Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I forbindelse med iltmangel nedsættes det tidsrum, hvor man er i stand til at handle fornuftigt (TUC), ved ? Fysisk aktivitet. Indtagelse af væske. Indtagelse.
Advertisements

Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Behandlingens rammer Individuel gruppeforberedende samtale
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Og hvordan man håndterer den.
Hjalti Jónsson Psykolog og Ph.D. stud
Temadag Funktionelle lidelser.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Session 12: Advarselssignaler på mani og hypomani Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Velkommen.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Du trækker vejret med dine lunger
Præstationsangst!.
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
+ Hvad er eksamensnervøsitet?. + Vigtigt! Nervøsitet er godt i moderat omfang – når den ikke får lov til at overtage styringen.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Pårørendeseminar Aulum Fritidscenter Bjarne Yde PsykInfo Midt
Kognitiv model for misbrug
Socialfobi - den skjulte angstlidelse
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
At forstå angst Psykolog John Eltong.
Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Godt at vide om antidepressiva Medicinen begynder at virke.
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
Pårørendeseminar Hvad er …. Angst & OCD ? Aulum Fritidscenter Lørdag d. 9. oktober 2010 Bjarne Yde Psykiatriskole Vest.
På vej mod et godt ungdomsliv
Angst & OCD ? ”Koncert mod Angst” Hvad er …. Viborg Musiksal
Eksamensangst. Fredensborg den 9 maj..
Stress En folkesygdom?.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Patientundervisning 7. Session Bipolar lidelse
Symptomer Kernesymptomer: Dårligt humør, nedtrykt og trist
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG.
Angst Søndersø, onsdag den 2. december 2015 Mette Sloth, Psykiatrisk Afdeling Middelfart.
Angst hos skolebørn MØNSTERGENKENDELSE OG HANDLEMULIGHEDER Angst hos skolebørn Mønstergenkendelse og handlemuligheder.
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
ANGST Anne-Mette Baatz Lund. Det er tankerne der styrer angsten
Hvad er det? Hvordan kan det forstås? Hvad kan man gøre for at hjælpe? Bjarne Yde Ledende sygeplejerske Regionspsykiatrien Silkeborg Angst & OCD.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Find ro og styr dig selv med meditation Den indre og ydre verden Det.
Hvordan opstår depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Patientundervisning 4. Session Unipolar depression Håndtering af depressive tanker.
Odder ”Koncert mod Angst” Onsdag d. 6. marts 2013 PsykInfo Midt.
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Post traumatisk belastningsreaktion
Psykoedukation skizofreni
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Trivsel og mental sundhed
Angst Årsager, symptomer og behandling.
Angst Psykolog Anna Helena Blomgren Johansson
Stresshåndteringsgruppe
Post traumatisk belastningsreaktion
Morale og dannelse i uddannelse
Angst Psykolog Anna B Johansson
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljøudvalget for transport og engros
Autisme og angst Sikon 30. April 2019 Christina Sommer
Trine Klostergaard, Psykolog v. Lokalpsykiatrien Middelfart
Præsentationens transcript:

Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG

UNDERVISNINGSFORLØB (Psykoedukation) - undervisning i den kognitive forståelse af egen psyke Modul 1: Lær din psyke at kende: dine tanker, følelser, krop og adfærd Modul 2: Angst Modul 3: Depression og personlighedsforstyrrelser

MODUL 2: Angst

- Hvad er typiske angstsymptomer?

MODUL 2: Angst - Hvad er typiske angstsymptomer? - Hvorfor opleves angst?

MODUL 2: Angst - Hvad er typiske angstsymptomer? - Hvorfor opleves angst? - Hvordan behandles angst kognitivt?

MODUL 2: Angst - Hvad er typiske angstsymptomer?

Kropslige symptomer ved angst Automatisk fysiologisk respons (kæmp, flygt og frys) Hurtigere puls Øget svedproduktion Hurtigere vejrtrækning Øget blodtryk Musklerne trækker sig sammen og spændes Øget årvågenhed Blodet søger fra arme og ben mod hoved og bryst Pupillerne udvider sig Tanker AdfærdKrop Tanker

Kropslige symptomer ved angst - fortsat Uro/sitren Svimmelhed Munden bliver tør Tarmene tømmer sig Kvalme Spændinger Tunnelsyn/ synsforstyrrelser Blodet størkner hurtigere

Typiske tanker ved angst ’HVAD NU HVIS…’ – forestillinger om fare Katastrofetanker ”flyet styrter ned eller eksploderer?” ”jeg kører galt?” Manglende mestring ”jeg kan ikke finde ud af det?” ”jeg aldrig klarer det?” Angst for at dø/blive syg / bekymringer ”jeg dør?” ”jeg er ved at blive sindssyg?” ”jeg bliver snavset og bliver syg?” Følelser AdfærdKrop Tanker

Typisk adfærd ved angst i situationen Stivner Sidder ned Gør sig klar til at kæmpe (muskelspændinger) Skælder ud Løber væk Søger lægehjælp Prøver at kontrollere begivenheder Ryger, drikker, osv. (for at slappe af) Følelser AdfærdKrop Tanker

Forskellige former for angst (F40-49) Panikangst Socialfobi Generaliseret angst OCD (Obsessive Compulsive Disorder) Helbredsangst Belastningsreaktioner PTSD (Post Traumatic Stress Disorder) F60.6 Ængstelig (evasiv) personlighedstruktur

MODUL 2: Angst - Hvad er typiske angstsymptomer? - Hvorfor opleves angst?

Angst (kaldes også frygt, nervøsitet) er en følelse er en naturlig reaktion på fare forsvinder, når faren er overstået ved reel fare er angsten hensigtsmæssig ved ”indbildt” eller ”overdreven” fare er angsten uhensigtsmæssig er ikke farlig men kan opleves som ubehagelig oplevelse af trussel kan være af fysisk, social eller psykisk karakter Følelser AdfærdKrop Tanker

Sikkerhedsadfærd Sikkerhedsadfærd (hvad gør man for at sikre sig mod ubehag) - har altid beroligende medicin med - altid sætter sig tæt ved udgangen af…… - sidde tæt ved nogle man kender - drikke alkohol inden man skal til fest - gå med en vandflaske i hånden - tjekkeadfærd – døre, vinduer m.m - kun gøre ting sammen med andre Følelser AdfærdKrop Tanker

Undgåelsesadfærd Undgåelses-adfærd (hvad gør man helt at undgå ubehag) - tager ikke til sociale arrangementer - tager ikke bus og tog (i hvert fald ikke i myldretiden) - melder sig syg fra arbejde - få andre til at handle ind for en - undgår at sige sin mening - bestiller ikke tid til læge eller tandlæge Følelser AdfærdKrop Tanker

MODUL 2: Angst - Hvad er typiske angstsymptomer? - Hvorfor opleves angst? - Hvordan behandles angst kognitivt?

Angsthierarki Øvelse - angsthierarki -Se udleverede ark, og begynd udfyldning af arket efter vejledningen.

Kognitiv model - ”Diamanten” Kritisk situation (hvor, hvornår, med hvem, hvad): KROP TANKER ADFÆRD FØLELSER

Centrale teknikker Eksponering Responsprævention Omstrukturering Adfærdseksperimenter Krop, afspænding og mindfullness

Eksponering At hjælpe sig selv ud af angsten ved: … at udsætte sig selv for den!… For eksempel At tage metro, selvom man fik et angstanfald sidst der At tage til forelæsning på sin skole, selvom man får ubehag At turde tænke ubehagelige tanker, uden at forsøge at skubbe dem væk Gradueret eksponering/flooding

Respons prævention (ved Ocd) At få standset tvangshandlinger ved: At standse dem! For eksempel At stoppe med at vaske hænder eller mindske dette At stoppe med at tælle eller mindske dette osv

Omstrukturering Det vil sige, at undersøge om det vi tænker er realistisk og nuanceret ved … at stille spørgsmål til det vi tænker… For eksempel Hvilke beviser er der? (for og imod) Kan der være en anden fortolkning af situationen? Hvad ville jeg tænke, hvis jeg ikke var så angst? Hvad ville jeg sige til en god ven, som var i samme situation? …

Krop, afspænding og mindfullness At lære at tackle kropslige angstsymptomer ved: At mærke dem! For eksempel Systematisk fysisk afspænding ( specielt ved BAT) Åndedrætsøvelser Interoceptiv eksponering Mindfullness øvelser til psykisk afspænding

Litteratur Følelser med fornuft – at styre hvad du føler ved at styre hvad du tænker : Dennis Greenberger og Christine A. Padesky, Nye Psykologisk Perspektiver, Klim, 2008

HJEMMEOPGAVE - - Arbejde videre med angsthierarkiet