Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Jane S. D. Jakobsen Magnus Nilsson.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen (kursusansvarlig) Rune Michael Mejlvang.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION
Usability ITU Efterår 2009 ’Teori 1’
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability E2003.
21 August 2014Digital Kultur, efteråret 2008Brit Ross Winthereik Kulturbegrebet.
Usability ITU, efterår Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
Kultur- og branchestudier
Usability E2005, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Anders Schrøder Sigurd Skyum.
Kognition, emotion, perception og Usability
Magtteori I 7. September 2005.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Design af brugergrænseflader Fokus på strategisk arbejde med brugergrænsefladedesign samt heuristisk evaluering / ekspertvurdering Usability oktober.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Usability mellem common sense og videnskab John Paulin Hansen.
Touch-teknologier i grundskolen Noel seminar: Digitale uddannelseseksperimenter 6. juni 2013.
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
Mobile usability Udvikling af testmetoder til mobiltelefoner Esben Juul Nielsen og Magnus Kjøller Lou 14. Januar 2009.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
Affective design & New Human Factors Wash and polish your car: doesn’t it drive better? Donald A. Norman Usability Tema: Æstetik og Usability 3. Forelæsning.
1 QA and user research
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Informations-apparater Begrænset formål og funktion Ingen/begrænset udvidelse eller opgradering Forventes udskiftet.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
2. Øvelse, 18.2 Heuristisk inspektion 1. Informanter til tænke højt forsøg 2. DFI-gruppe oplæg om kortsortering 3. Næste ugers oplæg 4. Dagens øvelse;
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 18. september 2008.
Ved Søren Rokkjer Hansen
Listenavigation på mobile enheder 4-ugers projekt F2006 Rasmus Warnar, Peter Overgaard, Michael Kremer og Stine Dahl.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Ole Gregersen.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Fremtidens bruger - brugervenlighed i fremtiden John Paulin Hansen, (11)
Nyhedsbreve Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2003 Every person has a certain level of interest in every web page. This may.
DIEB15.1 Kursusgang 15 Omkostninger ved usability-arbejde Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Cost justification Use Case Evaluation.
Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Brugsglæde og æstetik (+repetitioner) Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Definition Kriterier Design og evaluering
Design - brugervenlighed
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Software Testing Software testing.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
- 30 minutters oplæg - 30 minutters ordet er jeres
Præsentationens transcript:

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Jane S. D. Jakobsen Magnus Nilsson

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvem er vi? John: –Psykolog –Forsker, Risø (88-96) –Rektor, Space Invaders (96-99) –Linieleder for DKM (99-02) – –Forskningsprojekt i IT-øjenstyring

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvem er vi? Jane: Magnus:

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvem er I ? Spørgeskema udfyldes 2 og punkter der skal huskes Foto-session undervejs

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Historien Alphonse Chapanis James Gibson Card, Moran & Newell Jens Rasmussen Donald Norman Jacob Nielsen

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Jakob Nielsen: Five is fine

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Mistake Violation Score Slow download times84% Non-standard link colours17% Long scrolling navigation pages15% Scrolling text or looping animation12% Frames11% Orphan pages10% Bleeding-edge technology7% Complex URLs6% Lack of navigation support4% Outdated information1%

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Anvendelsesområder for UA Menneske-maskine interaktion i proceskontrol Bilindustri / luftfart / medicin Primært HCI og især WEB-design Elektroniske produkter især mobile Visuel Informationsdesign Industrielt design

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Definition af Usability ”....the effectiveness, efficiency an satisfaction with which specified users can achieve specified goals in particular environments” (ISO DIS ) Effektivitet: i hvilken udstrækning kan et opgaveformål opnås lethed: med hvilken kognitiv & motorisk belastning Tilfredshed: med hvilken subjektiv oplevelse

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Effektivitet lethed tilfredshed Hvad er sammenhængen? Frøkjær, Hertzum og Hornbæk (2000)? –Ingen korrelation mellem effektivitet og lethed (informationssøgning) Walker (1998): –”User´s preference are not deterrmined by efficientcy per se, as has been commonly assumed. One interpretation of our results is that users are more attuned to qualitative aspects of the interaction” (talegenkendelses-systemer)

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugervenlighed ”Brugeren i centrum” (”Know thy user”): –Erfaring –Domæneviden –Kulturbaggrunde (populations-stereotyper) –Handicap og særlige behov –Køn og alder

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Komponenter i UA (1) Forudsigelighed (”guessability”): Omkostninger (tid/fejl) ved at bruge et produkt første gang Tilegnelighed (”learnability”): Hvad kræves der for at nå op på et stabilt præstationsniveau? Ekspertbrugerniveau (”Expirienced user performance”): Hvad kan en trænet person præstere med produktet - hvor ligger loftet i praksis?

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Komponenter i UA (2) Systempotentiale: Det teoretiske maksimale præstationsniveau Genbrugsbelastning (”re-usability”): Forskellen i tid/fejl mellem regelmæssig brug og lejlighedsvis brug

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen UA -komponenter og læringskurven Erfaring med produktet Effektivitet Genbrugs- belastning 1. succes Forudsigeligheds -kløft Tilegneligheds-kløft Ekspert- brugerniveau Systempotentialet Modificeret efter (Jordan 1998, s 16) læringskurven

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Læringsforløb: Gymnastikpigen

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvordan måles usability (1) ? Effektiviteten: –Opgaveudførelsen –Kvaliteten af udførelsen Belastningen: –Afledninger fra optimalt forløb –Fejlrater (mindre, større, fatale og katastrofale) –Tid –Mentale arbejdsbelastning

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvordan måles usability (2) ? Tilfredsheden: –Kvalitative holdningsanalyser ved interview –Kvantitative markeringer på tal-skala

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Principper for brugervenligt design(1) Konsistens Sammenlignelighed Ressource-tilpasset Feedback Fejltolerance Bruger-kontrol

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Principper for brugervenligt design(2) Visuel klarhed Prioritering af informationer og funktioner Hensigtsmæssige overførsler af teknologi Eksplicit design

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen UA er fra Mars - designere er fra Venus Maskulint Venstre hjernehalvdel Handlen Videnskab Rationelt beskriveligt Feminint Højre hjernehalvdel Væren Kunst Emotionelt Intuitivt Det ubeskrivelige

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Kejseren har ingen hvid kittel på Hvorfor opnår man gode, brugervenlige designs uden en professionel usability- proces? Hvad er det dygtige grafiske designere kan - eller journalister ? Det er ikke videnskab men et håndværk at designe brugervenligt

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Djævlen ligger i detaljen ”....usability specialists all too often appear uniformed about the basics of the field they´re critiquing.... Visual design is a subtle art - a change here almost always affects something elsewhere. Rarely have I seen usability guidelines that have shown much understanding of this subtle interplay” Georg Olsen (Interactions, August 2002): ”The emperor has no lab coat”

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad vil kurset opnå? At give deltagerne kompetencer til at fungere som UA ansvarlige på digitale produktioner: –Teori –Metoder –Strategiske planer –Økonomi

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvordan nås kursusmålet? Teori gennem læsning og forelæsninger Metoder gennem øvelser Planlægning gennem dialog Økonomi gennem research

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvilke teoretiske emner? Human factors og HCI Test-metoder Strategi Fjernstyret og automatiseret UA Eye track analyser UA for brugere med specielle behov UA i hverdagen UA og mobile enheder

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvilke øvelser? Kort-sortering Heuristisk evaluering Brugerinterviews Strategiovervejelser og prisindhentning Forsøgsdeltagelse Præsentation af UA strategi

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Eksamen 7 januar kl timers individuel skriftlig eksamen Ca. 2 timers heuristisk evaluering af givet digitalt produkt Ca. 4 timers opfølgende spørgsmål- pensumrelaterede Mulighed for diskussion udenfor Al litteratur fra pensum må medbringes

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Litteratur Pattrick W. Jordan(1998): An introduktion to Usability, 100 sider. Steve Krug: Don’t make me think, 100 siders tekst Kompendium, ca. 200 sider, 125 kr. (købes hos Anette i kassen)

Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Næste gang Præsentation for hinanden i gruppen: Kortsorterings-øvelsen: –I gruppen og på tværs af gruppen. Intro v. hjælpelærerne i 3.08 kl. 12:30 (daghold) og kl. 19:00 (aftenhold) Øvelseslokaler: –Daghold: 3.08, 3.09, 4.09 –Aftenhold: 3.08, 3.09