Lederdyder. Lederdyder oversigt Fællesskabets tjener, ansvarsfølelse, anerkendelse, omsorg Fællesskabets tjener, ansvarsfølelse, anerkendelse, omsorg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Social Kapital – rig på relationer
Social kapital – rig på relationer
Anerkendende refleksion
Kreativitet og innovation i ALT
Livets Ord April 2012.
Social kreativitet 10 billeder Dømmekraft Midtens fylde Balancegang
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Fra integration til inklusion
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Lærerprofessionen - en definition.
PSS-Promoting Social Skills
Det autentiske menneske
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
NOEA/Aalborg Universitet
Livets Ord Juni 2011 ”Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode,
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Introduktion til mindfulness den 2. februar 2013.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Serviceskift i et rehabiliteringsperspektiv
Etisk dilemma – to definitioner
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Maskulinitet.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Kodeks for offentlig topledelse
Det Sociale Kapitel
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Marielund Psykologisk Praksis og Kursussted Min egen recoveryproces Vendepunkter Udløsende.
Skolen og den sociale arv
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Hvad er etik? Hvad er værdi? Er de gode sammen?
Lederdyder.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Kunst og lederskab Poiein Paschein Poiesis Mimesis.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Paideia begivenhedsledelseretorik. Retorik Forsvarstalen (forensisk tale): Begrundelser af tidligere handlinger, narrative redegørelser for forløb, det.
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Michael Pedersen, Lektor, CBS NETVÆRKSDAG, Onsdag den 13 November, 2013.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
De 6 kerneprocesser i ACT
Poiein Paschein Poiesis Mimesis
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Længsel Temadag om menneskets følelser
Ansvarlig.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Sygeplejeetisk Råd PK Generalforsamling november2018.
Bevidsthed Naturens trappestige
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Lederdyder

Lederdyder oversigt Fællesskabets tjener, ansvarsfølelse, anerkendelse, omsorg Fællesskabets tjener, ansvarsfølelse, anerkendelse, omsorg Autonomi, etisk integritet Autonomi, etisk integritet Retskaffenhed, billighed, generøsitet Retskaffenhed, billighed, generøsitet Phronesis, realisme, utopisk kraft Phronesis, realisme, utopisk kraft Dømmekraft, mulighedssans Dømmekraft, mulighedssans Maieutik, protreptik, empathi Maieutik, protreptik, empathi

Lederdyder oversigt Kairos: Situationsfornemmelse, stedsfornemmelse Kairos: Situationsfornemmelse, stedsfornemmelse Intuition, ethymemet Intuition, ethymemet Eufori, virkelighedssans Eufori, virkelighedssans Formidlingsevne, humanisme Formidlingsevne, humanisme Procesfornemmelse Procesfornemmelse Eksemplificering af moralsk integritet Eksemplificering af moralsk integritet

Det gode Det skønne Det gode Det skønne friheden friheden Det retfærdige Det sande Det retfærdige Det sande

1. Leder-dyd FÆLLESSKABETS TJENER PLATONS 3 LEDER-EGENSKABER: a. TROPHÉ: ANSVARSFØLELSEN a. TROPHÉ: ANSVARSFØLELSEN Overfor ORGANISATIONEN SOM HELHED Overfor ORGANISATIONEN SOM HELHED Overfor DEN ENKELTE Overfor DEN ENKELTE b. THERAPEIA: ANERKENDELSEN b. THERAPEIA: ANERKENDELSEN AF DEN ENKELTE MEDARBEJDERS STYRKER OG AF DEN ENKELTE MEDARBEJDERS STYRKER OG SVAGHEDER SVAGHEDER REALISTISK FEED-BACK REALISTISK FEED-BACK HJÆLP TIL SELV-HJÆLP HJÆLP TIL SELV-HJÆLP c. EPIMELEIA (CURA): OMSORG c. EPIMELEIA (CURA): OMSORG for DEN ENKELTES LIV INDENFOR OG UDENFOR ORGANISATIONEN for DEN ENKELTES LIV INDENFOR OG UDENFOR ORGANISATIONEN

2. Leder-dyd AUTONOMI AUTONOMI FULD AFKLARING OMKRING SIT VALG AF FULD AFKLARING OMKRING SIT VALG AF LEDERROLLEN LEDERROLLEN AUTARKI: EVNEN TIL AT VÆLGE OG FASTHOLDE SINE EGNE PRINCIPPER AUTARKI: EVNEN TIL AT VÆLGE OG FASTHOLDE SINE EGNE PRINCIPPER FOR FÆLLESSKABETS SKYLD FOR FÆLLESSKABETS SKYLD NORMATIV BEVIDSTHED NORMATIV BEVIDSTHED NORMATIV AFKLARING NORMATIV AFKLARING ETISK INTEGRITET ETISK INTEGRITET (MORALSK POLITIKER, IKKE POLITISK MORALIST) (MORALSK POLITIKER, IKKE POLITISK MORALIST) DIALOGISK VILJE TIL UBETINGET AT REDEGØRE FOR LEGITIMITET DIALOGISK VILJE TIL UBETINGET AT REDEGØRE FOR LEGITIMITET AT STRÆBE MOD INDRE HARMONI AT STRÆBE MOD INDRE HARMONI

3. Leder-dyd RETSKAFFENHED RETSKAFFENHED (EPIEIKEIA, AEQUITAS) (EPIEIKEIA, AEQUITAS) BILLIGHED BILLIGHED TROSKAB MOD LOVENS ÅND – IKKE MOD DENS BOGSTAV TROSKAB MOD LOVENS ÅND – IKKE MOD DENS BOGSTAV AT KUNNE GIVE EN NØGTERN, SOBER, SAGLIG OG STØTTENDE KRITIK AT KUNNE GIVE EN NØGTERN, SOBER, SAGLIG OG STØTTENDE KRITIK AT KUNNE MODTAGE KRITIK AT KUNNE MODTAGE KRITIK ÆRLIGHED ÆRLIGHED STORSINDETHED STORSINDETHED GENERØSITET GENERØSITET TILLID TILLID

4. Leder-dyd PHRONESIS: VISDOM PHRONESIS: VISDOM BALANCEN MELLEM PSYKOLOGISK SANS OG PRINCIPFAST HANDLEN DEINÓTES: DEINÓTES: EVNEN TIL AT FORVANDLE TANKE TIL HANDLING OG TEORI TIL PRAKSIS REALISME REALISME UTOPISK KRAFT UTOPISK KRAFT

5. Leder-dyd DØMMEKRAFT EUBULIA: EUBULIA: DET SAMFUNDSMÆSSIGE OVERBLIK OG DEN HISTORISKE VIDEN OG SANS MULIGHEDSSANS MULIGHEDSSANS META-FAGLIGHED META-FAGLIGHED IMAGINATIO: DEN SKABENDE VURDERING IMAGINATIO: DEN SKABENDE VURDERING DESTRUKTIONEN AF DE RETORISKE MASKINER DESTRUKTIONEN AF DE RETORISKE MASKINER DIALOGISK MINIMALISME DIALOGISK MINIMALISME

6. Leder-dyd MAIEUTIK MAIEUTIK PROTREPTIK PROTREPTIK EMPATHI EMPATHI ALTID AT KUNNE SÆTTE SIG I DEN ANDENS STED ALTID AT KUNNE SÆTTE SIG I DEN ANDENS STED DIALOGISK KONSEKVENS DIALOGISK KONSEKVENS LYDHØRHED LYDHØRHED MENNESKELIG VARME MENNESKELIG VARME AT GIVE RUM TIL SELV-LEDELSE AT GIVE RUM TIL SELV-LEDELSE RESPEKT FOR RUMMET MELLEM OS RESPEKT FOR RUMMET MELLEM OS

7. Leder-dyd KAIRO-PATHOS: FORNEMMELSE FOR ØJEBLIKKET FORNEMMELSE FOR ØJEBLIKKET SITUATIONS-FORNEMMELSE SITUATIONS-FORNEMMELSE KONTEKST-BEVIDSTHED KONTEKST-BEVIDSTHED TÅLMODIGHED TÅLMODIGHED STANDHAFTIGHED STANDHAFTIGHED AT VISE SIG VÆRDIG TIL BEGIVENHEDEN AT VISE SIG VÆRDIG TIL BEGIVENHEDEN CHOROLOGISK KAPACITET: CHOROLOGISK KAPACITET: FORNEMMELSE FOR STEDET I TIDEN OG TIDEN I STEDET

8. Leder-dyd EPIBOLÉ: INTUITION ENTHYMEMA ENTHYMEMA ABDUKTION ABDUKTION AT OPDYRKE AT OPDYRKEOG FORÆDLE SIN ERFARING

9. Leder-dyd EUFORI EUFORI ”EVNEN TIL AT BÆRE DET UBEHAGELIGE MED ET LET SIND” ”EVNEN TIL AT BÆRE DET UBEHAGELIGE MED ET LET SIND” VIRKELIGHEDSSANS VIRKELIGHEDSSANS AT SKABE ENTHUSIASME OG BEGEJSTRING UDEN TAB AF FRIHED AT SKABE ENTHUSIASME OG BEGEJSTRING UDEN TAB AF FRIHED POIETISK SANS POIETISK SANS HÅB HÅB

10. Leder-dyd HERMENEIA: FORMIDLINGSEVNE AT FASTHOLDE, STYRKE OG GIVE MENING AT FASTHOLDE, STYRKE OG GIVE MENING AT KUNNE OG VILLE FORKLARE AT KUNNE OG VILLE FORKLARE AT SKABE FORSTÅELSE AT SKABE FORSTÅELSE AT UDRYDDE AT UDRYDDE MENINGS-MANIPULATION MENINGS-MANIPULATIONOGINDOKTRINERING AT MODGÅ TOTALITARISMEN AT MODGÅ TOTALITARISMEN PROTO BRANDING PROTO BRANDING HUMANISME HUMANISME

11. Leder-dyd AT FORESTÅ ORGANISEREN AT FORESTÅ ORGANISEREN AT TJENE PROCESSEN AT TJENE PROCESSEN AT LADE NYE FORMER BLIVE TIL AT LADE NYE FORMER BLIVE TIL AT VÆRE VOGTER FOR EN NY ORDEN AT VÆRE VOGTER FOR EN NY ORDEN AT ERKENDE, AT STRUKTURER ALTID AT ERKENDE, AT STRUKTURER ALTID BÅDE MÅ FORESKRIVE OG BESKYTTE

12. Leder-dyd EKSEMPLICERING AF ETHOS AT GØRE DET, MAN SIGER AT GØRE DET, MAN SIGER AT VÆRE DET, MAN GØR AT VÆRE DET, MAN GØR AT FORENE RETTIGHED OG PLIGT AT FORENE RETTIGHED OG PLIGT AT HENVISE TIL DET UBETINGEDE AT HENVISE TIL DET UBETINGEDE

Generelt om lederdyder Evnen til at gøre værdier virkelige ved at VÆRE Evnen til at gøre værdier virkelige ved at VÆRE Evnen til at visualisere sit indre billede (imago) og lade sig DANNE af det Evnen til at visualisere sit indre billede (imago) og lade sig DANNE af det Evnen til tilstedevær (parousia) uanset fysisk præsens Evnen til tilstedevær (parousia) uanset fysisk præsens