LANDSKONFERENCE 2006 Hvordan kan kommunerne hjælpe børn med særlige behov bedst muligt fra start? Børn med særlige behov - og dagplejen V/ John Andersen, cand. psych. En undersøgelse gennemført for FOA af UdviklingsForum
LANDSKONFERENCE 2006 Undersøgelsens formål At skabe overblik Kortlægge vanskeligheder Udvikle ideer Afklare hvem der kan være i dagplejen Formidle erfaringer
LANDSKONFERENCE 2006 Om undersøgelsen Eksisterende undersøgelser Fokusgruppeinterview Interview i fire kommuner Tilbagemeldinger fra dagplejer
LANDSKONFERENCE 2006 Hovedtemaer i oplægget Hvem er børnene Hvem er forældrene Cases Metoderne Dagplejeren Dagplejepædagogen Den rummelige dagpleje Hovedpointer
LANDSKONFERENCE 2006 Hvem er børnene (1) Understimulerede børn Børn med manglende tilknytning Børn af flygtningen og indvandrere
LANDSKONFERENCE 2006 Hvem er børnene (2) Grædebørn Autistiske børn For tidligt fødte børn Overfølsomme og sårbare børn Motoriske vanskeligheder Børn med sprogproblemer
LANDSKONFERENCE 2006 Hvem er forældrene Skilsmisseforældre Forældre med psykiske lidelser Meget usikre forældre ”Moderne” forældre Dårligt begavede forældre Flygtninge-/indvandrerforældre
LANDSKONFERENCE 2006 Cases For tidligt fødte Autistiske børn Specialdagplejen En helhedsorienteret indsats
LANDSKONFERENCE 2006 Eksempler på metoder Viden om børn og forældre Bekymringsbarometer Beskrivelse af barnet Iagttagelse og fortælling Den gode pædagogik Tras Kuno Beller
LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejeren Mellem udfordring og belastning Muligheder og vanskeligheder Anvendte metoder Skriftligheden som krav
LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejepædagogen (1) Fornemmelser skal der ord på Dagplejerens personlighed En fælles proces Det tværfaglige samarbejde Dagplejepædagogen som konsulent
LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejepædagogen (2) Dagplejerens kompetence skal respekteres Der er tale om et samarbejde og en fælles udforskning Der skal udfordres og gives støtte Lytte og rumme dagplejerens følelser
LANDSKONFERENCE 2006 Den rummelige dagpleje God trivsel Læring og udvikling Integration Solidaritet Inkluderende pædagogik
LANDSKONFERENCE 2006 Pointer og handlemuligheder At skabe overblik Kortlægge vanskeligheder Udvikle ideer Afklare hvem der kan være i dagplejen Formidle erfaringer