Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR 48233511 V/ ANALYSECHEF BRIAN GARDNER MOGENSEN, GRONTMIJ A/S TILGÆNGELIGHED OG MOBILITETS BETYDNING FOR VÆKST PÅ FYN.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE.
Advertisements

En tysk-dansk aftale om trafik og infrastruktur – et politisk perspektiv Flemming Damgaard Larsen MF (V), Formand for Folketings Trafikudvalg.
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Social dumping rapporten og Finanslovsaftalen for 2013.
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Regionernes rolle Foto: Ole Malling Oplæg til møde i Friluftsrådet d. 29. oktober 2011.
Anbefalinger til et fremtidigt samarbejde
Hvordan kan et arbejdsmarked på tværs af Øresund fremme tilvækst og konkurrencekraft Professor Bent Greve Øresundsting, maj, 2007.
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Infrastruktur og bosætning
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Trafikkens rolle i samfundet. Produktionen Trafikkens rolle i samfundet.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN DISPOSITION: Krav til RUP Refleksioner over RUP RUP og Region Sjælland DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN – Disposition.
Oplæg til Magasinet Ejendoms konference, d. 25/ Hvordan kan Aalborg blive en stærkere dynamo i Nordjylland? Lars Gelsing Lektor, PhD Institut for.
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Er Hovedstaden klar til fremtidens udfordringer? v. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI 2. april 2008.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Erhvervsrettede tiltag i Odsherred Kommune Thomas Adelskov Borgmester Politisk Forum den 8. maj 2014 Temamøde 9: Det lokale erhvervsklima – hvilken rolle.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
En fast Kattegatforbindelse
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Geoforums udredningsarbejdeKortdage 2004 Bente Neerup Ny struktur på geodataområdet Geoforums udredningsarbejde i forbindelse med strukturreformen Råskitse.
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
Sven Allan Jensen as Perspektiver i forhold til regional og kommunal planlægning Den regionale dialog Den regionale erhvervsudviklingsstrategi Den regionale.
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
LOKAL OG REGIONAL ERHVERVSUDVIKLING Perspektiver på mål, midler og forandring 1. Dansk lokal og regional erhvervspolitik Typisk europæisk? 2. Nye tider,
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
1 Regionernes bidrag til Europa 2020 benchmark af den danske vækstmodel Konference – Regionernes Hus – Mandag den 4. april 2011 Claus Kondrup Generaldirektoratet.
Planlovsdag 2004, 2., 3. og 9 marts Fælles planstrategi for Sønderborg-området Opgaven fra Landsplanafdelingen Hvordan organiseres samarbejdet mellem kommunerne?
Vækst og velfærd Nærhed og kvalitet! 30. marts 2006 Kvindernes Vækstforum.
Sundhed og Bæredygtig Udvikling Jan Øhlenschlæger Kollektiv Trafik Aalborg Kommune.
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
Udviklingsstrategi 2012 Kommuneplan 2013 Udviklingsstrategien er den overordnede udviklingsplan, der justeres og udvikles hvert år og revideres hvert 4.
Fælles fynsk strategisk Energiplan (SEP FYN) Erhvervspotentialer Fyns Fremtid 3 d. 8/8-13.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
SÅDAN UNDERSTØTTER BESKÆFTIGELSESPOLITIKKEN DEN LOKALE ERHVERVSPOLITIK - Oplæg v/ Formanden for Beskæftigelsesudvalget og for LBR i Herning Kommune, Ingelis.
Bredbånd til alle - også på landet Kaj Møldrup Christensen – formand for Panel for Udvikling i Landdistrikter og Fiskeriområder.
Aktuelt billede af arbejdsmarkedet v. Karl Schmidt, direktør, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
Samarbejde med Regionen/Vækstfora Jan Hendeliowitz (S) Udvalget for Vækst og udviklingsstrategi Region Sjælland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Beskæftigelsespolitisk konference den 5. maj 2014 ”Udfordringer og målsætninger for beskæftigelsesindsatsen.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Indsats og resultater - sigtelinjer for 2013 og 2014 v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI.
Privatbaner – hvorfor det ? Per Als A-2 A/S Trafikdage Aalborg Universitet 2016.
Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark
et stærkere og bredere turismesamarbejde
Strategisk tænkning og samarbejde?
Mobil- og bredbåndsdækning
Regionens tilstand S . Udviklingsdirektør Kim Kofod Hansen, Erhvervsudviklingsdøgnet 2017, Aarhus
Forslag til masterplan for infrastruktur
Smart Mobility in LOOP CITY
Behov for drikkevand i Region Midtjylland – udvikling i befolkning, indkomster og arbejdspladser Bjarne Madsen.
Erhvervs- og vækstminister AnNette Vilhelmsen
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Energiens infrastruktur – ejerskab og demokrati
Administrativ organisering
Den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar 2016
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR V/ ANALYSECHEF BRIAN GARDNER MOGENSEN, GRONTMIJ A/S TILGÆNGELIGHED OG MOBILITETS BETYDNING FOR VÆKST PÅ FYN 1

Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Fyn vil vækst 2 Nye arbejdspladserNye borgere Nye skatteindtægter = muligheder for øget investeringer og forbedret velfærd

Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Skrækscenarium At øget tilgængelighed til Fyn kun fører til en styrket transitkorridor mellem Sjælland og Jylland med massere af transittrafik - men ingen vækst! At Mols-Liniens kampagne ”Orker du heller ikke Fyn” realiseres… 3

Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Tilgængelighed og mobilitets betydning for vækst Forbedret tilgængelighed og mobilitet kan have positiv betydning for vækst på Fyn i form af: Erhvervsudvikling: Virksomhedernes produktion / nye jobs Arbejdsmarkedet: Arbejdskraftens mobilitet / internt på Fyn og fra/til Fyn Bosætning: Nye borgere Stigende boligpriser Skatter: Indkomstskat Ejendomsværdiskat Grundskyldspromille 4

Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Erfaringer – Effekter af allerede realiserede infrastrukturprojekter InstitutionerAnalyser Economic Development Research Group, USA, motorvejsprojekter Transport Økonomisk Institut, NorgeLitteraturstudie Aalborg Universitet, DanmarkHirtshalsmotorvejen Frederikshavnmotorvejen Grontmij A/S, Danmark, 2013Svendborgmotorvejen Herningmotorvejen Holbækmotorvejen Esbjergmotorvejen 5

Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Economic Development Research Group – 100 motorvejsprojekter 85 % af motorvejsprojekterne har haft en positiv indvirkning på økonomien i de undersøgte områder efter realiseringen, 2 % af motorvejsprojekterne har en negativ indvirkning på økonomien efter realiseringen 13 % af motorvejsprojekterne har ingen indvirkning på økonomien efter realiseringen 6

Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR TØI - Transportøkonomisk Institutt - Litteraturstudie Ikke entydige argumenter for at transportinvesteringer skaber økonomisk vækst Væksten flytter fra en region til en anden Der skal skelnes mellem national vækst og omfordeling af regional vækst 7

Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Aalborg Universitet - Motorvejene i Vendsyssel Motorvejene har haft effekter, men de er vanskelige at dokumentere. Oplevede effekter er store og primært positive. Virksomheder oplever motorvejsbestemt vækst, men der kan ikke konstateres effekt på beskæftigelsen. En generel koncentration af erhvervsbyggeri langs motorvejene. Svage effekter på byudvikling og boligbyggeri 8

Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Grontmij - Casestudier Motorvejene har positiv indflydelse på økonomien, hvilket dog ikke entydigt kan dokumenteres Politik og tiltag i den korridor motorvejen vedrører spiller en væsentlig rolle for de økonomiske effekter Der er flere steder et uforløst potentiale, der bl.a. skyldes manglende udlæg af motorvejsnære erhvervsarealer 9

Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Men helt generelt afhænger effekterne af understøttende lokal- og regionalpolitik F.eks.: Erhvervspolitik - herunder f.eks. udlæg af attraktive motorvejsnære områder Trafikpolitik - herunder f.eks. kobling mellem national og regional/lokal kollektiv trafik (tog/busser) By- og boligpolitik - herunder byudvikling og detailhandel m.v. Skattepolitik - herunder velfærdspolitik 10

Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Statslige infrastrukturprojekter med betydning for Fyn – Indsatsområde 1 11 Besluttede projekterTæt på beslutningIkke besluttede projekter Udvidelse af E20 med et 3. spor fra Middelfart til Odense Timemodellen mellem de større byer i Danmark Nye forbindelse (parallel, sydlig eller nordlig) over Lillebælt Fast forbindelse over Femern Bælt Odense Letbane Ny Hærvejsmotorvej Fast forbindelse Fyn- Als Opgradering af Rute 9 mellem Svendborg og Maribo Fast forbindelse over Kattegat Bogense- Juelsmindeforbindelse

Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Investeringer i infrastruktur på tværs af kommuner – Indsatsområde 2 12 InfrastrukturområderProjekter VejprojekterForbedring af Rute 44, forbedring af Rute 43, tilgængelighed til motorvej ved Odense omkring Dalum, udvidelse af Kertemindevej m.v. StiprojekterCykelstinet på tværs af kommunegrænser, Cykelsti langs Odensevej/Nyborgvej m.v. Færgeforbindelser og havneFærgeforbindelse mellem Ærø og hhv. Rudkøbing, Svendborg og Fynshav, færgeforbindelse mellem Syd-Vestfyn og Tyskland, Sønderjylland m.v. Kollektiv trafikLetbane i Odense, Bedre koordinering på Fyn m.v. LufthavnBeldringe Lufthavn som fælles Fyns anliggende

Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR FYN TALER MED EN STEMME OVERFOR STATEN Fynsk enighed er en klar forudsætning for dialog med staten om statslige infrastrukturinvesteringer på Fyn 13

Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Fokusering og prioritering Vækst kræver: Fælles målsætninger! Fokusering! Prioritering! Konkret plan for realisering ! 14

Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Opstil konkrete målbare målsætninger F.eks.: I 2015 skal der pendle 300 flere personer mellem bopæl på Fyn og arbejdsplads på Sjælland! I 2020 skal der pendle 1800 flere personer mellem bopæl på Fyn og arbejdsplads på Sjælland! I 2015 skal der være vækst i antallet af virksomheder langs Fynsmotorvejen på 8 virksomheder og langs! Svendborgmotorvejen på 4 virksomheder! I 2020 skal der være vækst i antallet af virksomheder langs Fynsmotorvejen på 10 virksomheder og på Svendborgmotorvejen 5 virksomheder! 15

Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Videns- og dialogproces Tilrettelæg en videns- og dialogproces der leder frem til de vigtigste statslige anlægsinvesteringer for Fyn på kort og på lang sigt. Tilrettelæg en videns- og dialogproces der leder frem til de vigtigste investeringer på tværs af kommunerne på Fyn på kort og på langt sigt. 16

Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Fælles fynsk vidensplatform Etabler en fælles fynsk vidensplatform, der tilvejebringer den nødvendige viden vedr. 1: Statslige anlægsinvesteringer 2: Investeringer på tværs af kommuner Fokus på: Samfundsøkonomi Vækstpotentiale 17

Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Resultat af fælles fynsk vidensplatform Resultaterne fører til: Vidensgrundlag for prioritering af de på Fyn 1-3 vigtigste statslige anlægsinvesteringer Vidensgrundlag for prioritering af de på Fyn 3-5 vigtigste investeringer på tværs af kommuner 18

Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Indspark til Strategi Fyn  Etablér en konkret strategi- og handlingsplan for realisering af hvert enkelt tiltag  Hvert enkelt tiltag indgår i Strategi Fyn 19

Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR TAK FOR ORDET Fortsat god arbejdslyst med at skabe vækst på Fyn 20