It i matematikundervisningen: Mellem potentiale og skuffelse DMUK F12, 11. maj 2012 Morten Misfeldt, Aalborg Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
Lidt om vejleder rollen
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
It i matematikundervisningen: begreber og problemer
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Velkommen til workshoppen
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Matematik er det nye sort!
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Hvorfor er det svært at lære matematik?
IT og matematisk skrivning
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Digitale værktøjer i matematik
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Kilde: Magasinet ”The Economist”s liste over e-readiness, 2006 Danmark er nr. 1 inden for ”e-readiness” - foran USA Brug af internet som motor for økonomisk.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Kreativ digital matematik metode, læringsmål,matematiske begreber og spil Morten Misfeldt.
Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
Krop og læring Karen Barfod,
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
TI-Nspire CAS Computer Algebra System
Matematik og IT uden matematikprogrammer
Tina Sneholm Andersen tian
Learning Intelligence v. Bettina Lundgaard, KMD. Learning Intelligence Teknologi til at opsamle og analysere undervisnings- og evalueringsdata, der giver.
Madkamp - DM i madkundskab
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
® Edlund A/S, 21. maj All rights reserved. Fra Ivy League til Actulus John Olsen, Edlund A/S Fremtidens matematik, 21. maj John Olsen.
Digitale metoder i Psykologi
IT UNIVERSITY OF COPENHAGEN Thomas Hildebrandt Faglig koordinator for processer og IT Interessegruppen, Infinit Lektor og leder af forskningsgruppen for.
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Reflektion over jeres egen praksis
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Arkitektur Den ultimative legeborg. Hvad vil vi ? Idé udvikling Brain storm Idé sortering Skitser Bygning rum Stemningen.
Hvad er IT i matematikundervisningen egentlig? Professor, Ph.d. Morten Misfeldt, Aalborg Universitet, København.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Digitale læremidler Udviklingspotentialer. Præsentation Jonas Juul Hansen Lærer og matematikvejleder Rudersdal kommune – Sjælsøskolen Eleverne fra 3-8.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Gunslevholm Torsdag den 19. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelssen UCSJ 1
Matematik og IT Læringscenter Randers v.fagpiloterne i Matematik.
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
Thomas Birch, Ørestad Gymnasium katastrofe.
Trekantsmodellen (Side 5-10 i artiklen: 1. IT-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet)
Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium
Problem- and play- based Learning
Trekantsmodellen (Side 5-10 i artiklen: 1. IT-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet)
Et samarbejde mellem CMU og DASG
Peter Fristrup Roskilde Gymnasium
Oplæg til CMUs konference 15.november 2017
It i folkeskolens matematikundervisning
Tips til videoproduktion i stor skala
Jonas Dreyøe Aalborg Universitet Peter Sars Schewitsch
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Digitalisering af prøver i grundskolen
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

It i matematikundervisningen: Mellem potentiale og skuffelse DMUK F12, 11. maj 2012 Morten Misfeldt, Aalborg Universitet

Plan Hvorfor beskæftige sig med it i matematikundervisningen De vigtigste potentialer og hvordan de er blevet udlevet – historisk En måde at se på it ift. matematik undervisning – analytisk Konklusion – Hvorfor er det så svært (eller er det?)?

Hvorfor beskæftige sig med it i matematikundervisningen It udfordrer matematikundervisning – Kognitiv udtømning, forbudsmatematik eller radikal reform? It ændrer matematisk praksis – Nye værktøjer og metoder i forskningsdisciplinen – Matematik har øget kommercielt potentiale It tilbyder nye læringsformer – Nye interaktionsformer – Nye undervisningsmidler It gennemsyrer hele videns laget i vores samfund – Matematik kan ikke stå udenfor

It og matematikundervisning – historisk rids Programmeret undervisning (CAI) > Papert Logo og mikroverdener (1980 – 1990, grundskolen) Programmering er sundt ( , gymnasium og 1. år på uni) Computer Algebra Systemer (1990  gymnasium og universitet) Dynamisk Geometri (1990  grundskole og gymnasium). Digitale læringsmiljøer, spil og gamification (2005  ) Her og nu Wolfram alpha Mobile dimser Khan academy og video

Vigtige potentialer og skuffelser Konstruktionisme Programmering er sundt It som læringsmotor

Konstruktionisme: It tilbyder et materiale for matematisk kreativitet Børn skal konstruere viden imens de konstruerer meningsfulde teknologier der bringer dem i kontakt med ”Powerful ideas” Papert, S. (1980). Mindstorms: children, computers, and powerful ideas (2 ed.): BasicBooks, A Division of HarperCollins Publishers, Inc. OLPC projektet, SCHRATH projektet. Epistemologi Piaget Individualisering

Programmering er sundt Programmering er godt for – Matematisk præcision – Konkret afsæt for begrebsdannelse Eksempel: funktion Teknologi: ISETL Comal 80, BASIC, Excel Teori: fx APOS Teori Dubinsky and Harel (1992) The Nature of the Process Conception of Function, in (G. Harel and E. Dubinsky, ed.) The Concept of Functions: Aspects of Epistomology and Pedagogy, MAA Notes, 25 (1992), Også folk som Uri Leron, Andrea diSessa

Eksempel, med regneark og GeoGebra

It som læringsmotor It gør det muligt at fokusere på det konceptuelle frem for (eller før) det tekniske CAS især solve og advanced plot funktioner Løftestangs potentialet Black box teknologier wiris, mathematica, maple, mathcad Dreyfus, T. (1994). The Role of Cognitive Tools in Mathematics Education. In B. R. e. al. (Ed.), Didactics of Mathematics as a Scientific Discipline (pp ). Dordrecht: Kluwer. Mette Andresen taking advantage of computer use for increased flexibillity of mathematics Winsløw, C. (2003). Semiotic and Discursive Variables in Cas-Based Didactical Engineering. Educational Studies in Mathematics, 52, 3,

Eksempel på løftestangsprincippet Differentialregning i GeoGebra Typisk knyttet til CAS værktøjer

Læringspotentialer og banemænd Kreativt matematisk udtryk (LOGO, robolab ect.) – Ikke i kontinuert forlængelse af eksisterende praksis, derfor svært at implementere Et medie der er iboende matematisk (fx LOGO og DGS) – Matematik er jo a priori, ikke et spørgsmål om at se hvad computeren gør Konkret udgangspunkt for abstraktion (programmering som udgangspunkt for matematiklæring) – Det er også svært at lære at programmere Løftestangspotetialet (CAS) – Black boxing

Et pragmatisk bud på hvad it ”er” i matematikundervisningen Værktøj – Hjælper med at løse matematiske problemer Medie – Lader os modtage og udtrykke matematisk viden Undervisningsteknologi – Støtter og ændrer på undervisningssituationer

Værktøjer

Undervisningsteknologi

Matematisk Mediering E-læring, screencasts, pencasts Studenterproduktion

Problematikker Problematikken omkring reformpres og traditionsbrud – hvis vi siger matematik er noget andet end det plejer at være, så ved vi ikke længere hvordan vi skal undervise – Matematiske værktøjer og matematiske medier aktualiserer reform med dertil hørende problemer Problematikken om ritualdannelse og kognitiv udtømning af opgaver – Uændret fag-syn og nye værktøjer Problematikken om klasserumskultur – Undervisningsteknologi kan distancere lærere og elever Implicit fag-syn i undervisningsteknologi svarer ikke til reformpres fra værktøjer Problematikken om identifikation imellem teknik og begrebsdannelse Hvordan taler vi at ”have forstået det” når værktøjet er ændret? Thomas Hobbes ( ) ” I wonder whether such discourse by symbols deserve to be thought very profitable when it is made without any idea of the things themselves” OM ALGEBRA

Konklusion Se på it som værktøj, medie og undervisningsteknologi It løser ikke matematikundervisningens problemer It kommer med en række problemer - og en række muligheder og potentialer – begge dele (potentialer og problemer) er relevant Historisk har alle potentialer skuffet, men bevægelsen frem imod mere it tung mat undervisning holder alligevel momentet, potentialerne kommer måske til deres ret hen ad vejen.