Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

LÆSNING.
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
7. undervisningsgang den
Det Internationale Område Studieområde 3/
Opgaver og svarark – til individuel brug
Generelle regler for brug af PowerPoints
Søgeord og konverteringer En webtekst skal på samme tid skabe synlighed i søgemaskinerne og motivere brugerne til at udføre en handling, vi som afsendere.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Avanceret Informationssøgning It-biblioteket, marts 2007 Underviser: Marie U.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Medier og kommunikation 20. november Webanalyse og eksamen.
Tekstformidling på Internettet E 2003
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
Design effektive PowerPoint præsentationer Enkelt Konsekvent Tydeligt Stort Progressivt Afslut.
Karl Henrik Flyums model
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
Justering af den skriftlige prøve i dansk på hf
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Kommunikativ sprogfærdighed
Budskabet skal ud Derfor Ingen fugleklatter på ruden Mundret sprog Ingen formelle fejl Spændende layout.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Pressemeddelelser, der fænger - vinkl skarpt og brug coaching
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Formidling 3 Den faglige tekst: Sprog, dokumentation og skriveproces
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Folkeskolens afgangsprøve
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Lektion 6. Sprog og formidling
NYHEDSARTIKLEN Denne præsentation er udarbejdet på baggrund af hjemmesiden Avisen i undervisningen (Nyhedshistorien:2014) og (Design:2014)
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Tekst til nettet Digitale Medier E /11. MENU DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN SØGEMASKINER OG OPTIMERING Tekst på nettet Opsummering på kursets.
Novelleskrivning Hvad er vigtigt?
Nyhedsbreve Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2003 Every person has a certain level of interest in every web page. This may.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Skrivekursus 1.e ..
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Øvelse. Den gode artikel Øvelsen går ud på at skrive en fiktiv nyhed til jeres lokale hjemmeside. Nyheden handler om årets juletræsfest i afdelingen Lejerhaven.
Netkommunikation - en introduktion v. cand.mag. Tine W. Jensen.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
Feedback på webnyheder øvelse Confex-kursus Webjournalistik 7-8 december
Retningslinier for din præsentation
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Skriv til nettet November
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Skriv til nettet Læringsstie
SRO 2018 hHx.
Karrierelæring i dansk på HF
SRO SKRIV!.
- og hvordan du undgår dem…
Modul 6: ”Sådan skriver og sender du en ”
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause & kage Øvelse 1. Weblogs Ugens site Gruppeinddeling, litteratur & opgaver til næste uge

Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Modtager. Hvem er min modtagere, og hvad har de især brug for at vide? Kontekst. Hvad betyder læsesituationen ved skærmen for, hvordan teksten skal skrives? Afsender. Hvilke signaler ønsker jeg / vi som organisation at sende? Formål. Hvad er formålet med hjemmesiden? Emne. Hvilke krav skal man stille til indholdet på Internettet? Genre. Hvilke krav stiller genren / teksttypen? Forløb. Hvilken rækkefølge skal informationerne præsenteres i? Fremstillingsform. Hvilke tekstkvaliteter gælder derfor på Internettet? (Skrivgodt.dk, kapitel 6)

Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Modtager. Hvem er min modtagere, og hvad har de især brug for at vide? Kontekst. Hvad betyder læsesituationen ved skærmen for, hvordan teksten skal skrives? Afsender. Hvilke signaler ønsker jeg / vi som organisation at sende? Formål. Hvad er formålet med hjemmesiden? Emne. Hvilke krav skal man stille til indholdet på Internettet? Genre. Hvilke krav stiller genren / teksttypen? Forløb. Hvilken rækkefølge skal informationerne præsenteres i? Fremstillingsform. Hvilke tekstkvaliteter gælder derfor på Internettet? (Skrivgodt.dk, kapitel 6)

Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Skriv kort Teksten skal være 50% kortere Skriv pointen først Lad hvert afsnit handle om et afgrænset emne Glem brugerinstruktioner og velkomsttaler

Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Sådan bli’r teksten kort Kort betyder ikke komprimeret eller informationsfattig Skriv korte sætninger Fjern overflødige ord Brug enkle ord Vælg kendte ord frem for fremmedord eller fagsprog - altså kendte for modtageren

Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004

Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Læseren scanner teksten Klare og informative overskrifter Opsummer artiklen i et resumé Underoverskrifter for hvert afsnit Et emne til hvert afsnit Kom til sagen. Indled med nøgleord Lav lister Brug evt. fremhævede ord i teksten

Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Langtidsholdbar tekst Tekst på nettet skal være tidløs Hvem - hvor - hvornår skal konkretiseres Skriv ikke Hun er 23 år gammel Hun bor her i byen Nu, sidste år eller snart Hvad skal der stå i stedet?

Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Overskrifter Overskrifter er tekstens varedeklaration Læseren vælger teksten til eller fra på baggrund af overskriften Overskrifter skal være informative De skal ikke primært lokke, være kreative eller sjove Skal give mening uden for konteksten

Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Nøgleord Beskriver emnet eller funktionen af en tekst eller webside Besvarer spørgsmålet: Hvad handler denne tekst eller web-side om? Brug nøgleordene i tekstens overskrift Anbring nøgleordet forrest i sætningen - det gør teksten scanbar Overvej at fremhæve nøgleord med fed Nøgleord retter sig til både læser og søgemaskine

Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Fremhævet tekst Fed fungerer godt Kursiv er svær at læse på skærmen Understregning forveksles med et link STORE BOGSTAVER ER SVÆRE AT LÆSE Blinkende tekst forstyrrer læsningen

Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens layout Del teksten op I mindre afsnit (50-70 ord) Brug en skærmvenlig skrifttype Vælg en skriftstørrelse på mindst 12 punkt Husk altid En informativ overskrift Underoverskrifter for hvert afsnit

Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tjekliste til tekstens sprog Er teksten forståelig? Kan det siges på en enklere måde? Kan det udtrykkes kortere? Er det nødvendigt? Er teksten langtidsholdbar?

Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tjekliste til tekstens læsbarhed Er det klart ved første øjekast hvad teksten handler om? Er teksten delt op I mindre afsnit? Kan afsnittene læses uafhængigt af hinanden? Har hver artikel og hvert afsnit en klar overskrift? Starter hvert afsnit med meningsbærende ord (eller tomme overgange)? Er tekstens nøgleord fremhævede?

Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Det må ikke gøre ondt at læse teksten Skriv forståeligt Videnssprog v. erfaringssprog Sproglig afsmitning Abstrakt v. konkret Forvægt v. bagvægt Pas på Verbalsubstantiverne Passiv Papirord Gør sproget aktivt Inddrag læseren

Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Prioritering (verbalsubstantiv) af særlige områder (abstrakt) bevirker (papirord) ikke fjernelse (verbalsubstantiv) af det finansielle grundlag (abstrakt) fra andre forskningsområder med en indsats af høj kvalitet. Der sker således ikke nogen begrænsning (verbalsubstantiv) af forskningsfriheden.