Reservelæge Birgit Falk Riecke Uddannelsesansvarlig overlæge Anne Grethe Mølbak Akutafdelingen Køge.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Advertisements

3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Se en eller flere af de sjove supervisionsvideoer her:
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Fra idé til virkelighed - en metode til udvikling af nationale, tværfaglige, evidensbaserede kliniske retningslinjer Ann-Birgit Guldager Nonboe klinisk.
Afdeling for Specialfunktioner
Akutkursus for bioanalytikere
Standardrum: CT/MR-rum/interventionsrum: 90 m2
Dagkirurgisk sygepleje
Hjertestop hos akut sygt barn i ambulatorium Forsinket behandling.
Velkommen Introduktion.
Akutafdelingen HEV Status
Velkommen Introduktion.
Uddannelse i Akutmedicin Region Midtjylland Projektleder Jeannie Rumph.
Uddannelse af læger i akutafdelingen
Anni Skou Jens Oluf Pedersen Akut Medicinsk Modtageafsnit A4 Medicinsk afdeling M1.
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Thy-Mors Sikkert Patientflow.
Temadage Akutafdelingen DNV-Gødstrup Akutkonceptet som bærende ide Oktober + 1. november 2011.
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Identifikation af kritisk syge Århus Sygehus. Læringsmål Baggrund for Observationssystem Baggrund for Beslutningsalgoritme.
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Medicinsk visiterede akutmodtagelser - blå borde Opsamling fra Caféseminar om akutplan
Forandringsprocesser
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Yngre anæstesiolog Introduktionsstilling
Hospitalsenheden VEST
Speciallæger i front Superviseret gennemgang i akutmodtagelsen Et prisvindende tiltag i Medicinsk afdeling O og Akutmodtagelsen, Herlev Hospital Sif.
Uddannelse, roller og kompetencemåling
Hospitalsenheden VEST Tværfaglig dokumentation, temamøde 7. okt 2014 Dorthe Hansen, Kvalitet og Udvikling.
Sikkert Patientflow Læringsseminar 1 Storyboard fra.
Videreuddannelse i Akutafdelingen.
Velkommen Introduktion.
Patienternes gang igennem Onkologisk afdeling
Hospitalsenheden Vest Velkommen til Hospitalsenheden Vest Afsnit for patienter med hoftenære brud – mulighed for ”fast-track forløb”? Oplæg af: Marianne.
Sårsygeplejerske anno 2005 / 2006
Regions Midtjyllands elektroniske patientjournal
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
Hospitalsenheden VEST Medicingennemgang – det skal vi have styr på.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Medicinafstemning og medicingennemgang (MGG) Medicinsk Afdeling, VS
PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge.
Målbeskrivelser Udpluk. Målbeskrivelse Klinisk basisuddannelse 8. Basislægen skal kunne modtage den akut syge patient og initiere relevant behandling/visitation.
Samspillet mellem akutafdelingerne og den kliniske basisuddannelse UAO Hanne Arildsen, PKL for FAM i Region Midt Møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Hvorfor er Region Sjælland den bedste videreuddannelsesregion for yngre læger? Yngre Læge-dag - Lørdag den 28. maj 2011 Preben Cramon - Sundhedsfaglig.
Ole Mølgaard Overlæge Anæstesiologisk Afdeling Århus Sygehus Kursusleder, akutkurser, Region Midt UDDANNELSE På de nye fælles akutmodtagelse.
Hvad står Region Sjælland for – og hvilke muligheder har yngre læger, hvis de bliver i regionen? Yngre Lægedag den 1. juni 2013 Sundhedsfaglig chef, overlæge.
Resultat af Tønder rapporten 2009 dagklinik Tilstedeværelse af sygeplejerske til mhp overflytning. undersøgelsesklinik ( elektiv og.
Produktion og uddannelse Susanne Mallet. ortopædkirurgisk afdeling Køge.
Patienters oplevelse af livet efter indlæggelse på intensiv afdeling Forskningsprojekt ved Forskningsenheden for Klinisk Sygepleje Intensivsygeplejersker.
Evaluerings ansættelser - Erfaringer fra en akutafdeling.
Farvel til Intensiv – og hva` så Farvel til Intensiv – og hva` så.
Forslag til skabelon for ledelsesdialogmøder omkring lægelig videreuddannelse på afdelingsniveau Det Regionale rådsmøde 24. september 2015 Thea Otto Mattsson.
31. januar 2007 Workshop Klinisk kontakt v. Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke Riis, EPJ-koordinator.
LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE KBU i logbog.net 1. LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE Indhold Baggrund Brugere KBU Praktiske oplysninger 2 Slide nr Slide nr. 6.
Uddannelseansvarlige
Hvad gør os arbejdsglade?
Data fra Evaluer.dk 2016 Evalueringen består af 26 spørgsmål opdelt i 7 grupper.
"Samspillet mellem akutmodtagelsen og sygehusets øvrige afdelinger"
Ansvar i Videreuddannelsen
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Fælles akutmodtagelser og sammenhængende patientforløb for den ældre sårbare medicinske patient – er der en modsætning ? Jørn Munkhof Møller.
Workshop Visitation / indlæggelse / start ambulant forløb
FAM – Esbjerg - Grindsted
Nyt fra neurologisk afdeling
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Introduktion og instruktion
Ældre i et sundhedsvæsen - set fra almen praksis
Præsentationens transcript:

Reservelæge Birgit Falk Riecke Uddannelsesansvarlig overlæge Anne Grethe Mølbak Akutafdelingen Køge

Yngre lægers præmisser  KBU læger kommer som novice fra et skolastisk læringsmiljø med store fordringer til sig selv første ansættelse  Der er personlige grænser for hvad man kan nå at lære på ½ år, hvis det skal læres.

Afdelingens præmisser  Uforudsigelig hverdag  Pt. kommer på uforudsigelige tidspunkter og er uforudsigeligt dårlig  Har et turnover på 32 turnuslæger pr år.  Har egen stab med 16 KBU 8 KOL 10 overlæger i funktionsansvar

Det formelle rum skemasættes: vejledersamtale1. gang hver måned alle har vejleder også klassificerede forløb fokus på de 7 kompetencer i interaktion elektronisk: uddannelsesansvarlig overlæges logbog Uformelle rum Trygt læringsrum Fokus på udvikling i det arbejdende kliniske rum Fokusuger Fokus på de 7 kompetencer Tætte teamstruktur Refleksiv konference Kommunikationsfokus Professionel adfærd på stuen Fokus på scenarietræning eks. Spineøvelser Tværfaglighed

Akut patient (tilskadekommen eller akut syg) Triage Primær visitation MOL Sekundær Visitation Hjem Indlæggelse Ambulant Primær behandling Paraklinik Journal Arbejdsflow/læringsramme- Akutafdelingen Observation Koordinerende Læge / overlæge KOL/overlæge MOL trænet

Modtage læger Koordinerende læger Overlæger Funktion til ubegrænset disposition - reflektion Dagen igennem

Uddannelse og produktion er tilrettelagt i én helhed

Det formelle rum skemasættes Vejledersamtale 1. gang hver måned alle har vejleder også uklassificerede forløb fokus på de 7 kompetencer i funktion Skabe overblik i kompetencemåling Uformelle rum Trygt læringsrum Fokus på udvikling i det arbejdende kliniske rum Fokusuger Fokus på de 7 kompetencer Tætte teamstruktur Refleksiv konference Kommunikationsfokus Professionel adfærd på stuen Fokus på scenarietræning eks. Spineøvelser Tværfaglighed

Introduktion Twinfunktion Udfordringen Søsterfunktion Kompetencen i aktion Introducerer Træner Assesser Assessment Professionel adfærd i aktion

Gennem relevant fokus på lægers udvikling i det kliniske rum - skabes lægelig dannelse