Styring og trim Seniorsejlerskolen, Vedbæk sejlklub. Dines, REGGAE
Mål for aftenen: Styring –Kende funktion af køl og ror. –Forstå bådens reaktionsmønster. –Kende begreberne styrefart og opskud. Trim –Kende vindretningernes benævnelser –Forstå betydningen af sejlets facon for fremdrift under forskellige vindretninger. –Kende og forstå de grundlæggende principper for skødningen af sejlene. –Kende de faktorer, der kan have indflydelse på sejlenes facon.
Styring
Styring, køl og ror
Styring, princip.
Styring, bak med propel
Styrefart og opskud. Styrefart: Den mindste fart gennem vandet hvor båden stadig reagerer på roret. Opskud: Den distance båden tilbagelægger (driver) fra al fremdrift (motor eller sejl) tages fra.
Trim. Vindbenævnelser. Halv vind Foran for tværs Bidevind Vindøjet Læns/ plat læns Agten for tværs Halvvind
Trim. Sejlets facon. Så længe båden sejler halv vind eller tættere på vinden, bliver den ikke skubbet, men suget frem. Hvordan hjælper sejlene til at skaffe båden fremdrift ? En flyvingeprofil !!!
Trim. Sejlets facon, profilen. Længere flade, højere strømingshastighed, lavere tryk Mindre flade, mindre strømningshastighed, større tryk
Trim, korrekt skødning.
Trim, forkert skødning.
Trim, korrekt skødning.
Trim, korrekt skødning, agten for tværs til læns Nu skubbes båden af vinden, den suges ikke.
Trim. Faktorer, der påvirker sejlets facon Bomudhal Fald Skødepunkt (fok) Kickingstrap (storsejl) Cunningham (storsejl) Hovedregel: Stærk vind, flade sejl Let vind, hule sejl HUSK: Skrogets facon sætter oftere grænsen for bådens fart, ikke sejlenes træk/sug
Spørgsmål ??