Generelt om abstraktion og modellering Tietgen Skolen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Advertisements

Notation Oversigt Kapitel 18.
Teknisk implementering
Programmeringsparadigmer.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Softwarekonstruktion
3. Funktionelle afhængigheder og normalisering
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
WOC2006 foranalyse workshop del 1
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Larman, 2. udgave kap. 11 Grundlæggende Systemudvikling zHvad er systemudvikling ? zHvad er UML ? zHvad er analyse og design ? zHvad er UP ?
Arv Idéen i arv et at kunne genbruge gennem generalisering
Programklasser for bladhus Den efterfølgende beskrivelse er ikke komplet. Der er ikke taget afsæt i use cases, sekvensdiagrammer og operationsbeskrivelser.
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
Klasser Modeller.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
Softwarekonstruktion
Oversigt, principper og teknikker
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
ER-modellering1 Analyse af data og sammenhæng mellem data.
1 Kursusafslutning. 2 Plan Opgaveseminar Kursusevaluering.
NOEA/IT FEN - Databaser/modellering 1 Datamodellering Den udvidede (enhanced) E/R-model (EE/R- modellen) Begreber Diagrammering Omformning til.
Modellering Modelleringens betydning og Modelleringens 4 principper.
2009Softwarekonstruktion / DB-design 11 Databasedesign 1 Fra begrebsmæssig model til relationel model.
Database.
E/R-diagrammering 7. Semester.
Unified Modeling Language
Den relationelle model
Objektorienteret programmering – UML2Java.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.2 Indhold Klasser og associering til enkelt objekt –Programmering.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design klasse model ”Klassemodellen på vej til kode”
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling To syn på verden Aristotelisk vs. prototypisk syn.
Begrebsmodellering, UML og Java
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design -> kode Mapning af et klassediagram til kode.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Arkitektur.
Objektorienteret analyse og design Ó Bennedsen 2001 Design - part Programmering og systemudvikling Lektion 7 Design - part 2.
Systemudviklingsstrategier
Grafik Modeller, objekter og opførsel. dIntProg, F08Grafik.2 Nye begreber Repetition (iteration) –gentagelse af opførsel Parametrisering –generalisering.
Kari Rye Schougaard, Ph.d.-stud Værktøjer og teknikker A A R H U S U N I V E R S I T E T Datalogisk Institut Objekt Orienteret Modellering.
 Astrid Lumbye 2002Objektorienteret systemudvikling Begreber i systemudviklingsprocessen Udviklingsmodel Metode Beskrivelsesteknik Værktøj.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering1 Et lille banksystem Modellering beskrevet ved et UML klassediagram.
Programmering og systemudvikling
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Begrebsmodellering Hvordan får vi opbygget en domænemodel/begrebsmodel?
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Hvad er en inkrementel og iterativ process?
Eksamen Praktisk prøve.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
IT-Kravspecifikation Datatekniker H5 Introduktion.
Fænomen og begreb.
Fænomen og begreb.
Abstraktioner.
Abstraktioner.
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Præsentationens transcript:

Generelt om abstraktion og modellering Tietgen Skolen

System tænkning Rationel (hård) Klar og sand repræsentation Romantisk (blød) Flere, lige gode perspektiver Dialektisk Der arbejdes hele tiden i modsætninger Tietgen Skolen

Udviklings strategier Funktionsdrevet Datadrevet Hændelsesdrevet Ansvarsdrevet Tietgen Skolen

Systemudviklings processen Vandfald Evolutionær Spiral Iterativ & incrementiel Tietgen Skolen

Vandfalds model Tietgen Skolen

Spiral model Tietgen Skolen

Systemudviklings metoder Struktureret analyse….. Funktionsdrevet, vandfald UP Objektorienteret, funktionsdrevet (use cases), incrementiel Ålborg-metoden Objektorienteret, datadrevet (modelkomponent), udlagt delvis som vandfald XP (Agile – letvægt) Objektorienteret, incrementiel med meget korte forløb, kendt for par-programmering Tietgen Skolen

UP - faser og indhold Tietgen Skolen

UP’s kravsspecifikation Tietgen Skolen

UP’s realisering og forfinelse med use cases Tietgen Skolen

Model for ”Ålborgmetoden” opdeling i områder Tietgen Skolen

Model for ”Ålborg”-systemudviklingsmetoden Tietgen Skolen

Modellering og abstraktion For at forstå og formidle bruger vi modeller og laver abstraktion på virkeligheden Tietgen Skolen

Abstraktion og modeller Tietgen Skolen

Modellering med rig billede Tietgen Skolen

Abstraktion af objekt-hierakier Tietgen Skolen

Abstraktion med klasifikation Her en uheldig (for restriktiv) klassifikation på: Har fødder, har vinger, lægger æg, kan flyve Tietgen Skolen

Abstraktion med klasifikation God klassifikation på: Har fødder, har vinger, lægger æg Tietgen Skolen

Abstraktion med klassifikation Her en uheldig (for få restriktioner) klassifikation på: Har fødder, har vinger, kan flyve Tietgen Skolen

Abstraktion af problemområde med UML Tietgen Skolen

Abstraktion med generalisering af mønster Tietgen Skolen

At finde frem til de rigtige klasser og arve-hierarki er svært Det er ikke altid enkelt at finde frem til de ”rigtige” klasser, da det kan afhænge af den kontekst systemet indgår i – der er ikke en entydig løsning. Det er ikke altid klart hvad der er er klasse og hvad der er objekt. I eksemplet med fugle kan ørn en klasse i et system for klassifikationer af dyr, men i et system til en zoologisk vil der ikke være klasser for alle dyr, men måske en klasse for fugl og en bestemt ørn kan være et objekt af klassen fugl med en bestemt. Klasse kontra objekt kan afhænge af detaljeringsniveau. Det kan være svært at skelne klasse fra egenskab I en malerbutik kan farve være en selvstændig klasse med bestemte egenskaber, hvor det hos bilforhandleren er en egenskab for klassen bil med en værdi for det enkelt bil-objekt. I et navneforsker system, vil fornavn være en selvstændig klasse men i et administrativ system en egenskab på klassen person. Det kan være svært at skelne mellem specialisering og generalisering. For figur vil cirkel være en specialisering af elipse og rektangel af firkant, der er en polygon. Her vil specialiseringen have færre attributter end generaliseringen. For kunde og privatkunde er det omvendt. Tietgen Skolen

Model for adfærd med UML tilstandsdiagram Tietgen Skolen