Kalaallit Nunaanni atuarfeqarfiit / Folkeskolen i Grønland September 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NGG.
Advertisements

Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING En ny evalueringskultur Stof til eftertanke og handling på de enkelte prøveafholdende skoler og alle øvrige.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
Torsdag den 24. januar 2013 ILISIMATUSARFIK Grønlands Universitet
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Brugen af Angusakka Juliane Enoksen.
EUX AUGUST 2012 VELKOMMEN!. LÆRER: MILLIE NYMARK Underviser bl.a. i engelsk, informationsteknologi, dansk, planlægning, læring, kommunikation & samarbejde.
Skolevæsenet. Geografiske, tekniske og økonomiske udfordringer De store geografiske afstande, tekniske udfordringer med Tele´s radiokæde og sattelit forbindelsen.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qaasuitsup Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommuneqarfik Sermersooq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Folkeskolereformen - generel information
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Overgangsordning Trin 2 social-og sundhedsassistentuddannelsen.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Og hvordan gik det så i 2008? 10. klassernes gennemsnitskarakterer i forhold til 11. klassernes gennemsnitskarakterer.
Skoleledermøde den 17. og 18. april Midtvejsevalueringen og derefter Midtvejsevaluering i 2010 – Skab din fremtid II januar – Skatte- og velfærdskommissionen.
Naliliinerit 2006 – 2010 Evalueringer Ilinniarnermik Ilisimatusarfik – Inerisaavik, marts 2011.
Bygdeskoleledermøde Qaasuitsup Kommunia Ilulissat den november 2011.
Sunds skole Evaluering
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qeqqata Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Prøveresultater 2008 Gennemsnitskarakterer i 10. klasse Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 12 af 27. juni.
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Observation af elevens læring og lærerens undervisning Skolelederens fokus på sin observation.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommune Kujalleq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Kommune Kujalleq Naliliinerit 2006 – 2010 Evalueringer Esekias Therkelsen Naliliisarfik – Inerisaavik Ilinniarnermik Ilisimatusarfik marts.
Naliliinerit 2006 – 2011 Evalueringer 2006 – 2011 Nunaqarfinni atuarfiit pisortaat – Bygdeskoleledere – Hotel Arctic, Ilulissat Ilinniarnermik Ilisimatusarfik.
Tema A – et fagligt løft af folkeskolen. Formål Udarbejde konkrete modeller for hvordan skoledagens rammer bliver for eleverne og medarbejderne efter.
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Arbejdsmiljø Lovgrundlag: Lov om arbejdsmiljø i Grønland Lovbekendtgørelse nr 1048 af 26 oktober 2005 og Lov nr 1382 af 23. december 2012 Samt tilhørende.
Tosprogede elever og integration Maren Ottar Hessner, pædagogisk konsulent Efterskoleforeningen.
Efterslægten – Net-HF  Tilbyder fleksibel enkeltfagsundervisning til de mange kursister, der ikke kan/vil følge normal skematilrettelagt undervisning.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Den åbne innovative folkeskole
Evaluering.
Censorkursus i matematik Den afsluttende evaluering i folkeskolen
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Skolernes kvalitetsrapport
Grønlandske unge på efterskole i danmark
Hvad kan vi tilbyde? Vejledning
Adgangskrav til ungdomsuddannelserne 2019
UU - Status og uddannelsesstatistik
Forældremøde.
Undervisningspligten
Grønlandske unge på efterskole i Danmark
Uddannelsesområdet i Grønland
Aktuelt fra MBUL Lisbeth Bang Thorsen Hanne Woller
Skolebestyrelsens Årsmøde 2018
Skolebestyrelsens årsberetning
Børne- og undervisningsudvalget den
Nyt fra ministeriet Billeddias
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 9
Skovbyskolen – den nye skole - formandsberetning
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 9
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Årsberetning for Gjessøs Børn
Seminar om fællesstrategi for forskningen i Grønland.
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Biologi, geografi og kemi på HF
Præsentationens transcript:

Kalaallit Nunaanni atuarfeqarfiit / Folkeskolen i Grønland September 2013

Organisering af skolen  Landstingsforordning nr.8 af 21 maj 2002  Inatsisartutlov nr.15 af 3.december 2012  Folkeskoleforordningentager udgangspunkt i forordningens formål med klare læringsmål, evaluering og dokumentation og med elevens læring i centrum. Bestemmelserne og undervisningsvirksomheden bygger på et kulturelt, socialt meningsfyldt og bæredygtigt grundlag  Efteruddannelse af lærere  Institut for uddannelsesvidenskab ved Ilisimatusarfik ved Inerisaavik  Trintest of de afsluttende prøver Institut for Læring

Folkeskolen i dag  10 årig folkskole og opdelt i 3 trin som 3 årigt yngstetrin, et 4årigt mellemtrin og et 3årig ældtetrin  Skoleåret er der 869 underviserer hvor der er 85 % grønlandsksprogede. Herudover er der 221 timelærer ( som svarer til 197 lærerstillinger)  62 ledere ( 71% grønlandsksprogede)  8108 elever fordelt på 674 klasser Institut for Læring

Resultater fra prøver Grønlandsk 2012 GGS SkalaAntal eleverI procentProcent i grupper A304,2 17% B9012,6 C19026,6 58% D22231,1 E13418,819% Fx456,3 7% F20,3 Ialt713100

Resultater fra prøver Dansk 2012 GGS SkalaAntal eleverI procentProcent i grupper A426% 17% B8011% C12417% 33% D11316% E15521% Fx18125% 29% F294% Ialt724100%

Engelsk 2012 Resultater fra prøver GGS SkalaAntal eleverI procentProcent i grupper A324% 11% B497% C10018% 32% D13018% E16423% Fx20629% 35% F406% Ialt719100%

Matematik 2012 Resultater fra prøver GGS SkalaAntal eleverI procentProcent i grupper A162% 6% B264% C11817% 47% D21430% E19527% Fx14520% F10% Ialt715100%

Evaluering af elevens faglige standpunkt på 3 måder:  Skriflige trintest i 3.klasse og i 7.klasse  Fremlæggelse af eget arbejde i 3.klasse  Udarbejdelse og fremlæggelse af en emneorienteret opgaver i 7.klasse Trintestene i 3.klasse omfatter følgende 3fag  Grønlandsk  Dansk  Matematik Trintestene i 7.klasse omfatter følgende 4 fag:  Grønlandsk  Dansk  Engelsk  Matematik Testene er lavet af Inerisaaik og er ens for alle elever over hele landet. Institut for Læring

Udvikling af skolen  Skolens udvikling har mange generationer har forskellige udviklinger i skoleforordning  Efter kolonitiden omkring 1950 skoleudvikling har fået fart på.  Der udarbejdes langsigtede planer for en udbygning og modernisering af det grønlands samfund  Skoleloven af 1967 lagde op til en skole så lig den danske folkeskole som muligt.  Debat efter om en ny skoleordning  Skolen efter Hjemmetstyret ( Landstingsforordning nr. 6 af 16. Oktober 1979 om folkeskolen)  Skolen bestod herefter af en forskole ( skoleår), grundskole ( Skoleår), en fortsættelsesskole ( skoleår) samt enkursusskole ( 12. Og evt.13. skoleår)  Ønskes en styrkelse af det grønlandske sprogs placering i folkeskolen, sålendes bliver undervisningssproget og dansk 1.fremmedsprog  Forordningen af 1990  Forordningen af 1997  Forordningen af 2002  Folkeskolens opbygning  Skolens indhold  Lærerplaner  Evaluering og dokumentation  Den afsluttende evaluering efter 10.klasse  Den afsluttende evaluering beståar af  Vidnesbyrd og standpunktskarakterer  Elevens egen vurdering  Prøver  Skriftlige prøver  Muntlige prøver  3.fremmedsprog  Prøverformer  Projektopgaven  Midtvejsevalueringer  Atuarfitsialak ( Den gode skole) Institut for Læring

I efterår 2013 skal vælges forældrerepræsentanter til folkeskolenes bestyrelser. Der skal til hver byskole vælges 5 forældrerepræsentanter og 5 suppleanter. Til bygdeskolerne skal der vælges 3 forældrerepræsentanter og 3 suppleanter. Institut for Læring

Nuussuup Atuarfia  Nuussuup atuarfia er bygget i 1985  Nuussuup Atuarfia har 369 elever  58 lærere  Heldagskole (er for sig selv)  Heldagskolen har nogle lærere som er kvalificeret i arbejdet  Trinopdeling (3 trin /heldagskolen)  Videreudvikling af skolen ( Pædagogisk råd /- eftermiddag)  Samarbejdsudvalg  Skolebestyrelsen