 Barnet fortæller 47,1 %  Forældre 35,0 %  Andet familiemedlem 1,8 %  Andre børn 1,7 %  Hospital/læge 2,4 %  PPR/socialforvaltning 1,3 %  Institution/skole.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Advertisements

BØRN OG SEKSUALITET AUGUST 2013
Oplæg til arbejdsgruppe vedr
Velkommen til 3 ugers kursus
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Team for seksuelt misbrugte børn på Rigshospitalet
Udsendelse til international tjeneste
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Håndtering af seksuelle overgreb mod mennesker med handicap
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Anonym Digital Rådgivning
Jeg støtter barnet ved:
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
DANSK SELSKAB FOR SPISEFORSTYRRELSER Årsmøde 12. og 13. april 2010
Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
Pædofili Pædofili.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Definition Seksuelle overgreb og seksuelle krænkelser Baggrundsviden
Sexuel udvikling Anette Løwert.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
1 Handleplan. 2 Ved mistanke Mærk din reaktion Skynd dig langsomt med mindre der er fare Indkald til møde med kolleger Indkald evt. til tværfagligt møde.
Børn og unges sociale liv online
Det Inddragende Netværksmøde
NFBO konference august 2014 Børns stemmer
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder Etnisk Ung LOKK.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
At være pårørende til et menneske med affektiv bipolar lidelse
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten Alkoholkoordinator / Afd. for sundhedsfremme og forebyggelse,
Kærestevold ’Vold er ikke løsningen’, Nuuk 26. November, Nina Schütt.
NFBO konference august 2014 Børns stemmer  Anette Baadsgaard, daglig leder CSO, Rigshospitalet, København  Mimi Strange, direktør, Januscentret, København.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Forberedelse af videoafhørring af børn udsat for sexuelle overgreb Saqqummiisoq: Oline Inûsugtok’, Qaammaaviup ningiua.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Spændingsfeltet mellem tro og psykologi Aida H. Andersen og Ole Rabjerg, Agape.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Børn har ret – ved de det? Hindsgavl, den 21. september 2015.
Børn og seksualitet Fuglevængets børnehus Børn skal udvikle deres seksualitet på en naturlig og sund måde gennem deres nysgerrighed Det er vigtigt, at.
Hvordan er dit samspil med børnene? Ballerup den 31. oktober 2010 Psykolog Peter Westmark
Grønland 2009Vold er ikke løsningen1 Hvorfor går hun ikke bare Sekretariatsleder Lene Johannesson.
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
”Jeg kommer ud med mine følelser hos nogen, der ved, hvordan det er” - Gruppetilbud til unge, hvis forældre eller søskende har en psykisk sygdom.
Spot på æresrelaterede konflikter – symptomer og mestringsstrategier UU Danmark 28. September 2016 Basim I. Osman cand. psych., aut. psykolog selvstændig.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Målrettet kommunikation
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Læring gennem registrering og indberetning
Personlig stof- og alkoholpolitik
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Præsentation af Lida og jeg, faglig baggrund
Camilla Jacobi Psykolog Center for Spiseforstyrrelser, Herning
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Præsentationens transcript:

 Barnet fortæller 47,1 %  Forældre 35,0 %  Andet familiemedlem 1,8 %  Andre børn 1,7 %  Hospital/læge 2,4 %  PPR/socialforvaltning 1,3 %  Institution/skole 6,1 %  Plejeforældre 0,8 %  Krænker 0,5 %  Andre 3,4 % Anette Baadsgaard CSO Rigshospitalet

 < 12 år 74 7,4%  år ,8%  år ,8%  Voksen ,0% Anette Baadsgaard CSO Rigshospitalet

 Forældre (primært mødre) 22  Andet familiemedlem 3  Kæreste 5  Veninde 9  Lære/studievejleder 5  Kontaktperson 9  Socialrådgiver 4  Sundhedspersonale 8  Andre 9 Anette Baadsgaard CSO Rigshospitalet

 Konflikt med forældre 7  Kontakt med psykiatrien 8  Psykiske og fysiske reaktioner 14  Særlig begivenhed 25  Inden for en uge efter overgreb 10  Vides ikke 10 Anette Baadsgaard CSO Rigshospitalet

 Ønske om at beskytte andre  Psykiske reaktioner  Fysiske reaktioner  Kæresteforhold Anette Baadsgaard CSO Rigshospitalet

 Barnet spørger om ting det ikke forstår  Ikke alderssvarende seksuel viden  Adfærd  Unaturligt forhold til egen krop Anette Baadsgaard CSO Rigshospitalet

 Skyld og skam  Tab af relation  Uvidende om konsekvenser  Erfaring med/viden om omgivelsernes reaktioner på overgreb  Mediernes behandling af overgrebssager  Fratages kontrol over egen situation  Mistænkeliggørelse Anette Baadsgaard CSO Rigshospitalet

 Tro på barnets/den unges udsagn  Fortælle barnet/den unge, hvis man ser det mistrives  Være fastholdende i sin bekymring  Udtrykke sig direkte om bekymring for overgreb  Informere om lovmæssige forpligtelser – underetningspligt.  Holde ord  Bevare roen Anette Baadsgaard CSO Rigshospitalet

 Turde tro på det man ser  Turde handle på det man ser – konfronterer barnet den unge  Kan vi give barnet/den unge tid efter første spæde betroelse – vente med at handle?  Barnets/ den unges medbestemmelse? Anette Baadsgaard CSO Rigshospitalet