BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inddrag nu Kick-off møde
Advertisements

Dragen på loftet Oplæg:
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Trafiksikkerheden på spil - mulighederne for at udnytte spilmediet…. Rådet for Større Færdselssikkerheds årsmøde 2009 Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, Cand.
“Bagom Computerspil” Simon Egenfeldt-Nielsen, ph.d stipendiat IT-Universitet København Center for Computer Games Research Copenhagen
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
MEDIER OG KOMMUNIKATION
COMPUTERSPILLETS FREMTID Datalogforeningen 1. november, 2003 Jonas Heide Smith Center for Computer Games Research Copenhagen (ITU)
Mad, Måltider og Pædagogik
Børns brug af interaktive medier - inspiration til ny læringspraksis i skolen Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogramleder Ph.d. Danmarks Pædagogiske.
Kvalitetssikring og forskning
Vidensmedier i kultur og samfund Konstituerende modul 2013 Hans Jørn Nielsen Lars Konzack.
TIL HEST - Sikkerhed ved ridning og omgang med heste
E-sport Når computerspil og videospil afvikles under konkurrenceform, med rankings, præmier, events, turneringer osv. kaldes det e-sport.
1 1 Game-Research.com Advertainment, edutainment, og spils kritiske potentiale Ph.d stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com.
Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU
Gendering ICT in everydaylife ogforskningsprogrammer/didaktikoglaeringsrum/2136/genderi ngictineverydaylife/
Teori, metodologi og metode
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Kreativt Læringsrum Elina Maslo
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
MÅL OG RETNING COMPUTERSPILLERES ADFÆRD JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION ITU
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Frihed, lighed og broderskab – om børn og computerspil ’Children need stronger personal bonds with caring adults. Yet powerful technologies are distracting.
Børn i Cyberspace - Problemer, farer, potentialer Oplæg Skovshoved Skole Teknologi er alt det, der er opfundet efter.
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
1 Computerspillets form og fremtid Oplæg:
Computerspil, læring og Internettet ’Many computer games are, essentially, undocumented interfaces, in which the controls, or their mapping to desired.
Bibliotekets rolle i børns læring. Afholdes 3-4. maj 2007 på Danmarks Biblioteksskole.
Arven fra edutainment: Kedeligt men ikke lærerigt Ph.d. stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com 24. November 2004,
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
Videnskabsteori & metode
Humanistisk sundhedsforskning
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
©Organisation – Videregående uddannelser (3.udg.) Kai Hansen, Asbjørn Heide, Pia Lindkvist Knærkegaard & Henrik B. Sørensen Hans Reitzels Forlag, 2013.
© Finansiel rådgivning – privat Helge Sørensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2016.
© Finansiel rådgivning – privat Helge Sørensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2016.
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 9.1 Hans Reitzels Forlag.
© Digital didaktik Helle Hinge (red.) Hans Reitzels Forlag 2016.
©Organisation – Videregående uddannelser (3.udg.)
Hanne Schneider og Stig Pedersen
© Sociale medier. Hans-Christian Christiansen & Gitte B. Rose
Figur 2.1 Hans Reitzels Forlag.
© Organisation – Videregående uddannelser, 3. udg
© Sociale medier. Hans-Christian Christiansen & Gitte B. Rose
Hans Reitzels Forlag.
© Sociale medier. Hans-Christian Christiansen & Gitte B. Rose
©Organisation – Videregående uddannelser (3.udg.)
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
©Organisation – Videregående uddannelser (3.udg.)
©Organisation – Videregående uddannelser (3.udg.)
©Organisation – Videregående uddannelser (3.udg.)
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved Jonas Heide Smith

BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH PRESENTATION Jonas Heide Smith  Ph.d.-stipendiat, DiAC (ITU)  Tilknyttet Center for Computer Game Research Copenhagen 

BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH OVERBLIK To forskningsretninger Kultur- og medievidenskabelige perspektiver Psykologiske effektperspektiver Videnskabeligt og teoretisk udgangspunkt Antropologi, etnografi, litteraturvidenskab/semiotik, mediehistorie Behaviorisme, socialpsykologi Undersøgelses metoder Overvejende kvalitative (interview og observation) Overvejende kvantitative (kontrollerede forsøg) Hovedinteress er Betydningsdannelse, mediernes rolle og funktion Mediernes holdnings- og adfærdsmæssige effekt

BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH OVERBLIK Dansk universitetsforskning  Primært kulturvidenskabeligt orienteret  Brug af medier  Opmærksomhed på magtkampe (og mediepanik)  Sjældent hypoteseafprøvende  Eksempler  Carsten Jessen: Børn, Leg og Computerspil ( )  Birgitte Holm Sørensen: Børns opvækst med interaktive medier - i et fremtidsperspektiv (ca ) Det undersøges, hvilken betydning årige børns anvendelse af de nye medier i skole, hjem og fritidsinstitution har for deres socialisation, (selv- )dannelse og for børnekulturen generelt.  Kirsten Drotner, Gitte Stald m.fl.

BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH OVERBLIK Konklusioner  Man kan ikke undersøge medieeffekt i et laboratorium (antagelse)  Børn og unge er aktive og selektive mediebrugere  Computerspil ligner andre former for leg  Skepsis overfor computerspil ligner til forveksling reaktion på andre nye medier Grand Theft Auto III – Vice City (Rockstar, 2003)

BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH OVERBLIK Spilforskning p.t.  Ikke kulturfokuseret  Interesseret i æstetik, ontologi, design etc.  Spilkonference i sidste uge uden et ord om PEGI  Forskning i børn, unge og spil vil primært foregå i ministerielt regi og mhp. leg og læring (f.eks. DPU)

BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH MERE…  Meget at dette er grundigt beskrevet på  Se også Simon Egenfeldt-Nielsen og Jonas Heide Smiths ‘Den digitale Leg’ (Hans Reitzels Forlag, 2000)