1 Learning and reflecting – individually and in the Team PTW mm. 4 Lars Peter Jensen
2 Hvad er læring ? Den psykologiske fejlforståelse: Vi lader som om der er sammen- fald mellem det der bliver under- vist i og det der bliver lært.
3 Passive versus Active learning students learing (a survey report from Felder 1988): –10% of what they read –26% of what they hear –30% of what they see –50% of what they see and hear –70% of what they say –90% of what they say and do passive active
4 Erfaringsbaseret læring Test Generalisering Refleksion Erfaring Kolb’s læringscirkel, med John Cowan’s ord (Cowan 1998). Learning is the process whereby knowledge is created through the transformation of experiences - David Kolb Learning is a function of the activity, context, and culture in which it normally occurs, thus it is situated - Jean Lave & Etienne Wenger
5 Erfaringsbaseret læring – en realistisk (virkelig) model Cowan’s udbyggede spiralmodel, med små refleksionssløjfer. planlagte/initierede ”tilfældige”/(personlige)
6 Metalæring HVAD? Læring om egen læring HVORFOR?Giver dybere, mere varig læring HVORDAN?Via refleksion over egen læreproces HVEM?De(n) studerende selv, individuelt og i gruppen HVOR?I kurset og i andre læringssituationer HVORNÅR?Når der er behov for forbedrede læreprocesser
7 Pask’s model for metalæring Test Generalisering Refleksion Erfaring ”Almindelig” refleksiv/erfaringsbaseret læring: Jeg forsøger at finde ud af labyrinten ved at: prøve mig frem reflektere over mine fejl og mere heldige indfald generalisere ud fra forsøgene planlægge og teste nye ideer
8 Pask’s model for metalæring Test Generalisering Refleksion Erfaring ? Metalæring: ”Noget af mig” klatrer op og ser på den del af mig der forsøger at slippe ud af labyrinten og reflekterer over den måde jeg arbejder/lærer på.
9 Pask’s model for metalæring Test Generalisering Refleksion Erfaring ? Meta-metalæring : Nogle gange (sjældent) oplever jeg at jeg sidder endnu højere og betragter- /reflekterer over den del af mig der reflekterer over min læreproces nede i labyrinten.
10 Metalæring (fortsat) Metalæring er tæt knyttet til begreber som: –Livslang læring –Lære-at-lære –Ansvar for egen læring –Personlig udvikling –Omstillingsparathed –Fleksibilitet
11 Metalæring (fortsat) Metalæring drejer sig bl.a. om at: –Vide når du ved –Vide hvad du ved –Vide hvad du ikke ved –Vide hvad du har behov for at vide –Kende nytten af aktivt at forøge din egen viden, dvs. vide at læring er nødvendig
Learning styles Individuals’ different ways of taking in and processing information - Richard Felder
How do you do reading? Some people… sometimes…
Factors Influencing Learning Styles Before entering the University Native ability (IQ) Background (past experiences) At the University Learning environment e.g. match between learning style and teaching style
Purpose of Testing Learning Style To know about yourself - ‘in which way a student is smart’ rather than ‘whether this student is smart or not’ To help learners to develop learning strategies and improve their learning by balancing it. To work with our teaching style to match and maximize student learning But not to Divide people into a set category as blood types – instead, it is just measuring height or weight along some point in life
Forskellig læringsstil 1: Informationskanal Visuel ‘Vis mig hvordan’ Billeder Diagrammer Tegninger Grafer Verbal ‘Forklar mig hvordan’ Talte ord Skrevne ord
Forskellig læringsstil 2: Opfattelse Sansende Fokus på input via sanserne Praktisk Observerende Konkret: fakta og data Repetition Intuitive Fokus på det ubevidste Imaginative Leder efter mening Abstrakt: teori og modeller Variation
Forskellig læringsstil 3: Informationsbehandling Aktiv ‘Lad os prøve det’ Bearbejder aktivt Hopper ud i det Holder af gruppearbejde Refleksiv ‘Lad os tænke over det’ Bearbejder introspektivt Arbejder roligt Starter langsomt Holder af at arbejde alene eller i par
Forskellig læringsstil 4: Forståelse Sekventiel Fungerer med delvis forståelse Stabil fremgang Har nemt ved at forklare Analyse, detaljer Global Skal have overblik for at fungere Først langsom, så store fremskridt Har ikke nemt ved at forklare Syntese, system- tænkning
Strong (-) Moder ate (-) Mild (-) Mild (+) Moder ate (+) Strong (+) Active(- )/Reflective( +) Sensitive(- )/Intuitive(+) Visual (-)/Verbal (+) Sequential(- )/Global(+) The learning styles of the 493 students divided into strong, moderate and mild preferences, AAU, 2003 (Kolmos & Holgaard 2008)
Learning style preferences related to disciplines at Aalborg University (Kolmos & Holgaard 2008) ProfessionActive % Sensing % Visual % Sequen tial % Architecture & Design (N=77) Building & Civil Engineering (N=63) Computer Engineering & Science (N=70) Physics & Nanotechnology (N=25) Electronics (N=57) Mathematics (N=14) Global Business Development & Industry (N=73) Chemistry, Bio- & Health Technology (N=62) Geography, Land Surveying and Planning & Environment (N=52)
Summary All types of learners are needed in every profession All learning styles are needed to addressed and satisfied in teaching
Please discuss with your group members: How can you make best of and learn from each other based on your individual strengths and weakness?