Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvorfor er effektiv indkøb så vigtigt ?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvorfor er effektiv indkøb så vigtigt ?"— Præsentationens transcript:

1 Hvorfor er effektiv indkøb så vigtigt ?
Konference om effektiv indkøb Odense 7. april 2016 Billeddias Udskift baggrundsbillede: Indsæt nyt billede fra fil (Indsæt > Billede > Fra fil) Billedets størrelse skal være 25,4 cm x 19,05 cm og placeres 0 cm fra top og 0 cm fra venstre kant. (Højreklik på billedet og vælg formater billede. Indsæt koordinater og størrelse. Klik OK) Højreklik på billedet og vælg rækkefølge > Placer bagerst. Slet det gamle billede. Herefter er det nye billede synligt.

2 God råd om indkøb –ATS- -18. feb. 2016
 Den Kongelige Ballet kunne have sparet et meget stort beløb ved at handle i Tøj & Balletsko. Det Kongelige Teater har købt skrå brædder fra et eksklusivt snedkerværksted, men kunne have fået skæve andensorteringsbrædder i nakken for langt under det halve i Silvan.  Administrationen på Kronborg har købt en clockradio med snooze-funktion til Holger Danske hos Fona i Helsingør uden at indhente andre tilbud.  Det Kongelige Bibliotek kunne have sparet et milliardbeløb, hvis man i stedet for den nuværende indretning havde købt reolsystemer af modellerne Ivar, Billy eller Gorm i Ikea.  Statens Mausoleum for Kunst har brugt alt for mange penge på malerarbejde, fordi mausoleet havde svært ved at skille sig af med sit gamle malerfirma, Eckersberg & Søn, som efterhånden var nået op i helt vanvittige priser.  Rigsrevisionen påpeger, at Moesgaard Museum burde have indhentet tilbud fra Jysk, inden man investerede i ny topmadras til Grauballemanden.

3 Agenda Skolernes økonomi Finanslov 2016 Rigsrevisionen
QVARTS-rapporten Side 3

4 Skolernes økonomi Billeddias
Udskift baggrundsbillede: Indsæt nyt billede fra fil (Indsæt > Billede > Fra fil) Billedets størrelse skal være 25,4 cm x 19,05 cm og placeres 0 cm fra top og 0 cm fra venstre kant. (Højreklik på billedet og vælg formater billede. Indsæt koordinater og størrelse. Klik OK) Højreklik på billedet og vælg rækkefølge > Placer bagerst. Slet det gamle billede. Herefter er det nye billede synligt.

5 Almene gymnasier Titeldias Kilde: Gymnasiernes årsrapporter

6 Erhvervsskoler Titeldias 18-09-2018
Kilde: Erhvervsskolernes årsrapporter

7 SOSU-skolerne Titeldias Kilde: SOSU-skolernes årsrapporter

8 VUC Titeldias Kilde: VUC skolernes årsrapporter

9 Nøgletal 2014 Titeldias Kilde: Skolernes årsrapporter

10 Finanslov 2016 Billeddias Udskift baggrundsbillede: Indsæt nyt billede fra fil (Indsæt > Billede > Fra fil) Billedets størrelse skal være 25,4 cm x 19,05 cm og placeres 0 cm fra top og 0 cm fra venstre kant. (Højreklik på billedet og vælg formater billede. Indsæt koordinater og størrelse. Klik OK) Højreklik på billedet og vælg rækkefølge > Placer bagerst. Slet det gamle billede. Herefter er det nye billede synligt.

11 Omprioriteringsbidrag på 2 pct. årligt
Billeddias Klik på Indsæt billede ikonet og find dit billede. Billedet skal have størrelsen: højde: 9,26 cm, bredde: 23 cm. Placering skal være: horisontalt: 1,2 cm og vertikalt: 6,93 cm fra øverste venstre hjørne Brug eventuelt hjælpelinjer samt beskæringsfunktion til at placere billedet korrekt.

12 Finanslovsaftale for 2016 Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi i Aftalen finansieres bl.a. af omprioriteringsbidrag på 2 pct. på erhvervsskoler i 2016 eksklusiv erhvervsskoler. Aftale om løft af erhvervsuddannelserne i 2016 Der afsættes en pulje på i alt 150 mio. kr. i til kvalitetsudvikling. Puljen fordeles efter aktivitet.

13 Aftale om finansiering af EUD-reform
Indførelse af særskilte taxametre for fjernundervisning. Tilpasning af tilskud til voksenuddannelsescentrene (VUC) til realiserede holdstørrelser på ordblindeundervisning for voksne. Tilpasning af taxametertilskud, herunder bygningstilskud. Der gøres op med den ubegrundede taxameterforskel mellem stx og hhx. Forhøjelse af basisgrundtilskud

14 Aftale om finansiering af EUD-reform

15 Rigsrevisionen Billeddias
Udskift baggrundsbillede: Indsæt nyt billede fra fil (Indsæt > Billede > Fra fil) Billedets størrelse skal være 25,4 cm x 19,05 cm og placeres 0 cm fra top og 0 cm fra venstre kant. (Højreklik på billedet og vælg formater billede. Indsæt koordinater og størrelse. Klik OK) Højreklik på billedet og vælg rækkefølge > Placer bagerst. Slet det gamle billede. Herefter er det nye billede synligt.

16 RR-beretning om statsregnskab 2014

17 RR-beretning om VUC 2016

18 RR om indkøb på universiteter 2015

19 RR om indkøb på universiteter 2015

20 Omkostnings- og effektiviseringsanalyse af ungdomsuddannelsesinstitutionerne

21 QVARTS-rapporten Omkostnings- og effektiviseringsanalyse
Erhvervsskoler, sosu-skoler, almene gymnasier og VUC Indkøb, bygningsdrift, administration & ledelse, eksamen Qvartz i samarbejde med Ernest&Young og EVA Dataindsamling: Survey, besøg mv. i marts og april

22 Forbedringspotentialet fordelt på institutionstyper
Forbedringspotentiale fordelt på institutionstype DKK i mio. Erhvervsskoler VUC Almene gymnasier 46-72 -8-11 15-24 12-18 19-30 30-37 90-121 21-32 77-109 52-67 Indkøb Bygningsdrift Administration og ledelseAdministration og ledelse Eksamensafholdelse Eliminering I alt Kilde: Quartz+Co analyse

23 Overordnet kortlægning af institutionerne
De 229 uddannelsesinstitutioner har samlet set DKK 23,9 mia. i bruttoomkostninger, der kan fordeles på 6 formålskategorier, der findes i skolernes årsregnskab. 69 procent af omkostningerne går til løn Omkostningerne for de 229 uddannelsesinstitutioner DKK mia. Ikke-løn Løn 23,9 16,0 2,6 7,3 (31%) 13,4 16,5 (69%) 3,8 3,0 2,9 0,7 1,2 1,7 0,6 0,4 0,2 0,4 0,2 0,2 0,2 0,0 0,1 Samlede omkostningerSamlede omkostninger Undervisning Bygningsdrift* Administration og ledelseAdministration og ledelse Omkostninger ved særlige bevillingerOmkostninger ved særlige bevillinger Kostafdeling ekskl. bygningsdrift*Kostafdeling ekskl. bygningsdrift* Markedsføring * Omkostninger til kostafdelingers bygninger er lagt ind under omkostningerne til bygningsdrift Kilde: Formålsregnskabet 2013; QVARTZ analyse

24 Omkostningsbasen nedbrydes i tre niveauer via et omkostningshierarki
Analysens overordnet omkostningsbase Omkostningsbasen nedbrydes i tre niveauer via et omkostningshierarki Niveau 1: Fokusområde Niveau 2: Formålsbetegnelse Niveau 3: Artskonto BYGNINGSDRIFT Indvendig vedligeholdelse Prioritetsrenter Husleje mv. Afskrivninger Ejendomsskatter Øvrig drift Husleje mv. Rengøring Forsyning Bygningsinventar Kantinedrift Øvrige Udvendig vedligeholdelse Afskrivninger og aktiver IT-tjenesteydelser Øvrige tjenesteydelser IT-varer Øvrige varer Øvrige driftsaktiviteter Rejser og befordring Repræsentation Vedligeholdelse INDKØB Undervisning Forbrug i administrationen Til brug ved markedsføring SAMLEDE OMKOSTNINGS-BASE Indkøb ved særlige bevillinger Forbrug kostafdeling ADMINISTRATION OG LEDELSE Kostafdeling Markedsføring Administration og ledelse Løn Indkøb Over/underskudskasse Arbejde med særlige bevillinger EKSAMENSAF-HOLDELSE Detaljeres ikke i formålsregnskabet

25 Analysens overordnet omkostningsbase
Omkostningsbasen består af fire dele, hvor den største er bygningsdrift efterfulgt af administration, støttefunktioner og ledelse Fordeling af omkostningsbasen på de fire overordnede fokusområder, 229 uddannelsesinstitutioner DKK mio. 10.620 4.058 (38%) 2.817 (27%) 3.060 (29%) 685 (6%) Omkostningsbase i alt Bygningsdrift* Øvrigt indkøbØvrigt indkøb Administration, støttefunktioner og ledelseAdministration, støttefunktioner og ledelse Eksamensafholdelse** * Indløb til bygningsdrift er placeret under bygningsdrift, da indkøbet er relateret til driften af institutionernes bygninger ** Omkostninger til eksamensafholdelse er fastlagt ved bottom-up analyse baseret på Kvalitet- og Tilsynsstyrelsens censurplaner Kilde: Formålsregnskabet 2013; QVARTZ analyse

26 indkøb Der bruges i alt DKK 2,8 mia. på indkøb, og de tekniske skoler har med DKK 0,8 mia. de højeste indkøbsomkostninger på tværs af institutionerne Indkøbsomkostninger for de 229 uddannelsesinstitutioner i 2013 DKK mia. Indkøbsomkostninger for de 83 erhvervsskoler i 2013 DKK mia. 2,0 2,8 0,8 2,0 0,6 0,4 0,1 0,1 0,6 0,2 Erhvervsskoler skoler skoler skole SOSU skoler I alt Erhvervsskoler gymnasier VUC Kilde: Formålsregnskabet 2013; QVARTZ analyse

27

28

29

30

31

32

33

34

35 Indkøb Udbrede og forbedre brugen af rammeaftaler som fx Statens Indkøb og SKI I højere grad indgå i indkøbsfællesskaber   Og herigennem opnå bedre priser på Digitalt udstyr, som PC’er, multimedietavler mv. Inventar Rejser, hotel- og konferenceydelser Fødevarer Undervisningsmaterialer Kontorartikler, medie mv.

36 Bygningsdrift Udlicitere og dimensionere rengøring bedre
Optimere brug af pedeller, bygningsansvarlige mv. Reducere kantineunderskud Købe mere effektivt ind vedr. bygningsdrift, jf. pkt. om indkøb, fx vedr. vagtydelser, håndværkerydelser mv.

37 Administration og ledelse
Øge anvendelsen af administrative fællesskaber, fx vedr. IT-serverdrift Lønhåndtering Bogføring Bedre ressourceanvendelse vedr. studieadministration, kommunikation og markedsføring Øge digitaliseringen af arbejdsgange, fx via blanketflowsystem

38 Eksamensdrift Mere effektiv eksamensplanlægning
Mere effektiv lokalestyring ved afholdelse af prøver

39 Spørgsmål Billeddias Udskift baggrundsbillede: Indsæt nyt billede fra fil (Indsæt > Billede > Fra fil) Billedets størrelse skal være 25,4 cm x 19,05 cm og placeres 0 cm fra top og 0 cm fra venstre kant. (Højreklik på billedet og vælg formater billede. Indsæt koordinater og størrelse. Klik OK) Højreklik på billedet og vælg rækkefølge > Placer bagerst. Slet det gamle billede. Herefter er det nye billede synligt.


Download ppt "Hvorfor er effektiv indkøb så vigtigt ?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google