”Parts of speech” grundbegreber.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb
Advertisements

Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Filmtekniske virkemidler
Objektivet er den del af dit kamera, der står for at føre og koncentrere lyset ned til dit kameras sensor eller film:
Storyboard fra Bøgehuset Thisted kommune. Læringsseminar 1 November 2013.
Web 2.0 Teoretisk viden.
Fortællinger & Genrer November 2010
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
En mulig scenografisk metode
Kom i gang med TV på nettet!
BEST PRACTICE CLEARING HOUSE Hvordan institutionaliseres brugen af Best Practice i NGO’erne?
Metodiske tilgange og filmiske virkemidler
Nyt dias Power point er bygget op af dias, du tilføjer dias ved at trykke på nyt dias på startsiden.
Det iscenesatte fotografi
FOTOGRAFER Hvordan tage et billede: - Tænd for dine højttalere for bedre forståelse. - Sæt dig foran komputer- skærmen. - Kik direkte i fotoapperatets.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Dybdeskarphed Kolding Fotoklub 23/
Digitale medier: formidling og design
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Animation - en bevægelse der fortæller.
Beskæring, perspektiv, og komposition
Hvordan kan man se forskel på et sort hul og en neutron-stjerne?
Filmanalyse - et grundkursus -
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
1 Test i Word 2007 Klik her for at begynde. 2 Hvor skal du klikke for at gemme dit dokument?
1/11 INTERAKTIVITETENS MELLEMKOMST - Indskrivning af brugeren i digitale medietekster Louis Paldrup & Simon de Tusch-Lec IT-Universitetet i København 2003.
Filmteknologiens historie
Foto termer Iris/blænde Lukkertid
Galakser 2014 F3.
Digital videoformidling Tirsdag 10/2 Registrering/opsamling Audiovisuel metode Æstetiske ’naturlove’ Kamerateknik Øvelse –
Digital videoformidling Tirsdag 11/3 9 – 10 Fakta fortælleformer 10 – 11Dokumentar former – »Historisk Portræt »Ironisk Portræt (dramadok) »Refleksivt.
Kortfilm Et overblik.
Digital videoformidling Canon XM2 Tv system: PAL (576x720) CCIR (625 linjer, 50 Fields) Båndformat: Mini DV Billedesensor: 3 CCD pixels Output:
Digital videoformidling Tidsplan 9 – 10 Rules of filmgrammar 10 – 11 lyssætning 11 – 12 lys demo (1.90) 13 – 14 oplæg 14 – 15 klippeøvelse.
Medier og kommunikation V
Reklamefilm Analysemodel.
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
Digital videoformidling Log/Capture. Digital videoformidling Logging Afgørende for klippearbejdet Teknisk udvælgelse af brugbart materiale Gennemsyn og.
Digital videoformidling Tirsdag 18/3 9 – 10 Fortælleteori 10 – 11Eksempler 11 – 12 Eksport øvelser (info-indslag) 13 – 15 Vejledning / Case.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Tirsdag 4/11 Storytelling (kort version) Narrative Modeller
Digital videoformidling ”Parts of speech” grundbegreber.
Digital videoformidling Historisk Animated photography –E Muybridge,E J Marey,Edison/DicksonE MuybridgeE J MareyEdison/Dickson Story film –Lumiére Brothers.
Tirsdag 2/3 Standard klippe-principper Klip på bevægelse (øvelse)
DAMP E2003 Compositing ’Made of different parts or materials’ (Oxford Dictionary) ’a conceptual, not only technological operation’ –’Collage’ eller ’mixed.
Audiovisuel metode Grundbegreber (Wohl) Øvelser (portræt)
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Lyssætning Kontrol af skygger.
Lyssætning kontrol af skygger
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Klippe-principper.
Digital videoformidling Tidsbilledet Det statiske still-billede –Tiden står stille, et fastfrosset øjeblik (snapshot) –Tiden repræsenteres via blur (lang.
Digital videoformidling Det 2Dimensionale felt Zettl - Kap. 7.
Digital videoformidling Agenda Log & Capture (Wohl) Lyssætning (Langford/Millerson) Øvelser –Optagelser captures –Der optages studiespeak i LAB2 –Der researches.
Digital videoformidling Fredag 11/3 9 – 10: Status og opsamling på opgave 10 – 12: Pitch / fremlæggelse –Gruppedannelse (ansvarsområder) 13 – 14: Basic.
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Blender IT-komponent Blender er et avanceret gratisopen-source program som kan bruges til at fremstille 3D-modeller og animationer. Men for denne præsentation.
- Virkelighedsvarianter
Tips til videoproduktion i stor skala
Vejr, vind og luft.. Hvordan opstår vejret? Hvor kommer vinden fra?
Radar.
Kunstbilleder analyse.
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

”Parts of speech” grundbegreber

sproganalogi Filmen har ikke mindste enheder som fx’fonemer’ Filmen er grundlæggende indeksikalsk – ikke symbolsk ! Filmen har ingen ’ordbog’ Analogien holder ikke !

Institutionalisering Filmen som ’samlebåndsprodukt’ Udvikling af æstetisk terminologi forløber forskelligt i fx. Europa og US Editing, montage, klipning, redigering Fagtermer er nødvendige i internationalt ’teamwork’ Konsensus omkring Hollywood modellen Oprør og modstand mod Hollywood sker uden at redefinere de grundlæggende kategorier

ECU – Ultra nær Beskæring: Isolation af dele Funktion: Intens, subjektiverende

CU - Nær Beskæring : hår – ved ’mandlerne’ Funktion: ’intim’, ’introspektiv’

MCU – Halvnær Beskæring : brystet Funktion: ’social’ afstand, ansigt

MS – Halv total Beskæring : hoften Funktion: aktivitet og ansigtsudtryk

LS - Total Beskæring : ’luft’ omkring personer Funktion: kontekstualiserende, ’action’

WS - Heltotal Beskæring : meget rum omkring personer Funktion: omgivelserne, mennesker er ikke længere i centrum

XLS - Panorama Funktion: geografi og ’evaluering’

En ’scene’ Heltotal Total Halvtotal Halvnær Nær Ultranær

Nær [CU] Halvnær [MCU] Halvtotal [MS] 1/3 Nær [CU] Halvnær [MCU] Halvtotal [MS] 2/3 1/4 3/4

’nose room’ blikretning skaber retningsvektor – kræver ’plads’ Kan udnyttes ekspressivt ! Ved bevægelse/panorering skal kameraet være ’foran’

Filmtermer Kameravinkler: Hi-angle Low-angle Dutch-angle: ’væltede linjer’ Kamerabevægelser: Pan - Horisontalt Tilt - Vertikalt Tracking, dolly shot Crane, pedestal Zoom shot – brændvidden ændres Håndholdt vs. Steadycam

Klippetekniske termer Master shot – viser hele handlingen Over the shoulder – OTS Reverse shot – modsat indstilling Shot-reverse-shot – SRS Point of view – optisk POV * Reaction shot – emotionelt begrundet Two-shot – både MS, MCU, CU Cutaway – dækbillede Insert – detailbillede

Skærmformat 1:1.33 – standard academy 1:1.85 – widescreen

skærmformat 1:1.77 16:9 1:1.33 TV HDTV 1:1.85 Cinemascope Fra 1:1.66 Til 1:2.06 Cinemascope

HDTV-avisen 16:9

WEBTV-avisen ! 3:16 9:16

Shot-to-shot Bruge de film- og klippetekniske termer til at beskrive indslaget Ref: ”Parts of speech”