Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Advertisements

Produktion og Logistik
Skabelon til strategisk plan
It-ledelse for ikke-it-chefer
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Quality Management Systems
Design af organisationen
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
Rambøll Managements definition af it-governance
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
__________________________________________________________________________________________________________ Dok.nr Virksomhedstilfredshedsundersøgelse.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
September 2007 | IBM © 2005 IBM Corporation ITIL – hvad, hvem og hvorfor? Nina Berthou Process Delivery Manager for the Configuration Management Process.
1 Foreningen af Statsautoriserede Revisorer - Værdien af revision.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Generelle udfordringer og perspektiver i vores arbejde med kvalitet, effektivitet og styring KL, Middelfart 4. december 2007 Klaus Majgaard.
Borgerinddragelse, motivation og progression, når borgeren har en psykisk lidelse Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden Psykiatrisk.
Egetæpper a/s Respekt for mennesker og miljø Jan Ladefoged Kvalitets- & miljøchef Bæredygtig udvikling Brian Kristensen Sikkerhedsrepræsentant.
Dedicated Analytical Solutions HVORFOR ER ISO 9001 VIGTIG FOR FOSS? Anders F. Liechti 3. november 2015.
FORNYELSESFONDEN - Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse Lone Rosen,
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
PRojects IN Controlled Environments En introduktion.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Master i Projekt- og innovationsledelse
Forslag fra arbejdsgrupperne
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Efterskoleforeningen
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
servicemedarbejdere har ikke det fulde overblik over
DUBU Superbrugerrollen
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Fremtidens energiforretning set fra chefstolen
Grundliggende principper
Kommuneplanstrategier Status, temaer og regionalt samarbejde
Officielt pressemateriale til de deltagende journalister
Hvorfor resultatløn?.
Robot organisationen Formålet med denne lektion er at give en forståelse af de organisatoriske & dermed også menneskelige parametre der er i spil Som platform.
ERP og BPR.
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Anerkendende pædagogik
Fælles ledelsesgrundlag
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Styregruppemøde 25. maj 2018 Charlotte Holmberg Ph.d.-arbejdsgruppen
13. Ikke-finansielle rapporter
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Grundliggende principper
Region Midtjyllands opgave
Hvad sker der med universiteterne? Afskedsforelæsning 1. marts 2019
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Udvikling af centralbiblioteket
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Vejbelysning – med og uden LED
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør

ISO 9001 er verdens mest anvendte standard

Mere end 1,1 mio. virksomheder er certificeret efter ISO 9001

Værdien af ISO 9001 Et effektivt redskab i den globale samhandel Et fælles sprog og en fælles tilgang til kvalitet på tværs af landegrænser En markedsforventning eller et markedskrav Et redskab til løbende forbedringer Et værktøj til optimering af processer og øget effektivitet og produktivitet En mulighed for at dokumentere og kommunikere sin kvalitetsindsats Et ledelsesværktøj som med fokus på kvalitet og effektivitet operationaliserer virksomhedens strategi

Hvad mener virksomhederne om ISO 9001? Dansk Standard har spurgt 450 ISO 9001-certificerede virksomheder om værdien af ISO 9001: 70 pct. mener, at brugen af ISO 9001 i nogen eller i høj grad har bidraget positivt til virksomhedens resultater. 64 pct. har i høj eller nogen grad styrket virksomhedens konkurrenceevne. 78 pct. har i nogen eller høj grad oplevet forbedret kvalitet i produkter og services. 60 pct. oplever i nogen eller høj grad reduktion i kundereklamationer. 78 pct. oplever i høj eller nogen grad øget kundetilfredshed. 85 pct. har nogen eller høj grad oplevet bedre styring af de interne arbejdsprocesser i virksomheden. 73 pct. vurderer, at ISO 9001’s betydning vil øges for danske virksomheder i fremtiden i nogen eller i høj grad.

Nogle myter om ISO 9001  ISO 9001 hjælper bare virksomhederne med at producere på et ensartet, men ikke nødvendigvist højt kvalitetsniveau  Det er tungt og bureaukratisk  Det er kompliceret  Det er kun for produktionsvirksomheder  Det er kun for store virksomheder  Det er et levn fra 1990’erne Fokus på at tilfredsstille kundens behov samt krav om løbende forbedringer Ikke nødvendigvis, tilpasses den enkelte virksomheds behov Enkle principper og procesorienteret Har vist sig velegnet også for service- virksomheder og andre organisationer Let at anvende også for små virksomheder Er opdateret og videreudviklet over flere gange

ISO de syv kvalitetsprincipper Kundefokus Ledelse Engagerede medarbejdere Procestankegang Forbedringer Evidensbaserede beslutninger Styring af relationer

Kvalitetsledelsesprocessen – Plan, Do, Check, Act

ISO har en familie af ledelsesstandarder

Stadig vækst i certificering efter ISO ledelsesstandarder

Ny fælles struktur for ledelsesstandarder med fælles krav og definitioner skaber mulighed for integrerede systemer

Hvad er så nyt i de nye udgaver af ISO 9001 og ISO 14001?

De væsentligste nyheder i ISO 9001 Forankring i topledelsen Stærkere krav om forbedringer Vurdering af muligheder og risici Alle interessenter skal inddrages Styr på alle relationer Vital viden skal forankres bedre Afspejler bedre service-sektoren Samordning med andre ledelsessystemer

Nye kvalitetsprincipper i 2015 udgaven

Risikotænkning ISO 9001:2008 Berørt forskellige steder, især under ”forebyggende handlinger” – men ikke med samme ordvalg ISO 9001:2015 Organisationen skal bestemme muligheder og (forbundne) risici for: – at sikre at kvalitetsledelsessystemet kan opnå de tilsigtede resultater; – at undgå eller reducere uønskede virkninger; – opnå forbedringer.

Øget interessentfokus – relevante krav skal efterleves Disse krav skal nu også opfyldes Relevante krav Interessenter Relevante interessenter for kvalitetsledelsessystemet Krav fra relevante interessenter

Ny ISO 9001 giver bedre forretning Afspejler samfundsudviklingen og er tilpasset til en mere dynamisk, kompleks og global verden Fokus på kvalitet i bred forstand i alle processer lige fra produktudvikling til kundeservice Fokus på nye muligheder og evnen til at tilfredsstille kundernes behov hele vejen rundt Ledelsesstandarden skal spille en vigtigere rolle i virksomheden – også på ledelsesniveau – og er dermed også et godt redskab til forandringsledelse

Fordele ved den nye ISO 9001:2015 Eksternt Større kundetilfredshed Større kundeloyalitet Bedre omdømme Større troværdighed Bedre produkter / ydelser Større ”involvering” af interessenter Internt Bedre processer Øget engagement og videnforankring Bedre risikostyring Forøget evne til at reagere hurtigt Flere forbedringer, mere innovation Bedre omkostningsstyring

Også væsentlige nyheder i ISO Forankring i topledelsen Stærkere krav om forbedringer og proaktiv indsats Livscyklus- tankegang Alle interessenter skal inddrages Øgede krav til kommunikation Større rolle i organisationen Samordning med andre ledelsessystemer

Overskrift i to linjer Verdana bold 22 pt.