1 Infrastrukturkommissionens arbejde og resultater Indlæg ved Birgit Aagaard-Svendsen, Formand for Infrastrukturkommissionen British Chamber of Commerce.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En tysk-dansk aftale om trafik og infrastruktur – et politisk perspektiv Flemming Damgaard Larsen MF (V), Formand for Folketings Trafikudvalg.
Advertisements

Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Trafikkens rolle i samfundet. Produktionen Trafikkens rolle i samfundet.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
AffaldVarme Århus Teknik og Miljø Århus Kommune Grøn Energi set fra en kommunal forsyningsvirksomhed.
Sydenergi.dk - Arbejdspladser og bæredygtighed Niels Duedahl, adm. direktør Fremtidens energisystem.
Region Syddanmark Udvalg for trafik om miljø Region Syddanmark 22. november 2007.
InfrastrukturkommissionenSide 1 Infrastrukturkommissionen - Fokus på langsigtede trafikale udfordringer (2030) - Grundlag for statslige trafikinvesteringer.
Transport & klima – den næste store udfordring Per Homann Jespersen FLUX – Center for transportforskning Roskilde Universitet
Projekter med støtte fra Statens Trafikinvesteringsplan - erfaringer og visioner / København Cathrine Krogh Keinicke/ Frank Andersen.
Areal og indbyggere (1. januar 2007) RegionIndbyggereArealIndbyggere pr. km 2 Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Erhvervspanel for Grøn Omstilling Karin Klitgaard 18.apr. 13 Bæredygtig vækst.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
BEDRE BUS TIL NØRRE CAMPUS. BYNET 2018  Samarbejde mellem Metroselskabet, DSB, Movia, Frederiksberg Kommune, Transportministeriet og Københavns Kommune.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Bæredygtigt hospitalsbyggeri Nyt Hospital Herlev Bygherrens forudsætninger IDA 8. april 2014 Jesper Myhr, Arkitekt MAA Projektleder byggeafdelingen Herlev.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Transport i miljøredegørelsen Industriens Temadag november 2007 i Odense Kurt Meiner Hansen, Fredericia Kommune.
19. oktober 2009Strategisk planlægning 1 Velkommen til møde og seminar oktober 2009 Nordstrat og NVF strategisk planlægning.
STRATEGI FOR MUDP INTRO Et enigt Folketing vedtog i februar 2015 lov nr. 130 om Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP).
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Intelligente Transport Systemer Nordisk Vejteknisk Forbund Transport Informatik (ITS) Per Hedelund Formand i Danmark og Norden Arbejder til daglig med.
Energi-effektivitet & CO 2 -udledning fra personbiler.
Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet.
Samordning i den kollektive trafik ­Med kunden i centrum.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Mål- og resultatstyring i Rigsrevisionen
Hvordan løser vi klimaproblemet
VejTrafikSikkerhedsledelse Certificering af Rudersdal Kommune - Vejafdelingen Trafikdage august 2016 ved Kit Lærke Knudsen.
Smart Mobility in LOOP CITY
Forberedelse til kick off 7. december 2016
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
Ny proces for renovering og nybyggeri – tættere, tidlig dialog
Fremtidens energiforretning set fra chefstolen
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
Strategisk planlægning:
Fællesmøde med boligorganisationerne 30. oktober 2017
Indhold Visualiseringer Trafiksikkerhed Støj og Støv Der henvises i øvrigt til strategisk miljøvurdering, Lokalplan samt beslutningssag inklusiv bilag.,
MUDP handlingsplan for december 2017
Metropol på vej Vision og strategi for Trekantområdet
Trafikale og miljømæssige effekter
Internationale virksomheder til trekantsområdet
Kobling af økonomistyring og digitalisering
/ Miljøstyrelsen / Titel på præsentation
Godsomsætning i danske havne set i et udviklingsperspektiv
Borgermøde.
Lars Frelle-Petersen Direktør, Digitaliseringsstyrelsen
Samspil mellem nationale, regionale modeller og kommunale modeller
Regional udvikling og kollektiv trafik
Forslag til masterplan for infrastruktur
TRAFIK OG INFRASTRUKTUR
TRAFIK OG INFRASTRUKTUR
Vision 2050 er vejen til vækst
Landskonference for reumatologiske sygeplejersker
Hvad ved vi egentlig om trafik?
Visionære Regionale Udviklings Planer
Visionære Regionale Udviklings Planer
Region Midtjyllands opgave
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Hvad sker der med universiteterne? Afskedsforelæsning 1. marts 2019
Hvad er det grønne nationalregnskab og hvordan kan det anvendes?
MUDP handlingsplan for december 2017
Danskernes digitale bibliotek
Implementeringsplanen – hvad er den og hvad skal den bruges til?
Danskernes digitale bibliotek
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Danskernes digitale bibliotek
- A facilitated workshop , Bjerringbro Baggrund:
Præsentationens transcript:

1 Infrastrukturkommissionens arbejde og resultater Indlæg ved Birgit Aagaard-Svendsen, Formand for Infrastrukturkommissionen British Chamber of Commerce Denmark, October

Økonomiske realiteter statslig infrastruktur 2

Tilgængelighed – nøgle til vækst - arbejdspladser inden for 30 min Tilgængelighed 2002Tilgængelighed

4 Det store H – visionen skabt i 1936 Fingerplanen – fra 1947

5 Infrastrukturkommissionen - Fokus på langsigtede trafikale udfordringer - Grundlag for statslige trafikinvesteringer Kommissionens opgave: Pejlemærke 2030 Analysere de centrale udfordringer og udviklingsmuligheder. Kortlægge og vurdere instrumenter, strategiske valg og prioriteringsmuligheder. Udarbejde grundlag for en prioritering af de statslige infrastrukturinvesteringer og investeringsplaner på vej- og baneområdet. Særligt fokus på bl.a. organisering og styring af anlægsprojekter, ITS, trafiksikkerhed, fysisk planlægning samt miljø, herunder støj, partikler og CO 2. Hvad er ikke omfattet af kommissoriet: ”…Det er derimod ikke hensigten, at kommissionen skal komme med analyser af eller anbefalinger om transportområdets organisering og konkrete indretning i øvrigt…”

6 Trafikale udfordringer - Vejnettet Statsvejnettet anno 2030 Fremskrivningerne er robuste. - 2,2 pct. p.a. højt scenarium. - 1,6 pct. p.a. lavt scenarium. Statsvejnettet anno 2005 Trængsel er stigende. I hovedstaden alene betyder det timers køkørsel dagligt. Trængselssignatur: Gul = biler/døgn; Orange = biler/døgn; Rød > biler/døgn

7 Trafikale udfordringer - Banenettet Banenettet anno 2005 Belastede strækninger øger risikoen for forsinkelser. 11 pct. af S-tog og 16 pct. af tog er forsinket. Hovedpulsåren for Danmarks baneinfrastruktur er København – Ringsted Banenettet har mange flaskehalse Kapaciteten er allerede opbrugt Forudsætning: IC4 tog (diesel drevne) Genopretningsplan vedtaget VVM København – Ringsted besluttet (Roskilde versus køge)

Plangrundlag 2006: Regional udvikling og transportruter - Væksten koncentreres om Østjylland og Hovedstadsområdet By over indb. Kilde: Landsplanredegørelsen: Det nye Danmarkskort – planlægning under nye vilkår, Miljøministeriet 2006 – med tilføjelse af by over indb. 8

9 Infrastrukturens mange ejere øger kompleksiteten, men fremmer lokale løsninger NOTE: Stat og kommuner omfatter også aktivitet i selskabsform (brugerfinansierede broer, havneanlæg mv.)

10 Visionen Infrastruktur i verdensklasse - Understøtter velfærd og konkurrenceevne Høj mobilitet. Spildtid er minimeret. Den kollektive transport er et attraktivt alternativ til biltrafikken. Byer, havne, lufthavne og transportcentre er bundet sammen i et trafikalt netværk. Der er sket en markant afkobling mellem stigende transport og udledningen af CO 2. Mindre luftforurening og støj.

11 Mobilitet i fokus - 6 fokusområder Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på bane og vej. Samlet plan for udviklingen af infrastrukturen i byregion Østjylland. Effektiv opkobling af de enkelte landsdele til Det store H. Danmarks porte - en central del af et effektivt transportnetværk. Teknologiske løsninger skal effektivisere brugen af infrastrukturen. Intensiv miljø- og klimaindsats.

12 Ringene skal sluttes om Hovedstaden - Fingerplanen suppleres med et trafikalt netværk Et pålideligt og frekvent kollektivt transport system, hvor der er mange mennesker. Unødvendig trafik skal føres uden om det centrale København. Attraktiv cykel- og bilparkering ved stationer. Stationsnærhed.

13 En samlet plan for byregion Østjylland - Rettidig omhu kan fremme væksten i Jylland Hovedkorridoren – Det store H – tiltrækker lokal, regional, national og international trafik. Potentiale i kollektiv transport skal udnyttes. Er en jysk ”Fingerplan” løsningen?

14 Forbindelserne til Det store H - Kompetenceklynger og erhvervscentre skal sikres smidige adgangsforhold Flaskehalse skal fjernes. Sikre veje for tunge transporter. Modulvogntog kan fremme effektiviteten. Mindre investeringer med stor effekt - ”hængsler”, ombygninger og trafiksaneringer. Trafikken skal ledes uden om byerne.

15 Portene til Danmark - En central del af et effektivt transportnetværk Prioritering af adgange til de vigtigste intermodale godsknudepunkter, havne og lufthavne. Gods på sø og bane skal styrkes for at aflaste vejene. Porte er pladskrævende. Danmark skal udvikle sin position som port til Østersøen og brohoved til Norden.

16 Intelligente Trafik Systemer (ITS) - ”Pluk de lavt hængende frugter” Bedre udnyttelse af infrastrukturen bedre, øget sikkerhed og forbedret miljø. Smidig trafikafvikling. Ruteplanlægning. Systemerne findes allerede – nu skal der handles.

17 Intensiv miljø- og klimaindsats - En bred vifte af forslag - Ikke alt kan vi klare alene Styrkelse af den kollektive trafik og bedre rammer for ”Parker & Rejs”. Smidiggørelse af trafikafviklingen (ITS). Fysisk planlægning for at fremme den kollektive trafik og effektivisering af godstransporten. Forbedring af indsatsen for at begrænse støjgener. Forøgelse af transportens energieffektivitet. Brug af miljøvenlige drivmidler og alternative brændstoffer. Bedre information om miljø- og CO2-effekter. Incitamentsskabende foranstaltninger. Kommissionen anbefaler, at der udarbejdes en samlet plan for klima og transport.

18 Tværgående indsatser - Prioriteringskriterie - Helhedstænkning Rentabilitet har prioritet Grundlaget for helhedsorienterede beslutninger styrkes gennem øget forskning og udvikling af modeller på transportområdet. Langsigtet fysisk planlægning By-, erhvervs- og infrastruktur-udviklingen skal ses i sammenhæng. Rettidig omhu – arealer bør reserveres i god tid. Omkostningseffektiv organisering og styring Anlæg – drift og vedligehold skal ses under ét. OPP bør anvendes, regelsættet skal afklares. Godstransport og persontransport – hver sin intermodalitet Fokus på knudepunkter Samspil mellem transportformerne Øget trafiksikkerhed

Hovedindsatsområder frem til 2030 Kilde: Infrastrukturkommissionen (2008): Danmarks Transportinfrastruktur 2030 Det store H skal være det robuste H Hovedstadsområdet Det Østjyske Bybånd Bro er besluttet 19

Trafikinfrastruktur i verdensklasse - findes der ”endegyldige” løsninger? - pejlemærker bør med mellemrum revideres Trafikminister Kai Lindberg frygter, at trafikpresset vil blive for voldsomt, hvis ikke de projekterede storbroer bygges samtidigt – skynd Dem dog, mand! Bo Bojesen, Politiken 13. april