Digital videoformidling Historisk Animated photography –E Muybridge,E J Marey,Edison/DicksonE MuybridgeE J MareyEdison/Dickson Story film –Lumiére Brothers.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Advertisements

Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Præsentationen kan frit benyttes – med angivelse af forfatter.
I dag er temaet Visualisering
Udlægning af en ny cache
Ældre Sagen Sommer1 Opret en ny mappe Vigtigt for at kunne holde orden i dokumenterne= filerne og billeder.
Instruktion i Animation Shop
Formularer (Access, del 3)
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Mindre grimt, tak.
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Kap. 8: Butikchefens adfærd – adfærdsprofil (Whole Brain)
Træning - Patching forberedelse
Relationer – børn og voksne
Audiovisuel betydning
Programmet består af tre dele.  Capture ; at få billeder ind i maskinen  Edit; at redigere billederne  Make movie; afslutte filmen.
FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken udtrykkeligt eller stiltiende. ©
Lav en lydfortælling på computeren Find programmet Her kommer en kort i, hvordan du åbner Lydlab, og hvordan du arbejder med de mest elementære dele.
Kursus i. Indholdsfortegnelse Hvad kan programmet bruges til? Sådan kommer du i gang Gem dit projekt Skærmbilledet Lydsporets udseende Importer en lydfil.
Kursus i.
Beskæring, perspektiv, og komposition
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
Præsentationer og pitches How to do når man har 10 min.
Hvad ser du? (..et ansigt - eller ordet “Liar”).
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
Navigationsdesign Uge 10, 2014.
JAR KURSUS – UDGAVE Introduktion til JAR Sagstrin er de juridiske afgørelse der foretages. Fx V1 og V2 kortlægninger. Aktiviteter er de brancher/aktiviter.
DAMP E2003 Tirs. 21/10 Status litt. mm. (15 min.) Grupper opstiller tidsestimat, tekniske behov og projekt mål. –mailes til (30 min.) Commotion.
Kortfilm Et overblik.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Digital videoformidling Tidsplan 9 – 10 Rules of filmgrammar 10 – 11 lyssætning 11 – 12 lys demo (1.90) 13 – 14 oplæg 14 – 15 klippeøvelse.
Medier og kommunikation V
”Parts of speech” grundbegreber.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Digital videoformidling Log/Capture. Digital videoformidling Logging Afgørende for klippearbejdet Teknisk udvælgelse af brugbart materiale Gennemsyn og.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Digital videoformidling Tirsdag 25/3 9 – 10 Eksformation 10 – 11Advanced editing 11 – 12 Øvelser 13 – 15 Case.
Tirsdag 2/3 Standard klippe-principper Klip på bevægelse (øvelse)
DAMP E2003 Compositing ’Made of different parts or materials’ (Oxford Dictionary) ’a conceptual, not only technological operation’ –’Collage’ eller ’mixed.
Digital videoformidling Mac OSX (Jaguar) Username: video Password: maclab ’Alt’ kaldes ’option’ ’æble’ kaldes ’command’ ’ctrl’ + klik svarer til højre-klik.
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
DAMP E2003 Flow 3D app Photoshop Illustrator AFX NLE DVD tape.
Lyssætning Kontrol af skygger.
Lyssætning kontrol af skygger
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Klippe-principper.
Digital videoformidling Tidsbilledet Det statiske still-billede –Tiden står stille, et fastfrosset øjeblik (snapshot) –Tiden repræsenteres via blur (lang.
Digital videoformidling Agenda Log & Capture (Wohl) Lyssætning (Langford/Millerson) Øvelser –Optagelser captures –Der optages studiespeak i LAB2 –Der researches.
Digital videoformidling Fredag 11/3 9 – 10: Status og opsamling på opgave 10 – 12: Pitch / fremlæggelse –Gruppedannelse (ansvarsområder) 13 – 14: Basic.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Power up Your PowerPoint Udarbejdet af Irene Krainer Larsen Irla.
Homemonitor App-menuer
Forårsrengøring med Fabrikam
Problem- and play- based Learning
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
- Virkelighedsvarianter
Videnskabeligt projekt
Kursus i.
Begynd med at åbne
Kursus i.
Skabelon mailopsætning
Jan Christiansen Inspiration systime.dk
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Digital videoformidling Historisk Animated photography –E Muybridge,E J Marey,Edison/DicksonE MuybridgeE J MareyEdison/Dickson Story film –Lumiére Brothers (1895) Simple ’actualities’, one shot –G Méliès (1902) Studie, trick photography, ’tableau’ fremfor ’scene’ –E Porter (1903) kombinerer ’actuality’ (fire department) og ’storytelling’ Klip motiveret af fysiske forhold (action) –D W Griffith (1910) Crosscutting, parallelcutting, narrative depth, dramatic control suspense Klip motiveret af psykologiske fortællemæssige forhold

Digital videoformidling Historisk Pudovkin’s constructive editing –Kameraet som medspiller fremfor observerende/teatralsk (Griffiths storytelling) –Kuleshov effekt (mental), analytisk/lyrisk montage ”Instead of attempting to play the scene on the actor’s face, a complex montage sequence is employed to convey emotional effect.” Eisenstein (intellectual montage) –Visualisering af idéer (abstrakt) –Marxistisk: (tese+antitese = syntese) –Parallell-symbolik (Kerensky=Napoleon) –Hieroglyf (mund+fugl=at synge) –Fejlfortolkning og indforståethed (schemata)

Digital videoformidling Montage Hollywood montage (kalender, årstider etc.) –Analytisk montage/ lyrisk montage Sovjetmontage (Sergei Eisenstein) –Den tredje mening –Tese + antitese = syntese Mål: at skabe mentale effekter (chock) –Det filmspecifikke – ’ren film’ –At bryde med kontinuiteten (Griffith) Stiller krav til modtageren

Digital videoformidling Analytisk montage I stedet for at vise hele forløb, klippes fragmenter sammen. Montagen opløser hændelser i deres mindste enheder, som præsenteres i rækkefølge. Lineær (sekventiel)

Digital videoformidling Analytisk montage 1

Digital videoformidling Analytisk montage 2

Digital videoformidling

Intellektuel Montage Visualisering af begreber eller mentale tilstande Nyt hus (tese) + gammel rønne (antitese) = ’forfald’ (syntese) Fugl i bur + flyvende fugl = ’frihed/fængsel’

Digital videoformidling Konflikt montage TeseAnti-tese

Digital videoformidling Associativ montage TEMATISK TeseAnti-tese

Digital videoformidling Sektions montage - lyrisk

Digital videoformidling Kuleshov effekten ’Videnskabeligt eksperiment’ udført på filmskolen i Moskva (1920’erne) Moshukine (skuespiller) + skål med suppe = ’sult’ + legende barn = ’gælde’ + kiste = ’sorg’ ’Mentalisering’ af CU Mening overføres fra shot til shot Mulighed for at visualisere en idé direkte, i stedet for at benytte implicit fortæller (storytelling)

Digital videoformidling Montage problemer Den intellektuelle montage virker ’postulerende’ eller ’søgt’ Er svær at håndtere stilistisk Forudsætter ’visuel kompetence’ –Børn opfatter f.eks. Ikke montagen kontekstuelt, men som isolerede billeder –Let at misforstå (obskur symbolisme) –Ren

Digital videoformidling Montagens styrke Vækker nysgerrighed og skaber opmærksomhed (fragmenteret fortælleform) Kan udtrykke komplekse begreber i en komprimeret form Kommunikerer ved at gøre opmærksom på mediet som konstruktion (Verfremdung – Bertolt Brecht)

Digital videoformidling Montage eksempler Man with the moving camera, Dziga Vertov 1929 Zoo, Bert Haanstra 1960

Digital videoformidling Advanced editing

Digital videoformidling Hvornår ? Alle produktioner skal trimmes –Dvs. forkortes og komprimeres –Testpublikum bruges i denne fase –Når meningshelheden og strukturen er på plads, kan der arbejdes med trimning –Tidskrævende og ’farligt’ at begynde for tidligt på (afhængig af præ-prod.)

Digital videoformidling Roll - tool Trim window – midtTrim Window – topTimeline - editpoint Shortcut R

Digital videoformidling Roll diagram 1 2 * * 1)Clip a forlænges mens clip b forkortes 2)Punktet * flyttes ikke – samlet længe bibeholdes a b

Digital videoformidling Ripple - tool Trim window – midtTrim Window – topTimeline - editpoint Shortcut RR

Digital videoformidling Ripple diagram 1 2 1)Clip b er for langt, b’s outpunkt flyttes tilbage 2)Den samlede længde bliver reduceret ! a b

Digital videoformidling Trim window Mulighed for at numerisk trim med visuel feedback Overblik over hele source-klippet –Den ’usynlige’ del af klippet Playback kontrol –Lave edits underafspilning Klip til audio cue

Digital videoformidling Trim Window

Digital videoformidling Sort: Active track Grøn: Active clip Gul: Clip Duration Lilla: Current time Blå: in / out Hvid: in / out shift Brun: Set in / out Rød: Multi frame trim size – numerisk trim Orange: Scrub bar (source) Åbnes med: Command + 7 eller ’sequence menu’ – ’Trim Edit’ Åbnes fra timeline, med Ripple/Roll tool – dobb. Klik på edit point

Digital videoformidling Multi frame - tool Back –5 eller –1 frame Forward +5 eller +1 frame Incoming eller outcoming clip – klik på thumbnails

Digital videoformidling Ripple/trimwindow Ripple-tool skal stå præcist over in / out punktet, for at udføre ripple edit i trim window Ripple in/out ikoner

Digital videoformidling Roll mellem thumbnails

Digital videoformidling Roll out Select roll tool – R Skift tool – U (roll, ripple in, ripple out)

Digital videoformidling Slip - Tool Shortcut S Bruges til timeline editering, hvor der, som udgangspunkt, er valgt den forkerte del af klippet

Digital videoformidling Slip diagram 1 2 * * 1)Punktet * ligger i den ’usynlige del af klippet’ 2)Punktet * flyttet ind i den synlige del af klippet, der ’slippes’ 2 frames frem – markør mod venstre

Digital videoformidling Slide - Tool Shortcut SS Bruges til timeline editering, hvor der ’flyttes rundt’ på klippet – cutaways. Samlet længde bibeholdes

Digital videoformidling Slide diagram 1 2 * * 1)Punktet * fastholdes 2)Der laves roll edits ved både a og b Svarer til redigering på 2 videotracks, hvor øverste track indeholder cutaway. a b

Digital videoformidling Previous editpointplay around editpointnext editpoint Husk ’U’ skifter mellem roll,ripple edits

Digital videoformidling Replace edit Bruges bl.a. ved multicam. setups Bruger et sync point –Sæt CTI markøren på et sync point i din timeline –Sæt CTI markøren på et andet sync point i vieweren (erstatningsklippet) –Træk fra viewer til canvas på ’Replace edit’ ikonet NB: Ignorerer in / out punkter !

Digital videoformidling Match frame Åbner en kopi af klippet i timelinen i vieweren –CTI markøren sættes på den samme frame (match frame) ’Mark’ -> ’go to’ -> ’match frame’ Shortcut: F

Digital videoformidling Eksempel (Wohl) Juveltyven løfter diamanten og betragter den. Alarmen går i gang. Hvis alarmen skal gå i gang når juveltyven berører diamanten –Sæt CTI på første ’berørings’ frame i timeline –Match frame (F) –Sæt CTI til starten af alarm lyden –Replace edit

Digital videoformidling Replace med in/out Sættes in / out i timelinen kan CTI markøren godt sættes udenfor ! Laves der replace edit vil CTI markøren fungere som sync. Point Dvs. der sync.’es med et punkt som ikke vises i klippet (p.275) Flyt CTI markøren i vieweren, hvis fejlen ’insufficient content for edit’ opstår

Digital videoformidling Øvelse Med udgangspunkt i eget materiale –Lav en kort sekvens (overwrite edits) Brug Trim window og følgende trim edits i timelinen –Roll audio og video seperat –Ripple flere edit points samtidigt –Slip og slide edit –Match frame, Replace edit