TTIP “Transatlantic Trade and Investment Partnership” Käthe Munk Ryom, International chefkonsulent, Akademikerne,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Securities Law Legislation EU-Forum den 6. december 2012 Pernille Christiansen.
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Sådan kan myndighederne hjælpe…
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
Hvad er korruption? En kort introduktion
Ændring af konkurrenceloven m.v maj 2007 Kontorchef Peter Langkjær Konkurrencestyrelsen.
Oplæg på REUN årsmøde 2004 Hedvig Vestergaard
EU og det danske sundhedsvæsen
NORDRED 20 ÅR Host Nation Support af Per Sloth Møller.
DTaF’s Lovmappe Afsnit 2 DTaF’s Lovmappe Undervisning DAN-fortræning.
Frihandel – for hvem? Den transatlantiske frihandelsavtale(TAFTA), forbrugerne, miljøet og demokratiet Helene Bank HANDELSKAMPANJEN Debatmøde DEO,
2 Eksterne forhold Oversigt
5. November 2013, Kulturstaldene, Forsamlingshuset, Halmtorvet
EU-valgets store spørgsmål
Styringskrav for jobcentre
Frihandel eller protektionisme Peter Thagesen 08.dec. 08 Frihandel eller protektionisme - USA’s handelspolitik før, nu og fremover Peter Thagesen Afsætningspolitisk.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
1 Ny dual-use forordning ERFA-møde 10. september 2008 Kt. chef Stig Uffe Pedersen.
Økonomien i et internationalt perspektiv
BARRIERE FOR KOMMUNAL INNOVATION - og offentlig-privat innovations-samarbejde Jon Sundbo Professor Center for servicestudier, Roskilde universitetscenter.
DEOs underviserkonference: Læring i et nyt Europa 4. November 2014 TTIP: The Transatlantic Trade and Investment Partnership Morten Ougaard, CBS.
Arbejdsløsheden - der er brug for politiske løsninger Oplæg til konferencen den 28. august 2004.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Etik Debat i Serviceteamet. Personlig etik (Tiltrædelseserklæringen og akkrediteringsdokumenterne) Operationel etik (Oplæg fra Serviceteamet)
EU i undervisningen – hvordan?
Europæiske samarbejdsudvalg EU og arbejdsmarkedet F 8. Skandinaviske Transportarbejderkonference 8. oktober 2004 i Helsingør - Danmark F Europæiske samarbejdsudvalg.
Rødekro Kommune Præsentation af Rødekro Kommunes Indkøbsnet Eva Minke Andersen.
Præ-registrering Vibeke Plambeck 28.maj 08 Hvad skal man være opmærksom på - som ansvarlig for et stof - som downstream-bruger.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Case baseret undervisning EU-USA handelsaftalen TTIP
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
Strategisk investering & finansiering Introduktion til investeringsteori Kapitel 1.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Servicedirektivet Henrik Schramm Rasmussen, chefkonsulent 18.mar. 09 Servicedirektivet Det indre marked for tjenesteydelser.
EU OG KRISEN I UKRAINE Forberedende oplæg til Sanktionsspillet.
LANDBRUGSRAADET Plantekongres 2005 Globaliseringen og dansk landbrug v/ Karl Christian Møller Cheføkonom, Landbrugsraadet.
Kapitel 3 Retssystemer.
EU’s frihandelsaftaler Rasmus Nørlem Sørensen Torsdag den 13. november 2014 Aarhus Universitet.
Økonomisk globalisering
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
FUT’en – en ny kolos på lerfødder uden politisk pondus? Konference om FUT’en i Europahuset 8 april 2011 Marlene Wind, PhD, Professor Leder af Center for.
FRITVALG AF PLEJE OG PERSONLIG BISTAND EGNETHEDSKRITERIER.
Landsorganisationen i Danmark Velkommen til LO. Landsorganisationen i Danmark FAKTA LO’s medlemsforbund har ca. 1,1 millioner medlemmer Ca offentligt.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Informationssøgning Kvantificering af brancher og produkter.
Danmarks udenrigshandel. Hvorfor handler lande med hinanden? Råstoffer er ikke tilgængelige i alle landeRåstoffer er ikke tilgængelige i alle.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Oplæg ved formand for Lægeforeningen Andreas Rudkjøbing UEMS-møde Domus Medica TTIP og sundhed.
Globaliseringens og EU’s betydning for arbejdsmarkedsforhold i Danmark
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
Anden lovgivning afsætning.
En ny generation af handelsaftaler?
En verdensøkonomi i opbrud?
Hvad er en rammeaftale/indkøbsaftale
Hvad lærte vi sidst? At art. 49 omfatter
Danmark i EU og andre internationale sammenhænge
Effektive indkøb på selvejende uddannelsesinstitutioner på bygnings- og serviceområdet Jens Hedegaard Madsen, SKI.
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
CETA aftalen: Muligheder og udfordringer
Segmentering af virksomheder og kvantificering af produkter
Your First EURES Job / SIDE 1.
Medlemsmøde for statsansatte
Hvorfor er vi her i dag?. Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og Databeskyttelsesrådgiveren (DPO)
KONSULENTERNE GUIDER ONLINE:
Under udbudsgrænserne
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Databehandleraftaler
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Præsentationens transcript:

TTIP “Transatlantic Trade and Investment Partnership” Käthe Munk Ryom, International chefkonsulent, Akademikerne,

GATS Fra GATT til GATS - december 1994 underskrev WTO-landene en generel aftale om handel med tjenesteydelser ”GATS”. WTO – mellemstatslig organisation med 160 medlemslande (117 udviklingslande). Formål med GATS: Øge fri handel, dvs. at fjerne indenlandske restriktioner på tjenesteydelsesområdet, der kan betragtes som »handelshindringer«. GATS forpligter WTO’s medlemmer til gradvist at liberalisere deres tjenesteydelsessektorer for at skabe vækst og udvikling. Forhandlingerne brød sammen i 2008 og har reelt ligget stille siden foråret 2011.

To hovedprincipper i WTO “Most-favoured-nation”-princippet -alle medlemslande skal behandles ens (såfremt et WTO-medlem opnår en begunstigende behandling i et andet WTO-land, så har de øvrige lande ret til den samme begunstigede behandling) Nationalbehandlingsprincippet -Man må ikke favorisere egne indbyggere (medlemsland skal behandle andre medlemslandes personer, varer,

Forhandlinger mellem EU og WTO om frihandel EU forhandler på vegne af alle EU-medlemslande i WTO, dvs. EU har enekompetence på handelspolitikken. Mål med EU’s fælles handelspolitik: Gennem frihandel at skabe økonomisk vækst. Processen i Danmark: a)Handelspolitisk specialudvalg med repræsentanter fra ministerier og styrelser – mødes en gang månedligt b)Folketingets EU-udvalg c)Beach-club, uformelt konsultationsforum (AC) – to gange årligt

TTIP forhandlinger mellem USA og EU Frihandels- og investeringsaftale mellem EU og USA. TTIP-forhandlingerne startede i Mål: Fjerne handelshindringer, lettere at købe, sælge varer og tjenesteydelser samt foretage investeringer mellem EU og USA. Det skal ske gennem: 1)Bedre adgang til hinandens markeder 2)Samarbejde om, hvordan visse varer skal reguleres, bl.a. om godkendelsesprocedurer for medicin eller mærkningsordninger, standarder og forbud. 3)Fælles spilleregler om bl.a. statsstøtte og ophavsrettigheder.

TTIP omfatter Blandt andet: Farmaceutiske produkter, fødevarer, drikkevarer, kemiske stoffer, CO2-udledning, biler, forsvarsmateriel, finansielle produkter, energi, forsikring, intellektuelle ejendomsrettigheder, databeskyttelse, offentlige indkøb m.m.

Hvorfor TTIP er vigtig for Danmark Exports from Denmark to countries outside the EU support almost 390,000 jobs in Denmark. Another 55,000 Danes are in jobs linked to exports from other EU countries to countries outside the EU. This means 1 in 6 jobs in Denmark depends on EU exports. Danish exports to countries outside the EU also support 188,000 jobs in the rest of the EU.

Kritikken af TTIP har været massiv

To måder hvorpå offentlig service kan undtages Positivlisten Hvert EU-land kan præcisere hvilke services udenlandske udbydere skal kunne byde på. Negativlisten EU-land kan beslutte at åbne for alle serviceydelser, undtagen særlige ydelser, som oplistes i et bilag til aftalen.

Offentlige serviceydelser og TTIP Offentlig service er undtaget TTIP-forhandlingerne, men….. -hvad er en offentlig ydelse? Der er stor forskel på, hvad de enkelte EU-lande anser for at være en offentlig serviceydelse. -hvad med semi-offentlige ydelser og institutioner (fx. selvejende uddannelsesinstitutioner)?

EU-kommissionens notat om offentlig ydelser og TTIP EU-Kommissionens 4 garantier: 1.Monopoler kan opretholdes, hvis regeringer træffer beslutning herom (offentligt ejet eller at en privat virksomhed har eksklusive rettigheder til at levere en særlig offentlig ydelse). 2. Social og sundhedsydelser og uddannelse med offentlig finansiering eller støtte samt drikkevand – op til den enkelte regering, om den ønsker at åbne markedet over for ikke EU- lande.

EU-kommissionens notat om offentlig ydelser og TTIP EU-Kommissionens 4 garantier: 3. Offentlig støtte kan opretholdes – og der er ingen forpligtelse til at behandle virksomheder fra ikke EU-lande på samme måde (udelukke ikke EU-virksomheder for den offentlige støtte. 4. Regulering den enkelte regerings ansvar og ret – frihandelsaftaler overlader det til den enkelte regering at regulere den offentlige sektor ”however they choose”, dvs. regeringen kan. opretholde en universel serviceforpligtelse (postlevering til alle) definere ”kvalitetsstandarder”, som udbydere af offentlig service skal respektere, fx. akkrediteringsstandarder på universitetsområdet foretage regulering både på det nationale, regionale og lokale niveau. Link til Kommisisonens notat fra juli 2015:

Striden om ISDS ”Investor-State Dispute Settlement” Den mest kontroversielle del af aftalen. ISDS-udspil: Håndtering af investeringstvister, konfliktløsning mellem stat og investor, dvs. en voldgift (investorer kan sagsøge myndigheder og kræve erstatning for at indføre lovgivning, der truer deres investeringer). Sagerne rejses ved private voldgifter, dvs. uden om de nationale domstole. Tre erhvervsadvokater skal afgøre tvisterne. Ingen appelmulighed.

Fra ISDS til ICS ”Investment Court System” Massiv kritik af ISDS -> ICS ICS Dommere ansat af det offentlige (EU og USA), dvs. uden interessekonflikter i form af bånd til sagens parter. Indførelse af en appelinstans. Alle dokumenter vil blive tilgængelige online, og høringer vil være åbne for offentligheden. ICS-instansen skal tage stilling til, om en investor skal have erstatning eller ej, men derimod ikke forholde sig til, om en ny lov eller regel, indført af en regering, skal omstødes.

Status for TTIP-forhandlinger Forhandlinger foregår bag hermetisk lukkede døre. 11. forhandlingsrunde 19. oktober 2015 i Miami ”alt samarbejde er muligt, hvis forbrugerbeskyttelsen bliver den samme eller forbedres”, ”enhver form for regulering vil ikke ændre eller påvirke EU’s regulative eller demokratiske proces”. EU-Kommissionen har præsenteret USA for oplæg til nyt ISDS-system - ICS den 15. november 2015 ( oc_ pdf) oc_ pdf 12. forhandlingsrunde februar 2016