Praktiske eksempler i samarbejde biologi ↔ matematik Erfaringer fra faget Matematik i Tværfaglige Sammenhæng (TværMat)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Advertisements

Matematik A Faget er karakteriseret ved abstraktion, matematisk logisk sprogbrug og ræsonnementer. Rent matematiske færdigheder og metoder indøves og.
Nationale test v. Marie Teglhus Møller
Verdensbilleder i renæssancen AT5 Argumentation - metode og teori.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
Integrationsrådskonference 24. marts 2012 Demokratisk Medborgerskab.
Borgerinddragelse, motivation og progression, når borgeren har en psykisk lidelse Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden Psykiatrisk.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
Spieser på 16 øre Katalog version 1. Indhold Hvad fandt jeg ud af sidst (2011) Er der ændret på denne opfattelse Hvilke nye muligheder er der opstået.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE LIAM VERBAL OG ORALMOTORISK DYSPRAKSI.
Argumentation - metode og teori Af Bodil Haue-Pedersen, lærer på Espergærde Gymnasium og HF, Gengivet på dansksiderne.dk, 2016.
Masseeksperiment Masseeksperiment 2017 Program Velkommen Masseeksperimentet skoletoiletter Hvorfor er det vigtigt at sætte fokus på skoletoiletter?
ORGANISATION workshop
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
S1.
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dronninglund 2/2-05.
Den lille Mads.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Studieretningsprojektet
Praksiseksempel fra Teater GROB
Matematiske kompetencer
Selvets kultur.
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
SRP - Skriveperioden ÅSG 2017.
Google som læringsredskab
Et samarbejde mellem CMU og DASG
IBSE & matematik til småbørn i naturformidling Hvad skal vi bruge det til? Og hvordan? Læreplaner – Sprog – Noget med ud ad døren.
Titel på naturvidenskabsprojekt
Baseline.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Forenklede Fælles Mål Matematik
SRP - Skriveperioden ÅSG 2018.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Anvendt Statistik Lektion 4
KIGO og kommunernes opgaver
SO-Eksamen På kanten af Danmark – Teknologiprojekt B
Kommunens sapa-strategi
International økonomi for matematikere
Demokrati og medborgerskab
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Titel på videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Elevtrivselsundersøgelsen 2016
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Samfundsvidenskaberne
Velkommen.
Besøgsservice på Institut for Matematik
SIR – epidemimodeller med NetLogo
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Kemisk Ligevægt Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
for sociale tilbud på psykiatri- og misbrugsområdet 13. maj 2019
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Hvorfor slå lyn ned i spidse genstande – FY?
Præsentationens transcript:

Praktiske eksempler i samarbejde biologi ↔ matematik Erfaringer fra faget Matematik i Tværfaglige Sammenhæng (TværMat)

Program: Lidt om Kristian Lidt om Kristian Faget TværMat Faget TværMat Præsentation af 4 projekter Præsentation af 4 projekter Spørgsmål Spørgsmål

Kristian Priisholm Ansat på Espergærde Gymnasium Ansat på Espergærde Gymnasium Kandidat i biologi Kandidat i biologi Bachelor i matematik (snart) Bachelor i matematik (snart) Elev i faget TværMat Elev i faget TværMat

TværMat Fag ledet af Kjeld Bagger Laursen (aftrædelsesforelæsning i dag) Fag ledet af Kjeld Bagger Laursen (aftrædelsesforelæsning i dag) Samspil mellem matematikstuderende, universitetsfolk og gymnasielærere. Samspil mellem matematikstuderende, universitetsfolk og gymnasielærere.

Hovedresultat oplæg til studieretningsprojekter matematik/andet fag oplæg til studieretningsprojekter matematik/andet fag. Hjemmeside: ingsprojekter/ Hjemmeside: ingsprojekter/ Mail evt. for link Mail evt. for link

Fire ideer til studieretnings- projekter mat/bio: 1. Lotka-Volterra 1. Lotka-Volterra 2. Epidemimodeller 2. Epidemimodeller 3. Retsmedicin 3. Retsmedicin 4. Dyreadfærd 4. Dyreadfærd (lidt matematisk synsvinkel pga. udgangspunkt) Alt er kun forslag til inspiration Alt er kun forslag til inspiration

1. Lotka-Volterra N(t) = Antal byttedyr N(t) = Antal byttedyr P(t) = Antal rovdyr P(t) = Antal rovdyr Matematisk model: N´(t) = a ∙ N(t) – b ∙ N(t) ∙ P(t) N´(t) = a ∙ N(t) – b ∙ N(t) ∙ P(t) P´(t) = -d ∙ P(t) + c ∙ N(t) ∙ P(t) P´(t) = -d ∙ P(t) + c ∙ N(t) ∙ P(t)

Fagligt indhold Mat: Differentialligninger og matematisk modellering. Mat: Differentialligninger og matematisk modellering. Bio: Populationsbiologi, vækstmodeller (fx fiskerimodeller), modelkritik. Bio: Populationsbiologi, vækstmodeller (fx fiskerimodeller), modelkritik.

2. Epidemimodeller Biologi Matematik

Epidemimodel (SIR) Susceptible → Infected → Resistant Susceptible → Infected → Resistant N = S t + I t + R t N = S t + I t + R t Differensligninger: Differensligninger: S t+1 = S t - α S t I t S t+1 = S t - α S t I t I t+1 = I t + α S t I t - γI t I t+1 = I t + α S t I t - γI t R t+1 = R t + γI t R t+1 = R t + γI t

Muligheder Modellering af faktiske sygdomme: Modellering af faktiske sygdomme: AIDS: S → I Historiske epidemier (meget datamateriale på nettet) Historiske epidemier (meget datamateriale på nettet)

Fagligt indhold Bio: Immunforsvar, sygdomsbiologi, patogener. Sygdom på individplan. Bio: Immunforsvar, sygdomsbiologi, patogener. Sygdom på individplan. Mat: Modellering, differensligninger, differentialligninger, IT. Mat: Modellering, differensligninger, differentialligninger, IT. Fælles: Sygdom på populationsniveau. Modelkritik. Fælles: Sygdom på populationsniveau. Modelkritik.

3. Retsmedicin Sandsynlighedsregning og DNA- materiale. Sandsynlighedsregning og DNA- materiale. Brug af bayesiansk matematik i retssager. Brug af bayesiansk matematik i retssager.

Bayesiansk matematik: Sandsynligheder givet visse omstændigheder Sandsynligheder givet visse omstændigheder Simpelt eksempel (dette bliver hurtigt matematik A + ): Simpelt eksempel (dette bliver hurtigt matematik A + ):

Hvad er sandsynligheden for at det regner, hvis græsset er vådt?

I retsmedicin Brug af ”cold hits” i retssager er *meget* problematisk. Brug af ”cold hits” i retssager er *meget* problematisk. Ubehagelige eksempler fra amerikanske retssager. Ubehagelige eksempler fra amerikanske retssager.

Fagligt indhold Mat: Bayesiansk matematik + virkelige eksempler. Kritik af matematikbrug. Mat: Bayesiansk matematik + virkelige eksempler. Kritik af matematikbrug. Bio: DNA, DNA-teknikker (fx RFLP), arvelighed, populationsgenetik. Bio: DNA, DNA-teknikker (fx RFLP), arvelighed, populationsgenetik. Fælles: Samspil, fx produktreglen. Er DNA-sekvenser uafhængige? Fælles: Samspil, fx produktreglen. Er DNA-sekvenser uafhængige?

4. Dyreadfærd (ikke på hjemmeside) Københavns Zoo meget hjælpsomme med observation af dyreadfærd. Københavns Zoo meget hjælpsomme med observation af dyreadfærd. Mindre matematisk ambitiøst: Statistik som anvendt matematik. Mindre matematisk ambitiøst: Statistik som anvendt matematik. (kan sagtens gøres svært). (kan sagtens gøres svært).

Eksempler: Scanningsanalyser – hvad laver dyrene i et givent tidsrum? Scanningsanalyser – hvad laver dyrene i et givent tidsrum? Frekvensanalyser – hvor tit udfører dyrene specifikke typer adfærd? Frekvensanalyser – hvor tit udfører dyrene specifikke typer adfærd? Sekvensanalyse – rækkefølge af forskellige typer adfærd (ofte social adfærd). Sekvensanalyse – rækkefølge af forskellige typer adfærd (ofte social adfærd).

Forsøgsdesign Opstilling af forsøg inkl. statistisk model, statistiske tests og hypoteser Opstilling af forsøg inkl. statistisk model, statistiske tests og hypoteser Undersøgelser/forsøg. Undersøgelser/forsøg. Statistiske tests. Statistiske tests. Konklusioner – accept/forkastelse af hypoteser. Konklusioner – accept/forkastelse af hypoteser.

Denne formel kan bruges til *mange* forskellige biologiske forsøg. Denne formel kan bruges til *mange* forskellige biologiske forsøg. Generelt egnet til Bio A/Mat B, tror jeg. Generelt egnet til Bio A/Mat B, tror jeg.

Fagligt indhold Mat: Mat: Planlægge dataindsamling ud fra statistiske overvejelser. Planlægge dataindsamling ud fra statistiske overvejelser. Vælge mellem og bruge forskellige tests. Vælge mellem og bruge forskellige tests. Fortolke resultater af statistiske tests. Fortolke resultater af statistiske tests.

Spørgsmål? Tak for nu Tak for nu