1 Learning and reflecting – individually and in the Team PTW mm. 4 Lars Peter Jensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SLP-3: Problemorientering og Læringsstil
Advertisements

Individet i gruppen Mine læringsmål
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
TEMA Deltagerforudsætninger & Læringsstile
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
1 Samarbejde, læring og projektarbejde (SLP) Faggrupperne: elektronik og elektroteknik (EE) og datateknik (ED) Projektenhedskursus (PE): Projektledelse.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
SLP-4: Problemorientering og Læringsstil
Kultur- og branchestudier
Vejledning i projektarbejde
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Learning and reflecting – individually and in the Team
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Individet i gruppen Mine læringsmål
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Restrictions on access.
Litterært makerspace.
Morten AagaardHANDS Side 1/6 A private introduction 1.HANDS – a tremendous personal experience: different persons representing very different competences.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 24 UWT seminar 2010 Jesper Ellerbæk Nielsen ”Combining C-band and X-band weather radars for accurate precipitation.
Constructive Alignment
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
CORBA/e CORBA and Embedded Systems OOMI 27. November 2006.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til nogle læringsteoretiske begreber, samt jeres egen læringsstil At I.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
1 Introduktion til kommunikation og samarbejde 1: Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil Program: Erfaringsopsamling fra case’s.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
Introduktion til glasfibre og kompositter
THE MENTORING JOURNEY.
Completing secondary education
Problem- and play- based Learning
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Take control of your collaboration © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Learning and sharing in a game context LeadershipTHEGAME
Hvor er værdien af intern kommunikation?
An IP Strategy comprises
Gathering of experience From the P0-project
Er det muligt at foretage et sikkert valg?
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Spil i historie- og samfundsfagsundervisningen Sønderborg 29. juni 2016
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
FEANTSA Policy Conference – May 31st 2019
Præsentationens transcript:

1 Learning and reflecting – individually and in the Team PTW mm. 4 Lars Peter Jensen

2 Hvad er læring ? Den psykologiske fejlforståelse: Vi lader som om der er sammen- fald mellem det der bliver under- vist i og det der bliver lært.

3 Passive versus Active learning students learing (a survey report from Felder 1988): –10% of what they read –26% of what they hear –30% of what they see –50% of what they see and hear –70% of what they say –90% of what they say and do passive active

4 Erfaringsbaseret læring Test Generalisering Refleksion Erfaring Kolb’s læringscirkel, med John Cowan’s ord (Cowan 1998). Learning is the process whereby knowledge is created through the transformation of experiences - David Kolb Learning is a function of the activity, context, and culture in which it normally occurs, thus it is situated - Jean Lave & Etienne Wenger

5 Erfaringsbaseret læring – en realistisk (virkelig) model Cowan’s udbyggede spiralmodel, med små refleksionssløjfer. planlagte/initierede ”tilfældige”/(personlige)

6 Metalæring HVAD? Læring om egen læring HVORFOR?Giver dybere, mere varig læring HVORDAN?Via refleksion over egen læreproces HVEM?De(n) studerende selv, individuelt og i gruppen HVOR?I kurset og i andre læringssituationer HVORNÅR?Når der er behov for forbedrede læreprocesser

7 Pask’s model for metalæring Test Generalisering Refleksion Erfaring ”Almindelig” refleksiv/erfaringsbaseret læring: Jeg forsøger at finde ud af labyrinten ved at: prøve mig frem reflektere over mine fejl og mere heldige indfald generalisere ud fra forsøgene planlægge og teste nye ideer

8 Pask’s model for metalæring Test Generalisering Refleksion Erfaring ? Metalæring: ”Noget af mig” klatrer op og ser på den del af mig der forsøger at slippe ud af labyrinten og reflekterer over den måde jeg arbejder/lærer på.

9 Pask’s model for metalæring Test Generalisering Refleksion Erfaring ? Meta-metalæring : Nogle gange (sjældent) oplever jeg at jeg sidder endnu højere og betragter- /reflekterer over den del af mig der reflekterer over min læreproces nede i labyrinten.

10 Metalæring (fortsat) Metalæring er tæt knyttet til begreber som: –Livslang læring –Lære-at-lære –Ansvar for egen læring –Personlig udvikling –Omstillingsparathed –Fleksibilitet

11 Metalæring (fortsat) Metalæring drejer sig bl.a. om at: –Vide når du ved –Vide hvad du ved –Vide hvad du ikke ved –Vide hvad du har behov for at vide –Kende nytten af aktivt at forøge din egen viden, dvs. vide at læring er nødvendig

Learning styles Individuals’ different ways of taking in and processing information - Richard Felder

How do you do reading? Some people… sometimes…

Factors Influencing Learning Styles Before entering the University Native ability (IQ) Background (past experiences) At the University Learning environment e.g. match between learning style and teaching style

Purpose of Testing Learning Style To know about yourself - ‘in which way a student is smart’ rather than ‘whether this student is smart or not’ To help learners to develop learning strategies and improve their learning by balancing it. To work with our teaching style to match and maximize student learning But not to Divide people into a set category as blood types – instead, it is just measuring height or weight along some point in life

Forskellig læringsstil 1: Informationskanal Visuel ‘Vis mig hvordan’ Billeder Diagrammer Tegninger Grafer Verbal ‘Forklar mig hvordan’ Talte ord Skrevne ord

Forskellig læringsstil 2: Opfattelse Sansende Fokus på input via sanserne Praktisk Observerende Konkret: fakta og data Repetition Intuitive Fokus på det ubevidste Imaginative Leder efter mening Abstrakt: teori og modeller Variation

Forskellig læringsstil 3: Informationsbehandling Aktiv ‘Lad os prøve det’ Bearbejder aktivt Hopper ud i det Holder af gruppearbejde Refleksiv ‘Lad os tænke over det’ Bearbejder introspektivt Arbejder roligt Starter langsomt Holder af at arbejde alene eller i par

Forskellig læringsstil 4: Forståelse Sekventiel Fungerer med delvis forståelse Stabil fremgang Har nemt ved at forklare Analyse, detaljer Global Skal have overblik for at fungere Først langsom, så store fremskridt Har ikke nemt ved at forklare Syntese, system- tænkning

Strong (-) Moder ate (-) Mild (-) Mild (+) Moder ate (+) Strong (+) Active(- )/Reflective( +) Sensitive(- )/Intuitive(+) Visual (-)/Verbal (+) Sequential(- )/Global(+) The learning styles of the 493 students divided into strong, moderate and mild preferences, AAU, 2003 (Kolmos & Holgaard 2008)

Learning style preferences related to disciplines at Aalborg University (Kolmos & Holgaard 2008) ProfessionActive % Sensing % Visual % Sequen tial % Architecture & Design (N=77) Building & Civil Engineering (N=63) Computer Engineering & Science (N=70) Physics & Nanotechnology (N=25) Electronics (N=57) Mathematics (N=14) Global Business Development & Industry (N=73) Chemistry, Bio- & Health Technology (N=62) Geography, Land Surveying and Planning & Environment (N=52)

Summary All types of learners are needed in every profession All learning styles are needed to addressed and satisfied in teaching

Please discuss with your group members: How can you make best of and learn from each other based on your individual strengths and weakness?