Lean administration og service Organisering i flere afdelinger
Lean administration og service Kortlæg opgavetyperne i organisationen ved at udarbejde en bruttoliste over de vigtigste opgaver.
Lean administration og service Anfør hvem kunderne er til opgaverne
Lean administration og service Påfør relevante data på hver opgavetype, f.eks Årligt antal Hvilke aktiviteter indgår Hvor lang tid tager opgaven hver gang (normaltid) Hvilke kvalifikationer kræves til opgaven
Lean administration og service Danne mønstre i opgaveliste, f.eks. Hvilke opgaver hænger logisk sammen Ensartede opgaver, samme proces Tilgrænsende opgaver i samme proces Samme kunde Samme kompetencekrav Læring og vidensudvikling Fleksibilitet Kapacitetsbelastning over året
Lean administration og service Vurdering af den nuværende organisation i forhold til de logiske mønstre i opgavelisten – passer de sammen, eller er der behov for justeringer
Lean administration og service Opregning af den mest optimale organisering. Gruppering af de enkelte opgaver i den rigtige afdeling.
Lean administration og service Udarbejdelse af ny bemandingsplan
Lean administration og service Holdepunkter i forbindelse med valg af organisering
Lean administration og service Organisationen skal bygges op omkring de produkter og leverancer, kunderne efterspørger. (Procesorganisering i stedet for funktionsorganisering)
Lean administration og service Der skal sikres færrest mulige ansvarsskift i processerne
Lean administration og service Afdelinger og teams skal ideelt set have samlet procesansvar, d.v.s. ansvar fra start til slut for kundeleverancer
Lean administration og service Opbygning af bred tværfaglig specialisering og ikke kun dyb funktionsspecialisering
Lean administration og service Ledere er ”procesejere”, d.v.s. Sætter mål Overvåger processen Udvikler metoder Udvikler kompetencer