Temamøde om erhvervsvejledning i et regionalt beskæftigelses- perspektiv 13. marts 2009 Roskilde Kongres- og Idrætscenter Jesper Clausen, vicedirektør.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
…..godt på vej i ungdomsuddannelsen
Advertisements

Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Vest Region Hovedstaden
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
KOMPETENCEBEVISET udenfor produktionsskolen
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Informationsaften for forældre og elever
Folkeskole-reformen August 2014.
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Roskilde Produktionsskole
Uddannelsesmuligheder
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
før Uddannelsesmessen
Meritordninger på TURs område Er fastsat i uddannelsesbekendtgørelsen for indgangen transport og logistik. • 2.3. Elever, der har haft kørekort B i mindst.
Præsenterer for 8. klasse. Præsenterer for 8. klasse.
Velkommen til vejledningen i 10.klasse.. Hvorfor vælge 10.klasse.?  Faglige mål : Bedre i nogle fag, bedre arbejdsvaner, aflevere hjemmearbejde, være.
Færdig med skolen - hvad så?
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Ungdom det bedste guld - hvordan får vi guldet frem?
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
78,8 % er i uddannelse 53,6 % går i gymnasiet 21,7 % er i erhvervsuddannelse 1,3 % er i andre ungdomsuddannelser 0,9 % er i andre uddannelser 1,3 % er.
En rejse gennem det danske uddannelsessystem
Til 8. klasse før Uddannelsesmessen Ungdommens Uddannelsesvejledning UUVest Region Hovedstaden
Det Danske Uddannelsessystem
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse

UU Odense Om at skabe fastholdelse gennem en organiseret mentorindsats i et større byområde.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Hvad kræver det? Parat til erhvervsuddannelse. Parat til… Erhvervsuddannelser? En konkret erhvervsuddannelse? Grundforløb? En bestemt indgang? En konkret.
Udgangspunktet for pilotprojektet Færre gennemfører en ungdomsuddannelse Barriererne i uddannelsessystemet.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Max 3 forsøg på eud.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
U ngdommens U ddannelsesvejledning B ornholm Torvegade 7 1tv Kasse i finansministeriet STU - Status august 2012 Kommunikationscentret.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Del af Unge på vej-serien. © Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet 2007 Hvorfor uddannelse? Bedre muligheder for job Højere løn Personlig.
Undervisningsbaseret vejledning og samarbejde om vejledningsopgaven på TEC! 1 Carin Rabell.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Bliv faglært i industrien – der er brug for dig Som voksen kan du blive faglært på kortere tid, end du tror. Se dine muligheder, og test hvor langt du.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Uddannelsesparathed Niels Nygaard Silkeborg Tekniske Skole.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, Nord, Midt, Hovedstaden og Sjælland, Hovedstaden.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Resultater fra spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesledere.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Fem lærere på mentorkursus
Uddannelsesvalg i 8. klasse
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
DEN GODE OVERGANG SKIVE SYDDANMARK/ MIDTJYLLAND FREDERIKSHAVN HORSENS
konference om det praktikpladsopsøgende arbejde
Præsentationens transcript:

Temamøde om erhvervsvejledning i et regionalt beskæftigelses- perspektiv 13. marts 2009 Roskilde Kongres- og Idrætscenter Jesper Clausen, vicedirektør Teknisk Erhvervsskole Center

Kort præsentation af TEC 6 fusionerede skoler fra ansatte 550 lærere 4300 ÅE 38 forskellige erhvervsuddannelser AMU HTX

Hvilke udfordringer har vi på erhvervsskole- området? Konkrete erfaringer med tilrettelæggelse af uddannelsesforløb for forskellige grupper af unge Gruppen af unge bliver generelt svagere, deres skolemæssige og sociale forudsætninger er blevet dårligere Store sociale problemer blandt gruppen af unge (misbrug, økonomiske forhold etc.) Ustabil opvækst Stærke indlæringsvanskeligheder (manglende almene forudsætninger) Manglende eller ringe erhvervserfaring

Elevfrafald på TEC Kilde: EUD-forløbsstatistik (UNI-C) Afbrud uden omvalg i % (status 6) Grundforløb30,928,131,4 Hovedforløb9,47,2

Indsatser i forbindelse med TEC`s hand- lingsplan for øget gennemførelse Forskellige mentorordninger på TEC Mentorer for elever med anden etnisk baggrund Fuldtidsmentorer Mentor i grundforløbspakkerne Har fokus på elevens personlige og sociale udvikling og trivsel Fuldtidsmentorer har uformel kontakt til både elever og ansatte. Kontakten er hovedsagelig mundtlig med et minimum af administrativ registrering. Skal være synlig i uddannelsesområderne (eleverne og de ansatte) Ligeledes rummer rollen ”den gode underviser” som gennem nærvær og personligt kendskab har fokus på elevens trivsel Gennemførelsesvejledning Kontaktlærerordning

Særlige tilrettelagte grundforløbspakker Begrænse antallet af de tilknyttede lærere og ressourcepersoner, således at der ikke er for mange funktioner og personer omkring eleven Varierende længde fra uger - Strøm, styring og IT - Bil, fly og andre transportmidler. Transport og logistik - Bygnings- og brugerservice. Bygge og anlæg. Produktion og udvikling. Medieproduktion. Lærerne på mentorgrundforløbene skal brænde for måden at arbejde med eleven på Særlig grupper af lærere, der beskæftiger sig med grundforløbselever (trivsel, skolemiljø) socialpæda- gogiske kompetencer. Kravene til faglærerne har ændret sig (ny lærerrolle).

Elevcoach Elevcoach, et samarbejdsprojekt som TEC medvirker i sammen med jobcentret i Skelbækgade. Tilknyttet to elevcoach. Elevcoachens fokus er ikke rettet mod elevernes faglige situation, men specifik på elevens sociale baggrund (misbrug, boligforhold etc.).

Erfaringerne fra TEC Alle elever screenes i dansk og matematik Lektiecafeer Grundfagene understøtter værkstedsundervisningen

Livsstil, sundhed og velvære -Sociale arrangementer, gratis morgenmad -Indrettet fitnesslokale

Læseindsats -Der er et stort behov for at kunne tilbyde ekstra læse og skriveundervisning. -Der organiseres læseværksted på hver adresse

Særlig indsats i forbindelse med screening og visitation -Samtaler og visitation både før og efter skolestart -Formålet er at minimere antallet af tilmeldte elever som ikke møder op til skolestart samtidig med at vi på TEC vil give eleverne mulighed for at lære skolen og de andre elever at kende inden skolestart -Inddrage forældrene

Øget samarbejde med: UU-centre Jobcentre, særlige forløb i ungeindsatsen – 2 ugers introducerende forløb til en række erhvervsuddannelser Produktionsskoler Faglige organisationer Virksomheder