Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Informationsarkitektur
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Hvad og hvorfor Organisering Pause og øvelse Navigation Barrierer og tommelfingerregler Informationsarkitektur
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 IA er arbejdet med at strukturere, organisere og navngive information, så brugerne kan finde og bruge den. IA opstår i krydsfeltet mellem brugere, indhold og kontekst. IA Brugere Indhold Kontekst IA tilfredsstiller brugerens behov for information og konkretiserer endnu ikke erkendte behov. Hvad og hvorfor
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 IA binder sitets enkelte tekster sammen til en samlet helhed – en samlet tekst. Tekster brugerne ikke kan finde, kan de ikke læse. Brugerne kan ikke bruge/finde kritisk funktionalitet og kan dermed ikke bruge sitets øvrige indhold. Hvad og hvorfor: Sammenhæng med tekstformidling
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 80% af sitets brugere kommer fra 20% af målgruppen. 80% af brugernes informationsbehov bliver dækket af 20% af indholdet. 80% af brugernes behov for navigation bliver dækket af 20% af IA. 80% af brugernes informationsbehov bliver dækket af top 20% af søgeresultaterne. 80% af arbejdet med IA skal lægges i 20% af den samlede arkitektur. Hvad og hvorfor: 80/20
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Forside: Indhold er fremhævet på forsiden. Typisk brugt af afsender til eksponering af udvalgt indhold. Søgning: Indhold findes gennem interface og resultater. Typisk brugt af erfarne brugere. Browse: Inddeling og navigation giver mulighed for at browse gennem indhold. Typisk brugt af uerfarne brugere samt til inspiration af erfarne brugere. Hvad og hvorfor: Brændpunkter
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 På baggrund af brændpunkterne kan man udskille 2 fokusområder der har afgørende betydning for tekstformidling på internet: Organisering: Principper for inddelingen af indhold. Navigation: Interface til interaktion med indholdet (Derudover: Metadata (db), søgning (usability) og forside (design, grænseflade)). Hvad og hvorfor: Fokusområder
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Hvad og hvorfor Organisering Pause og øvelse Navigation Barrierer og tommelfingerregler Informationsarkitektur
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Med sitets organisering forstås den bagvedliggende plan, der inddeler indholdet i sammenhængende enheder, der står i logiske relationer til hinanden. Organiseringen er sitets rygrad og danner udgangspunkt for al kommunikation til brugeren. Organisering
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 At binde sitets enkelte tekster sammen til én tekst. At tydeliggøre afsenders strategiske fokus. At gøre det let for afsender at arrangere indhold. At tilgodese modtagerens behov for information. At muliggøre en god navigation. Organisering: M ening og mål
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Flertydighed: flere ord/genstande kan klassificeres inden for flere kategorier. Forskellighed: informationen er sammensat af uens dele. Perspektiv: afsenderorienteret vs. modtagerorienteret, mange modtagere af samme information. Politik: interne dagsordner, magtkampe, strategier. Organisering: Udfordringer
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Alfabetisk: kartoteker, telefonbøger, leksika. Kronologisk: tidslinier, nyheder, arkiver, tv- guides. Geografisk: jobbaser, indkøb, vejrudsigter, skema. Organisering: Eksakte principper
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Emne: mest almindelig – findes overalt. Funktion: dagligstue/kontor, tast selv. Modtager: privat/erhverv, offentlig/privat. Metafor: hus, kontor, skib. Organisering: Flertydige principper
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Hierarki: Funktionel og let genkendelig Emnerne er principielt gensidigt eksklusive Brede kontra dybde (myten om 7 +/- 2) Hypertext: Links i teksten Informativ kontra labyrint Organisering: Struktur
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Organisering: Flowchart 3. niveau Forside 2. niveau 3. niveau
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Hvad og hvorfor Organisering Pause og øvelse Navigation Barrierer og tommelfingerregler Informationsarkitektur
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Bedøm organiseringen på ikea.dk Illustrer med et flowchart et alternativt bud på organisering på ikea.dk Pause og øvelse
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Hvad og hvorfor Organisering Pause og øvelse Navigation Barrierer og tommelfingerregler Informationsarkitektur
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Med navigation forstås den brugergrænseflade, der gør det muligt for brugeren at få adgang til sitets indhold. Navigation er bindeledet mellem modtageren og organiseringen. Navigation
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 At præsentere indholdet for brugeren: fungere som indholdsfortegnelse. At give svar på tiltale: forudse brugernes spørgsmål til informationen, definere hvilke spørgsmål der kan stilles. At sætte funktionalitet før design. Navigation: Mening og mål
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Organisering bygger ofte på avancerede og subjektive systemer Navigation skal være enkel for at den kan bruges Organisering er systemer med deres egne mere eller mindre rigide strukturer Navigation er ofte drevet af et ønske om at eksponere bestemte dele af indhold Navigation vs. Organisering
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Design for brugerne Giv flere muligheder Fortæl hvor brugeren er Fortæl hvor brugeren har været Fortæl brugeren hvor han/hun er på vej hen Giv kontekst Være konsistent Følg best practice Overrask ikke og snyd ikke Navigation: Principper
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Global Lokal Dokument Relateret Feature Brødkrumme Geografisk el. sprog Personificeret Step-by-step Navigation: typer
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Feature Nederst - geografisk Søgning Underside global Relateret/ personificeret
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Relateret Dokument Personificeret Step-by-step
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Navigation: Ex. på forside-skitse LOGO Lorem ipsum dolor Ut eu arcu. Phasellus diam massa, tincidunt eu, condimentum et, vehicula et, felis. - dato og byline Praesent vulputate pretium eros. Praesent lacus pede, imperdiet eget, sodales sit amet, sollicitudin iaculis, wisi. Donec vestibulum elementum felis. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Pellentesque sit amet diam at erat consectetuer auctor. Duis consectetuer tincidunt ante. Vestibulum Praesent vulputate pretium eros. Praesent lacus pede, imperdiet eget, sodales sit amet, sollicitudin iaculis, wisi. Donec vestibulum elementum felis. Vestibulum ante Emne # 1.1 Emne # 1.2 Emne # 1.3 Emne # 1.4 Emne # 1.5 Emne # 1.6 Søgning hovedemne # 1 – hovedemne # 2 – hovedemne # 3 sitemap – kontakt – in english Læs også: - relateret # 1 - relateret # 2 - relateret # 3
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Hvad og hvorfor Organisering Pause og øvelse Navigation Barrierer og tommelfingerregler Informationsarkitektur
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Brugeren skal have flere muligheder for at finde samme informationen. Giver brugeren følelse af magt over informationen. For at understøtte denne følelse bør man vælge én navigationstype til ét organiserings-princip. Brugergrænseflade bør bruges til at adskille navigationstyperne. Navngivning bør være stringent og beskrivende. Flere veje til samme sted
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Kendskab: Organisationen kender ikke IA og dens brugbarhed. Strategisk støtte: Manglende (kvalificerede) beslutningstagere på området. Teknisk støtte: Manglende velfungerende projektorganisation. Historik: Manglende viden om best practice. Fremskrivning: Manglende viden om organisationens udvikling. Mening: Manglende viden om sidens formål. Barrierer for god IA
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Flere veje til samme indhold (organisering + navigation). Lad navigationstypen følge organisering og funktionalitet. Tænk i flow. Stjæl med arme og ben. Lyt til brugerne. 6 tommelfingerregler
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Christina Wodtke: Information Architecture, New Riders Eric L. Reiss: Practical information archicture, Pearsons Education Limited Louis Rosenfeld & Peter Morville: Information Architecture, O’Reilly George Lakoff: Women, Fire and Dangerous Things, University of Chicago Press Mark Pearrow: Web Site Usability, Charles River Media Gode bøger om IA
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Udvælg sammen med din gruppe et site som I mener har en dårlig informationsarkitektur – I bestemmer selv hvilket. 1.Skriv hver for sig en kort tekst der forklarer, hvilke problemer der er i sitets informationsarkitektur 2.Lav en alternativ informationsarkitektur til sitet. 3.Illustrer forslaget med et flowchart og en forside-skitse Diskuter teksterne og den alternative informationsarkitektur internt i gruppen. Udvælg den bedste tekst og informationsarkitektur i gruppen og send den til mig sammen en kort tekst der forklarer, hvilke valg I har truffet og hvorfor Hjemmeopgave: Ny Informationsarkitektur