Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Børnefamilie trends i Tyskland

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Børnefamilie trends i Tyskland"— Præsentationens transcript:

1 Børnefamilie trends i Tyskland

2 ”Danmark – et børneparadis” Et spydspidsprojekt
Baggrund: ”Den tyske udfordring” Mål: Ny viden om børn og børnefamilier som målgruppe Redskaber og inspiration til ensartet og effektiv kommunikation om Danmark som børnevenligt ferieland Et samarbejde mellem 11 virksomheder, 5 regioner, Aalborg Universitet, CRT og Danmarks Turistråd Medfinansieret af Økonomi- og Erhvervsministeriet Gennemført fra 1/ til august 2004

3 „Danmark - et børneparadis“ Analyser (januar 2004)
1200 telefoninterview med tyske børnefamilier (voksne) i nord/midt-tyskland (800 danske) Test af billeder i 3 fokusgrupper i Hamborg med hhv. mødre, fædre og børn Børneskema: Spørgeskema besvaret af 200 tyske og 200 danske børn mellem 9 – 13 år.

4 Fire spørgsmål Hvem i familien skal man kommunikere med?
Hvilke kanaler? Hvilke budskaber – og hvad er børnevenlighed? Hvilke billeder virker?

5 Roller i ferieplanlægningen i familier med børn mellem 8 – 12 år
Antal gn. point Danmark Tyskland Initiativ Mor 5,0 4,4 Far 3,3 3,2 Børn 1,7 2,4 Info-søgning 5,7 5,8 3,9 3,6 0,4 Beslutning 4,5 3,8 3,5 1,2 1,9

6 Hvor søger moderen inspiration?
I procent Tyskland Danmark Internet 31 39 Venner og bekendte 41 38 Kataloger 40 34 Kendskab fra tidligere feriesteder 30 27 Aviser/blade og reklamer 20 25 Tv 14 Rejsebureauer 21 7 Guidebøger 3 Andet 5 Hvor får [den eller de personer, der har fået flest point] inspiration til næste ferie? [delvis hjulpet])

7 Supplerende information – mest brugte kanaler
Procent Danmark Tyskland Mor Far Internet 77 81 50 67 Kataloger 28 25 42 34 Venner og bekendte 15 22 Aviser/blade og reklamer 12 20 18 Rejsebureauer 33 Turistbureau/-information 6 8 5 Tv 4 7 Kendskab fra tidligere feriesteder 11 Guidebøger 2 Ved ikke 1 Sp. Hvor indhenter far/mor supplerende information om feriested, attraktioner, overnatning o.lign? [Delvis hjulpet]

8 Tyske og danske børns informationskilder
Procent Tyske og danske børns informationskilder Sp. Hvordan ved du, hvor man kan komme hen på ferie? Børneskema

9 Tyske mødres vigtigste ferieelementer (Dann möchte ich zuerst gerne wissen, worauf die Mutter Wert legt. Bitte tun Sie dies, in dem Sie jede Aussage auf einer Skala von 1 bis 5 beurteilen, wobei 1 bedeutet, dass es sehr wichtig ist, und 5 bedeutet, dass es unwichtig ist. Mit den Werten dazwischen können Sie Ihre Meinung abstufen!)

10 Tyske fædres vigtigste ferieelementer

11 Hvad ønsker den danske mor og far på familieferien?

12 Fortsat: Hvad ønsker forældrene
Fortsat: Hvad ønsker forældrene? – på de små børns vegne (telefonundersøgelse) 70 pct. af tyske forældre lægger meget vægt på at besøge attraktioner Fysisk aktivitet, kreativitet, læring også vigtigt Sp. Hvad anser du for vigtigt for dit barn på den næste familieferie? Andelen, der har svaret ”meget vigtigt”. Svar kun familier med børn under 7 år.

13 Fortsat: Hvad ønsker forældrene
Fortsat: Hvad ønsker forældrene? – på de store børns vegne (telefonundersøgelse) Fortsat større vægt blandt tyskerne på fysisk aktivitet, besøg på attraktioner, kreativitet og læring Samvær med familien ikke lige så vigtigt i familier med større børn Sp. Hvad anser du for vigtigt for dit barn på den næste familieferie? Andelen, der har svaret ”meget vigtigt”. Svar kun familier med børn 8 – 12 år.

14 Hvad ønsker børnene at opleve? (børneskema)
I prioriteret rækkefølge (hvad kan du bedst lide at lave i din ferie?) At lege At bade i hav/sø At gå i forlystelsespark Diverse sportslige aktiviteter (DK: 8. prioritet) Badeland (DK: 1. prioritet) At møde nye venner At være sammen med forældre At gå i badeland Dyr (mest piger)

15 Hvad er børnevenlighed? (Telefonundersøgelsen)
Gennemsnitspoint på en skala fra 1 (højt) til 5 (ikke væsentligt) i forhold til vigtighed. Jo tættere på 1, jo vigtigere er kriteriet. Gennemsnit DK Tyskland 1 Højt sikkerhedsniveau 1, ,32 2 Personalet har en imødekommende holdning overfor børn 1, ,52 3 Badeland eller swimmingpool 2, ,60 4 Legepladser i fælles udendørsarealer 2, ,76 5 Børnevenlige menuer på restauranter 2, ,93 6 Sandkasser, gyngestativ og lign. i umiddelbar tilknytning til ferieboligen 2, ,95 7 Organiserede aktiviteter for børnene 3, ,03 8 Legepladser i fælles indendørsarealer 2, ,19 9 Mulighed for at lave mad selv 1, ,24 10 Opvaskemaskine og vaskemaskine i ferieboligen 3, ,40 11 Faciliteter til små børn, f.eks. babyseng, høj stol, puslepude og lign. 3, ,86 12 Mulighed for børnepasning 4, ,97 13 Tv og computer med Internet adgang 3, ,75 14 Diskoteker 4, ,71 Sp. Hvilken vægt tillægger du følgende faktorer, når du skal vurdere om overnatningsstedet er børnevenligt? 1 betyder at faciliteten har stor betydning, 5 at det ingen betydning har.

16 Fortsat: Hvilke oplevelser efterspørger familien i Danmark
Fortsat: Hvilke oplevelser efterspørger familien i Danmark? (telefonundersøgelsen) Hvad den tyske familie mener, at Danmark er særligt god til: Procent Bitte beurteilen Sie Dänemark als Familien-Urlaubsziel aufgrund der Kriterien die ich Ihnen gleich vorlesen werde. Verwenden Sie bitte wieder die Skala von 1 bis 5, wo 1 bedeutet, dass es ganz besonders gut auf Dänemark zutrifft, und 5, dass dies für Dänemark gar nicht zutrifft. Mit den Werten dazwischen können Sie Ihre Meinung abstufen.

17 Fortsat: Hvilke oplevelser efterspørger familien i Danmark
Fortsat: Hvilke oplevelser efterspørger familien i Danmark? (telefonundersøgelsen) Hvilke attraktioner i DK vil den tyske familie besøge? Tyskland Danmark Dyreparker og akvarier 54 % 56 % Forlystelsesparker 43 % 52 % Naturskoler og –vejledning 15 % 9 % Slotte 14 % 10% Museer 5 % 13 % Kirker 7 % Musik/koncerter 4 % Festival 10 % Film 16 % Sp. Vil du besøge følgende attraktioner/kulturelle oplevelser under et evt. ferieophold i Danmark? (Pct. der svarede ja, helt sikkert). Kun familier med børn op til 7 år

18 Fortsat: Hvilke oplevelser efterspørger familien i Danmark
Fortsat: Hvilke oplevelser efterspørger familien i Danmark? (Telefonundersøgelsen) Hvilket børnetema er mest interessant? Procent Tyskland Danmark Dyr og Natur 35 % Action (og for pilfingre) 12 % 30 % Sport og fysisk udfoldelse 32 % 18 % Dukker og andet legetøj 4 % 6 % Gamle Dage 5 % H.C. Andersen 10 % 3 % Ingen af disse / Ved ikke 1 % Total - procent 100 % Sp. Hvilket af følgende temaer vil dit barn/dine børn være mest interesserede i under en evt. ferie i Danmark. Vælg kun et tema.

19 Fælles hittere hos mor og far
Mest far Mest mor

20 ”Sagt ja alles, nicht? Familie, endlich mal Zeit” (mor)
”Alle sind zusammen, schöne Eindrücke sammeln” (mor) ”.. Man will den Kindern was zeigen und erklären” (far) ”Spiegelt Familie, Zeit für die Kinder wieder” (far)

21 Fotoeksempler, børnevenlige oplevelser på attraktioner (fokusgrupper)
Nøgleord, anvendt i vurderingen af billeder: Kvalitet og autenticitet Ikke ”tom” underholdning Selvstændighed Kreativitet Udforske Nærkontakt med natur og dyr Kan gøres for få penge Information

22 Hvilke billeder/situationer/ budskaber virker?
Børn udforsker og lærer Sjov til piger Gamle dage Tid sammen Idyl Ro Far får fri Opdagelser sammen Lykkelige, opslugte børn Sjov til drenge Frihed Velvære Børnevenlighed

23 Checklisten Vælg et forsidebillede, der mest appellerer til moderen.
Forside billedet skal illustrere opdagelser sammen i familien – gerne i en ramme af ro, frihed, idyl og gamle dage. Illustrér alle elementer af familieferien i brochuren, kataloget, annoncen, hvis muligt. Øremærk enkelte småbilleder til hhv. far, pigen og drengen. Tag småbilleder med, der fx illustrerer følgende situationer: Opslugte, lykkelige børn Tid sammen far/barn, mor/barn Børn, der lærer og udforsker At børn er velkomne og der sker noget organiseret Sjov for piger og drenge Både aktiviteter, der koster, og gratis glæder. Billeder af far, der udforsker og har det sjovt enten alene eller sammen med børnene.

24 Anbefaling til fotostil
Stemning og følelse Modtageren er med inden i billedet Udendørs billeder Udfordring og udfoldelse for familien Billeder, der har lyde og gerne stærke farver Sanselige oplevelser for børn Vælg billeder, der udstråler nærvær, bevægelse og intensitet, og billeder som fortæller en historie. Vælg billeder, der viser en udfordring.

25 Læs rapporterne! Find dem på www.danskturisme.dk
”Indbegrebet af ferie” (test af billeder), Aalborg Universitet ”Mor, far, børn – roller og ønsker i forbindelse med familieferien 2004”, Aalborg Universitet ”Familien opslugt”, inspiration til markedsføring af familieferie, Danmarks Turistråd


Download ppt "Børnefamilie trends i Tyskland"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google