Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Informationsarkitektur.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultetsbibliotek Kub Nord
Advertisements

Hvad handler tekster om? Eksempler på brugen af automatisk klassifikation og tagging i online nyhedsmedier. Rune Stilling RDFined.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
DEN PRIMÆRE NAVIGATION JOEK © TEC 2011 Dit websteds primære navigation er det område på sitet, der indeholder links til de primære sektioner af dit websted,
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Statusrapport Statens Arkiver Danmark Nordisk ekspertseminar, Reykjavik den 2. december 2008.
1 … med guiderne Thomas Kjær og Hanne Westerkam.
Peder Ohrt Projektnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Oversigt BRUGER SIDE RETTIGHEDER AlleMedlemmerAdminSuper Admin ca ca GO TIL SIDE OVERSIGT • ingen rettigheder • begrænset adgang til hjemmeside.
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Partiernes funktioner
Design og arkitektur for borger.dk
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Borger.dk IT- og Telestyrelsen Souschef, redaktionschef på borger.dk Lisann Troelsen.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Kvantitative metoder
Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 6: Informationsarkitektur.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Usability på Anvendte Metoder Kortsortering –En medstuderende Heuristisk inspektion –5 (begynder)eksperter Tænke-højt test –4 HTX-lærere.
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Webtekstens byggeklodser Argumentationsmåden Organisering af teksten Brugen af links.
Øvelse Udvælg et websted som du/I mener har en dårlig informationsarkitektur (gruppe eller individuelt)
Webdesign og informationsarkitektur
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Navigation Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Informationsarkitektur Brændpunkter og fokusområder.
Sådan strukturerer du et manuskript
Sådan strukturerer du et essay
Kommunikativ sprogfærdighed
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
Den Humanitære Online Genre Og Mads Elkær, projekt-eksamen 17. juni 2005.
Sådan strukturerer du et forretningsbrev
Sådan strukturerer du en rapport i memoform Trin-for-trin guide med eksempler.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Øvelse 1: First Impressions
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Organisering og navigation John Paulin Hansen Februar 05 Usability.
Usability ITU, Forår Informationsarkitektur 12. marts, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
SKABELON.
+ Hjemmesider Kommunikation Opbygning Sprog. + Kommunikation på hjemmesider.
DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 1 I Kommunikation
Mødeafholdelse Forberedelse Afvikling – roller: Opfølgning: Dagsorden
Sådan strukturerer du et forretningsbrev
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Tittel, tittel, tittel, tittel
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
Lorem ipsum dolor sit amet, adipiscing elit
Titel på magasinets hovedhistorie
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
Præsentationens transcript:

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Informationsarkitektur

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Hvad og hvorfor Organisering Pause og øvelse Navigation Barrierer og tommelfingerregler Informationsarkitektur

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 IA er arbejdet med at strukturere, organisere og navngive information, så brugerne kan finde og bruge den. IA opstår i krydsfeltet mellem brugere, indhold og kontekst. IA Brugere Indhold Kontekst IA tilfredsstiller brugerens behov for information og konkretiserer endnu ikke erkendte behov. Hvad og hvorfor

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 IA binder sitets enkelte tekster sammen til en samlet helhed – en samlet tekst. Tekster brugerne ikke kan finde, kan de ikke læse. Brugerne kan ikke bruge/finde kritisk funktionalitet og kan dermed ikke bruge sitets øvrige indhold. Hvad og hvorfor: Sammenhæng med tekstformidling

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 80% af sitets brugere kommer fra 20% af målgruppen. 80% af brugernes informationsbehov bliver dækket af 20% af indholdet. 80% af brugernes behov for navigation bliver dækket af 20% af IA. 80% af brugernes informationsbehov bliver dækket af top 20% af søgeresultaterne. 80% af arbejdet med IA skal lægges i 20% af den samlede arkitektur. Hvad og hvorfor: 80/20

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Forside: Indhold er fremhævet på forsiden. Typisk brugt af afsender til eksponering af udvalgt indhold. Søgning: Indhold findes gennem interface og resultater. Typisk brugt af erfarne brugere. Browse: Inddeling og navigation giver mulighed for at browse gennem indhold. Typisk brugt af uerfarne brugere samt til inspiration af erfarne brugere. Hvad og hvorfor: Brændpunkter

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 På baggrund af brændpunkterne kan man udskille 2 fokusområder der har afgørende betydning for tekstformidling på internet: Organisering: Principper for inddelingen af indhold. Navigation: Interface til interaktion med indholdet (Derudover: Metadata (db), søgning (usability) og forside (design, grænseflade)). Hvad og hvorfor: Fokusområder

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Hvad og hvorfor Organisering Pause og øvelse Navigation Barrierer og tommelfingerregler Informationsarkitektur

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Med sitets organisering forstås den bagvedliggende plan, der inddeler indholdet i sammenhængende enheder, der står i logiske relationer til hinanden. Organiseringen er sitets rygrad og danner udgangspunkt for al kommunikation til brugeren. Organisering

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 At binde sitets enkelte tekster sammen til én tekst. At tydeliggøre afsenders strategiske fokus. At gøre det let for afsender at arrangere indhold. At tilgodese modtagerens behov for information. At muliggøre en god navigation. Organisering: M ening og mål

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Flertydighed: flere ord/genstande kan klassificeres inden for flere kategorier. Forskellighed: informationen er sammensat af uens dele. Perspektiv: afsenderorienteret vs. modtagerorienteret, mange modtagere af samme information. Politik: interne dagsordner, magtkampe, strategier. Organisering: Udfordringer

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Alfabetisk: kartoteker, telefonbøger, leksika. Kronologisk: tidslinier, nyheder, arkiver, tv- guides. Geografisk: jobbaser, indkøb, vejrudsigter, skema. Organisering: Eksakte principper

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Emne: mest almindelig – findes overalt. Funktion: dagligstue/kontor, tast selv. Modtager: privat/erhverv, offentlig/privat. Metafor: hus, kontor, skib. Organisering: Flertydige principper

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Hierarki: Funktionel og let genkendelig Emnerne er principielt gensidigt eksklusive Brede kontra dybde (myten om 7 +/- 2) Hypertext: Links i teksten Informativ kontra labyrint Organisering: Struktur

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Organisering: Flowchart 3. niveau Forside 2. niveau 3. niveau

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Hvad og hvorfor Organisering Pause og øvelse Navigation Barrierer og tommelfingerregler Informationsarkitektur

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Bedøm organiseringen på ikea.dk Illustrer med et flowchart et alternativt bud på organisering på ikea.dk Pause og øvelse

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Hvad og hvorfor Organisering Pause og øvelse Navigation Barrierer og tommelfingerregler Informationsarkitektur

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Med navigation forstås den brugergrænseflade, der gør det muligt for brugeren at få adgang til sitets indhold. Navigation er bindeledet mellem modtageren og organiseringen. Navigation

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 At præsentere indholdet for brugeren: fungere som indholdsfortegnelse. At give svar på tiltale: forudse brugernes spørgsmål til informationen, definere hvilke spørgsmål der kan stilles. At sætte funktionalitet før design. Navigation: Mening og mål

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Organisering bygger ofte på avancerede og subjektive systemer Navigation skal være enkel for at den kan bruges Organisering er systemer med deres egne mere eller mindre rigide strukturer Navigation er ofte drevet af et ønske om at eksponere bestemte dele af indhold Navigation vs. Organisering

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Design for brugerne Giv flere muligheder Fortæl hvor brugeren er Fortæl hvor brugeren har været Fortæl brugeren hvor han/hun er på vej hen Giv kontekst Være konsistent Følg best practice Overrask ikke og snyd ikke Navigation: Principper

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Global Lokal Dokument Relateret Feature Brødkrumme Geografisk el. sprog Personificeret Step-by-step Navigation: typer

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Feature Nederst - geografisk Søgning Underside global Relateret/ personificeret

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Relateret Dokument Personificeret Step-by-step

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Navigation: Ex. på forside-skitse LOGO Lorem ipsum dolor Ut eu arcu. Phasellus diam massa, tincidunt eu, condimentum et, vehicula et, felis. - dato og byline Praesent vulputate pretium eros. Praesent lacus pede, imperdiet eget, sodales sit amet, sollicitudin iaculis, wisi. Donec vestibulum elementum felis. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Pellentesque sit amet diam at erat consectetuer auctor. Duis consectetuer tincidunt ante. Vestibulum Praesent vulputate pretium eros. Praesent lacus pede, imperdiet eget, sodales sit amet, sollicitudin iaculis, wisi. Donec vestibulum elementum felis. Vestibulum ante Emne # 1.1 Emne # 1.2 Emne # 1.3 Emne # 1.4 Emne # 1.5 Emne # 1.6 Søgning hovedemne # 1 – hovedemne # 2 – hovedemne # 3 sitemap – kontakt – in english Læs også: - relateret # 1 - relateret # 2 - relateret # 3

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Hvad og hvorfor Organisering Pause og øvelse Navigation Barrierer og tommelfingerregler Informationsarkitektur

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Brugeren skal have flere muligheder for at finde samme informationen. Giver brugeren følelse af magt over informationen. For at understøtte denne følelse bør man vælge én navigationstype til ét organiserings-princip. Brugergrænseflade bør bruges til at adskille navigationstyperne. Navngivning bør være stringent og beskrivende. Flere veje til samme sted

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Kendskab: Organisationen kender ikke IA og dens brugbarhed. Strategisk støtte: Manglende (kvalificerede) beslutningstagere på området. Teknisk støtte: Manglende velfungerende projektorganisation. Historik: Manglende viden om best practice. Fremskrivning: Manglende viden om organisationens udvikling. Mening: Manglende viden om sidens formål. Barrierer for god IA

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Flere veje til samme indhold (organisering + navigation). Lad navigationstypen følge organisering og funktionalitet. Tænk i flow. Stjæl med arme og ben. Lyt til brugerne. 6 tommelfingerregler

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Christina Wodtke: Information Architecture, New Riders Eric L. Reiss: Practical information archicture, Pearsons Education Limited Louis Rosenfeld & Peter Morville: Information Architecture, O’Reilly George Lakoff: Women, Fire and Dangerous Things, University of Chicago Press Mark Pearrow: Web Site Usability, Charles River Media Gode bøger om IA

Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Udvælg sammen med din gruppe et site som I mener har en dårlig informationsarkitektur – I bestemmer selv hvilket. 1.Skriv hver for sig en kort tekst der forklarer, hvilke problemer der er i sitets informationsarkitektur 2.Lav en alternativ informationsarkitektur til sitet. 3.Illustrer forslaget med et flowchart og en forside-skitse Diskuter teksterne og den alternative informationsarkitektur internt i gruppen. Udvælg den bedste tekst og informationsarkitektur i gruppen og send den til mig sammen en kort tekst der forklarer, hvilke valg I har truffet og hvorfor Hjemmeopgave: Ny Informationsarkitektur