GP 4, 27/2 20021 Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/2 2002 kl. 9:15 – 12:00.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Advertisements

Game maker.
Lidt om pladsholdere.
Intro til brug af Carla til adresser og andet for ledere i FDF Virum
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Videregående pc-vejledning
Grundlæggende PowerPoint
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Læringsstile og lektier
Log direkte fra GSAK Der er en kæmpe fordel at logge direkte fra GSAK, for det første er det let, da men ikke skal åbne alle cachesiderne for at kunne.
PC1 Lad os komme i gang…..
Konferencer & Rettigheder FCkursus Februar © 2005 Jan BøghVUCnet: Konferencer & RettighederDias nr.: 2 Indhold 1. Hvorfor skal jeg som lærer kunne.
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Links Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Formularer (Access, del 3)
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Du er ved at gå ind i en magisk verden.... Om et øjeblik...
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen,
NetBeans Installation og brug.
GP 2, 13/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 2 onsdag 13/ kl. 9:15 – 12:00.
Grundlæggende programmering Efterår 2001
GP 4, 19/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 4 onsdag 19/ kl. 9:15 – 12:00.
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
VOOP, 8 april Refleksion i objekt orienterede programmeringssprog Mandag 8/ Kasper Østerbye.
FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken udtrykkeligt eller stiltiende. ©
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
Udskiftning af password på tablet. Åben programmet KONE business channel Hvis du ikke har linket på skærmen, åben en browser og skriv Ssl.kone.com.
GP 10, 7/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 10 onsdag 7/ kl. 9:15 – 12:00.
Du finder registreringsskemaet på: dev2. siteloom
Introduktion til © 2013 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Startskærmbilledet i Lync Startskærmbilledet i Lync har fliser i hubben til.
Finde og åbne et chatrum Brug søgefunktionen i Lync til at finde de rum, du har adgang til. 1.I hovedvinduet i Lync skal du klikke på fanen Chatrum. 2.Skriv.
Oversigt for © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Lync Web App Deltage i et Lync-møde ved brug af computerlyd Hvis du ikke har Lync.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Planlægge et Lync-møde Du kan planlægge et Lync-møde ved at bruge Outlook tilføjelsesprogrammet.
GP 9, 10/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 9 onsdag 10/ kl. 9:15 – 12:00.
Introduktion til Lync Windows Store-appen
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 17, 2009Projekt: “Visualisering” Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project Course, ITU, Denmark )
GP 8, 24/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 8 onsdag 24/ kl. 9:15 – 12:00.
Lion CMS Introduktion Sådan bruger du systemet. Trin 1 Tryk på login knappen Skriv dit brugernavn Skriv dit password Tryk på OK (Login) knappen Du er.
Interaktive knapper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Grundlæggende programmering Forår 2002
Brevudskrivning Du vil gerne skrive et brev, i dette tilfælde til en kreditor. I din venstre menubjælke finder du derfor Kreditor og trykker på den. Derved.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
IT for let øvede Modul 5: ”Tekstbehandling ”. Formål KULTUR & FRITIDSHUSET – SKOLEGADE 54 – TLF: Kunne skrive en tekst med store og små bogstaver.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Frivillignettet Adgang via Hjerteforeningens hjemmeside Klik på menu.
Power up Your PowerPoint Udarbejdet af Irene Krainer Larsen Irla.
Kursus i Wordpress Lær at lave indlæg og kalenderbegivenheder v/ Hjerteforeningens webredaktør Mads Louis Orry.
Regionalt d.13.juni Biblioteket flytter mennesker er et projekt som kombinere følgende ting: motion, at være social og teknologi. Det gøres i dette tilfælde.
Homemonitor App-menuer
Quiz Uge 2 – mandag.
Modul 7: ”Sådan skriver og sender du en ”
Senior IT Stuen + Vær PC aktiv året rundt ! Velkommen til Senior IT Stuen.
Sådan anvendes BG-NetBank
Skabelon mailopsætning
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
emne erklæring SmartArt-grafik med billeder på rød baggrund
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Quiz Uge 2 – mandag.
Quiz Uge 2 – mandag.
TILLYKKE MED FØDSELSDAGEN!
Modul 6: ”Sådan skriver og sender du en ”
Præsentationens transcript:

GP 4, 27/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/ kl. 9:15 – 12:00

GP 4, 27/ Dagens program Det praktiske Gennemgang af eksempelprogrammer (på computeren, p.t. ingen slides) Brugergrænseflader

GP 4, 27/ Det praktiske Nyhedsgruppe: Der er etableret news-mail gateway for nyhedsgruppen it-c.courses.GP. Det betyder, at lærerne på GP får en -meddelse, så snart der er blevet lagt en ny meddelelse ind i nyhedsgruppen. Dermed kan de besvare dem og lægge deres svar ind på nyhedsgruppen hurtigst muligt. (Det betyder dog ikke, svarene kommer med det samme.)

GP 4, 27/ Grafiske brugergrænseflader Hvad er en ”Grafisk brugergrænseflade” De tre vigtige emner –Brugbarhed –Layout –Hændelser Eksempler –Brugergrænseflade til Konto –Brugergrænseflade til Tegnemaskine Med op,ned, venstre og højre knapper Med felt til at angive hvor langt der skal bevæges. Med knap til at slette Med knap til at ”gå til midten”

GP 4, 27/ Brugergrænseflader I forbindelse med brugergrænseflader er der tre hovedemner: 1.Hvordan designes den så den er nem at betjene? 2.Hvordan realiseres dette design i Java? 3.Hvordan får man brugergrænsefladen til at aktivere ens program? Ad 1) Dette er enorm vigtigt, hvis dette ikke er på plads, så kan resten være lige meget! Men det er ikke et emne i dette kursus, så ikke mere om det. Ad 2) Pga. 1) vil vi ikke gøre så meget ud af dette, men dog lidt. Ad 3) Her er det vigtige egentlig at forstå problemet. Problemet er altid det samme, men løsningerne ret forskellige fra det ene programmeringssprog til det andet, og fra den ene version af Java til den næste (der har i tidens løb været 3 løsninger på dette i Java).

GP 4, 27/ Brugergrænseflade til Konto Knapperne og felterne kommer i den rækkefølge de optræder i program- met. Når man skal lave en brugergrænse- flade skal man huske import sætnin- gen øverst, og at skrive extends SFrame efter klassenavnet.

GP 4, 27/ Brugergrænseflade til Konto Når laver en knap giver vi et internt navn med som parameter, her ”ind”. Den anden parameter giver den tekst der kommer til at stå på knappen. Når man trykker på knappen kaldes metoden ”ind_click”. Jeg bruger den konvention at bruge navnet på variablen som internt navn.

GP 4, 27/ Aktiverings problemet SGUI biblioteket er programmeret af mig. STextField SButton SCanvas STextArea SChoice Jeg ved når der bliver trykket på en knap, for det er mig der har lavet SButton klassen! Men jeg ved ikke hvad du vil have til at ske når der trykkes. Du har programmeret et system som har en brugergrænseflade som består af komponenter fra SGUI. Du ved hvad du vil have til at ske når der trykkes, men ikke hvornår brugeren trykker på knappen. Problemet: der skal laves en måde hvorpå du kan fortælle mig hvad jeg skal aktivere i dit program når der klikkes. I SGUI er det løst ved en konvention om interne navne. Når man laver en knap giver man den et internt navn, og når der klikkes kalder jeg en metode i dit program som hedder dette navn efterfulgt af ”_click”.

GP 4, 27/ Layout Når man kan ændre på størrelsen af vinduet står man over for det problem at man ikke nødvendigvis kan opretholde det layout man oprindeligt havde tænkt sig. Forskellige systemer håndterer det forskelligt. 1.Man kan ikke ændre på størrelsen 2.Man kan ændre på størrelsen, men det betyder blot ikke alle knapper kan ses, eller at der kommer en stor hvid kant. 3.Java forsøger at gøre noget bedre, idet den forsøger at tilpasse layout til vinduets størrelse.

GP 4, 27/ Layout Man kan opnå en vis styring over layout ved at gruppere knapper og felter i paneler. Her har vi lagt op knappen, tekstfeltet og ned knappen i et vertikalt panel. Venstre knappen, panelet og højre knappen kommer i rækkefølge som før (et horisontalt panel).