Usability ITU, Efterår 2009 6. Informationsarkitektur 1. oktober, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
Advertisements

Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 6: Informationsarkitektur.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability E2003.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Usability på Anvendte Metoder Kortsortering –En medstuderende Heuristisk inspektion –5 (begynder)eksperter Tænke-højt test –4 HTX-lærere.
4. Usability i designprocessen
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Usability ITU, efterår Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Kortsortering. Vælg elementer Udvælg elementer fra navigationen Brug topmenupunkter alt efter metode Max 50 elementer.
Usability: Viden og analyse
Webdesign og informationsarkitektur
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Masterpages/Otto Knudsen 1 Master Pages Master Pages i ASP.NET 2.0.
6. Kvantitativ usability
11. Marts 2010 IT-Universitetet Ole Gregersen
Tilgængelighed og registering. Helt fra bunden ICA - Universal Declaration on Archives Siger bl.a. Beskytte folkets rettigheder, Etablere individuelle.
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Usability øvelse: Kortsortering Opfølgning opdragsgivere Feedback på rapporter Ændring af kursusplan Dagens øvelse.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
8. Informationsarkitektur (IA) 18. marts, 2010 IT-Universitetet Ole Gregersen Bruger Kontekst Indhold IA.
DNA baseret taksonomi?. International Commission on Zoological Nomenclature (ICZN) International Association for Plant Taxonomy (IAPT)
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Øvelser Kortsortering.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
4. Usability i designprocessen
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 19. februar 2009.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability ITU, efterår 2009 Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 10. september 2009.
Øvelse 1: First Impressions
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 18. september 2008.
Unified Modeling Language
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Usability ITU, efterår Usability metoder 24. September 2009 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
Usability ITU, Forår Informationsarkitektur 12. marts, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Definition Kriterier Design og evaluering
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
THE MENTORING JOURNEY.
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
DB analyse og modellering
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Er det muligt at foretage et sikkert valg?
Ændring af IR M&R Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Præsentationens transcript:

Usability ITU, Efterår Informationsarkitektur 1. oktober, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA

Usability ITU, Efterår 2009 HÆNGEPARTI Men, der var 2

Usability ITU, Efterår 2009 HVAD ER PROBLEMET? Den Heuristiske Evaluering 3

Usability ITU, Efterår Heuristikker – variation 1 Consistency: Users should know that similar actions lead to similar results. Visibility: Users should be informed about what is going on in the system. Match: Users should have a mental model that matches the state of the website. Minimalist: Users should not be exposed to unnecessary information. Memory: Users should not be required to memorize a lot of information to use the website. Feedback: Users should be provided prompt and informative feedback. (Flexibility: Users should have the ability to customize or create shortcuts.) Message: Users should receive an informative error message. Errors: Users should be insulated from error occurrence by the design of the website Closure: Users should be informed of task completions. Undo: Users should have the ability to recover from errors. Language: Users should be presented information in an understandable form. Control: Users should not have the impression that the website is in control. Document: Users should be provided help by the website when necessary. - Schneidermann-Nielsen

Usability ITU, Efterår 2009 Heuristikker – variation 2 Visibility, distinguishability, and timeliness Match between system and the real world User control and freedom Consistency and standards Error prevention and recovery Recognition rather than recall Flexibility and efficiency of use Aesthetic and minimalistist design Support user tasks and avoind dificult concepts Support modifications and progress evaluation 5 Fra kompendiet

Usability ITU, Efterår 2009 Kategorier: UAF classification Information content Navigation Graphics and UI Objects System features, functionality, defaults, interaction with I/O devices Formatting and Layout Wording and language Feedback, help & error messages Accessibility 6

Usability ITU, Efterår 2009 Metaphors of Thinking, the metaphors Metaphor M1: Habit formation is like a landscape eroded by water. –Support of Existing Habits and, when necessary, Development of New Ones Metaphor M2: Thinking as a stream of thought. –Users’ Thinking Should be Supported by Recognizability, Stability and Continuity Metaphor M3: Awareness as a jumping octopus in a pile of rags. –Support Users’ Associations with Effective Means of Focusing within a Stable Context Metaphor M4: Utterances as splashes over water. –Support Changing and Incomplete Utterances Metaphor M5: Knowing as a building site in progress. –Users Should not Have to Rely on Complete or Accurate Knowledge— Design for Incompleteness 7 Se

Usability ITU, Efterår 2009 The steps in the procedure are as follows: 1. Familiarize yourself with the application. 2. Find three tasks that users typically would do with the application. These tasks may be thought up, may be based on observations of users, or may be based on scenarios used in systems development. 3. Try to do the tasks with the application. Identify major problems found in this way. Use the key questions and the metaphors to find usability problems. 4. Do the tasks again. This time, take the perspective of each of the metaphors, one at a time, and work through the tasks. Use the key questions and the metaphors to find usability problems. 5. If more time is left, find some more tasks. See if new problems arise in Steps 3 and 4 for those tasks. Iterate Steps 3 and 4 until each new task reveals few new problems or until no time is left. 8

Usability ITU, Efterår 2009 Eksempel på brug: 9 Kilde: UserInterfacesForAll2002_hornbaek.pdf

Usability ITU, Efterår Informationsarkitektur 1. oktober, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA

Usability ITU, Efterår 2009 The Elements of User Experience 11 Kilde: Jesse James Garret

Usability ITU, Efterår Om information Reelle indhold på mange websites Det som interaktionen tilvejebringer Det der opfylder brugerens mål Internettets udgangspunkt (hypertext) Udfordringer for brugeren: –”Finde” information, genfinde information –Forstå informationen, (interagere med den)

Usability ITU, Efterår Hvad er informationsarkitektur? The structural design of shared information environments. The art and science of organising and labelling, to support usability and findability.

Usability ITU, Efterår 2009 Styrende strukturer i IA? 14 Bruger Kontekst Indhold IA Indhold: Emne-baseret Bruger: Tags: Folksonomi Kontekst: Produkt, brand, afdeling Folksonomi: Brugergenereret taxonomi, der bruges til at kategorisere og genfinde elementer igennem ubegrænsede markeringer (tags)

Usability ITU, Efterår Hvad er de overordnede mål i AI? Skab struktur og sammenhæng i information –Organisér, prioriter, gruppér Bestem navngivning og begreber Tilbyd værktøjer: Design, navigation og søgning Alternativ opstilling: –Rosenfeld/Morville Struktur Navigation Navngivning Søgning

Usability ITU, Efterår Hvor ser vi informationsarkitektur?

Usability ITU, Efterår

Usability ITU, Efterår Der skal viden til… Tre tilgange slags viden skal være til stede: –Viden om brugs-situationen (hvad skal vi tilbyde/understøtte) –Viden om informationerne og deres sammenhænge –Organisationens krav Husk den mentale model – det handler igen om mødet mellem brugerens behov og systemets strukturer.

Usability ITU, Efterår IA-situationen En bestemt bruger, der skal løse en bestemt opgave i en bestemt kontekst. Eller måske rettere: En bestemt bruger, der søger en bestemt information i en bestemt kontekst

Usability ITU, Efterår Hvordan er IA situationen? Hvem er brugeren? –Demografisk forholds betydning for behov og handlen –Forskellige måder at finde information på Husk brugsmønstre: –Satisficing –Prøve sig frem –Undo –Skimme, scanne, lede –Information scent

Usability ITU, Efterår Hvordan er IA situationen? Opgaven? –Searching – Browsing – Asking Integration - iteration –Finde bestemte type informationer (s. 35) Known-item seeking Exploratory seeking Exhaustive resarch Re-finding Konteksten? Domænet (bruger) Begreber (indhold) WWW som kontekst (hypermedia) Afsenderen (kontekst)

Usability ITU, Efterår Opgaverne i brugercentreret tilgang 1) Definer modtagers modeller –Målgruppen – brugeren, måden de ”leder” –Metoder: Fokusgrupper, målgruppeanalyse, interview, observationer, workshops, 2) Definer afsenders modeller (og deres information) –Den samlede mængde information til rådighed –Metode: Sammenhængsdiagram, analyse, kortsortering 3) Dan strukturer –Skab sammenhæng mellem afsender og modtagers modeller 4) Design skabelon og etabler værktøjer til at navigere den etablerede struktur

Usability ITU, Efterår Begreber når man tænker struktur Hierarkier – taxonomi –Alfabetisk, kronologisk, organisatorisk, emnebaseret, opgavebaseret, beskrivende, målgruppeorienteret, baseret på metafor – og hybrider Informationernes indbyrdes forhold: –Relationer, prioriteter, sammenhænge Navngivning – terminologi –Grammatik, granularitet, orddeling, brug…

Usability ITU, Efterår Metoder til dannelse/forståelse af struktur Brainstorms Data indsamling, også empirisk Mindmaps –Visuelle sammenhænge Affinity diagram –Brainstorm elementer –Gruppér elementer –Navngiv grupper –Prioritér grupper Kortsortering (dagens øvelse ) Analyse…

Usability ITU, Efterår Hvilken struktur?

Usability ITU, Efterår

Usability ITU, Efterår 2009 Værktøjer til ”informationshåndtering” 27

Usability ITU, Efterår Dokumentation Informationsmodel (datamodel, bottom-up) Informationsdiagram (flowdiagram) Ordbøger, styrede vokabularier Begrebs-, objekt- eller element-beskrivelser Wireframes (skabeloner) Skitser  prototyper

Usability ITU, Efterår 2009 Metadata 29

Usability ITU, Efterår 2009 Objektbeskrivelser 30 Attribut navnBeskrivelseKravData typeStørrelse/værdiStandard værdi Objekt navn Titel Introtekst Grafik Grafik tekst Lyd Lyd tekst Attribut #1 Attribut #2 Attribut #3

Usability ITU, Efterår 2009 Styrede vokabularier (2*2, i 5 min) 31 BIL Foretrukne term Bredere termer: Varianter af term:Relaterede termer: Smallere termer:

Usability ITU, Efterår Værktøjer til at navigere i strukturen Browsing aids: –Global navigation –Lokal navigation –Kontekstuel navigation –Sitemaps / index –Guides og wizards Search aids: –Søge interface –Forespørgsels metodik –Søge zoner –Søge resultater Rosenfeld/Morville

Usability ITU, Efterår Værktøjer til at navigere i strukturen, 2 Indhold og opgaver –Titler –Indlejrede links –Indlejret metadata –Chunking – klumper –Lister –Sekvenser –Identifikatorer Rosenfeld/Morville

Usability ITU, Efterår Design af navigation

Usability ITU, Efterår Proces navigation

Usability ITU, Efterår Design af information

Usability ITU, Efterår Repetition af designregler 80/20 reglen 7 +/- 2 elementer i korttidshukommelse Recognition over recall Information in head/world Konsistens og konvention Gestalt-lovene for perception Generelle webdesign retningslinjer og standarder Mønstre (design patterns)

Usability ITU, Efterår 2009 Søgning Indexering (struktur, ordbøger) Algoritmer (Ole Gre*) Funktionalitet (fx avanceret søgning) Kontekst (fx intranet eller www) Precision: Mængden af fundne og relevante dokumenter, af alle fremfundne dokumenter. Recall: Mængden af relevante dokumenter der fremfindes, af alle relevante dokumenter. 38

Usability ITU, Efterår Spørgsmål til søgefunktionen Find søgemulighed: Hvor er den? Afgrænse søgning: Hvad bliver der søgt på? Forespørgslen: Søgningens sammensætning? –Query language Resultater: Hvad fandt jeg frem til? –”hvordan fungere denne søgning?” Juster forespørgsel: Hvordan kan jeg søge mere? Interaktion med andre IA komponenter: Kan jeg skifte til navigation hvis søgningen ikke hjalp? –Vi skifter taktik undervejs Afslut søgning: Hvad kan jeg gøre når søgningen er afsluttet? (Kilde: Rosenfeld)

Usability ITU, Efterår Evaluering af IA Adskillelse af IA og interaktion Heuristisk evaluering og brugertests –Stil opgave til situationen IA specifikke tests: Gangstertest, Trunk test, Stress test –Tjek om de grundlæggende elementer er til stede Kortsortering (aftenens øvelse) Åben og lukket test Variation med flere brugere (tænke-højt) –Afprøv navngivning, gruppering, forståelse, etc. Logning (både automatisk og manuel) –Se hvad brugerne reelt gør, analyser input

Usability ITU, Efterår 2009 Hvilke dele af sitet? Vælg den del af sitet i vil undersøge F.eks. 4-5 sektioner og deres undersider Maks. 50 elementer Aftenens øvelse- Kortsortering

Usability ITU, Efterår 2009 Lav kort Fordel roller En testperson – der sorterer kort En testleder – der udleverer kort, vejleder og spørger ind En/flere observatør(er) – der observerer og dokumenterer med noter og foto Skift roller og gentag så længe der fremkommer ny information Lav både en åben og en lukket test Kortsortering – forberedelse og udførelse

Usability ITU, Efterår 2009 Rapporten Forfattere, sted, dato Overskrifter og metatekst Beskrivelse –Hvilken del af sitet har I undersøgt? (evt. hvorfor?) –Hvordan forløb undersøgelsen?

Usability ITU, Efterår 2009 Rapporten 2 Refleksioner –Hvad har I fundet ud af? –Giver det anledning til yderligere tiltag –Styrker og svagheder ved metoden? –Hvilken betydning for resultaterne havde at benytte hhv. den åbne og den lukkede test? –Hvordan kan kortsortering indgå i usabilityarbejdet? –Hvornår er kortsortering relevant og hvornår ikke?

Usability ITU, Efterår 2009 Formalia Maks. 2 sider Aflevering senest mandag kl.8 Til