AT dansk 2015 KOMMUNIKATION – MULIGHEDER OG BEGRÆNSNINGER.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NGG-INFO 1.
Advertisements

StØrre skriftlige opgave hf
Videnskabsteori og faglige metoder
Information om tysk/fransk
Videnskabsteori og faglige metoder
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Rungsted Gymnasium.
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Metode i AT Religion.
Humaniora.
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
Klassisk studieretning sprog og kulturhistorie hvis du vil være supergod til sprog og forstå grundlaget for europæisk kultur og tankegang.
Projektopgave klasse.
Workshop om AT med dansk i samarbejde med andre fag
NGG-INFO 1.
Danskfaglig metode anvendt i litterære tekster
Videnskabsteori & metode
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Almen sTudieforberedelse - AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
NGG-INFO.
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Konference om Almen Studieforberedelse
AT med danskfaglige briller
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Falkos sproglige studieretning
Videnskabsteori & metode
Litterære tilgange og metoder
Sprogfagenes metoder Susanne Galsøe.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
AT eksamen ”Mad og mennesker”
Valgfagsorientering 21. November 2011
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Gymnasiet (Stx)
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Til UddannelsesCafeen i dag kan du høre mere om
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Sproglig teori og metode (I)
Overskrift Manchet Manchet Manchet Manchet Manchet Mellemrubrik
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
Hvad er fiktion? Og hvorfor læse fiktion?
Velkommen til Clio Island
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
Almen Studieforberedelse 7 Det humanistiske Fakultet Tornbjerg Gymnasium /RR.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
AT med dansk i samarbejde med andre fag 1. Faglige mål for AT Eleverne skal kunne beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Dansk litteraturhistorie Et kort overbliksforløb.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Menneskets forhold til naturen
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
KNÆK KODEN.
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
KNÆK KODEN.
KNÆK KODEN.
Velkommen.
Brikker til litteraturhistorien
Engelskfagets metoder
AT og humanistiske metoder
KNÆK KODEN.
Tysk i SRP 2014.
Det rullende Universitet
Præsentationens transcript:

AT dansk 2015 KOMMUNIKATION – MULIGHEDER OG BEGRÆNSNINGER

KOMMUNIKATION I:  KAMPAGNER OG REKLAMER  SOCIALE MEDIER  LITTERATUR  SAMTALER  TEATER  AVISER  BILLEDER OG TEGNINGER  TEGNESERIER  SATIRE  POLITIK  SUBKULTURER  KULTURELLE BEGIVENHEDER  FILM  DOKUMENTAR  NYHEDER  TALER  ARTIKLER  TV- OG RADIO  SOCIALE MEDIER  HJEMMESIDER  MODE  SPORT

KAMPAGNER OG REKLAMER Fx. Sikker trafik HPVvaccine MED BIOLOGI, BIOTEK, KEMI, PSYKOLOGI Fx. Sikker trafik HPVvaccine

SOCIALE MEDIER FX FACEBOOK, BLOGS, TWITTER, …. MED FYSIK, SAMFUNDSFAG, ENGELSK, FILOSOFI

YTRINGSFRIHED MED FRANSK, HISTORIE, RELIGION, SAMFUNDSFAG

Elefantens vuggevisePippi Langstrømpe SPROG FX:ORD DER FORVANDLER, DIALEKT OG SOCIOLEKT. MED ENGELSK, HISTORIE, SAMFUNDSFAG, TYSK, FRANSK

SOCIOLEKT, DIALEKT MED ENGELSK, HISTORIE, SAMFUNDSFAG FX ”I SPROGET ER JEG”, DIALEKTER DIALEKTER

DEBAT(TEN) retorik, argumentation med old, historie, samfundsfag, biologi, fysik, kemi,..

Andre sprog: dans og film

Valgvideoer, kampagner med historie, samfundsfag

Litteratur, fx samfundsdebatterende  Yahya Hassan  Helle Helle  Jakob Ejersbo  Katrine Marie Guldager  Maja Le Langvad  Jan Sonnergaard  Asta Olivia Nordenhoff

Litterære perioder med historie, fysik, kemi, biotek  Oplysningstiden – og tanken  De moderne gennembrud  Socialrealismen  Kulturradikalismen  Ungdomsoprøret  No future  Feminismen

Politisk kommunikation

Taler

- og meget, meget mere, fx:  Sundhed  Sport og sportsjournalistik  Kropssprog  Æstetik  Hjemmesider  Sproghandlinger  Reality-tv  Retorik  Reklamer  populærvidenskab

Danskfaget kan komme i spil på forskellige måder  Emnet er danskfagligt  Litteraturhistorie  Forfatterskaber  Nyhedsformidling  Talegenrer (…)  Måden der arbejdes med emnet på er danskfaglig  Argumentationsanalyse  Retorisk analyse  Kommunikationsanalyse (…)

TeoriMetode Fakta (beskrivelse af kendsgerninger) Hypotese (påstande om mulige kendsgerninger) Forståelsesramme (overvejelser over, hvordan fænomener skal forstås og fortolkes) hvordan man skal ”gå frem” i arbejdet med genstanden (analysestrategier) Teori og metode som snævert forbundne størrelser

Metoder i danskfaget  analysestrategier LITTERÆRE ANALYSESTRATEGIER: FORFATTER – VÆRK - LÆSER Faginterne  Nykritisk  Strukturalistisk  Receptionsorienteret  Biografisk (fx performativ biografisme)  Dekonstruktivistisk  Poststrukturalistisk / intertekstuel Fageksterne  Kognitiv/semantisk  Postkolonial (dekonstruktion af eurocentrisme)  Ideologikritisk eller kønskritisk  Psykoanalytisk LITTERÆRE ANALYSESTRATEGIER: FORFATTER – VÆRK - LÆSER Faginterne  Nykritisk  Strukturalistisk  Receptionsorienteret  Biografisk (fx performativ biografisme)  Dekonstruktivistisk  Poststrukturalistisk / intertekstuel Fageksterne  Kognitiv/semantisk  Postkolonial (dekonstruktion af eurocentrisme)  Ideologikritisk eller kønskritisk  Psykoanalytisk SPROGLIGE OG MEDIEMÆSSIGE ANALYSESTRATEGIER Argumentationsanalytisk Retorisk Diskursanalytisk Tekstlingvistisk Transaktionsanalytisk Reklame-, film,- eller billedanalytisk SPROGLIGE OG MEDIEMÆSSIGE ANALYSESTRATEGIER Argumentationsanalytisk Retorisk Diskursanalytisk Tekstlingvistisk Transaktionsanalytisk Reklame-, film,- eller billedanalytisk

Metoder i de tre stofområder - reflekteret anvendelse af en bestemt optik Litteratur * Nykritik * Receptionsanalyse * Diskursanalyse (osv.) * (Komparativ analyse) Sprog Analyser med grammatisk, syntaktisk, semantisk, tekstlingvistisk og/eller pragmatisk fokus * Diskursanalyse, herunder fx sproghandlingsanalyse * Transaktionsanalyse * Argumentationsanalyse * Retorisk analyse Medier * Mediesociologi * Mediematricer (producent & bruger i relation til tid, Henrik Poulsen) * Kommunikationsformler (fra hvem, til hvem, om hvad) * Idé – indhold – form - udtryk (Henrik Poulsen) * Fiktion/fakta-koder Analysestrategi Genstand: Tekster Genstand: Tekster