Hvad er god læring – god undervisning ? Forslag? Forventninger til jer til mig?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Klasseledelses- og relationskompetence
Model oversigt Tryk F5 og skift til næste slide – De røde knapper vil sende dig direkte til det valgte. Nederst på siden er en knap som hedder “Menu” –
Ørestad Skoles værdier
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Digitalisering og medialisering
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Ledelse i Praksis – 4. aften
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Konsulentroller Etablerer og Katalysator vedligeholder netværk
Uddannelse og profession i dansk læreruddannelse ’Ekspert i undervisning’ 29. sept Per Fibæk Laursen DPU.
Viden, læring og progression
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.
IT i naturfagsundervisningen 28.marts 2012 Visioner for IT i undervisningen Ikke et ord om udstyr.
ER-diagrammer (databaser, del 4)
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVORDAN UDVIKLER MAN LÆRERPROFESSIONALITET? PER FIBÆK LAURSEN.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Idrætseksamen 2006 Indledning Valg af emne, problemformulering..
Undervisning i særklasse
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Finland Uddannelse Skoleliv. Dagsorden  Præsentation  Læreruddannelse  Skolesystem  Skoleliv.
Den korte version Autenticitet er at kunne udfylde lærerrollen kompetent på et personligt tilegnet værdi-grundlag.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET ET FÆLLES PÆDAGOGISK GRUNDLAG: HVAD VIRKER? KONFERENCE OM HANDLINGSPLANER FOR ØGET GENNEMFØRELSE 11. DECEMBER 2013 PER.
Hva er god klasseledelse ?
God læring God undervisning
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Oplæg om videoobservation Den 9. december 2014 UCC.
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
De 3 læringsrum.
Nye veje for bibliotekets brugeruddannelse Fra Bologna til Hammerfest - dansk fra sidelinjen Oslo 6.april06 Tina Pipa Koordinator for Brugeruddannelse.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser [indsæt dato] [indsæt skolens navn] [Indsæt mødeforum] Trivselsmålingens resultater.
Konflikt håndtering Jan Christiansen Sosu Fyn. Hvorfor opstår konflikter? Uoverensstemmelser Uenigheder Aftalebrud Misforståelser Interessemodsætninger.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
This project has been funded with support from the European Commission
Bjarne Wahlgrens definition
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Trivselsmålingens resultater på vores skole
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Effektiv undervisning
© Didaktikhåndbogen – teori og temaer
Oplæg 2 – de fire læringsrum
© Effektiv undervisning
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Effektiv undervisning
Det handler om eleverne
Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen
og få alle elever med Odense Lærerforening, 12. november 2015
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
IT i undervisningen interaktive assistenter
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Præsentationens transcript:

Hvad er god læring – god undervisning ? Forslag? Forventninger til jer til mig?

Historien om de 6 blinde mænd Undervisning og læring handle bla. om hvordan vi opfatter nyt..!

6 nøgle-punkter for god læring 1.Store forventninger, underviser har store, men realistiske forventninger til eleverne 2.God relationer, man (vi) skaber en god atmosfære og trykhed 3.Klasseledelse og disciplin, man (jeg) viser vejen og (vi) skabe positiv stemning 4.Feedback til elevene (og fra elever), vigtigt eleven ved hvor de befinder sig i læringsprocessen. 5.Struktur og mål for undervisning, mål med faget og hvorfor man underviser i ”det” emne 6.Vise en sammenhæng, struktur og logik i emnet, betyder at vil vise samhørigheden i fagets forskellige dele Per Fibæk Laursen

Hvordan når vi målet..? Vejen fra start til slut går ikke i en lige linje! Start Pensum Mere pensum Eksamen

Kompetence trappen 4. Ubevidst kompetence (jeg gør det bare) 3. Bevidst kompetence (det jeg ved, det kan jeg) 2. Bevidst inkompetence (det jeg ved jeg ikke ved) 1. Ubevidst inkompetence (ved ikke det eksisterer)

Din og min rolle i læringsrummet UndervisningsrummetTræningsrummetStudierummet AktivitetVidensformidlingTræning af stofProjekt LærerrolleFormidler/ Organisator Træner/ stiller skriftlige opgaver Konsulent/ Eleverne stiller opgaver ElevrolleModtagerLærlingStuderende OrganiseringKlasseIndividuelt/ gruppe LæringsmålFormidling af nyt stofTræning af kompetencer Håndtering af komplekse sager/ fortage valg

Blooms taksonomier blive klogere..! 5. Naturalisation (automatisere, blive ekspert) 4. Artikulation (kombinere og integrere relaterede færdigheder) 3. Præcision (udvikle nøjagtighed) 2. Manipulation (følge instruktioner) 1. Imitation (kopiere)

Joharis vinduet – din og min viden om DIG selv..!

KVAS Kvalificeret selvbestemmelse Hvad er det..?

Teknikalitet – Faglighed – Anden kunnen Det kører Matcher På vej Ups Socialitet – Social kompetence – Deltagelse Det kører Matcher På vej Ups På vej Matcher Det kører Refleksivitet – Omtanke – Perspektivering Ups På vej Matcher Det kører Sensitivitet – Selvkontakt – Følelser EKKOLODDET: Elevens Navn.___________ Elevskema. Ekkoloddet - Copyright © Jan Tønnesvang, 2014 Noter.