AT-Eksamen 2016 Opgaven Grænser Overordnede problemstillinger Grænser er skillelinjer. Vi sætter, bryder, sprænger, overskrider, forhandler og udforsker.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Kompetenceafklaring af børnene
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Rungsted Gymnasium.
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Generelt om det for tidligt fødte barn
Diabetes – en sygdom i vækst
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Introduktion til Sprogpakken
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Ledelse af innovative medarbejdere
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Videnskabsteori og faglige metoder
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Jørgen Haagen & John Andersson UCSJ
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Etnisk minoritetsunge og familier – at skabe én sammenhængende verden! Fredericia 2014 Basim Osman Cand. psych., autoriseret psykolog Selvstændig psykologisk.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
AT eksamen ”Mad og mennesker”
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Innovation i AT/SO.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Biologi i AT.
Til UddannelsesCafeen i dag kan du høre mere om
Inklusion og inkluderende processer
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Relations kompetencer
Matematik A Faget er karakteriseret ved abstraktion, matematisk logisk sprogbrug og ræsonnementer. Rent matematiske færdigheder og metoder indøves og.
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Kærestevold ’Vold er ikke løsningen’, Nuuk 26. November, Nina Schütt.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
August 2016 / MG AT OVERORDNET EMNE Grænser.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Januar 2016 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN Valg af sag og fag Vejledning og skrivedage Afleve- ring Uge 4Uge 5Uge 6Uge 7Uge 8Uge 9Uge 10Uge 11Uge.
Reduktion af risikoen for livmoderhalskræft ved vaccination mod humant papillomvirus (HPV) -En medicinsk teknologivurdering Teknologi!
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
Danmark er mere afhængig af omverden end omverden er af Danmark Energiens Topmøde 2014 Charlotte Søndergren Dansk Energi.
AT-eksamen Ressourcerummet Du finder ressourcerummet som et link på forsiden, når du logger på Lectio. Foretrækker du et usb-stick, kan du få det.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Personlig stof- og alkoholpolitik
Den naturvidenskabelige metode
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Naturfag.
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
AT: Havet - livgivende, dødbringende, legendeskabende.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

AT-Eksamen 2016 Opgaven Grænser Overordnede problemstillinger Grænser er skillelinjer. Vi sætter, bryder, sprænger, overskrider, forhandler og udforsker grænser. Grænser kan være fysiske, og de kan være mentale. De kan være begrænsende og beskyttende, inkluderende og ekskluderende. Det fører nogle gange til tryghed, andre gange til konflikter og utryghed. Når grænser sættes eller overskrides, udfordres og inspireres vi til at finde innovative løsningsmuligheder. Grænser som skillelinjer mellem suveræne stater udfordres af nationale, religiøse, kulturelle og etniske forskelle. Kamp om naturens ressourcer har gennem historien medført grænsekonflikter. Staters territoriale grænser kan flyttes eller fastlægges i forbindelse med krige eller ved folkeafstemninger, og globaliseringens dynamik udfordrer de nuværende grænser. Kyster, bjerge, floder, ørken- og sumpområder udgør naturgeografiske grænser for planter, dyr og mennesker. Ved ændringer i klimatiske og geologiske forhold flyttes grænserne. Når vi taler sammen, er sproget kulturbærende og grænsesættende. Gennem sproget danner vi grupper med hver vores identitet. I samværet mellem mennesker sætter skrevne og uskrevne regler grænser for adfærd. Det er adfærdsregulering, der bunder i kulturel, etisk, religiøs og social grænsesætning. For nogle mennesker er det vanskeligt at holde sig inden for grænserne. Men grænserne har gennem historien været og er stadig under forandring. Hvad der var tilladt i går, er forbudt i morgen – eller omvendt. Når kunstnere afprøver grænser, er det for at frembringe kunstneriske udtryk med henblik på at skabe ny erkendelse. For mange kunstnere er udfordringen, provokationen og det grænseoverskridende en del af værkets identitet som debatskabende kunst. Publikum engageres til selv at prøve grænser af i forhold til smag, dannelse og politisk og kulturelt ståsted. Teknologi udvider grænserne for menneskets fysiske formåen og naturens ydeevne. At sprænge grænser for fysisk formåen er ofte et vigtigt incitament inden for idræt og sport. Vi kan endnu ikke leve under vand, svævende i atmosfæren eller i rummet. Men naturvidenskaben og teknologien udvikler teknikker, der rykker grænserne for vores levemuligheder. Inden for informationsteknologi flytter regnekraft og dataoverførselshastighed grænser for kommunikation og handlemuligheder. I matematik udvikles nye begreber, som bryder med de grænser, man troede logikken satte. Der er grænser for, hvad vi kan tåle. Indførelse af grænseværdier skyldes ønsket om at beskytte levende organismer mod skadelige biologiske, fysiske og kemiske påvirkninger. Grænseværdier fremkommer på baggrund af naturvidenskabelige observationer og statistiske undersøgelser, men værdierne fastsættes politisk. Forskning har gennem tiderne brudt grænser for vores erkendelse og gør det fortsat. Udvikling og vækst afhænger af grænseoverskridende ideer og udvikling af nye virksomheder. Innovation er en central kilde til vækst for både samfund og økonomi. Konsekvenserne af denne udvikling giver anledning til debat om grænser for vækst.

AT-Eksamen 2016 Opgave: Du skal vælge opgave A eller opgave B. Opgave A Du skal undersøge og diskutere en sag, hvor en eller flere grænser eller manglen på grænser er det centrale i sagen. Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau. Opgave B Du skal undersøge en sag, hvor en eller flere grænser eller manglen på grænser udgør et problem for noget eller nogen. Du skal udarbejde og vurdere et forslag til en innovativ løsning af problemet. Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau.

AT-Eksamen 2016 Grænser for seksualitet Fag: Biologi/bioteknologi – engelsk TV-drama fra 2014: The Normal Heart The hiv-aids crisis in New York City between 1981 and 1984 Hiv-aids smitte, diagnosticering, forebyggelse, behandling ( )

AT-Eksamen 2016 Grænser for naturvidenskabelig erkendelse Fag: Biologi/bioteknologi – engelsk/historie/religion Darwins evolutionslære

AT-Eksamen 2016 Grænseoverskridende videnskab Fag: Biologi/bioteknologi – engelsk/historie/religion Ex opformering af potentielt farlige mikroorganismer

AT-Eksamen 2016 Grænser for forplantningsalder Fag: Biologi/bioteknologi – dansk Grænse for forplantningsalder Tidligere satte alderen en helt naturlig grænse for, hvor gammel man kunne være og føde børn – simpelthen fordi kvinder kom i overgangsalder. I dag kan overgangsalderen udskydes næsten lige så lang tid, som det skal være. Maria del Carmen Bousada de Lara var kraftig fortaler for kvinders ret til at få børn sent i livet. Hun blev den ældst dokumenterede mor, da hun som 66-årig fødte tvillingerne Christian og Pau.

AT-Eksamen 2016 Grænseværdier Fag: Biologi/bioteknologi – historie/(samf-B)/kemi LD 50 eller LC 50 – hvor går grænsen? Inden for toksikologi anvendes begreberne LD 50 eller LC 50 til at angive stoffers giftighed fx i forbindelse med pesticider. I Danmark må man kun anvende bekæmpelsesmidler, der findes i Bekæmpelsesmiddeldatabasen, der findes på Miljøstyrelsens hjemmeside. Men hvordan bestemmes grænseværdierne?

AT-Eksamen 2016 Grænseværdier Fag: Biologi/bioteknologi – fysik/historie Stråling fra radioaktive kilder Stråling fra radioaktive kilder kan være skadeligt. Derfor har man indført målinger af strålingens skadevirkning på organisk væv og opstillet grænseværdier for, hvor meget stråling et individ maksimalt bør få. Der er to enheder for strålingsintensitet: Gray og Sievert. Man kan ikke undgå radioaktiv stråling, for den forekommer overalt.radioaktive kilderskadevirkninggrænseværdierradioaktiv stråling

AT-Eksamen 2016 Grænser for vækst Fag: Biologi/bioteknologi – matematik Populationsvækst – bakterier/svampe Matematiske modeller Rovdyr/byttedyr

AT-Eksamen 2016 Grænseværdier – hørelse og lyd Fag: Biologi/bioteknologi – fysik Er støjen et helvede? For meget støj kan være yderst generende. Og det kan være farligt, for det kan give høreskader. Lydstyrke måles i decibel. På mange arbejdspladser er der for meget støj.decibelarbejdspladser Derfor har man grænseværdier for støj, og i støjfyldte omgivelser må man brugegrænseværdier høreværnhøreværn.

AT-Eksamen 2016 Grænsen mellem viden og tro Fag: Biologi/bioteknologi – dansk/religion/historie/matematik Vaccinationer Lægevidenskaben er fuldstændig enig: Du skal vaccinere dit barn mod de gængse børnesygdomme. Ellers udsætter du dit barn for unødige lidelser, og du forhindrer, at vi kan opbygge et forsvar mod sygdommene. I nogle kredse er man overbevist om, at vacciner er dårlige for os. I Australien og i Californien har man lagt en meget hård kurs mod familier, der fravælger vaccinen til trods for den enige videnskab. Grænsen mellem viden og tro er i mange sammenhænge svær at drage.

AT-Eksamen 2016 Grænser for liv Fag: Biologi/bioteknologi – dansk/religion/historie Dyremodeller? Stamceller? Transgene dyr fx kloner af Alzheimer grise Liv på grænsen - gris og menneske Bioteknologiens intime sammenfletning af humant og animalsk liv i genomik, transgenetik, stamcelleforskning, bioinformatik og systembiologi varsler væsentlige skift i relationer mellem mennesker og dyr med implikationer for den samfundsmæssige regulering af brugen af dyr i bioteknologisk og traditionel medicinsk forskning. Grisen er i dag et af de foretrukne modeldyr i biomedicinsk forskning, en position der bl.a. begrundes med den store biologiske lighed mellem menneske og gris. Denne forskning flytter nu gener fra menneske til gris og sætter i stigende grad spørgsmålstegn ved det fundamentale skel mellem menneske og dyr, et skel der anses for naturligt og selvindlysende i vores kultur.

AT-Eksamen 2016 Medicinske grænser Fag: Biologi/bioteknologi – historie/tysk/dansk Tvillingeeksperimenter Josef Mengele: Medicinske grænser De berygtede "lejrlæger" i udryddelseslejren Auschwitz, og i særdeleshed den unge læge Josef Mengele udsatte børnene for uhyrlige medicinske eksperimenter- tortur og ubeskrivelige lidelser. Mengele foretog en lang række vanvittige forsøg særligt med tvillinger.

AT-Eksamen 2016 Medicinske grænser Fag: Biologi/bioteknologi – historie Medicin uden grænser skildrer Statens Serum Instituts samarbejde med tyskerne under besættelsen. Bogen belyser historien om et lille statsligt institut, der i mellemkrigstiden udviklede sig til at blive et internationalt anerkendt forskningscenter. Prisen var, at Statens Serum Institut gennem 1930’erne blev dybt afhængige af udenlandske samarbejdspartnere, og det er derfor også historien om, hvorfor instituttet fra den 9. april 1940 samarbejdede med tyskerne under besættelsen. Medicin uden grænser - Statens Serum Institut under besættelsen (University of Southern Denmark studies in history and social sciences, nr. 351)

AT-Eksamen 2016 Menneskekroppens grænser Fag: Biologi(bioteknologi) – billedkunst/dansk Manden med de tre ører Den kypriotisk-australske cyborgkunstner Stelarc (f. 1946) bruger blandt andet robotlemmer og organtransplantation til at sætte spørgsmålstegn ved menneskekroppens naturlige begrænsninger.

AT-Eksamen 2016 Menneskekroppens grænser Fag: Biologi(bioteknologi) – idræt/psykologi Præstationsfremmende stoffer EPO Anabole steroider Beta-blokkere Hukommelsesfremmere

AT-Eksamen 2016