Kortfattet præsentation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor tidlig tysk? Hvordan tidlig tysk?
Advertisements

Anne-Marie S. Christensen Filosofi, Institut for Kulturvidenskab, SDU
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog præpositioner
NUTID • -t •• -en ich du -e -st ihr -t
Wortschatz im Deutschunterricht
FUNKTIONSGRAMMATIK Ideen med funktionsgramma -tikken er at fremstille sproget optisk. Med udgangspunkt i handlingen, udtrykt ved cirklen, kan man i grafisk.
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
FUNKTIONSGRAMMATIK Ideen med funktionsgramma -tikken er at fremstille sproget optisk. Med udgangspunkt i handlingen, udtrykt ved cirklen, kan man i grafisk.
Udsagnsordets/verbets bøjning
Throw a die Read the current value of index Add 1 Return the new value to index IndexIndex Create an empty array to count the number of dice throws Initialize.
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Børnefamilie trends i Tyskland
Grammatik hvorfor og hvordan?
Substantiver Navneord.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
SARAH MARIA LYSDAL KRØTEL PHD STUDENT AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT FOR MARKETING OG ORGANISATION 27. AUGUST 2013 PHD PROCES.
Introduktion til kasusbrug på tysk
 Det jeg har gjort er, at jeg har lavet en tast der starter det hele (mellemrum), derefter har jeg sat nogle lyde ind, og fået dem til at gentage sig.
Etnisk minoritetsunge og familier – at skabe én sammenhængende verden! Fredericia 2014 Basim Osman Cand. psych., autoriseret psykolog Selvstændig psykologisk.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
Aalborg Universitetscenter
Ekspert i undervisning Efteruddannelse af læreruddannelsens lærere.
Workshop Motivation og fokus på målet
Rækkefølgesprog Sælgeren rækker køberen brochuren. Køberen rækker sælgeren brochuren. Medarbejderen viser chefen brevet. Chefen viser medarbejderen brevet.
Hallo Mirjam Du hast eine wirklich gute Mail geschrieben. Man sagt nicht recept, man sagt ”opskrift”. Ein ”recept” ist für Medizin. ”Desværre har jeg kun.
Hej Karina!Hvor pænt at læse din mail! :) Jeg er 27 år og studerer dansk og engelsk og vil gern blive lærer. Ærlig talt er jeg ikke mere så rigtigt sikker.
1.g´ere skal turde bruge sig selv og det tyske sprog - og hinanden
Niveaudifferentiering i tysk
KASUScirklen Udfører handlingen gør/er/har noget Nyder godt ± den, der tilføres noget Genstanden for handlingen.
Substantiver Navneord.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
De regelmæssige verber i nutid
Wirtschaftsprüfung: Nordisches Modell auf dem Prüfstand!? Deutsch-Dänisches Seminar, Sept 2013 Tom Vile Jensen, FSR – danske revisorer.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter Mål: at eleverne lærer ”juleord” og chunks Først præsenterer vi os kort. Vorfase: Billede af julemanden ved juletræ.
Micron Associates Travel Guide: TOP DESTINATION ory/top-destination/
Hvordan ruster man bedst sine elever til prøven? Jacob Ragnvid Chammon Alinea 29. september 2009.
En fællessang. Afskedsforelæsning 30. november 2012 Noget om Kurt Weill – og om, hvorfor lige ham? Mesterens egen stemme: West Wind.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Die mündliche Prüfung FSA in Deutsch Dienstag, den bei Jacob Chammon, Emilie, John Hyltoft, Lore Rørvig.
SYNTKATISK SIGNIFIKATION HVORDAN FINDER VI SUBJEKTET (OG OBJEKTET)? TYSK FAGDAG 6. FEBRUAR 2015 LASSE BRUNØ.
Hans Christian Andersen Gemacht von Karoline og Sille.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
Jonas/Jona Herrens ord kom til Jonas, Amittajs søn: »Rejs til den store by Nineve, og råb ud over den, at jeg har opdaget deres ondskab.« Men Jonas.
Præpositioner med akkusativ
Tag mod det barn, o Gud, vi bringer på dit bud. Du rører dåbens vande!
Rækkefølgesprog Sælgeren rækker køberen brochuren.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Et tip: find din attraktion på en tysk hjemmeside for turister – læs om den på tysk, og vælg det ud du vil bruge. Berlins Attraktionen Nur Wörter an Dia.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Præpositioner med akkusativ
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10 Sidst redigeret februar 2019.
∞ Tysk start ∞ StartOplæg00-personerne ∞ Cirkel00-personerne ∞
Klasse 5 Oplæg 2 + opgave 2 Sein i nutid ”er”.
Oplæg 5 + opgave 5 Klasse 5 Oplæg 5 + opgave 5 Haben i datid ”havde”
Klasse 5 Oplæg 6 + opgave 6 Werden i nutid ”bliver”
Institut/afdelingssparring på AAU afdelings/institutnavn
Præsentationens transcript:

Kortfattet præsentation Med udgangspunkt i dansk er der ingen logik i entals- og flertalsformer på handlinger. Ideen med funktionsgramma-tikken er at skabe en ny indgangsvinket til tysk Det er der på tysk. Dermed vises den nære sammenhæng mellem handlingen og den/dem, der udfører den. FUNKTIONSGRAMMATIK Handlingen i nutid Kortfattet præsentation Sven Erik Bruun 2011©

Prioritering af præsentationsrækkefølgen i undervisningen Verber i præsens objektiv kasus Præpositionel kasus Adverbiel kasus Verbets tider, former og verbalsyntaks • -t • -t • -t •• -en •• -en •• -en Maskulinum def. & indef. derefter fem, neut & plur engang, når objektiv kasus fungerer langs hen ad vejen når kursisten føler overskud og får behov for at kunne udtrykke tidsvariation

den, der udfører handlingen den/de, der gør/er/har noget styrer handlingens form • -t •• -en liebt lieben bringt bringen schreibt schreiben besucht besuchen kauft kaufen geht gehen kennt kennen findet finden ist sind Uwe schreib__ einen Brief an Christina. Der Briefträger bring__ Christina den Brief. Uwe kenn__ Christina seit drei Monaten. Uwe besuch__ oft Christina. Dann geh__ sie gern ins Kino. Uwe kauf___ die Karten. Das find__ Christina sehr schön. Christina und Uwe lieb__ Filme. Christina lieb__ Uwe. Er ___ sehr nett. Sie ____ verliebt.

NUTID • -t •• -en ich du -e -st ihr -t Der Freund fragt Der Vater und die Mutter antworten Ich schreibe Du kommst mit Ihr geht nach Hause

NUTID sie sie/Sie • -t •• -en ich du -e -st ihr -t Der Freund fragt. Der Vater und die Mutter antworten. Ich schreibe. Du kommst mit Ihr geht nach Hause. Um 7 Uhr kommt Petra. Um 7 Uhr kommen Petra und Andrea. Um 7 Uhr kommt sie. Um 7 Uhr kommen sie. Wann kommen Sie, Frau Werdelin?

NUTID - oversigt Svag bøjning Stærk bøjning * • -t •• -en • -t •• -en ich du -e -st ich du -e -st ihr -t * ihr -t * Mulige vokalskift i nutidsstammen: a ä au äu e i/ie o ö SVAG bøjning defineres med uændret stamme

fragen • • • fragt • • • • fragen ich frage du fragst ihr fragt

helfen * hilft helfen ich helfe du hilfst ihr helft • • • * a ä au äu e i/ie o ö

Verber med tryk i forstavelsen deles i helsætninger 'aufbauen • baut auf • • bauen auf ich baue auf du baust auf ihr baut auf Verber med tryk i forstavelsen deles i helsætninger

bestellen bestellt bestellen ich bestelle du bestellst ihr bestellt • • • bestellen ich bestelle du bestellst ihr bestellt

sein • ist • • sind ich bin du bist ihr seid

haben • hat • • haben ich habe du hast ihr habt

Pædagogisk rådgivning og konceptudvikling Formidling af kurser og efteruddannelse Etablering af virksomhedsakademier Projektledelse Mossø, Lindholm Hoved set fra Sukkertoppen