Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mariagerfjord Kommunes indsats på beskæftigelsesområdet
Advertisements

Workshop 5.
New Insight - Noter til præsentation
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Hvad ved vi og hvordan skaffer vi os mere viden?
“Fra sygefravær til arbejdsevne”
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Søren har gået på specialskole hele sin skoletid og blev derefter indskrevet på et beskyttet værksted Han har nu været beskæftiget på værkstedet i en årrække.
Regeringens 2. beskæftigelsesstrategi for personer med handicap Job og Handicap - det kan lade sig gøre - Stig Langvad, DH 24. oktober 2009.
Dialogen mellem jobcenter og Beskæftigelsesregion
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
P ROJEKT : ” LÆREPLADSER TIL ALLE ” I T HISTED 14/
U18 i Odense Samarbejdet mellem behandling og myndighedsområdet.
Instituttet for Blinde og Svagsynede i samarbejde med Handivid, støttet af Arbejdsmarkedsstyrelsen Ny Praksis april 2011 – april 2013 v. Lise Plagborg.
Anbefalinger til arbejdet med ”Det gode CV” Oplæg til lokal dialog.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Erfaringer om, hvad der virker i indsatsen mod langtidsledighed Jobcenter Roskilde, Anne Haarløv, April 2013.
Jobenheden V. Zina Zvizdic. Jobenheden  Fremskudt beskæftigelses indsats i udsatte boligområder  Borgeren udvælges opgangsvis  Arbejder.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Hvordan arbejder jobcentrene med afklaring af arbejdsevnen/arbejdsprøvning? Jobcenter Roskilde Birthe Haastrup Anette Perós.
Tilbud på KompetenceCenteret Aktiveringsstrategi 2011 KompetenceCenter Haderslev skal signalere en proaktiv og professionel tilgang til kerneydelsen.
Skanderborg Det økonomiske gab  Merudgifter på knap 100 mio.  Merindtægter på godt 80 mio.  Udfordringen er knap 20 mio. Beskæftigelse & Sundhed.
FORSTÆRKET INDSATS FOR UDFALDSTRUEDE I AC OG FTF A- KASSERNE Politik og Praktik - om beskæftigelsesindsatsen i Midtjylland 10. februar 2012 Jobcenterchef.
AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT FOR ØKONOMI 15. MAJ 2014 UDFORDRINGER FOR ARBEJDSMARKEDSPOLITIKKEN 15. MAJ 2014 UDFORDRINGER FOR.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværk for teamledere på sygedagpengeområdet.
Hedensted 1 Fastholdelse via tidlig virksomhedsrettet indsats Hedensted Ålborg den 18. september – opstartsseminar om sygedagpengereformen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015.
Møde med a-kasserne om Akutpakken 18. september 2012.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ministermål 3 og 4. Udfordringer og strategier v/ Kirsten Thomsen, BRHS Seminar om Beskæftigelsesplan 2014.
Job og virksomhed Arbejdsmarkedsudvalget Mandag d. 1. februar
OPLÆG INDSATSER FOR LANGTIDSLEDIGE Oplæggets indhold 1 1 Udviklingsprojektets baggrund08.00 – Forebyggelse og håndtering af langtidsledighed08.45.
Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Serviceudbud 2009 Kontakt- og aktiveringsforløb for alle arbejdsmarkedsparate ledige.
1 Hvordan nedbringer vi langtidsledigheden? Forandringsteori og resultatbaseret styring i Jobcenter Silkeborg Jens Folman Jobcenterchef.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
Investeringer og nye tiltag i lyset af refusionsomlægningen pr. 1. januar v. Beskæftigelseschef Katrine Birk.
UNGE I FOKUS – VIBORG KOMMUNE. MÅLGRUPPEN MÅLGRUPPEN ER ØVRIGE UDDANNELSESPARATE MED MERE KOMPLEKSE BARRIERER OG AKTIVITETSPARATE MODTAGERE AF UDDANNELSESHJÆLP,
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Indsats og resultater - sigtelinjer for 2013 og 2014 v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Kontrolleret forsøg På rette vej i job Projektperiode: – Målgruppen er kontant- og starthjælpsmodtagere i match gruppe 2 På landsplan.
Udfordringer i Region Syddanmark Jobcentre Job til personer med handicap Stig Langvad, formand, DSI.
”Forebyggelse af langtidsledighed og en indgang” Erfaringer og samarbejde mellem Jobcenter Silkeborg og lokale a-kasser V/Daniel Bomholt og Poul Andersen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Hvordan er den gode virksomhedsservice i centrum i Beskæftigelsesindsatsen? v/ Kontorchef Kirsten Thomsen,
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Velkommen til fælles temadag om opfølgning på akutindsatsen og det fremtidige samarbejde d. 28. august 2013.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
Mandag d. 6. februar 2017 Arbejdsmarkedsudvalget
/ Anne-Sofie Skovmand Karrierestedet, Jobcenter København
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Beskæftigelsesstrategi i Furesø
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Resultater VC generation 2 Jobcenter Aalborg
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
JobFirst seminar om virksomhedsrettet indsats
Vidensbaseret praksis i botilbud
Om Evidens i Jobevidens.dk
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk

Agenda  Hvordan har vi grebet akutindsatsen an?  Hvordan har vi brugt den personlige jobformidler?  Hvad har indsatsen bestået i?  Hvilke erfaringer har vi gjort med akutindsatsen?  Hvilke elementer fra akutindsatsen har vi valgt at bruge i den ordinære indsats?

Akutindsatsen i Lyngby-Taarbæk Jobcenter har bestået af flere elementer  Tilbud om en personlig jobformidler – ”Akut Martin”  Samarbejdet med anden aktør  Afholdt informationsmøder om akutpakken  Samarbejdet med A-kasser og fagforeninger  Deltaget i phonerkampagnen – ”Luk op for ny jobmuligheder”

Hvad er en personlig jobformidler? Den ledige har ret til en personlig jobformidler, som hjælper den enkelte i alle led af jobsøgningen Jobformidleren skal i samarbejde med den ledige gå aktivt ud og opsøge relevante virksomheder og finde konkrete nye job

Terapeut Myndigheds- person Virksomheds- konsulent Inspirator Motivator Uddannelses- vejleder Tekstforfatter Støttepædagog

Individuel og målrettet indsats Udgangspunktet er at arbejde aktivt med de specifikke problemstillinger og muligheder den enkelte har i forhold til sin jobsøgning

Grundig og realistisk afklaring Sikre en grundig afklaring af kompetencer og ressourcer som grundlag for det fremadrettede arbejde

Arbejde aktivt med den lediges jobperspektiv Motivere og understøtte den ledige i at se kompetencer og kvalifikationer i et nyt lys, og sikre et bredere perspektiv for jobsøgning

Lægge en klar strategi for jobsøgning Skabe fokus og klarhed i jobsøgningen ved at sætte klare mål og udarbejde en konkret strategi for, hvordan målet opnås. Sikre pejlemærker og undgå at jobsøgningen styres af tilfældigheder

Kvalificere og forbedre jobsøgning Kvalificere og forbedre ansøgninger og CV samt understøtte de konkrete jobsøgningsstrategier

Målrettet opkvalificering Sikre at den ledige har de rette kvalifikationer og kompetencer målrettet konkrete job

Sikre en virksomhedsrettet indsats Bruge virksomhedsrettede tilbud som en mulighed for, at den ledige kan sælge sig selv. Formidle konkrete jobåbninger

Sikre det bedst mulige match mellem borger og virksomhed Sikre en håndholdt indsats I de virksomhedsrette tilbud og I jobbet Sikre én indgang til jobcenteret med virksomheds- konsulenten i centrum Identificere og anerkende virksomhedernes behov Et godt samarbejde med virksomhederne er afgørende for succes med akutpakken Det handler om at…

Bo mistede sit job som marketingdirektør. I starten tænkte Bo, at det ville blive let at finde et nyt job, men opdagede at der var mange om buddet. Efter 3,5 års ledighed blev Bo tilknyttet en personlig jobformidler i jobcenteret. Den personlige jobformidler præsenterede Bo for en konkret jobåbning, som sælger i et lille software firma. Både Bo og firmaet kunne se perspektiv i et samarbejde, hvorfor Bo i dag er ansat som sælger i firmaet. Fra marketingdirektør til sælger

Hvad har vi lært fra casen  Et godt samarbejde med virksomheder skaber jobåbninger – også for langtidsledige  Det handler om at se den lediges kompetencer i et nyt lys – tænk kreativt og realistisk i forhold til jobmuligheder  Tillid og samarbejde samarbejde er afgørende

Ud af de 44 i forløb har 25 været i ordinær beskæftigelse

 Giver mulighed for en målrettet indsats ift. den enkelte  Sikrer fleksibilitet i processen  Gør det muligt at kombinere uddannelse, samtaler og virksomhedsrettede tilbud – heldsorienteret tilgang  Gør det muligt at skabe resultater for denne målgruppe med hver deres særlige behov Muligheder i indsatsen

 Kræver mange ressourcer  Mange er meget langt væk fra arbejdsmarkedet  Store forventninger ift. den personlig jobformidler  Indsatsen tager tid Udfordringer i indsatsen

Gruppen har behov for en aktiv indsats Det er vigtigt med et tæt samarbejde med den ledige Virksomhedsrettede indsats er vejen til job Individuel indsats virker - med tryk på fleksibilitet Det tager tid at få et job Konklusionen er altså at …

 Intensivering af antallet af samtaler i løbet af de første 6måneders ledighed  Større fokus på virksomhedsrettede tilbud – løntilskud efter 6 måneders ledighed  Tilbud om en personlig jobformidler Hvad har vi taget med - ny strategi for indsatsen på dagpengeområdet

Spørgsmål?