Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Markant flere indvandrere i job
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
UUUC Årskonference Claus R. Olsen 19.apr. 12 EUD, fleksuddannelse og vejledning Fra 95 pct. til 100 pct. gennem øget realisme og retning for de unge.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Et væksthus for børn og voksne
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Folkeskole-reformen August 2014.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Skolereform august 2014………………
Velkommen til valgmøde
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Tre klare nationale mål
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Frihed, ansvar, privat initiativ og en begrænset statsmagt Geert Laier Christensen Forskningschef.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
DI Hovedstaden Hans Skov Christensen 21.maj 08 Velkommen til DI Mød interesseorganisationen, arbejdsgiveren & samarbejdspartneren.
Infoaften 9.kl. Ungepakke 2: uddannelsesparathed
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Billedkunst konference Lars Goldschmidt 21.apr. 10 Den kunstneriske tænknings betydning for erhvervslivet Lars Goldschmidt.
ANALYSE AF UNGE I RINGSTED KOMMUNE Oplæg for Det Lokale Beskæftigelsesråd i Ringsted Kommune den 17. juni 2014 Oplæg v/ direktør Mads Kromann Fog, mploy.
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Regeringens globaliseringsudspil
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Største uddannelsespolitiske udfordring Uddannelsessamfundet hægter potentielt ca. 20 % af i overgangen til ung.udd. 28 % får ikke en erhvervskompetencegivende.
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Hvordan målrettes uddannelsesindsatsen
Velfærdsstatens udfordringer
Bygdeskoleledermøde Qaasuitsup Kommunia Ilulissat den november 2011.
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Djøfernes internationale kompetencer. Hovedresultater Profil: De djøfere, der har en international karriere, har en ung profil, godt halvdelen er offentligt.
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Er vejledningssystemet gearet til de store reformer og fremtidens.
Beskæftigelsespolitiske udfordringer på kort og på lang sigt -Oplæg v. Peter Graversen.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Sådan – gør vi… Sådan gør vi med modtageunge i Aarhus Kommune. Samarbejdet mellem Børn.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Den aktuelle rekrutteringssitutation på social- og sundhedsområdet Oplæg v/ Mogens Jensen – Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Udviklingen på arbejdsmarkedet – med særlig fokus på de unge v/ Palle Christiansen, regionsdirektør BR Midtjylland.
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 4. februar 2010, Tambohus Kro, Thyholm.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 12. februar 2010, Fuglsøcentret, Knebel.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 5. februar 2010, Skanderborg Kursus- og Konferencecenter.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 9. februar 2010, Ferskvandscentret, Silkeborg.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal have kendskab til Uddannelsessystemet E:dag?
Hvad gør erhvervslivet for at tiltrække unge? Thomas Q. Christensen 03.okt. 08 Hvad gør erhvervslivet for at tiltrække unge?
faglært Arbejdskraft Det fremtidige behov
Kendte Udfordringer Usikker Fremtid.
Business Breakfast 7. september 2017
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
Aftalt uddannelse via Industriens overenskomst
Ambition: Flere skal vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse.
Unge & Rygning: Forældres rolle
Præsentationens transcript:

Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet

31.okt. 12 Charlotte Rønhof 2 Organisation for erhvervslivet DI er en privat arbejdsgiver- og erhvervsorganisation, der repræsenterer virksomheder. DI arbejder for at skabe de bedst mulige vilkår for erhvervslivet. DI beskæftiger sig med emner som arbejdskraft, skat, klima og uddannelse. DI forhandler de største kollektive overenskomster på det danske arbejdsmarked.

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof 3 Medlemmerne fordelt efter lønsum

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof 4 Små og store med meget til fælles Virksomheder i pct.

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Nogle af de største blandt de … 5

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Og nogle af de mindre … 6

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof DI's formål Danmark skal være det land i verden, hvor det er bedst at drive virksomhed i - og ud fra Er vi så det? Hvad er den aktuelle situation for Danmark? 7

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Danmark rasler ned af velstandslisten 8

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Hvad gør DI ved det? Vi forhandler overenskomster for vores medlemmer Vi lobbyer på alle områder, der er afgørende for at drive virksomhed i og ud fra Danmark - såsom skat, arbejdsmarked, uddannelse, forskning osv. 9

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Uddannelse er afgørende 1.Internationale virksomheder betragter uddannelsesniveauet som et konkurrenceparameter 2.Uddannelse er én af de vigtigste langsigtede vækstinvesteringer 3.Der er behov for en særlig indsats i forhold til naturfagene, som får afgørende betydning for virksomhedernes fremtidige vækstmuligheder. 10

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Vidensamfundet begynder i skolen Men: pct. af de unge forlader folkeskolen uden funktionelle evner i matematik, naturfag og læsning. Danmark har også langt færre af de dygtigste end i andre lande. Hver femte ung under 30 år har ingen uddannelse ud over folkeskolen. I en DI-undersøgelse svarer syv ud af ti virksomheder, at kravene til de faglærte er steget gennem de seneste ti år, og næsten ni ud af ti forventer, at kravene vil stige fremover. 11

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Pris pr. elev for det offentlige (2009) 12

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Karaktersnit fra 9. kl. i matematik 13

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Karaktersnit fra 9. kl. i dansk 14

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Andel med uddannelsesstærk baggrund (10. kl.) 15

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Andel med anden etnisk herkomst end dansk i 10. kl. 16

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Andel uden funktionelle læseevner (PISA 2006) 17

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Andel fremragende læsere (PISA 2006) 18

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Andel, som ønsker at bruge skoleåret til faglig opkvalificering 19

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof AE-Rådet Kun de elever, der har karakterer under middel, får noget ud af at tage 10. klasse, når man ser på, hvordan eleverne klarer sig fremover med hensyn til beskæftigelse, indkomst og uddannelse 20

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Effekt af 10. klasse på beskæftigelsesgraden målt 7 år efter 9. klasse 21

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Effekt af 10. kl. på risikoen for ikke at få en erhvervskompetencegivende uddannelse 22

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Effekt af 10. kl. på årlig erhvervsindkomst målt 7 år efter 9. kl. 23

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Ny 10. klasseslov I 2007 besluttede Folketinget, at 10. klasse skulle målrettes elever med behov for; ”yderligere faglig kvalificering og afklaring af uddannelsesvalg for at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse.” 24

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Efterskole i 9. klasse 25 Hvis halvdelen af efterskoleeleverne tog deres efterskoleophold i 9. i stedet for 10. klasse, vil det være en årlig besparelse på ca. 450 mio. kr. Det beløb svarer eksempelvis til årslønnen for ca nyuddannede lærer

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Hvem er den typiske 10. klasses folkeskoleelev? Lad os kalde ham Emil Han kommer fra et hjem 'uden bogreoler' Han har klaret sig dårligt i skolen Han er skoletræt og ved ikke, hvilken uddannelse han vil tage Emil går i 10. klasse for at blive fagligt dygtigere 26

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Hvem er den typiske 10. klasses efterskoleelev? Lad os kalde hende Emilie Hun kommer fra et hjem med forældre med en videregående uddannelse. Hun har klaret sig rigtig godt i folkeskolen og har fået gode karakterer Hun vil på gymnasiet - og vidste det inden hun startede på efterskolen Emilie går i 10. klasse for at møde nye kammerater 27

Efterskolerne tilbage til samfundet 31.okt. 12 Charlotte Rønhof Spørgsmål til debat Kunne Emilie ikke lige så godt tage sit efterskoleophold i 9. klasse? Hvordan kan 10. klasse på en efterskole løfte flere som Emil? Kunne efterskolen løfte en større integrationsopgave? Hvorfor er der mange efterskoler, der fokuserer på idræt, teater, musik og friluftsliv, men kun få der fokuserer på naturfag? Kunne efterskolerne motivere flere unge til erhvervsuddannelser og naturvidenskabelige uddannelser? 28