LANDSKONFERENCE 2006 Hvordan kan kommunerne hjælpe børn med særlige behov bedst muligt fra start? Børn med særlige behov - og dagplejen V/ John Andersen,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sårbare unge P I H L I N K L U S I V E - oplæg og dialog om planer for
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Når lærere samarbejder med forældre
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
TIP TEAMET Teamet for inkluderende pædagogik
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen.
Ordblindhed Hvad er det?.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
Børns kompetenceudvikling (SDQ) og social baggrund
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
”Smidstrup Skærup Skole i bevægelse” Skolebestyrelsen Marts 2011.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Nye Veje i Specialundervisningen. Målet for Nye Veje Det overordnede mål er, at alle børn skal inkluderes mest muligt med respekt for deres funktionsniveau.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Læring og inklusion i skolen
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Tværfagligt og tværsektorielt samarbejde omkring udsatte familier Aulum 26 november 2009.
Temaeftermiddag 28. oktober 2014
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Konsultative praksisformer i PPR
Det robuste barn – et foredrag om opdragelse
Inklusion og inkluderende processer
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Inklusion og Specialviden
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Relations kompetencer
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Overskrifter: Hvad skal der til for at styrke samarbejdet med forældrene om børns læring, og hvilken effekt har det?  En grundlæggende, forskningsbaseret.
NQMV 2006 LOKK  LOKKs børnestatistik 2005 En undersøgelse om 1681 voldsramte børn på danske krisecentre.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
MODTAGELSE AF FLYGTNINGEBØRN I DAGPLEJEN ODSHERRED Dagplejepædagog Tina Veron.
Dagplejen – en god start på livet FOAs bud på dagplejens fremtid Landskonferencen Kvalitet i dagplejen Nyborg Strand d maj 2010.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Læring fra de gode eksempler i hverdagen Frederiksbergs samarbejde mellem UU og den boligsociale indsats Januar 2016.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
MindSpring – empowerment af flygtninge Årets Projektdag 15. juni 2016 Mette Blauenfeldt – Dansk Flygtningehjælp.
LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejen Livsform og relation Per Schultz Jørgensen.
Fremtidsdrøm om dagplejen NØGLE modellen N – Beskriv den nuværendes situation Hvad fungerer godt i dag? Hvad vil kunne komme til at fungere godt? Hvad.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Hjælp til en god debat om forældresamarbejdet John Andersen UdviklingsForum.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
FOA Landskonference 2006 Børn med særlige behov i Vejle Kommune V/ Ole Robenhagen, ledende psykolog, PPR-Vejle Kommune.
Spot på æresrelaterede konflikter – symptomer og mestringsstrategier UU Danmark 28. September 2016 Basim I. Osman cand. psych., aut. psykolog selvstændig.
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
En god start på livet – i dagplejen
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Børn med særlige behov i dagplejen
Hvordan synliggør vi dagplejen som et moderne pasningstilbud
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Strategiske pejlemærker
Præsentationens transcript:

LANDSKONFERENCE 2006 Hvordan kan kommunerne hjælpe børn med særlige behov bedst muligt fra start? Børn med særlige behov - og dagplejen V/ John Andersen, cand. psych. En undersøgelse gennemført for FOA af UdviklingsForum

LANDSKONFERENCE 2006 Undersøgelsens formål At skabe overblik Kortlægge vanskeligheder Udvikle ideer Afklare hvem der kan være i dagplejen Formidle erfaringer

LANDSKONFERENCE 2006 Om undersøgelsen Eksisterende undersøgelser Fokusgruppeinterview Interview i fire kommuner Tilbagemeldinger fra dagplejer

LANDSKONFERENCE 2006 Hovedtemaer i oplægget Hvem er børnene Hvem er forældrene Cases Metoderne Dagplejeren Dagplejepædagogen Den rummelige dagpleje Hovedpointer

LANDSKONFERENCE 2006 Hvem er børnene (1) Understimulerede børn Børn med manglende tilknytning Børn af flygtningen og indvandrere

LANDSKONFERENCE 2006 Hvem er børnene (2) Grædebørn Autistiske børn For tidligt fødte børn Overfølsomme og sårbare børn Motoriske vanskeligheder Børn med sprogproblemer

LANDSKONFERENCE 2006 Hvem er forældrene Skilsmisseforældre Forældre med psykiske lidelser Meget usikre forældre ”Moderne” forældre Dårligt begavede forældre Flygtninge-/indvandrerforældre

LANDSKONFERENCE 2006 Cases For tidligt fødte Autistiske børn Specialdagplejen En helhedsorienteret indsats

LANDSKONFERENCE 2006 Eksempler på metoder Viden om børn og forældre Bekymringsbarometer Beskrivelse af barnet Iagttagelse og fortælling Den gode pædagogik Tras Kuno Beller

LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejeren Mellem udfordring og belastning Muligheder og vanskeligheder Anvendte metoder Skriftligheden som krav

LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejepædagogen (1) Fornemmelser skal der ord på Dagplejerens personlighed En fælles proces Det tværfaglige samarbejde Dagplejepædagogen som konsulent

LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejepædagogen (2) Dagplejerens kompetence skal respekteres Der er tale om et samarbejde og en fælles udforskning Der skal udfordres og gives støtte Lytte og rumme dagplejerens følelser

LANDSKONFERENCE 2006 Den rummelige dagpleje God trivsel Læring og udvikling Integration Solidaritet Inkluderende pædagogik

LANDSKONFERENCE 2006 Pointer og handlemuligheder At skabe overblik Kortlægge vanskeligheder Udvikle ideer Afklare hvem der kan være i dagplejen Formidle erfaringer