Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

PLO-kursus Arbejdet i kvalitetsklynger - i overenskomstens nye

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "PLO-kursus Arbejdet i kvalitetsklynger - i overenskomstens nye"— Præsentationens transcript:

1 PLO-kursus Arbejdet i kvalitetsklynger - i overenskomstens nye
Brønshøj, Husum og Vanløse 18. juni 2018 V. Niels Ulrich Holm, Næstformand, PLO PLO-kursus - i overenskomstens nye forebyggelsesydelser m.m. Hotel Føroyar lørdag d. 7. oktober 2006 kl – 16.00 PRAKTISERENDE LÆGERS ORGANISATION Henrik Dibbern Næstformand i PLO’s bestyrelse Helle Bjørnstad Seniorkonsulent i PLO’s sekretariat

2 Baggrund – OK18 for almen praksis
Kvaliteten i almen praksis bliver et succeskriterium. Vision for nyt kvalitetsarbejde: at kvalitetsarbejdet skal opleves relevant og praksisnært at arbejdet tager udgangspunkt i datadrevet kvalitetsudvikling – i bredeste forstand. at arbejdet når ud til alle læger at kvalitetsarbejdet sker i samarbejde med det øvrige sundhedsvæsen

3 Inspiration fra udlandet
Erfaringer fra bl.a. Holland, Wales, New Zealand viser: at ”boottom up – drevet” (selvvalgt med metodefrihed) kvalitetsarbejde i større faglige netværk af praktiserende læger giver god faglig mening og opleves relevant at nye faglige input og inspiration til udvikling af egen praksis kan hentes gennem fælles dialog og sammenligning af data om patientbehandling At en vis størrelse og bred faglig spændvidde i klyngerne giver afsæt for nye tilgange og udfordringer af egen tilgang

4 Etablering af programorganisation
Etablering af en programorganisation – et midlertidig set-up, som skal udvikle og understøtte ny kvalitetsmodel i almen praksis. Program for kvalitetsudvikling i almen praksis omfatter: - Programbestyrelse - Programstyregruppe - Programsekretariat, herunder DAK-E

5 Programbestyrelsen: Programstyregruppen
Formand Christian Freitag (Formand for PLO) Dennis Staahltoft (PLO-bestyrelse) Karsten Rejkjær Svendsen (PLO-bestyrelse) Bo Libergren, Næstformand RLTN Jorun Bech, Regionsrådsmedlem i Region Sjælland Rikke Margrethe Friis, Danske Regioner Programstyregruppen Formand Christian Boel (koncerndirektør, Region Midt) Trine Jeppesen, (PLO-bestyrelse) Henrik Dibbern (PLO-bestyrelse) Annette Houmand, næstformand DSAM Knut Borch Johnsen, vicedirektør, Holbæk sygehus Kurt Espersen, koncerndirektør, Region Syddanmark Jakob Bigum Lundberg, direktør Næstved kommunen (KL-repræsentant) Programsekretariat – Rikke Agergaard, programchef + Birgitte Harboe og Christian Hollemann Pedersen i sekretariatet. Lokaler på det tidligere kommunehospital i København

6 Kvalitet i Almen Praksis (KiAP) – 5 projektspor
Klyngedannelse – lægeklinikker i kvalitetsklynger Udvikling af almenmedicinske indikatorer Datadrevet kvalitetsudvikling Regional organisering (samspil mell. klynger og det øvrige sundhedsvæsen) Fremtidig national organisering

7 Projektspor 1) – Klyngedannelse
Overordnet om kvalitetsklynger: Et fagligt fællesskab af lægeklinikker, der arbejder med kvalitetsudvikling. Dataunderstøttet - egne data og øvrige data som sammenlignings-grundlag, helt adskilt fra kontrol. Metodefrihed i arbejdet, men inspiration til kvalitetsudvikling ”hjemme” i klinikken Mulighed for støtte til teknik, præsentation, facilitering m.v.

8 Projektspor 1) - Klyngedannelse
Praktisk organisering: Geografisk nærhed, både lægeklinikkerne imellem og for det øvrige sundhedsvæsen – kommuner og sygehuse Omkring patienter pr. klynge, men en del geografisk variation. Klyngen organiseres som ”fagligt netværk” og skal have et CVR-nummer, en bankkonto, vedtægter og en klyngekoordinator. Økonomi i form af opstartstilskud + årligt klyngebudget – afhængigt af patientvolumen.

9 Projektspor 1) - Klyngedannelse
Økonomien i klynger Hver klynge tildeles et klyngebudget af regionen Hver nyopstartet klynge får et opstartshonorar på kr. pr. lægekapacitet Hertil kommer et årligt driftstilskud = 4,26 kr. pr. gruppe 1-tilmeldte patient i klinikkerne i klyngen Klyngernes udgifter udgør honorar til klyngekoordinator, køb af øvrig bistand, mødelokale og forplejning

10 Om klyngekoordinatorer
Opgaver ifølge Overenskomsten: Skabe gode rammer for kvalitetsarbejdet: Samle lægerne og drøfte klyngens fælles kvalitetsindsats Præsentere datagrundlag Sikre fremdrift gennem opfølgning Medvirke til samarbejde ift. forskning, undervisning, projekter mv. Virke som kontaktperson i fht. det omliggende sundhedsvæsen: De regionale kvalitetsenheder Kommunerne Sygehusafdelinger, speciallæger, forskere, lokale institutioner/projekter, patientforeninger etc.

11 Muligheder for støtte til klyngerne
Projektsporet ”Klyngedannelse” vil beskrive modeller for organisering af arbejdet i klynger (inspiration) Projektsporene ”Datadrevet kvalitetsudvikling” og ”Udvikling af indikatorer” vil understøtte med tilbud om ”datatræk” og datapakker” til klyngerne Opdateret info på KiAP’s hjemmeside Mulig understøtning af klyngearbejdet kan være: Regionale støttefunktioner og konsulentordninger Bistand omkring dataleverancer Organisering af administrativ bistand i klyngen Netværk af klyngekoordinatorer Øvrige tiltag til støtte af klyngekoordinatorer, f.eks.udd./ opkvalificering, videndeling, fælles drøftelser etc.

12

13 Hvad nu? Skal vi være en klynge? – eller måske flere klynger?
Vil nogen være med til at forberede klyngedannelsen og udarbejde et oplæg? Skal vi indkalde til et nyt stormøde? Eller er vi klar til at forberede en stiftende generalforsamling? Hvem vil være klyngekoordinator? Hvem vil gå ind i andre opgaver? – kasserer?, bestyrelse? data-træk etc. Vil nogen forberede udkast til ramme for klyngen ? (se forslag til vedtægter, mødeindkaldelse etc. på Hvornår skal vi mødes og hvor og hvad skal vi mødes om?

14 Spørgsmål?


Download ppt "PLO-kursus Arbejdet i kvalitetsklynger - i overenskomstens nye"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google