Bygningssamarbejde på Campus Nakskov Peer Lundquist Bygningschef, CELF
CELF ERHVERVSSKOLE MED AFDELINGER I NAKSKOV, MARIBO OG NYKØBING F- Kringelborg & Holger Brothagensvej Bispegade Merkurs plads Nakskov
Campus Nakskov Kringelborg & Holger Brothagensvej Bispegade Merkurs plads Nakskov (Bygnings-)samarbejde mellem: VUC Nakskov Gymnasium & HF CELF Lolland Kommune
Udfordringen For mange kvadratmeter til for få elever fordelt på mange aktører med forskellige interesser
… så der skal samarbejdes om optimering af de sekundære funktioner Bygningsdrift – Pedeltjeneste – Rengøring – Vedligeholdelsesplanlægning – Udførelse af vedligehold – Optimering af lokaleudnyttelse IT Intern post Telefoni Kantine Reception Bibliotek Etc. Bygningerne og deres drift er typisk den store post……så dagens tema er særdeles relevant.
Samarbejder på Campus Nakskov OpgaveOrganisering BygningsdriftVaretages af CELF som værtsinstitution i et administrativt fællesskab (pedeltjeneste, vedligeholdelsesplanlægning, vedligehold, visse håndværksydelser) Lolland Kommune får udført opgaverne som indtægtsdækket virksomhed RengøringBlev tidligere varetaget af det administrative fællesskab Er nu udliciteret Optimering af lokaleudnyttelse Udlejning af lokaler Frasalg Tværgående lokaleoptimering CELF udlejer til UU Nakskov Gymnasium udlejer til Lolland Kommunes 10.- klasser CELF har frasolgt bygningsmasse til Lolland Kommune (jobcentret) og staten (VUC) Hmmm KantinedriftCELF driver kantinen med tilskud fra de øvrige
Andre samarbejder OpgaveOrganisering ITNej ReceptionNej BibliotekLolland kommunes bibliotek
Gode råd Gå efter at samarbejde på alle de områder, hvor der kan høstes stordriftsfordele – i form af lavere omkostninger og/eller bedre kvalitet – Hvad ville man have gjort, hvis man var én institution? Fordel herefter effektiviseringsgevinsten fair mellem deltagerne – Det kræver åbenhed om tallene og åben dialog – Forhandlet retfærdighed …..Men brug en simpel omkostnings-fordelingsmodel uden for mange særydelser og særpriser i et stort ydelseskatalog Beskriv ydelserne på et overordnet niveau – Hvad kan I regne med bliver gjort? – På hvilken måde? – Med hvilken hast? ”Helpdesksystem”
Barrierer 1.Interne ressourcer i de enkelte institutioner 2.Forskellige behov og ønsker hos institutionerne 3.Vi er konkolleger 4.Hvad er en fair fordelingsnøgle? 5.Historikken! 6.Der opstår ting, man ikke lige havde set komme!