Forskningsspørgsmålet Hvordan kan elevers lektielæsning understøtte meningsorienterede læreprocesser?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Undervisning i ”Relation”
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Læringsstile og lektier
Elsker DU også at læse lektier?
Undervisningsplanlægning

Et væksthus for børn og voksne
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Sigrid .
Skolereform august 2014………………
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Motivation og læring med udgangspunkt i kursisttyper
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Skrivning i de store formater
Værkstedsundervisning
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Oplæg om lektier Data og overvejelser. Definition af lektier Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placere.
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
DATA OG OVERVEJELSER OPLÆG OM LEKTIER. DEFINITION AF LEKTIER Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placeret.
Forskningsspørgsmålet Hvordan kan elevers lektielæsning understøtte meningsorienterede læreprocesser?
Oplæg om lektier Data og overvejelser. Hvad ved vi? Canada: Delstaten Ontario  Høje elevresultater. Reduceret forskel mellem de stærkeste og de svageste.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Oplæg om lektier Data og overvejelser. Definition af lektier Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placere.
Program for kurset: Lektier, lærebogen og arbejdsformer 2.
Indledende spørgsmål Hvornår møder I som ledere spørgsmålet om lektier?
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Forskningsspørgsmålet Hvordan kan elevers lektielæsning understøtte meningsorienterede læreprocesser?
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)

John Hattie.


- Kom tættere på dit barns skolegang
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Fra almendidaktik til fagdidaktik
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Velkommen til fagligt samspil
Simulering af binomialforsøg
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Forskningsspørgsmålet Hvordan kan elevers lektielæsning understøtte meningsorienterede læreprocesser?

Svar 1 – Det hurtige Lektier er gammeldags

Svar 2 – Det omstændelige  Ved at gøre elevernes lektiearbejde nødvendigt for at kunne forstå og perspektivere et fagligt indhold. Og  ved at lærerne ekspliciterer krav til lektien og dens anvendelse i undervisningen.

Konklusion Den didaktiske forståelse af elevernes lektiearbejde er ikke i overensstemmelse med den didaktiske forståelse af undervisningen. Arbejdsformerne i skolen er varierede, mere differentierede og mere fantasirige end lektiearbejdet Lektier underminerer frem for støtter interessen for skolen. (Warton 2004)

Definition af lektier Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placeret udenfor skoletiden og for hvilket den lærende har det primære ansvar. (Hallam 2004: 5)

Læremiddel/stof ArbejdsformLektier ir Hvordan er det at lave lektier? Det kommer an på…… Elevernes erfaringer med lektielæsning Forholdet mellem lektie, og aktiviteterne i skolen Elevernes anvendelse af lærebogen i lektiearbejdet.

3 projekter 1. Udviklingsprojekt 1 (2004): Lektieundersøgelsen Empiri: Surveyundersøgelse, skoledagbøger 2. Udviklingsprojekt 2 (2005): Læremiddelundersøgelsen Empiri: Fokusgruppeinterviews med elever, interviews med lærere, logbøger fra lærere og klasserumsobservationer 3. Læringsundersøgelsen (2006) Empiri: re-interviews med elever, som skrev skoledagbog 2½ år tidligere.

Forskning  Kvantitativ effektforskning  Læringsorienteret forskning

Lektiers effekt Den tid, eleven bruger på lektier, har ikke direkte indflydelse på elevens faglige udbytte af lektiearbejdet Elever har mest fagligt udbytte af lektieopgaver, der indeholder udfordrende subjektive orienterede problemstillinger Lærerfeedback på elevens lektier har en betydelig indflydelse på elevens udbytte af lektiearbejdet

Lektiernes mængde vs. Lektiernes form  Lektier, der engagerer eleverne i aktiv læring er en effektiv metode til at øge elevernes præstationer  derfor handler det mere om arten af elevens indsats og ikke mængden af lektier eller tiden anvendt til lektier, der øger elevens præstation. (Review fra Canadian Council on Learning 2009)

Manglende lektier  lærebogen er ikke så højt prioriteret som lærerens undervisning  lektiearbejdet er kedeligt sammenlignet med undervisningen  eleverne er ”getting lost” i læsningen  elevernes lektiearbejde afhænger af deres opfattelse af, og syn på en opgave, og  elevernes lektiearbejde afhænger af deres forventninger om succes ved at løse en opgave. (Ryan 2006)

Hvorfor laver elever lektier, og hvorfor gør de ikke? Grunde til ikke at lave lektier?  træthed 65.3  kedeligt fag eller lektie 46.9 Grunde til at lave lektier?  pligt og samvittighed 54.1  tage sig sammen 43.9  interessant fag 35.7

Hvad er meningsfuld anvendelse? Relevans, brugbar, nødvendig forudsigelse af arbejdsform forudsigelse af lærerens forventninger Forudsigelse af egen aktivitet afgørende for prioritering af lektier

Karakteristiske træk ved Institutionalisering  Vanedannelse  Forudsigelighed  Forventninger er ”indramning” af situationerne  ”Skolsk”

Hvad vil det sige at lære ? Læringsopfattelser Tilegne sig ny viden - en proces Blive klogere på verden – kunne handle i verden Bevidstgørelse – udvide sin bevidsthed Viderudvikle/bygge videre på egen viden/erfaring Erkende nye sammenhænge Øge sine handlemuligheder At kommunikere med andre – en social begivenhed, situeret At reflektere

Vidensformer Reproduktionsorienterede Lære udenad Manglende tid Svært ved at danne overordnede billeder af detaljer Følger lærers eller lærebogs rækkefølge Forholder sig ukritisk Overfladisk eller undladt lektiearbejde Overfladestrategi Meningsorienterede Overføring af viden Undersøger meningen i teksten Perspektiverer teksten Nysgerrig for at få større viden om emnet Grundigt lektiearbejde Dybdestrategi

Anvendelsen af lektien ved reproduktionsorienteret vidensform Den mekaniske anvendelse er kendetegnet ved: Manglende mening med lektien ”Slavisk” og ensformig gennemgang af lektien Rutinepræget anvendelse af lektien Ingen anvendelse af lektiearbejdet Kan følge med uden at have lavet lektier Og den mekaniske anvendelse forstærkes af Manglende hjælp og respons fra læreren Lærernes manglende planlægning og koordinering

Anvendelsen af lektien ved meningsorienteret vidensform Den dynamiske anvendelse er kendetegnet ved: Aktivitet i timen Engageret i undervisningen Interessant læsning og anvendelse af det læste Overordnet gennemgang i timen Varieret anvendelse Og den dynamiske anvendelse forstærkes af: Udfordrende krav

Bliver det didaktiske valg og fravalg af indhold flyttet fra læreren til eleven?  Hvordan skal eleverne prioritere mellem lektierne?  Hvor meget tid skal eleverne bruge til lektier?  Hvem skal vælge mellem lektierne – eleverne eller lærerne?  Bruges lektien som udgangspunkt for det videre arbejde og diskussionerne i klassen, eller er den supplerende læsning?  Forklarer læreren eleverne, hvordan de skal arbejde med den enkelte lektie?

Læringsstile Seks elementer:  Psykologiske  Perceptuelle  Fysiske  Følelsesmæssige  Fysiologiske  Sociologiske (

Lektiepositioner EMOTIONELT-ORIENTERET Svært Træt KUNDSKABS-ORIENTERET Interessant Spændende RESULTATS-ORIENTERET Resultat Spændende/interessant SOCALITETS-ORIENTERET Ansvar Aktivitet

SpørgsmålSvar Hvilke erfaringer har eleverne med lektielæsning? Konteksten, som lektien skal anvendes i, og kravene til lektiearbejdet er retningsgivende for lektielæsningens form og struktur. Og dermed også bestemmende for elevernes orientering i vidensform og lektielæsningstrategier. Oplevelsen af om lektien er anvendelig, relevant og nødvendig er afgørende for lektiearbejdet. Eleverne anvender en nødvendighedslogik ved lektielæsningen. PÅ HVILKE MÅDER HÆMMER ELLER FREMMER FORSKELLIGE ARBEJDSFORMER LEKTIEARBEJDET? En mekanisk anvendelse af lektien understøtter en reproduktionsorienteret vidensform og elever benytter overfladestrategier i lektiearbejdet. En dynamisk anvendelse af lektien understøtter en meningsorienteret vidensform, og elever anvender dybdestrategier i lektiearbejdet. HVILKE FORANDRINGER I ELEVERNES LEKTIELÆSNING I LØBET AF GYMNASIETIDEN KAN MAN IDENTIFICERE? Med tiden trænes eleverne i at kunne forudsige, hvad der sker i undervisningen, hvad lektien skal anvendes til og eleverne opøver vaner og rutiner ved lektiearbejdet. Lektiearbejdet institutionaliseres på godt og ondt. HVILKE FORSKELLIGE STRATEGIER OG POSITIONER KAN MAN IDENTIFICERE I ELEVERNES LEKTIELÆSNING? Der er fundet fire lektiepositioner: den emotionelt orienterede, den resultatsorienterede, den kundskabsorienterede og den socialitetsorienterede position. Elever med forskellige positioner stilladseres også forskelligt i orienteringen mod vidensform. HVORDAN KAN MAN FORSTÅ ELEVERNES BRUG AF LÆREBOGEN I FORBINDELSE MED LEKTIELÆSNING? Lærebogen strukturerer fagets begreber og dets diskursive videnssystemer. Lærebogen bliver normgivende for den faglige læsning og for hvad, der er vigtigt at beskæftige sig med. Lærebogen giver som strukturerende ressource en tryghed i lektiearbejdet. Men samtidig bliver arbejdet med lærebogen for lidt varieret.

4 anbefalinger 1. Undgå en overdreven anvendelse af lærebogen til lektiearbejdet, idet en sådan overdreven anvendelse vil mindske en meningsorienteret vidensform. 2. Varier lektieformen og differentiere lektiearbejdet, hvilket kan understøtte en meningsorienteret vidensform. 3. Anvend lektierne i undervisningen på en, for eleverne tydelig måde, hvilket vil understøtte elevernes meningstilskrivning til lektiearbejdet. 4. Tydeliggør for eleverne, hvilke krav og forventninger der stilles til deres arbejde med lærebogen Altså: Gør lektiearbejdet nødvendigt for eleverne

Spørgsmål og produkt  Hvordan kan arbejdsformer organiseres så det bliver nødvendigt for eleverne at læse lektier?  Herunder: hvordan kan elektronisk materiale inddrages som lektie?  Hvordan kan lektiearbejdet varieres for at understøtte elevers meningstilskrivning?  Herunder: Hvordan kan lektier differentieres i forhold til forskellige lektiepositioner? Produkt: Hver gruppe producerer 3 ideer, som skrives i Fronter. En af ideerne fremlægges i plenum