Æstetik og Usability - om æstetikbegrebet og om mulighederne og problemerne med en kompabilitet mellem et kvantificerbart syn på handling og perception.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Strømninger i børnekultur – et humanistisk-æstetisk perspektiv
Advertisements

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Den gode fortælling som læringsredskab
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Erkendelsesteori: vidensmodel
Læreprocesser med filmfortællinger
Æstetik I 1682 flytter Louis XIV fra Paris til Versailles, og en kulturel offentlighed kan begynde at bryde frem. I den kulturelle offentlighed diskuterer.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Kids n’ Tweens, Leg og læring
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Erfaring – læring – viden – videnskab – undervisning Om den pædagogiske egenlogik i undervisningsmæssige dannelsesprocesser og betydningen deraf for alle.
Lærerprofessionen - en definition.
Måltidet – lyst og fællesskab
Design og æstetik? Netværk for Æstetik og Design
Musiksociologi MM Æstetik
Netværkskultur og æstetik
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Krøniken, Rejseholdet Nikolaj og Julie, Riget
Loven om bekymringer Matt 6,
Æstetiske læreprocesser
Uddannelse: pædagog Faglig interesse: Mobile medier I hverdagslivet – konsekvenser Ting jeg er nødt til at forholde mig til udover studiet: Familie med.
IT Jobs Kompetencer og muligheder. Der mangler medarbejdere i IT-branchen Der er brug for dig!
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Problemformulering Indeholder:
1 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / / Gitte Stald Gymnasieungdommens brug af de nye teknologier Gitte Stald Afdeling for Film & Medievidenskab.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Oplevelsesdesign (på biblioteker)
Præsentation d. 11. maj Programteorien Anvendelse af cases kvalificerer lærerstuderendes teori-praksis analyser og fremmer deres lærerfaglige dømmekraft.
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Herning Bibliotekerne 26. februar 2013
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Hvad er etik? Hvad er værdi? Er de gode sammen?
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
DKM - MedieNoter6 - KBJ1 Mediernes sprog. DKM - MedieNoter6 - KBJ2 Bakspejl Interaktivitet: 3 discipliner: datalogi, sociologi, medieforskning 3 typer:
Kunst og lederskab Poiein Paschein Poiesis Mimesis.
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Lisbeth Thorlacius & Roman Jakobsons kommunikationsmodel.
Digital billedsamtale - med billedet som sprog. Anne Herskind - Bjergmarkskolen Undervisningsforløb Adobe Photoshop introduktion Introduktion til opgave.
René Descartes. Descartes liv: Født den 31 marts i 1596 Jesuiterkollegium i La Flêche 1615 rejser til Holland for at gøre krigstjeneste Drømmen i 1619.
Søren Kierkegaard og Freud
INTRODUKTION > VELKOMMEN | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Reel brugerdeltagelse
Handlingsalternativer
Hermeneutik Gruppe 9. Opgavespørgsmål nr.1: Hvordan definerer hermeneutikken det meningsfulde og fortolkning (se især Pahuus: pp )? Hvordan definerer.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Udfordringer Sitets visuelle stil skal passe til alle de forskellige kunstnere Sitets funktionalitet skal støtte foreningens netværk og medlemmernes hverdag.
Definition Kriterier Design og evaluering
Design - brugervenlighed
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
HERMAN BANG. HERMAN BANG BLEV FØDT DEN 20. APRIL 1857 OG DØDE DEN 29. JANUAR HERMAN BANG VAR EN DANSK KRITIKER, FORFATTER OG JOURNALIST. ALLEREDE.
Herman Bang.
Engelsk matematiker, fysiker og astronom
Kants kritik af dømmekraften. Det gode liv og den menneskelige dømmekraft Lige siden Platon og Aristoteles – og også tidligere – har mennesket gjort sig.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Virksomhedens indtjeningsevne (d) Virksomhedens rentabilitet (c)
Hvad er dokumentarfilm?
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
v./ direktør Judith Mølgaard
Tværmedial Kommunikation 3 Sociale medier og social kapital, DMTK 3 Websites DMTK 6 forår 2017 Pillon - KU.
Politikernes og borgernes forventninger
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Præsentationens transcript:

Æstetik og Usability - om æstetikbegrebet og om mulighederne og problemerne med en kompabilitet mellem et kvantificerbart syn på handling og perception og æstetikkens ”bløde variable” v/Mads Bødker, MA i film- og medievidenskab, phd stipendiat på IT-U, afdelingen for Digital Æstetik og Kommunikation (DiAC)

Hvilke betydninger har æstetik-begrebet? Hvad kan man bruge begrebet til når man bedriver kvantificerbare beregninger efter ingeniørmæssige principper?

Funktionalitet vs. æstetik Common-sense: Udseende betyder ”noget” Filosofisk: Ja, men hvad - og hvordan? -både fokus på oplevelsen (den æstetiske erkendelse) og på det æstetiske objekt.

Historisk Alexander Baumgarten anvender begrebet ”Aisthesis” om sanse oplevelser, ca. 1733/1750 Prioriteting af intellektet/kognition i vores erkendelse (Cogito ergo Sum) Kant overtager begrebet ”Æstetik” - ca. 1790 i sin 3. Kritik: Kritik af Dømmekraften Kant: Den æstetiske oplevelse opstår som et interesseløst begær, en mærkelig lyst i et distanceret forhold til et værk <- immanuel kant, ca.1780

Historisk Den tidlige filofiske æstetik er optaget af normative domme over skønhed etc. Æsetikken som videnskab er ekspanderet, og blevet mere kompleks

Æstetisk oplevelse Den æstetiske oplevelse er et særligt oplevelsesaspekt ved erkendelse - en mærkelig lyst, oplevelsen af et ubeskriveligt behag? Ubeskriveligt? Opstår i oplevelsen af modstand, vs. hverdagens rutiniserede processer En tilstand af tøven, af reflektion?

Problemet! Hvordan kan dette ”bruges” i en HCI/Usability sammenhæng, hvor idealet grundlæggende er rationelt økonomisk ?

Forståelse - paradigmer og kulturer Kultur og æstetik Æstetik som forståelse af repræsentationer Primært udfra ikke-naturalistiske teorier (den økologiske perceptionsteori som en marginal undtagelse) Æstetikken er kontingent

Forståelse - paradigmer og kulturer Computeren: Fra industriel wundermaschine til kulturelt wunderkammer Lev Manovich: Kulturelle Interfaces Steven Johnson: Interface Culture Bolter & Grusin: Remediation

<- microsoft word 1997 Forståelse - paradigmer og kulturer Computeren: Fra industriel wundermaschine til kulturelt wunderkammer Lev Manovich: Kulturelle Interfaces Steven Johnson: Interface Culture Bolter & Grusin: Remediation ”The Invisible” Computer er en utopi Interfacet er betinget af den nutidige og historiske kulturelle kontekst, og er en del af det kulturelle felt! <- steve mann ca. 1990

Mennesket & maskinen Usability er godt, men det er ikke det sidste ord i konstruktionen af interfaces Hvor usability tematiserer mennesket som et pragmatisk, kvantificerbart objekt, kan man med en æstetisk optik se brugere som legende, kreative individer. Øget brug af computeren, betyder øget kulturel prægnans = øget reflektion over design og potentialer.

Hvordan? Software art/info-aesthetics Anti-transparens som ideal Tematiserer brug og brugere Kritisk Selv-referentiel www.jodi.org www.potatoland.com Adrian Wards ”Auto-illustrator” www.manovich.net etc. tak! jodi.org: ”sod” auto-illustrator: ”suck my pixel”