IBC EUROFORUM 2006-04-19 Test i kravspecifikationsfasen Otto Vinter Seniorkonsulent DELTA IT-processer Tel: +45 7219 4000, Fax: +45 7219 4001

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Teststrategi Engrosmodellen
Advertisements

Den nye rolle for design
Teststrategi Engrosmodellen
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Continuous Integration DCFServices.
Krav og usecases Larman kap. 5 og 6 (del1) Larman kap del1
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Udvalgte eksempler på forsknings- udviklingsprojekter
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Softwaretest. Introduction to Software Testing (Ch 1), g.com © Ammann & Offutt2 Failures in Production Software NASA’s Mars lander,
Quality Management Systems
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Software test I ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 24 UWT seminar 2010 Jesper Ellerbæk Nielsen ”Combining C-band and X-band weather radars for accurate precipitation.
1 IBC EUROFORUM Introduktion til konferencen: Kravspecifikationer Grundlaget for succesfulde IT-projekter Otto Vinter SPI Projektleder, DELTA,
1 Samarbejdsmodeller i byggeprocessen Fredag d. 24. august Aalborg Universitet Livslang Uddannelse 2001.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
Ved Søren Rokkjer Hansen
Unified Modeling Language
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Slides for: Software requirements - Styles and techniques Soren Lauesen 6. Quality requirements January 2007 © 2002, Pearson Education retains the copyright.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Project Management Managing The Progress of Projects.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Session 11.
DIEB15.1 Kursusgang 15 Omkostninger ved usability-arbejde Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Cost justification Use Case Evaluation.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Arkitektur.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Definition Kriterier Design og evaluering
REACH: Den Generelle REACH Review Rapport 2012 Henrik LAURSEN General Direktoratet for Miljø Kemiens Dag – København den 15. november 2012.
ISO standard for personvurdering v/Cand.psych. Anne Thrane VPP og Dansk Psykologforening.
EERA Design Tool for Offshore wind farm Cluster (DTOC) Peter Hauge Madsen. Director Charlotte Hasager. Senior scientist DTU Wind Energy Support by EERA.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Insert picture: Click the icon and insert a picture from your folders. Right-click the picture and ”Send to back”. Change logo Right-click logo and select.
Revisors rapportering Eller: Er = 4?. 2 | 15. maj 2008 | Kerneydelsen revision From NY to BRU, CPH – and Jutland? New YorkBruxelles København SOX!
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Danske Musik- og Kulturskoleledere
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
Dorte, Ida, Janne, Nikolaj, Alexander og Erla
Completing secondary education
Facilitering af survey-processen
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
DB analyse og modellering
Sense My City Develco A/S.
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Hot work Planning: 01.Februar 2008 Outdoor: 01.Februar 2008
An IP Strategy comprises
JOB SHADOWING WEEK AT BAGSVAERD KOSTSKOLE OG GYMNASIUM DENMARK
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Ændring af IR M&R Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
Danish TUC portal for training
FEANTSA Policy Conference – May 31st 2019
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
Præsentationens transcript:

IBC EUROFORUM Test i kravspecifikationsfasen Otto Vinter Seniorkonsulent DELTA IT-processer Tel: , Fax:

Hvorfor teste i kravspecifikationsfasen ? Kravspecifikationsfejl fundet efter frigivelsen af produktet koster op til 1000 gange mere end hvis de findes under udarbejdelsen af kravene –B. Boehm 1976 Kun 16% af alle projekter overholdt tid, budget og opfyldt alle krav. 43% af resten havde problemer relateret til kravspecifikationsprocessen –Standish Chaos Report % af DELTAs anbefalinger ved assessments vedrører mangler i virksomhedernes kravspecifikationsproces

Analyser af fejlrapporter hos Brüel & Kjær viste, at 51% af de rapporterede fejl kan henføres til problemer med kravspecifikationen 64% af de kravrelaterede fejl var Usability problemer 28% skyldtes samspillet med software fra eksterne leverandører Kun 22% af problemerne var egentlige funktionalitetsproblemer Med støtte fra EU: PRIDE Final Report: Hvorfor teste i kravspecifikationsfasen ?

Tidlig test er med til at sikre –at det er det rigtige produkt der udvikles –mindske risikoen for fejl under udviklingen –øge muligheden for at overholde tidsplanen, fordi der er færre ting der skal laves om. Tidlig test kræver at –kravspecifikationsprocesserne er tilstrækkeligt modne –der anvendes effektive kravspecifikationsteknikker

Process ManagementProject ManagementEngineeringSupport Organizational Process Performance Quantitative Project Management 4 Organizational Innovation and Deployment Causal Analysis and Resolution 5 Project Planning Project Monitoring and Control Supplier Agreement Management Requirements Management Configuration Management Process and Product Quality Assurance Measurement and Analysis 2 GG 2 Institutionalize a Managed Process Organizational Process Focus Organizational Process Definition Organizational Training Integrated Project Management for IPPD Risk Management Integrated Teaming Integrated Supplier Management Requirements Development Technical Solution Product Integration Verification Validation Organizational Environ- ment for Integration Decision Analysis and Resolution 3 GG 3 Institutionalize a Defined Process

Verifikation vs. Validering Validering –Laver vi det rigtige produkt? –Dvs. tilfredsstiller vi behovet i brugssituationen? Verifikation –Laver vi produktet rigtigt? –Er det der står i kravspecifikationen er korrekt og konsistent

Requirements Development (RD) Formål Producere og analysere kundens krav og kravene til produkter og produktkomponenter. Specifikke mål –SG 1 Develop Customer Requirements Interessenternes behov, forventninger, begrænsninger og grænseflader indsamles og beskrives som kundekrav. –SG 2 Develop Product Requirements Kundekravene raffineres og udbygges for at frembringe krav til produkter og produktkomponenter. –SG 3 Analyze and Validate Requirements Kravene analyseres og valideres, og en beskrivelse af den krævede funktionalitet udarbejdes.

Validation (VAL) Formål Demonstrere at et produkt eller en produktkomponent tilfredsstiller den tiltænkte anvendelse, når den placeres i det tiltænkte miljø. Specifikke mål –SG 1 Prepare for Validation Forberedelse af validering udføres. –SG 2 Validate Product or Product Components Produkter eller produktkomponenter valideres for at sikre at de er anvendelige i deres tiltænkte brugsmiljø.

Verification (VER) Formål Sikre at udvalgte arbejdsprodukter møder de specificerede krav til disse. Specifikke mål –SG 1 Prepare for Verification Forberedelse af verifikation udføres. –SG 2 Perform Peer Reviews “Peer review” udføres for udvalgte arbejdsprodukter. –SG 3 Verify Selected Work Products Udvalgte arbejdsprodukter verificeres mod de specificerede krav til dem.

Defect Analysis Technique Interview sessions –1-2 developers and 1-2 process consultants –app. 5 minutes / bug Bug Categorisation –based on a bug taxonomy by Boris Beizer: Boris Beizer: Software Testing Techniques, Van Nostrand Reinhold, –comprehensive set of bug categories and statistics Capture Subjective Information on the Bugs –where and how the bug occurred –complexity of bug (correction cost) –what could prevent the bug

Effective Requirements Techniques (PRIDE) Requirements Elicitation and Validation –Scenarios Relate demands to use situations. Describe tasks for each scenario. –Usability Test, Daily Tasks, Navigational Prototype Check that the users are able to use the system for daily tasks, based on a navigational prototype of the user interface. Verification of Requirements Specification –Let Product Expert Review Screens Let a product expert check for deviations from earlier product styles. –External Software Stress Test Test that the external software fulfills the expectations in the requirements, with special emphasis on extreme cases. –Orthogonality Check Check of requirements specification to see whether an operation or feature can be applied whenever it is useful. –Performance Specifications Check of requirements specification to see whether it contains performance goals for the requirements. Details in the PRIDE final report:

Results: Improved Product & Process Product was selling steadily more than twice as many copies –compared to a similar product developed for a similar domain by the same team Usability is exceptional in the market –Users’ interaction with the product was totally changed as a result of the early usability tests Almost three times increase in productivity for the development of the user interface –72% reduction in usability issues per new screen –27% reduction in problem reports

Resultater med Scenarier, Prototyping og Usability tests Scenarier, prototyping og usability tests er –effektive teknikker til at skabe bedre produkter, –identificerer de rigtige behov, –muliggør bedre videnoverførsel fra kunden til udviklingsprojektet, –skaber bedre samspil internt i udviklingsprojektet. Tilstrækkelig moden Requirements Definition proces –Kravspecifikationsprocessen var ikke længere et problem ved det næste BOOTSTRAP assessment

Kontakt Otto Vinter Project Manager, M.Sc. IT Processer Venlighedsvej 4 DK Hørsholm Denmark Tel. (+45) Mobil (+45) Fax (+45) DELTA

Requirements Techniques Introduced Scenarios (Use Situations) –Relate demands to use situations. Describe the essential tasks for each scenario. –Write down short descriptions for each known use situation. Explain the work environment, purpose of the work, and the people working. –List the essential tasks for each use situation. Tasks should have a goal, a beginning, and a termination. Usability Test with Navigational Prototype –Check that the users are able to learn and use the system for daily tasks with a prototype of the user interface. –Navigational means: screens have static content; menu points and buttons automatically change to another screen. –The technique tests the prototype with users simulating daily tasks, revises the design, tests it again, and so on until the result is acceptable.

Scenario Template Title 1. User – who, background, experience, domain knowledge 2. Time and Place – setting, environment, conditions, constraints 3. Purpose – goal of the user, problems to solve, accomplishments 4. Narration – the story: meeting the goal, events, decisions, actions 5. Exceptions – variants, special cases, not the “sunny day” scenario 6. Tasks – specific jobs, goal related, strong closure concept 7. Our System – interfaces, interactions, goal support

Usability Test Environment PC V Experiment Leader User Log Keeper Tape Recorder Microphone

Resultater med Scenarier, Prototyping og Usability tests Identificere de rigtige behov –Udviklerne kommer i forbindelse med kunder og brugere –Nedskrivning af brugssituationer dokumenterer behovene –Behovene valideres gennem usability tests på tidlige prototyper –Valideringen gennem usability tests giver en bedre prioritering af behovene Bedre videnoverførsel fra kunde/bruger til projekt –Udviklerne skal selv skrive scenarier og gennemføre usability tests –”Tænke højt” princippet under usability tests afslører det brede spektrum af domæneviden

Resultater med Scenarier, Prototyping og Usability tests Bedre samspil i udviklingsprojektet internt –Fælles sprog og fælles forståelse –Bedre udnyttelse af interne eksperter –Oplæring af nye medarbejdere –Forbedret salgs/markedsføringsdokumentation og test Teknikkerne er effektive –Teknikkerne medfører ikke flere krav kun øget detaljering –Teknikkerne koster ikke mere tid totalt på projektet, kun fordelingen ændres –Effekten opnås kun gennem hård projektstyring og processtøtte Teknikkerne giver bedre produkter –Bedre understøttelse af brugerens reelle behov –Forbedret brugerinteraktion –Færre fejl

ISO 9001 Specification Phase Project & Product Specification Requirement Specification Architectural Design NPI-plan Development Tasks Marketing Plan Quality Assurance Plan Schedule f. Dev’t Phase Updated Communic. Plan Total Financial Estimate Risk Analysis/Prev. Actions Commercial Technical/Skill Organisational/Teamwork Review Reports Check List f. Req. Phase Approved Pre-project Phase 0 Development & Stabilization Phase 2 Operations & Maintenance Phase 3 Complete Specifications Documentation Check List Architectural Design Build Scenario Build Mock-up Usability test Built & Trained Team Team Roles Skills Profile Educational Requirements Vision/Scope Document List of Partners Major Mile Stones defined Plan for Spec. Phase Specified Tasks Schedule for Spec. Phase Estimated Schedule Dev’t Ph. Communications Plan Updated Risk Analysis Preventive Actions Phase 1 Project Initiation Project Basis Team Building & Training Planning of Specification Phase 3.1 Approval Approved Scope and Plan 3.2 Approval Approved Specifications

Requirements Management (REQM) Formål Styre kravene til projektets produkter og produktdele og identificere inkonsistens imellem disse krav og projektets dokumenter og arbejdsresultater. Specifikke mål –SG 1 Manage Requirements Der er styr på kravene og inkonsistenser med projektplaner og arbejdsresultater identificeres.

Requirements Management (REQM) SG 1 Manage Requirements –SP 1.1 Opnå en fælles forståelse af indholdet i kravene med kravleverandørerne –SP 1.2 Opnå projektdeltagernes accept af kravene –SP 1.3 Styr ændringer til kravene under projektforløbet –SP 1.4 Oprethold sporbarhed begge veje mellem kravene på den ene side og projektets planer og arbejdsprodukter på den anden –SP 1.5 Identificer og håndter uoverensstemmelser mellem projektets planer og arbejdsprodukter – og kravene

Generiske Mål for REQM (modenhedsniveau 2) GG 2: The process is institutionalized as a managed process At requirements management (REQM) processen: –GP 2.1 Er underlagt en fastlagt og vedligeholdt politik –GP 2.2 Er planlagt og udført i overensstemmelse med politikken –GP 2.3 Udføres med tilstrækkelige ressourcer –GP 2.4 Har placeret udførelsesansvar og -myndighed –GP 2.5 Udføres af dertil oplærte personer –GP 2.6 Underkaster arbejdsprodukter tilstrækkelig konfigurationsstyring –GP 2.7 Identificerer og involverer relevante interessenter som planlagt –GP 2.8 Monitorerer og kontrollerer processen ift. planen – og at den korrigeres om nødvendigt –GP 2.9 Bliver objektivt evalueret mht. overholdelse af standarder og procedurer – og at afvigelser håndteres –GP 2.10 Gennemgår aktiviteter, status og resultater med højere niveauer i ledelsen – og at problemer løses

Requirements Development (RD) SG 1 Develop Customer Requirements SP 1.1 Afdæk interessenternes behov, forventninger, rammebetingelser og grænseflader for alle faser af produktets livscyklus. SP 1.2 Beskriv interessenternes behov, forventninger, rammebetingelser og grænseflader som kundekrav.

Requirements Development (RD) SG 2 Develop Product Requirements SP 2.1 Etabler og vedligehold krav til produkter og produkt- komponenter, baseret på kundekravene. SP 2.2 Alloker kravene til hver produktkomponent. SP 2.3 Identificer krav til grænseflader.

Requirements Development (RD) SG 3 Analyze and Validate Requirements SP 3.1 Etabler og vedligehold brugskoncepter (operational concepts) og tilhørende scenarier. SP 3.2 Etabler og vedligehold en definition af den krævede funktionalitet. SP 3.3 Analyser kravene for at sikre at de er nødvendige og tilstrækkelige. SP 3.4 Analyser kravene for at balancere interessenternes behov og rammebetingelser. SP 3.5 Valider kravene for at sikre at det resulterende produkt vil opføre sig som forventet I brugerens miljø, ved brug af flere teknikker når det er relevant.

Verification (VER) SG 1 Prepare for Verification SP 1.1Udvælg de arbejdsprodukter, der skal verificeres, samt verifikationsmetoder der anvendes for hvert af dem. SP 1.2Etabler og vedligehold det miljø, der skal bruges for at understøtte verifikation. SP 1.3Etabler og vedligehold verificeringsprocedurer og –kriterier for de udvalgte arbejdsprodukter.

Verification (VER) SG 2 Perform Peer Reviews SP 2.1Forbered peer review for udvalgte arbejdsprodukter. SP 2.2Gennemfør peer review for udvalgte arbejdsprodukter og identificer observationer fra reviewet. SP 2.3Analyser data omkring forberedelse, gennemførelse og resultater fra peer review.

Verification (VER) SG 3 Verify Selected Work Products SP 3.1Gennemfør verifikation af de udvalgte arbejdsprodukter. SP 3.2Analyser resultater fra alle verifikationsaktiviteter og identificer korrigerende handlinger.

Validation (VAL) SG 1 Prepare for Validation SP 1.1Udvælg de produkter og produktkomponenter, der skal valideres, samt de valideringsmetoder der anvendes for hvert af dem. SP 1.2 Etabler og vedligehold det miljø, der skal bruges for at understøtte validering. SP 1.3Etabler og vedligehold procedurer og kriterier for validering.

Validation (VAL) SG 2 Validate Product or Product Components SP 2.1Udfør validering af de udvalgte produkter og produkt- komponenter. SP 2.2Analyser resultaterne fra valideringsaktiviteterne og identificer relevante observationer.

Let product expert review screens (280) Purpose Let a product expert check screens for deviations from earlier product styles. Procedure The product expert reviews the screens, etc. one by one. He might catch other usability problems as well.

External software stress test (301) Purpose Test that the external software fulfills the expectations in the product requirements, with special emphasis on extreme cases. Procedure Take the requirements one by one. For each requirement that relies on external software for its implementation, test that the software actually provides what is needed, especially in extreme cases.

Orthogonality check (721) Purpose Specific check of requirements specification and object model to see whether an operation or feature can be applied whenever it is useful. Procedure Operations and features are selected from the requirements and the object model. For each operation and feature it is checked that it can be used on all features/objects where it makes sense. Generic operations and features and common sense operations are added.

Performance specifications (820) Purpose Specific check of requirements specification to see whether it contains performance goals for the requirements, thus giving specific goals for the developers. Procedure Take the requirements one by one. Check that realistic ranges and accuracy are specified for those requirements that involve time, space, amounts etc. Also check/verify tacit assumptions, and interactions with other systems or hardware. For requirements that involve the user interface, identify frequent tasks and tentatively break them down into individual task steps. Specify a response time for each task step, using experience data for annoyance thresholds.