S OLPANELER Hvordan skaffer vi strøm i rummet?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Spørgsmål og svar Eksempler og teknikker
Advertisements

Teknologisk testlaboratorium
Opgave 2 24 Opgave 23 Opgave 22 Opgave 21 Opgave 20 Opgave 19 Opgave 18 Opgave 17 Opgave 16 Opgave 15 Opgave 14 Opgave 13 Opgave 12 Opgave Opgave.
Lavet af: Asbjørn Kjærlund, Oliver Thorndall, Natasja Jensen og Mathilde Christensen.
Region Hovedstadens Vækstbarometer Arbejdskraft ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt panel af mere end 800 direktører.
Driftsudfordringer ved opsamling og bortskaffelse af biomasse fra rabatter og grøftekanter.
Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene.
Identitet. Definition: identitet  At noget forbliver det samme over tid  Flere træk ved en person som tilsammen kendetegner / afgrænser personen fra.
DBU Sjælland En ny destination og rejse for DBU Sjælland.
S TRÅLING Hvordan beskytter vi os mod stråling i rummet?
Lærervejledning varme. Hvor taber en bygning varme? Ledning gennem bygningskonstruktioner. Afhængig af U værdi. Strålings-tab. Flader mod verdensrummet.
Forslag til Lov om ændring af byggeloven (LBK nr 1185 af 14/10/2010) I høring indtil 23. november Forventes at træde i kraft 1. juli 2016.
M ARSVANDRING Hvordan kan du formindske dit iltforbrug?
Grubletegninger Lys.
Præsentation ved dialogmøde om selvhjulpenhed
Virksomhedens omkostninger
Hallo …..Anybody out there …..?
Tankkort.
Design af interaktion.
GTS årsmøde 2016 Lisa Nørrelykke Nissen
Implementering af LP- og PALS modeller på skoler i Herning kommune.
Frederikke, Nithin, Sebastian og Caroline
Den bedste effekt af de højere kvælstofkvoter på bundlinjen
Kollektiv vejledning i grundskolen
Hvordan kan vi kontrollere en raket?
Konditest i Columbus Laboratoriet
Spørgsmål til og svar fra TBST.
SMARTLIBRARY Stig Dahl-Hansen CEO
Planlægning af strålebehandling Forsøgsresultater:
Genbrug til Syd er… træning
Test af opsætning, tildeling og log-in med jobfunktionsroller
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Landbrugsledernes årsmøde
Fælles ledelsesgrundlag
Adfærd, kommunikation og samarbejde med de pårørende til mennesker med kræft. Fredag d
Effekten af støj på børns lytteindsats og trivsel i skolen
Niveau 2: Hypotesetestning
FSAIO ‘s Efterårs Fagdag 6 Oktober 2017
Global opvarmning – hvad rager det os ?.
Tværmedial Kommunikation 9 Corporate Branding i kommunikationssamfundet Interbrand Brand Essence Modellen forår 2017 Pillon - KU ”Marketing is a battle.
SUMO - analyse.
Nysgerrighed og indsats
Erfaringer fra en kritisk ven
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Anvendt Statistik Lektion 4
Styrker dit salg NETVÆRK Open AdExchange er en del af
Rammesætning for dagen
Nyhedsbrev December 2012 Nyt fra området Kære alle! OBS
Knallertens udstyr.
International økonomi for matematikere
20. Strategisk intention.
Bestemmelse af markens økonomisk optimale kvælstofbehov
Ida Gå-hjem-møde: Branchen har brug for reelle energiberegninger
Funktioner Graf og forskrift Husk, at diasshowet skal afspilles!
Modell A Beregnet total bevilgning (i 1000 kr) i 2024 per fakultet.
Videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Pleje og observation af den småtspisende patient inkl
Kommunikere dårlige nyheder
Superdrænende Betonbelægninger
Opfølgningsprojekt Akutteamet Aarhus kommune Louise Hjørringgaard
Niveau 4: Pathanalyse.
Få overblik over naturfaglige læreruddannelsesprofiler
B-BOX ELEVHÆFTE til udvikling af nye aktivitetskort til B-boxen
Logistiksystemet i en produktionsvirksomhed
PROCESTEKNIK – Procesrørføring med CNC-Rørbukning AMU XXXXX
Undervisningsplanlægning
s V T P H Tværgående temaer Her noteres udvalgets politikker
Præsentationens transcript:

S OLPANELER Hvordan skaffer vi strøm i rummet?

Mission 1.Bestemme nyttevirkning af solpanel 2.Bestemme afstandsafhængighed af solpanelets effekt 3.Bygge en Marsrover 4.Udfylde dataarkene ”Solpanel” og ”Afstandsafhængighed” som findes i jeres gruppemappe.

Krav til missionen Missionen er bestået, når gruppen har beregnet solpanelets effekt, beskrevet i Excelarket ”Afstandsafhængighed” hvordan solpanelets effekt afhænger af afstanden til solen, bygget en Marsrover, der kan køre på lagret solenergi

Solpanelets nyttevirkning Udstyr – solpanel – 2 multimetre – pyranometer – tommestok

Solpanelets nyttevirkning 1.Indstil solpanelet 2.Mål samhørende værdier af U og I og beregn solpanelets effekt som P = U·I 3.Mål solindstrålingen vha. pyranometer 4.Gentag målinger 3 gange 5.Mål solpanelets areal 6.Beregn nyttevirkning: η = Solpanelets effekt pr. m 2 /Solindstråling pr. m 2 7.Vær opmærksom på enheder! Pyranometerspænding: 180 mV pr W/m 2 solindstråling

Effekt og afstand Udstyr – Model af solsystemet, målestok 1:150 mia. – Håndholdt solpanel

Effekt og afstand Mål solpanelets effekt i de forskellige planeters afstande Indtast i Excelark Hvordan afhænger solpanelets effekt af afstanden til Solen? Stemmer det med jeres forventninger?

Marsrover Byg en Marsrover, der kører på solenergi, og som kan køre op af et Marskrater Udstyr – Solpanel – Kapacitor – Motor – Lego Leg med… – Hjulstørrelse – Gearing –…–…

Dataopsamling Excelark i gruppemappe – ”Solpanel” – ”Afstandsafhængighed”

Oversigt 1.Krav til missionKrav til mission 2.Bestemme nyttevirkning af solpanelBestemme nyttevirkning af solpanel 3.Bestemme afstandsafhængighed af solpanelets effektBestemme afstandsafhængighed af solpanelets effekt 4.Bygge MarsroverBygge Marsrover 5.DataopsamlingDataopsamling