Fridthjof Film A/S En præsentation lavet af: Julie Overgaard Christensen, Caroline Forsberg Thybo & Lasse Bugge Schmidt Gruppenummer 13 FRIDTHJOF FILM
Disposition Filmbranchen Virksomheden Fridthjof Film A/S Fridthjof Films fremtid
Branchen Hvor stor er branchens omsætning i Danmark? Produktion af danske film -samlet omsætning på 3,3 milliarder i 2001 Filmindustrien er vokset til et kæmpe forretningsområde -> samlede omsætning i 2010 var 4,1 milliarder kr. Filmbranchen Tal i mio
Hvordan har udviklingen været i branchens økonomi? 2011 –godt filmår -> Lars von Triers “Melancholia”, Susanne Bier ”Hævnen” og ”Dirch” af Martin Zanvliet Fra 2011 og årene herefter –> debat om optræk til krise i dansk film Den teknologiske udvikling –> påvirker industrien negativt Streaming -> dalende dvd-salg Filmbranchen
Samme høje produktionsomkostninger Filmbranchen havnet i ”økonomisk uvejr” -> risikofyldt branche -> 20 % chance for publikumsucces -> banker smækker pengekassen i Blockbuster-syndromet hærger -> markedsføringsbudgetterne vokser Danske produktioner vokser sig dyrere -> film produceret i 2003 budget på omkring mio. -> 24,6 mio. kr. i > til sammenligning kostede en dansk film i 1930’erne kr. Filmbranchen
Hvor mange ansatte er der i branchen? Hvordan er udviklingen over tid? Ifølge Den Danske Filminstitut Vicki Synnott -> omkring personer tilknyttet dansk filmbranche Herudover -> administrativt personale og uregistrerede freelanceansatte samt frivillige filmarbejdere Filmbranchen
Hvordan er branchens eksport ud af Danmark? Dogmefilmene samt Lars Von Triers internationalt omtalte film -> stor vækst i eksport af danske film Periode > danske film solgt 33,1 mio. billetter uden for Danmark – svarer til 39 % af dansk films samlede billetsalg Lars von Triers film -> 46 % af samlet antal solgte billetter År > Lars von Triers Dancer In the Dark og Lone Scherfigs Italiensk for begyndere havde premiere -> næsten 10 mio. solgte billetter på 1 år Filmbranchen
Hvilken værdikæde indgår branchens virksomheder typisk i? Produktionsselskaberne -> finansieringen af den enkelte film og for hele den kreative og tekniske proces. Distributørerne -> Indkøber filmene, også fra udlandet -> sælger dem videre til de danske biografer -> samt står for PR omkring en filmpremiere. Biograferne -> Aftager filmene af distributøren og lægger lærred og sale til publikum. Filmbranchen Produktions- selskaberne DistributørerneBiografernePublikum
Virksomheden Fridthjof Film A/S Hvilke produkter eller tjenester leverer virksomheden? Virksomheden Fridthjof SerierFilmReklame
Nøgletal fra årsregnskabet Beløb på graf er i hele 1000 Virksomheden Fridthjof
Hvor mange ansatte er der i Fridthjof? Der er 15 ansatte i Fridthjof Virksomheden Fridthjof - Ejerforhold Nordisk Film T-HOLDING APS LUSTRUP APS FRIDTHJOF HOLDING APS
Hvordan mener I virksomhedens interne værdikæde ser ud? Virksomheden Fridthjof Broadcasterne efterspørger Fridthjof forespørger Juridisk aftale Forberedelser Action Redigering Distributionsaftale Venteperiode
Business canvas model Nøglepartnere Nordisk film TV2 DR2 Datterselskaber - Fridthjof Film Århus - Fridthjof Film Production - Gi’ Lyd - Postyr Postprod Freelancere Nøgleaktiviteter Film reklame Tv-serier Pre-production Production Post-Production Fundraising Værditilbud Reklame – løser kundens problem = kreativitet + ekspertise + brand Underholder eller oplyser Kunderelationer TV2 og DR2 Har mange gange arbejdet sammen med Fridthjof. Loyal kunder = de må levere et godt produkt til slutforbrugeren. (høje seertal) Virksomheder Slutforbrugeren = Trailere, (Facebook) Kundesegmenter Differentieret kundesegment. Massemarked producerer både reklamer, film, og tv serier. Bred vifte af slutforbrugere. Nøgleressourcer Levere underholdning eller oplyse slutbrugeren om et bestemt emne/produkt. Reklamere Kanaler Biografer Viaplay, Netflix, Kabel TV Omkostningsstruktur Variable omkostninger, kommer an på produktionens størrelse. Indtægtsstrømme Biografindtægter Online Streaming tjenester Rettigheder Støtte Virksomheden Fridthjof
Hvilken betydning har digitalisering for branchens og virksomhedens fremtid? Danskerne i biografen trods digitalisering Video on Demand-tjenester -> negativ indflydelse Ulovlig kopiering og piratdownload -> årsag til økonomisk presset situation (Popcorn Time) Netflix, Yousee -> fald i ulovlige downloads Fridthjof fremtid large/inline/2015/02/ inline-screen-shot at pm.png
Online filmtjenester -> komfortabel for brugeren -> negativt for filmproducenterne -> lav indtjening Filmproducenterne kun får et årligt beløb – også selvom filmen bliver et seerhit på tjenesten Eksempel: ”Armadillo” på det amerikanske Netflix Distributør > producent = $ Online filmtjenester -> konsekvenser -> løsning: prisstigning?
Tak for jeres opmærksomhed