Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Uddannelsesstøtte til EU- arbejdstagere i Danmark Kontrol af arbejdstagerstatus.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Uddannelsesstøtte til EU- arbejdstagere i Danmark Kontrol af arbejdstagerstatus."— Præsentationens transcript:

1 Uddannelsesstøtte til EU- arbejdstagere i Danmark Kontrol af arbejdstagerstatus

2 C-46/12, L.N. Det præjudicielle spørgsmål Er det i overensstemmelse med EU-retten at afvise SU til erhvervsaktive EU/EØS-statsborgere, der er kommet til Danmark med det hovedformål at studere? Traktatens art. 45: Forbud mod forskelsbehandling af arbejdstagere, for så vidt angår beskæftigelse, aflønning og øvrige arbejdsvilkår. Arbejdstagerforordningens art. 7: Arbejdstageren nyder samme sociale og skattemæssige fordele som indenlandske arbejdstagere. Opholdsdirektivets art. 24: Forud for erhvervelse af ret til tidsubegrænset ophold (5 års ophold), er værtsmedlemsstaten ikke forpligtet til at yde studiestøtte i form af stipendier eller lån til andre personer end arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og personer, der har bevaret denne status, samt deres familiemedlemmer.

3 C-46/12, L.N. EU-Domstolens afgørelse 21. februar 2013 Begrebet ”arbejdstager” i art. 45 TEUF’s forstand er et selvstændigt EU-retligt begreb, som ikke må fortolkes indskrænkende. Begrebet skal defineres på grundlag af en samlet vurdering af de objektive kriterier, som karakteriserer arbejdsforholdet. Forhold vedrørende den berørte persons adfærd før og efter beskæftigelsesperioden er uden betydning for status som arbejdstager, jf. art. 45 TEUF. Danmark kan ikke længere give afslag på SU til EU/EØS-statsborgere, der er arbejdstagere eller selvstændige erhvervsdrivende, selv om de er kommet til Danmark med det hovedformål af studere.

4 Dommens politiske konsekvenser Opfølgning på dommen indgår i de politiske forhandlinger, der foregik i foråret 2013, om en reform af bl.a. SU-systemet med henblik på en forbedring af de offentlige finanser på 2,2. mia. kr. i 2020. SU til et større antal EU/EØS-arbejdstagere vurderedes at medføre en merudgift på 390 mio. kr. om året (2013-prisniveau). Politisk aftale om afgivelse af årlig status for udviklingen. Krav om værnsinitiativer eller omlægning af SU-systemet, hvis udgiftsskønnet overskrides. Politisk aftale om, at praksis skærpes mest muligt og at der indføres en løbende kontrol på baggrund oplysninger om timetal/indkomst

5 Dommens juridiske konsekvenser Ændring af praksis – Ved tildeling af SU til EU/EØS-arbejdstagere tages udgangspunkt i en samelet vurdering af sagens faktiske forhold på ansøgningstidspunktet (dokumentation for ansættelse m.v.). – Der skal være tale faktisk og reel beskæftigelse, bortset fra beskæftigelse af så ringe omfang, at den fremtræder som et rent marginalt supplement. Ændring af loven – Hjemmel til at samkøre registeroplysninger i kontroløjemed. – Klar hjemmel til at kræve SU tilbage og standse fremtidige udbetalinger, hvis støttemodtager ikke er/har været arbejdstager.

6 SU til EU-statsborgere 2008-15 20082009201020112012201320142015 SU-modtagere------------------------- Antal personer, der modtager SU ---------------------- EU/EØS-statsborgere 1) 5.0985.7806.6267.3918.35711.41914.90617.975 - Heraf EU/EØS-arbejdstagere under uddannelse 1302022793404412.9025.3697.653 Tildelt stipendium----------------------------------------- mio. kr. --------------------------------------- EU/EØS-statsborgere 1) 202236285321376482661799 - Heraf EU/EØS-arbejdstagere under uddannelse 5811141894220 319 Støtteårsværk 2) ------------------------------------------ Antal ----------------------------------------- EU/EØS-statsborgere 1) 3.4113.821 4.4584.9395.6147.1039.51111.393 - Heraf EU/EØS-arbejdstagere under uddannelse 771201652042631.3453.1214.484 1) Inklusive Kroatien, der blev medlem af EU i 2013, og Schweiz. 2) Et støtteårsværk svarer til 12 måneders støtte for én eller flere SU-modtagere. Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet.

7 Baggrund for kontrollen Det danske eIndkomstregister – Alle arbejdsgivere er forpligtet til at indberette skattepligtig løn til eIndkomstregisteret ved lønudbetaling antal arbejdstimer bruttoløn Styrelsens egne oplysninger – Oplysninger om tildeling af SU, herunder registrering af ”ligestillingsårsag” (EU-EØS- arbejdstager)

8 Opbygning af kontrollen Kontrolsystemet er en integreret del af SU-sagsbehand- lingssystemet Månedlig kontrol af en 3-6 måneders periode Producerer ”undringslister” på baggrund af objektive kriterier Hensigten er ikke at kontrollere de SU-modtagere, der formodes at opfylde betingelserne, hvorfor disse sorteres fra Bagvedliggende forudsætning for kontrollen – 10-12 timers arbejde om ugen – Månedlig indtægt på ca. 4.700 kr.

9 ”Sorteringsmaskinen” Kriterierne for udtræk til kontrol - undringsliste – Først kontrolleres lønnen – Dernæst timetallet – Skemaet læses fra venstre til højre – Hvis kravet i kolonne A ikke er opfyldt, så kontrolleres i kolonne B. Hvis kravet i kolonne B heller ikke er opfyldt, så kontrolleres i næste række kolonne A). AB Grøn 14.127 kr. ≤ Løn130 timer ≤ timer Gul 9.418 kr. ≤ Løn < 14.127 kr. 87 timer ≤ timer < 130 timer Rød Løn < 9.418 kr. Logisk irrelevant

10 Yderligere sortering Orange Pink Er der "gul status" i 3 måneder i træk bliver den 4. kørsel orange og kommer ud til nærmere kontrol. N Hvis der i alle 3 måneder er indkomst på mindre en 4.300 kr. eller under 40 timer udtages sagen til nærmere kontrol ærmere kontrol.

11 Sagsbehandlingen Sager, der udtages i kontrollen gennemgås manuelt Vi sender et høringsbrev til støttemodtagerne og beder om dokumentation for arbejdstagerstatus – svarfrist på 3-4 uger. Fristsager: Modtager vi ikke dokumentation inden fristen træffer vi afgørelse om tilbagebetaling af SU og at evt. fremtidig udbetaling af SU standses. Dok-sager: Modtager vi dokumentation, vurderer vi om støttemodtageren kan betragtes som arbejdstager. Hvis ikke, så træffes afgørelse om tilbagebetaling af SU og at evt. fremtidig udbetaling af SU standses.

12 Hvad finder vi? Ca. 4% af populationen udtages på undringsliste Fremsatte krav Vi kan ikke finde frem til de sager, hvor virksomheden snyder med indberetning af løn og timer PeriodeAntal krav 2014 (maj-dec)408 2015 (jan-dec)1.089 2016 (jan-feb)128 Totalt1.623


Download ppt "Uddannelsesstøtte til EU- arbejdstagere i Danmark Kontrol af arbejdstagerstatus."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google