelsbehandling på grundlag af nationalitet. 63 Det følger heraf, at en borger i Den Europæiske Union som appellanten i hovedsagen, der lovligt har bopæl i den pågældende værtsmedlemsstat, kan støtte ret på traktatens artikel 6 i alle de tilfælde, der er omfattet af fællesskabsrettens materielle anvendelsesområde […]

Diskriminationsforbuddet og unionsborgerskabet C-456/02 Trojani Trojani lovligt bosiddende i Belgien; i besiddelse af en opholdstilladelse. Pr. 40: Det bemærkes i det foreliggende tilfælde, at selv om medlemsstaterne kan betinge opholdet for en unionsborger, der ikke er erhvervsaktiv, af, at denne råder over tilstrækkelige midler, følger det dog ikke heraf, at en sådan person ikke under sit lovlige ophold i værtsmedlemsstaten kan være omfattet af det grundlæggende princip om ligebehandling, således som det er fastsat i artikel 12 EF.

C-456/02 Trojani Pr. 44 […] en national ordning som den i hovedsagen omhandlede – for så vidt som der herefter ikke indrømmes unionsborgere, der ikke er statsborgere i medlemsstaten, og som opholder sig lovligt dér, sociale forsorgsydelser, selv når de opfylder de betingelser, der stilles til statsborgere i denne medlemsstat – en forskelsbehandling på grundlag af nationalitet, der er forbudt efter artikel 12 EF. Pr. 43 […] hvad angår sådanne ydelser kan en unionsborger, der ikke er erhvervsaktiv, påberåbe sig artikel 12 EF, når han lovligt har opholdt sig i værtsmedlemsstaten i en vis periode, eller han har en opholdstilladelse.

Diskriminationsforbuddet og unionsborgerskabet C-138/02 Collins 1.Arbejdssøgende som unionsborger har krav på ligebehandling også med hensyn til tildeling af sociale ydelser (pr ) 2. Bopælskrav, lettere opfyldt af værtslandets egne statsborgere: indirekte diskrimination (pr. 65) 3. Begrundet i objektive hensyn og proportionalt? 4. Legitimt at kræve forbindelse mellem arbejdssøgende og landets arbejdsmarked. Bopælskrav i princippet egnet til at sikre, at der er sådan en tilknytning, hvis i øvrigt proportionalt (pr )

Hvad skal vi i morgen? Art. 39 indeholder også et forbud mod restriktioner/hindringer til arbejdskraftens frie bevægelighed, jf. Graf, Bosman, Danske firmabil sag. Introducere til etableringsretten Etableringsbegrebet, jf. Gebhard og Centros

Læsning af pensumdomme -Bosman -Graf -Den danske firmabil sag -Gebhard -Centros

Anbefalet læsning EU-Kranov: Kap afs. 3, Kap. 12 afs. 2 til 2.5 Ensig Sørensen og Runge Nielsen s