vvs-energiuddannelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
…..godt på vej i ungdomsuddannelsen
Advertisements

10. Klasse og dens rolle i fremtiden Konference Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark Den 28. februar 2014 Uddannelseskonsulent Trine J. Rasmussen
EUC LILLEBÆLT Strøm, styring og it
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
Eventkoordinator Eventassistent
Agenda Reformen kort fortalt Hvad er det vigtigste nye? Nytter det?
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Uddannelsesmuligheder
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
Meritordninger på TURs område Er fastsat i uddannelsesbekendtgørelsen for indgangen transport og logistik. • 2.3. Elever, der har haft kørekort B i mindst.
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.
DRIFT OG VEDLIGEHOLDELSE AF BYGNINGER Ved: Poul Arendrup og Jan Tang
VE-anlæg Introduktion.
Installationer Introduktion.
Det Danske Uddannelsessystem
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Kristian Stagis, Chefkonsulent EL 1 Hvad kendetegner den gode håndværker? - et debatoplæg.
EUD-reform 3-i-1 Uge 26, vvs 25. juni 2014.
VIDENCENTER FOR ENERGIBESPARELSER I BYGNINGER Jakob Neumann Faglærer på RTS Blik- og Rørarbejderforbundet- i forbund med fremtiden.
Konference Hotel Legoland, den 21. april 2010 De merkantile erhvervsuddannelser aktuelt nyt uddannelsesaftalens længde kæde-/koncerngodkendelser.
Max 3 forsøg på eud.
Sådan energitjekkes installationerne
Vedvarende energi og energioptimering – muligheder og udfordringer? Marts 2013.
De merkantile uddannelser
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Faglæreruddannelse TECH COLLEGE Aalborg.
EUD reform Læremidler Praktikmål Svendeprøver Elevtal.
Workshop uge juni 2015 Form på workshop Korte oplæg og spørgsmål til Plenum Gruppe arbejde Opsamling Opfølgning: EVU (udarbejder en drejebog på.
Udkast til nye tekniske bestemmelser for BVT´s kontrolordning.
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Onsdag den 24. juni – Reform – Velkommen til WorkshopKim Fusager, Blik- og Rørarbejderforbundet – Det Faglige.
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016.
Talentspotning og talentudvikling på grundforløbet Workshop Den 23. maj og den 25. maj 2016.
Tværfagligt ungeteam i et uddannelsesmiljø  Baggrund/Hvorfor  Vision  Hvordan  Gør det en forskel? Bornholms Regionskommune Allan.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Pressechef Dorte Skovgaard Wihre Danske Erhvervsskoler Den politiske opmærksomhed på erhvervsskolerne EUC Nordvest 11. maj 2016.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Energioptimering af boliger 06 og 08_Energiløsninger.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
EUD-reformen generelt Reformens betydning for ernæringsassistentuddannelsen Nyt fra FUE Ny FUE-hjemmeside EUC Syd - Praktikværtdag 8/9/
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
Nye Grundforløb GF 2 rettet mod Social- og sundhedshjælper uddannelsen GF2 rettet mod Social- og sundhedsassistent uddannelsen Fra januar 2017 er Social-
Hvordan fungerer erhvervsuddannelsesreformen? Følgeforskningsprojekt - design og resultater 1. november 2016.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Fra ufaglært til faglært
Efterskolernes Vejlederkonference
Teknisk informationsmøde 2009
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
Installationsbranchen er en branche i vækst!
Installationsbranchen og elektriker- og vvs-energi-uddannelserne 2018
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Præsentationens transcript:

vvs-energiuddannelse Ny justeret vvs-energiuddannelse v/Tina Voldby

Justering af vvs-energiuddannelse sket med baggrund i EUD-reformen Formål med EUD-reformen (De rigtige udfordringer er adresseret): Bedre image Flere skal påbegynde en EUD – især flere dygtige Kvaliteten skal hæves De dygtige skal udfordres noget mere Flere skal have mulighed for at læse videre

EUD-reformen Eud-reformens elementer træder i kraft august 2015 Målet er at: 25% af en ungdomsårgang fra 9-10 klasse i 2020 30% i 2025 målet er at flere unge påbegynder en erhvervsuddannelse Implementering i gang – i faglige udvalg og på skolerne Adgangskrav – 2 i matematik og dansk eller en uddannelsesaftale Faglige udvalg kan lave overgangskrav til hovedforløbet

EUD-reformen Fagligt udvalg/skolerne - laver nye grundforløbsprøver – de skal bestås Skolerne arbejder med at lave nye 20 ugers erhvervsintroducerende grundforløb G1 (for de der kommer fra 9 – 10 klasse) Fagligt udvalg laver nye 20 ugers fagligt/teknisk grundforløb rettet mod den enkelte uddannelse G2 (for alle andre) Fagligt udvalg justerer hele vvs-energiuddannelsen Fagligt udvalg laver nyt talentspor i uddannelserne – det faglige niveau hæves - vvs-energispecialistspor Fagligt udvalg laver faglige/tekniske fag der udbydes på et højere kompetenceniveau Fagligt udvalg laver nye eux-uddannelse – sammen model som industrien Fagligt udvalg laver voksenspor for de over 25 årige - skal have en eud målrettet voksne + korte varighed

Ny vvs-energiuddannelsen EUD-reformens mange elementer skal implementeres i uddannelserne Derfor også overvejelser om at justere/opdatere vvs-energi uddannelsen – så den matcher kompetencebehovet i branchen TEKNIQ og Blik-og Rørarbejderforbundet tog udgangspunkt i: Hvordan udvikler vvs-branchen sig? Hvilke kompetencer efterspørger branchen aktuelt og på sigt? Grundstenene/mandaterne til at arbejde med nye lærlingeuddannelser blev givet her

Ny vvs-energiuddannelse Der var enighed om følgende: Kompetencer Det faglige/tekniske niveau skal hæves Der skal mere fokus på hele tværfaglige løsninger Der skal fokus på kundeforståelse og (mer)salg Der skal projektstyring ind i uddannelsen Attraktivitet Vvs-branchen har brug for flere dygtige lærlinge De dygtige unge skal udfordres noget mere Der er brug for at styrke vvs-energiuddannelsens image Virksomhederne skal være attraktive for dygtige medarbejdere

Vvs-energiuddannelsen – udfordringer Andel indgåede udd.aftaler i 2014 64% 4% 15% 16% 1%

Udvikling i vvs-branchens markedsområder - uddannelserne skal matche Kilde: TEKNIQ medlemsundersøgelser

Fokus ved justering af vvs-energiuddannelsen Der har været ønsker om: En mere enkel og tydelig specialeopdeling Alle specialer skal have høj prestige og højt fagligt niveau Blikkenslagerkompetencerne skal fylde mere i vvs-blikkenslager specialet Et profileret speciale ad. basic vvs-installationskompetencer, hvor blik-delen reduceres til primært montage + lodning Ny titel på vvs-specialet skal medvirke til at øge prestige og image TEKNIQ og Blik- og Rørarbejderforbundet har derfor brugt EUD-reformen som anledning til at justere og udvikle vvs-energiuddannelsen, og har i den forbindelse opstillet følgende rammer for en ny vvs-energiuddannelse: Der skal være en mere enkel og tydelig specialeopdeling Alle speciale skal have høj prestige og højt fagligt niveau Det faglige niveau skal generelt højnes Blikkenslagerkompetencerne skal være tydeligere og fylde mere i vvs-blikkenslagerspecialet Et profileret vvs-speciale med vvs-installationskompetencer, hvor blikdelen reduceres til primært montage, inkl. lodning Ny titel på vvs-specialet skal være med til at øge prestigen og imaget Det skal overvejes om det rustfaste speciale skal opretholdes, da der indgås få aftaler årligt Det skal overvejes om der skal mere fjernvarme ind i uddannelsen, men det skal så sikres, at der er virksomheder, der vil uddanne lærlinge på området Velfærdsteknologiske sanitetsløsninger, køl og sprinkler skal tydeligere frem i uddannelsen Der skal mere fokus på kundeservice, styring og vejledningen af kunder i uddannelsen Der skal være fokus på innovative læringsformer, for at fremme evnen til at kunne designe og levere hele tekniske løsninger Der skal fokus på teknisk entreprise- og projektstyring samt dokumentation Sikre udfordringer for alle lærlinge ved at oprette højniveaufag og at lave et EUD-talentspor, der er målrettet de særligt motiverede og talentfulde lærlinge.

Fokus ved justering af vvs-energiuddannelsen VVS-energispecialist specialet – her har kritikken været at en del virksomheder havde problemer med at sikre energikompetencerne. Ventilationsspecialet styrkes ad. køl og vvs-teknik. Generelt ønske om at opjustere faglig/tekniske kvalifikationer – mere køl, sprinkler, (fjernvarme)svejsning, velfærdsteknologiske sanitetsløsninger, styringer, kundeservice, dokumentation. Sikre udfordringer for alle lærlinge ved at oprette højniveaufag og lave et særligt EUD-talentspor, der er målrettet de særligt motiverede unge/fagligt dygtige unge.

Ny vvs-energiuddannelse Grundforløb på 20 uger – 18 ugers uddannelsesspecifik undervisning og 2 ugers matematik Grundforløbsprøve Overgangskrav til hovedforløbet: matematik på E-niveau certifikater indenfor rulle-bukkestillads, førstehjælp, elementær brandbekæmpelse, samt et § 26 kursus ad. forebyggelse af kræftrisiko ved arbejde med stoffer og materialer. Vvs-energiuddannelsen har følgende fire specialer: Vvs-energispecialist Ventilationstekniker Vvs-installationstekniker Vvs og blikkenslager

Ny vvs-energiuddannelse – STRUKTUR -

Installationsteknik – alle specialer Grundlæggende installationsteknik Alle kan montere traditionelle gas- og oliefyrede varmeanlæg med radiator, ventiler, pumper, ekspansionsbeholder og vejrkompenseringsanlæg: montere mindre fjernvarmeanlæg med radiator, ventiler og ekspansionsbeholder montere gaskomfur, gasvandvarmer og gaskedler i parcelhuse montere solvarme-, biobrændsels- og varmepumpeanlæg med enkel automatik montere vand og afløbsinstallationer i bolig, erhverv og industri servicere og reparere varmeanlæg, vand- og afløbsinstallationer Grundlæggende: Materialelære Dokumentation Digital kommunikation Digital tegneteknik Kvalitetssikring Herefter har man kun det vvs, installationsteknik og blik der er relevant for det enkelte speciale. I alle specialer som noget nyt - Teknisk projektstyring og Kundeservice

Vvs-installationstekniker – ny servicemand Vvs-installationstekniker kan: installere, fejlfinde, programmere og servicere velfærdsteknologiske installationer i private hjem og sundhedssektoren installere sprinkler anlæg dimensionere vand- og afløbsinstallationer i forbindelse med ifm installationsarbejde udføre svejsninger på trykfyldte plastrør >Ø 200 mm i bolig, erhverv og industri udføre svejsninger på stålrør i bolig, erhverv og industri, iht gældende standarder svejse/lodde rustfaste rørinstallationer til gasarter på sygehuse, laboratorier og medicinalindustri Grundlæggende plade og tagteknik- opsætte præfabrikerede tagrender, nedløb og inddækninger ved væg og taggennembrud selvstændigt udføre service og vedligehold af vvs tekniske installationer vejlede kunder om drift, vedligehold og energioptimering på eksisterende energianlæg

Vvs-installationstekniker – fleksibilitet Valgfrie specialefag – 4 ugers varighed Stålsvejsning af vvs tekniske installationer: svejsning på stålrør - f.eks. Køle og varmeledninger i bygning og terræn montage og svejsning af plastkapper på isolerede rør isolering og op skumning Svejsning af rustfaste vvs tekniske installationer: svejse, fremstille, montere, servicere og vedligeholde af konstruktioner i rustfrie stålmaterialer til fødevarebranchen, medicinalindustrien, hospitalsbranchen samt til etablering af miljøforanstaltninger, herunder renseanlæg Installationstekniske varmeløsninger: Installation, fejlfinding og service indenfor gas, olie, fjernvarme, sol, bio og varmepumper Ventilationstekniske løsninger: Installere og servicere mindre klima og ventilationsanlæg i bolig og erhverv Blikkenslager arbejde: Fremstille og udføre montage af tagrender, nedløb, skotrender, inddækninger og falsede kviste Virksomheder/lærlinge skal kunne vælge et valgfrit speciale fag – uden at virksomheden har en virksomhedsgodkendelse/opgaver inden for det valgte området – det vil være en klar styrke i uddannelsen og et supergodt salgsargument.

Ny vvs-energiuddannelse Vvs-energispecialist - 4 år og 60 skoleuger Specialet er næsten identisk med det eksisterende speciale.   Der at oprette valgfrie specialefag af 1 uges varighed til fx relevante certifikater (A-certifikat, fjernvarme, bio, solvarme, plastsvejsning, køl/kun certifikat/kompetencerne opnås i undervisningen).

Ny vvs-energiuddannelse Ventilationstekniker - 4 år og 60 skoleuger Grundforløb – 20 uger Grundlæggende installationsteknik Grundlæggende plade og tagteknik H1/1 uge Ventilationsteknikeren kan opsætte: Præfabrikerede inddækninger Præfabrikerede rør og faconstykker Ventilations pladeteknik H2/½ uge Ventilationsteknikeren kan fremstille: Inddækninger for væg og taggennembrud Enkle overgang/faconstykker valgfrie specialefag af 1 uges varighed – fx til relevant certifikater

Ny vvs-energiuddannelse Vvs og blikkenslager - 4 år og 60 skoleuger Specialet er næsten identisk med det eksisterende speciale. Der oprettet valgfrie specialefag af 1 uges varighed Rustfast industrimontør Specialet Rustfast industrimontør nedlægges Fordi der kun er begrænset anvendelse af specialet Fordi det er vanskeligt at opretholde et fagligt uddannelsesmiljø med høj kvalitet og kritisk masse i lærlingebestanden Kompetencerne inden for det rustfaste speciale er fortsat efterspurgt i vvs-branchen Derfor flyttes svejsekompetencer inden for stål og rustfri til specialet Vvs-installationstekniker

Vvs-energiuddannelsen 2015

Talentspor Vvs-energispecialist med højniveaufag – 4 år (60 skoleuger og 148 praktikuger) Ca. 25% af undervisningen ligger på højniveau – dvs. på installatørniveau Talentspor – for fagligt og håndværksmæssige dygtige unge. Sikre at lærlinge bliver udfordret efter lyst og evner Der udstedes et særligt vvs-talentsvendebrev. Bedre forudsætninger for at læse vvs-installatør, energiteknolog m.v. Bedre forudsætninger for jobkarriere Højniveaufag skal minimum ligge 25% over alm. undervisning

EUX Vvs-energispecialist EUX vvs-energispecialist – 4 år og 9 måneder. Heraf 95 skoleuger For dem som både vil have en eud-uddannelse og en gymnasial uddannelse Mulighed for at læse videre til f.eks. Ingeniør, maskinmester m.v. Bedre forudsætninger for at læse vvs-installatør, energiteknolog Bedre forudsætninger for jobkarriere

Kort forløb – Vvs-energispecialist HTX/STX 3 år og 1 mdr. Kort forløb for alle, som har bestået en htx/stx eller gennemført dele heraf med bestået resultat. Kræver en bestemt fagkombination på htx/stx Det korte forløb fører frem til vvs-energispecialet og indeholder de samme kompetencer.

Voksenspor Voksenforløb for alle over 25 år Hvor der gives standardmerit for tidligere erhvervserfaring og uddannelse.

Struktur