Marginalisering – og kampen mod den Konference om truede børn og unge 24. november 2005.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Familie og børn i en opbrudstid
Advertisements

Relation og nærvær om at gå over broen
Tema: Depression - hvorfor opstår det
Familie og børn i en opbrudstid
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Psykoedukation til unge i OPUS
Tema 1: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Børns fællesskaber trivsel, udelukkelse og mobning
LG Insight, 15. januar 2013 Inspirationskonference - Stik de unge kursen.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Underviser Ronny Højgaard Larsen
De fleste mennesker ønsker at passe
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Fattigdom i Danmark Fattigdom på kanten af Lolland og Falster
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Er karakterdannelse en vej for børn og unge med ondt i sjælen?
Hvordan styrker vi børns karakterdannelse?
Børns omsorgssituation og trivsel
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
Sårbarhed hos børn og unge
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Risikobørn og unge anno 2006
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Ungebasen.
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Disposition Præsentation af emne Mobning
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Gitte Duus. Faktorer forbundet med forældre/fam Antal sager% af sager% af hele landet Forældre misbrug12310,34,3 Skilsmisse35930,218,3.
Hvordan kan verden også se ud? Konference om vejledning til personer med handicap 26. marts 2007 Per Schultz Jørgensen.
Kapitel 9: Velfærdsstaten og ulighed
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Hvordan man bekæmper mobning
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT & HIOA Ida Schwartz, lektor, cand. psych., ph.d. Bosat udenfor eget hjem Børn og unges skolegang og fritidsliv – set fra børnenes.
Patientundervisning 2. Session Unipolar depression Fakta, diagnoser og årsager.
NQMV 2006 LOKK  LOKKs børnestatistik 2005 En undersøgelse om 1681 voldsramte børn på danske krisecentre.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Den gode overlevering og samarbejde på tværs
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Stress, anmeldelse og behandling Nanna Eller Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling, BFH.
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
LANDSKONFERENCE 2006 Hvordan kan kommunerne hjælpe børn med særlige behov bedst muligt fra start? Børn med særlige behov - og dagplejen V/ John Andersen,
Patientundervisning 4. Session Bipolar lidelse Årsager.
SSP Køge 1 Aftens program Intro om SSP, samt formålet med i aften Opdeling i grupper (dilemmakort) ej være sammen med egen familie) Find 3 ting, som gruppen.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Brobyggende relationer
Køn og social marginalisering
Hver 5. ung – eller unge – på kanten Kollektivt ansvar?
Tema 1: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Vi skal styrke børns karakterdannelse og robusthed
Dialog mod Vold som business-case
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Præsentationens transcript:

Marginalisering – og kampen mod den Konference om truede børn og unge 24. november 2005

Opbrudssamfund De store paraplyer er borte Individualisering Stigende kompetencekrav Svagere social kontrol Svækkede fællesnormer Udtyndede netværk marginalisering

Erik Aalbæk Jensen Magtens folk Herrens mark

Magtens folk Aalbæk Jensen: ”Vi får aldrig mere de tabte dyder tilbage… fra nu af skal vi leve i det normløse samfund, vi skal ikke alene leve i det, vi skal udfolde os i det og eksistere i det…” (interview i Politiken)

Bent Hansen ”Velstand uden velfærd” (1969) Hvad er velstand – og hvad er velfærd?

Individualisering En enorm frisættelse Der skal vælges mellem mulighederne på ”det store marked” Selvrealisering ”selv-dannelse” Spørgsmålet om identitet Hvilken position får individet?

Opfattelsen af subjektet Kants kritiske subjekt: oplysning og værdi: ”Alt har enten en pris - eller en værdighed” Nyliberalisme, marked og varestrøm: ”Alt har en pris - og mest muligt for pengene”

Velfærdssamfundet Vi lever i et risikosamfund Og et velfærdssamfund af den nordiske type med et generelt sikkerhedsnet Men udviklingen går mod markedet og stadig større vægt på den enkeltes eget valg ”Den herskende ideologi stræber efter at sælge os den usikkerhed, der er resultatet af velfærdsstatens afvikling – som en chance for ny og større valgfrihed” (Slavoj Zizek, slovensk filosof)

To mulige spor – og et tredie Den enkelte er ”bruger”: Passiv, anonym, modtager af ydelser, markedsorienteret Den enkelte er ”deltager”: kritisk, holdning, opposition, indflydelse Risikoen: passiviseret, magtesløs, opgivelse, marginalisering, stress: lidelsen

Bruger-rollen Markedsgørelse: ”objektivering” Modtager af service-ydelser Passiviseret Risiko for tab af rettigheder Børn ”passes”, ”flyttes rundt på” Ellen Ryg Olsen: Syge på tvangsarbejde. Gyldendal 2005

Risiko og lidelsen Et stort pres på den enkelte Krav om selvrealisering - der mere og mere standardiseres Valget mellem ”foregivet autenticitet” Eller ”flugten ind i depressionen” Depression: selvets utilstrækkelighed Lisbeth Bendtsen:Mellem drøm og mareridt. Dansk Psykologisk Forlag, 2005

Deltagerrollen Aktør og ”subjektivering” Den refleksive og handlende position Den kritiske modstand Forsøg på indflydelse og medbestemmelse - hvordan støtter vi denne rolle hos børn?

At være udsat er at … Have sociale problemer Dårligt skoleforløb Ikke komme i gang med en uddannelse Svagt socialt netværk Svag familiebaggrund

Hvor mange udsatte unge er der? Forskellige typer af udsatte børn og unge Problemgruppen Truede børn og unge Børn og Unge med særlige behov 1993: procent af de årige - og det er der også i 2002

forklaringsmodeller Biologisk vinkel Social arv: risikofaktorer Risikosamfund: den enkelte overladt til sig selv, marginalisering, svag integration Institutionskultur

Negativ social arv Sociale belastninger Dårlig social integration Svækkede forældreroller Manglende tro på livet

Har du nogen at tale med hvis vanskeligheder? 64 pct.: mor og far - og venner 16pct.: mor og far 14 pct.:venner 6 pct.: isolerede

Kontakter med andre

Belastning og sårbarhed Belastning konsekvens sårbarhed Beskyttende faktorer

De svage grupper Omsorgssvigt Vold Seksuelle overgreb Dårlige skilsmisser Langvarig arbejdsløshed Misbrug Forældres psykiske forstyrrelser

Sårbarhedsskabende cirkler Sociale belastninger symptomer Dårlig social integration

Social integration historisk set Emile Durkheim ( ) ”Organisk solidaritet” – kontra ”mekanisk solidaritet” Der skal være brug for én En aktiv deltagerrolle Det ”anomiske selvmord” Social integration er tilhørsforhold til et fællesskab

social integration som begreb Forankring: indflydelse, betydning, fortrolighed Socialt netværk: arbejde og venner Selvværd: blive anerkendt

Hvad er anerkendelse og nærvær? Nærvær – versus – tilstedeværelse Anerkendelse er at leve sig ind i, ”se”, lytte til Berit Baes undersøgelse Det modsatte af anerkendelse? ”Opfølgning” – i ord og gerning

”Opfølgningspædagogik” Den Gule Flyver Allan Simonsen og Anni Lauritsen Regelsæt, rutiner, forventninger og opfølgning opfølgningspædagogik

Professionel kompetence Faglig kvalifikation Formidlingsmæssige evner Menneskelige egenskaber Advokatorisk etik