Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007
Usability ITU, efterår Hvad er informationsarkitektur? The structural design of shared information environments. The art and science of organising and labeling to support usability and findability. Tænk på de klassiske strukturer fx biblioteket og avisen Tæt knyttet til usability og design
Usability ITU, efterår Hvor ser vi IA?
Usability ITU, efterår
5 Hvad er de overordnede mål i AI? Skab struktur og sammenhæng i information Tilbyd værktøjer: Design, navigation og søgning Bestem navngivning og begreber
Usability ITU, efterår Der skal viden til… To slags viden skal være til stede: –Viden om situationen (hvad skal vi løse) –Viden om design (hvordan løser vi det)
Usability ITU, efterår Husk på ISO-usability definitionen En bestemt bruger, der skal løse en bestemt opgave i en bestemt kontekst. Hvem er brugeren? –Hvordan vi søger efter information –Forskellige måder at finde information på Opgaven? –Finde bestemt information –Navigere, søge, lede, scanne, forsøge os frem… Konteksten? –Domænet –Begreber –WWW som kontekst
Usability ITU, efterår Opgaverne 1) Definer modtagers modeller –Målgruppen – brugeren, måden de ”leder” –Metoder: Fokusgrupper, målgruppeanalyse, interview osv. 2) Definer afsenders modeller (og deres information) –Den samlede mængde information til rådighed 3) Dan strukturer –Skab sammenhæng mellem afsender og modtagers modeller 4) Design skabelon og etabler værktøjer til at navigere den etablerede struktur
Usability ITU, efterår Begreber når man tænker struktur Hierarkier – taxonomi Prioritering – vægtning – rækkefølge Gruppering – chunking Navngivning – terminologi Metafor –begrebsapparat
Usability ITU, efterår Metoder til dannelse/forståelse af struktur Brainstorms Data indsamling Kreative metoder Mindmaps Affinity diagram (5 skridt) Kortsortering (dagens øvelse ) Næste skridt: Prototyper og iterativt design Evaluering (med alle de klassiske metoder)
Usability ITU, efterår Design af navigation
Usability ITU, efterår Design af information
Usability ITU, efterår Eksempler på designregler Mønstre for brug og for design. TidwellTidwell 80/20 reglen 7 +/- 2 elementer i korttidshukommelse Recognition over recall Konsistens Gestalt-lovene for perception Generelle webdesign retningslinjer Heuristikkerne?
Usability ITU, efterår Navigation og overblik Mål: At finde en bestemt information Metode: Skimme, scanne, satisfice, prøve-sig-frem, information scent osv Hvor er jeg? Hvad kan jeg finde lige? Hvor kan jeg gå hen herfra? Stress test (Keith Instone)Stress test Trunk test (Steve Krug) –Page ID, page name, Sections, Local navigation, ”You are here” indicators, Search
Usability ITU, efterår Udført stress-test
Usability ITU, efterår Spørgsmål til søgefunktionen Find søgemulighed: Hvor er den? Afgrænse søgning: Hvad bliver der søgt på? Forespørgslen: Søgningens sammensætning? Resultater: Hvad fandt jeg frem til? Juster forespørgsel: Hvordan kan jeg søge mere? Interaktion med andre IA komponenter: Kan jeg skifte til navigation hvis søgningen ikke hjalp? Afslut søgning: Hvad kan jeg gøre når søgningen er afsluttet? (Kilde: Rosenfeld)
Usability ITU, efterår 2007 Lad os kigge på et eksempel Politiken.dk
Usability ITU, efterår 2007 Spørgsmål? …