Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Måske er I gode venner i et år,
Advertisements

Krav til informationsformidling
Artikelskrivning Baggrundsartikel.
Hjælp der er en journalist i røret
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Elsker DU også at læse lektier?
Udlægning af en ny cache
Opgaver og svarark – til individuel brug
Almen studieforberedelse
Søgeord og konverteringer En webtekst skal på samme tid skabe synlighed i søgemaskinerne og motivere brugerne til at udføre en handling, vi som afsendere.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Links Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Måske er I bedste venner i et år,
Sprog/billeder på Internettet
Formularer (Access, del 3)
Faglig læsning 2.
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Mindre grimt, tak.
Undervisning i Plone CMS marts 2014 Lær at lægge indhold på koncernens websteder.
Tekstformidling på Internettet E 2003
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Vt-speciale, 1. Møde program
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
Skoleporten Hvordan tilpasser jeg layout mulighederne i
De gode værktøjer i ElevIntra
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Introduktion til Access (Access, del 1)
Navigation Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Rubrik. Rubrik Rubrik Artiklens overskrift hedder i avissprog rubrikken. Rubrikken fortæller, hvad artiklen handler om og giver læseren lyst til at.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
Lektion 6. Sprog og formidling
Overskrift Manchet Manchet Manchet Manchet Manchet Mellemrubrik
NYHEDSARTIKLEN Denne præsentation er udarbejdet på baggrund af hjemmesiden Avisen i undervisningen (Nyhedshistorien:2014) og (Design:2014)
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Kapitel 6 Kommercielle nyheder Layout og nyhedstrekanten
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Klastrup/GW/F 2005/10. marts Skriv til webbet Grundlæggende Webdesign Gæsteforelæsning v/Lisbeth Klastrup.
Tekstens byggeklodser
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Øvelsestimer (opgave 3) v/Morten Davidsen Læser til daglig cand.merc.(dat.) på CBS.
Nyhedsbreve Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2003 Every person has a certain level of interest in every web page. This may.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Århus Maskinmesterskole Engelsk/1. Semester Form & skabelon
Øvelse. Den gode artikel Øvelsen går ud på at skrive en fiktiv nyhed til jeres lokale hjemmeside. Nyheden handler om årets juletræsfest i afdelingen Lejerhaven.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Netkommunikation - en introduktion v. cand.mag. Tine W. Jensen.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Feedback på webnyheder øvelse Confex-kursus Webjournalistik 7-8 december
Din kreative online praksis! – del 2
Retningslinier for din præsentation
Skriv til nettet November
Manchet 40/ 50, 1. niveau Manchet 30/40, 2 niveau
Skriv til nettet Læringsstie
Præsentationens transcript:

Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser

Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser er blot en måde at tænke på! Enhver tekst består af en række elementer, der tilsammen udgør en helhed – vi kalder dem byggeklodser. Nogle af dem er grundlæggende elementer, som findes i enhver tekst, mens andre er sjældnere og kun forekommer i nogle tekster. Byggeklodserne kan være tekstuelle, visuelle eller de kan være en funktionalitet. Du vælger klodser til og fra, og du sætter dem sammen som du vil.

Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 IdentifikationIndholdFunktionaliteter Trompet Rubrik/overskrift Manchet / resumé Byline Dato Sektion Breadcrumb Brødtekst Mellemrubrikker Billeder Billedtekster Faktabokse Grafik Links Relaterede artikler Relaterede AV-filer Flash-elementer Kommenter Tip en ven Printervenlig Rate Gem artikel

Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Overskrifter - skal fange opmærksomheden!

Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Manchetter - skal opsummere artiklens hovedpointe i en kort og klar form, og give læseren lyst til at læse videre i artiklen. Til tider betragtes manchetten som et rent resumé og kaldes derfor også sådan. Andre gange appellerer manchetten til læselysten, og forsøger som sådan at sælge artiklen med en appetitlig beskrivelse På nettet er en kombination ofte hensigtsmæssig Husk, at manchetten ofte bruges som teasertekst, især i CMS- sammenhænge. Det betyder, at den skal kunne stå alene i en anden kontekst – kun sammen med overskriften.

Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Mellemrubrikker - skal hjælpe læseren med at orientere sig i teksten Mellemrubrikken bør tage udgangspunkt i, hvad læseren gerne vil have at vide og selvfølgelig hvad afsnittet handler om Brug derfor gerne spørgsmål: ”Hvad er min ret som medarbejder” Eller svar på brugerens spørgsmål: ”Du kan få SU som frisørelev” Lad læseren være hovedperson: Brug gerne du eller spil på de direkte implikationer for læseren Brug gerne bydeform (imperativ)

Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Faktabokse - trækker faktuelle oplysninger ud fra brødteksten Faktabokse giver læseren bedre overblik Faktabokse fremhæver væsentlige elementer Faktabokse kan gøre brødteksten kortere Faktabokse kan supplere brødteksten og billedet

Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Byline En byline er med til at skabe troværdighed, fordi den klart viser, hvem der står bag teksten. En byline skal som minimum være et mail-link, men helst et link til en profilside, hvor man kan læse mere om forfatteren. Dato Der skal ALTID dato på en artikel! Læserne forventer opdateret indhold – hvis ikke der er dato på din artikel, så ved læseren ikke, om artiklen er opdateret eller ej. Sektion Når det er muligt, så marker din artikels tilhørsforhold på sitet. Byline, dato og sektion - er tre faste byggeklodser på en webside

Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Billeder og billedtekster - skal fortælle hele historien i kort form sammen med overskriften og manchetten. Et billede siger måske mere end 100 ord, men et billede fortæller sjældent så meget, at en billedtekst er overflødig Billedteksten skal IKKE fortælle, hvad læseren selv kan se - men derimod forklare billedet, identificere afbildede personer, udpege væsentlige detaljer, som læseren formentlig overser Husk, at billedteksterne kan have langt flere læsere end brødteksten

Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens layout Del teksten op I mindre afsnit (50-70 ord) Brug en skærmvenlig skrifttype Vælg en skriftstørrelse på mindst 12 punkt Husk altid En informativ overskrift Underoverskrifter for hvert afsnit

Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tjekliste til tekstens sprog Er teksten forståelig? Kan det siges på en enklere måde? Kan det udtrykkes kortere? Er det nødvendigt? Er teksten langtidsholdbar?

Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tjekliste til tekstens læsbarhed Er det klart ved første øjekast hvad teksten handler om? Er teksten delt op I mindre afsnit? Kan afsnittene læses uafhængigt af hinanden? Har hver artikel og hvert afsnit en klar overskrift? Starter hvert afsnit med meningsbærende ord (eller tomme overgange)? Er tekstens nøgleord fremhævede?

Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Overskrift Manchet Billede Billedtekst Disse fire byggeklodser fortæller i fællesskab hele historien i en kort og præcis form, og giver læseren lyst til at læse hele historien. Den nu 14-årige Gavin Arvizo sammen med Michael Jackson for to år siden. (Foto: Mavrix) Jacksons 'sexoffer' overlever Den kræftramte dreng bag sex- anklagerne lever længe nok til at sende Jacko 20 år i spjældet.