Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet 1.Om evalueringen 2.Annedorthe Kring og Stine Thulin : - om E-nyhedsbreve 3.Viktor:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Blogs for Bibliotekarer Du ka’ godt!. Dagens program •Hvem er vi? •Hvorfor er vi her? •Hvad er en blog? •Hvorfor skal vi bruge blogs? •Hvordan kan vi.
Advertisements

Peder Ohrt Projektnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
Peder Ohrt Fagligt netværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Agenda • Visionen – fra Servicessite til forvaltningssite - v. Service- og vicekommunaldirektør Bjørn Thomsen • Processen og de mange udfordringer - v.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Sprog/billeder på Internettet
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
Netnørdmøde i SEH 1 Netnørdernes på-vej-hjem møde den 21. maj 2008 kl. 17 – med tema: Web3.0 – hvad er anderledes i forhold til WEB2.0? Lokalitet:
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Magtteori I 7. September 2005.
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Virtuelle Verdener I4.september 2000 Dagens program Hvem er vi? Oplæg om kurset: format, indhold, begreber ca : besøg af journalist Abelone Glahn.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Masterpages/Otto Knudsen 1 Master Pages Master Pages i ASP.NET 2.0.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Mads, Rune og Camille - Gruppe 10
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kategorisering.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Litterært makerspace.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
STILLINGSOPSLAG avanceret laparoskopi 1-årigt betalt uddannelsesophold St. Michaels University Hospital Toronto, Canada.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
DKM - MedieNoter2 - KBJ1 Internettets historie......og kommunikationens historie.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 9: ”social” og dialogisk kommunikation på nettet.
Internettets historie...
SOFTWARE og IDEOLOGI Medier og Kommunikation
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
Kjeld Svidt September 2004 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Tekstformidling på Internettet E 2003 Tekstgenrer II: ”sociale” tekst genrer Session 9 (29/10/03)
Virtualitet - i historie Fagdidaktik, Middelfart Eigil Møller
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
ANALYSE AF WEBADFÆRD | F2003 OAW – LEKTIONSGANG 8.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 8.
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
Øvelse den 8. marts Skriv en artikel, anmeldelse, guide eller et debat indlæg til ITU's web-avis readIT Pia Svejgaard Pedersen.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Opsummering - og eksamen.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser
Laroche et. al Gruppe 1: Mette, Camilla, Gorm og Jesper
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Når du allerede mestrer de vigtigste
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet 1.Om evalueringen 2.Annedorthe Kring og Stine Thulin : - om E-nyhedsbreve 3.Viktor: - om Newsgroups, debatfora og communities 4.Pia: - Tilbagemelding på ReadIT 5.Til næste gang 6.Øvelse E-nyhedsbreve og Newsgroups

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Bulletin Board Services (BBS) Newsgroups, debatfora og communities

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet "[an] important element in cyber spatial relations is the sharing of information. It is not sharing in the sense of the transmission that binds communities in cyberspace. It is the ritual of sharing of information that pulls it together". Jones, Steven "Understanding community in the information age”. (1995) Newsgroups, debatfora og communities

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet “Content will have a place on the Internet, possibly a substantial place. However, its place will likely be subordinate to that of business and personal communication.” Andrew Odlyzko, "Content is not king" Newsgroups, debatfora og communities

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet "Sociale" genrer på nettet: Debatfora (emnebaserede diskussioner mellem forskellige usere. Deling af viden og egne erfaringer. Mere eller mindre i dialog med folk, der styrer site). Kan være baseret.Debatfora (emnebaserede diskussioner mellem forskellige usere. Deling af viden og egne erfaringer. Mere eller mindre i dialog med folk, der styrer site). Kan være baseret. Weblogs (kommunikerer typisk i et "blogcluster", forholder sig til andres blogs,comments-funktion).Weblogs (kommunikerer typisk i et "blogcluster", forholder sig til andres blogs,comments-funktion). Øvrige community sites (indlæg, artikler, , maillists, weblogs, newsgroups, online spil, chat rooms, videoconferencer, virtuelle rum).Øvrige community sites (indlæg, artikler, , maillists, weblogs, newsgroups, online spil, chat rooms, videoconferencer, virtuelle rum). Newsgroups, debatfora og communities

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet ”Social" formidling: Vidensudveksling (ex. gravide).Vidensudveksling (ex. gravide). Diskussion - synspunkter (ex. politik).Diskussion - synspunkter (ex. politik). Skabelse af fælles identitet (ex. spil, ”minoriteter”, kulturelle enheder).Skabelse af fælles identitet (ex. spil, ”minoriteter”, kulturelle enheder). Fokus på produkt(er) (ex. skat, cykler).Fokus på produkt(er) (ex. skat, cykler). Evaluering/udvikling (ex. siteudvikling)Evaluering/udvikling (ex. siteudvikling) Newsgroups, debatfora og communities

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Overvejelser: Tekniske ressourcer (viden).Tekniske ressourcer (viden). Personalemæssige ressourcer.Personalemæssige ressourcer. Økonomi.Økonomi. Angst for hvad dialog vil føre til (kritik) /brugerorienteret styring (udvikling)Angst for hvad dialog vil føre til (kritik) /brugerorienteret styring (udvikling) Newsgroups, debatfora og communities

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Argumentationer for social formidling: Øger fornemmelsen af tilhørsforhold.Øger fornemmelsen af tilhørsforhold. Øget "stickiness" (folk vender tilbage).Øget "stickiness" (folk vender tilbage). Øger mulighed for hurtig forbedring af funktioner/site.Øger mulighed for hurtig forbedring af funktioner/site. Signalerer åbenhed.Signalerer åbenhed. Skaber mulighed for udveksling og akkumulation af videnSkaber mulighed for udveksling og akkumulation af viden Ultimativ database af ekspertvidenUltimativ database af ekspertviden Indragelse af brugere – brugerorienteret design uden at lave bekostelige undersøgelser.Indragelse af brugere – brugerorienteret design uden at lave bekostelige undersøgelser. Newsgroups, debatfora og communities

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Definition af community (en af mange): “Virtual communities are social aggregations that emerge from the Net when enough people carry on those public discussions long enough, with sufficient human feeling, to form webs of personal relationships in cyberspace”. Rheingold, Howard. "A Slice of Life in My Virtual Community." June, Rheingold, Howard. "A Slice of Life in My Virtual Community." June, Community: fællesskab -> samfund. Netværk af forbindelser melllem medlemmer der diskuteres fælles værdsatte emner. Forholdet mellem medlemmer og tilknytning til community skaber over en tid en oplevelse af "delt historie”. Newsgroups, debatfora og communities

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet asynchronous synchronicity synchronous spatiality non- spatial single point, meet place extended spatial persistency persistent Virtual worlds, chat worlds BBS, newsgrou ps forums Webcam s videoco nf Weblogs, maillist chat rooms FPS games: Counterstrike, Wolfenstein, Quake Newsgroups, debatfora og communities

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Diskussionsfora: Synkrone fora (chat, virtuelle verdener).Synkrone fora (chat, virtuelle verdener). Asynkrone fora (mailinglister, online forum, brevkasse)Asynkrone fora (mailinglister, online forum, brevkasse) Newsgroups, debatfora og communities

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Eksempler: ”En slags elektronisk opslagstavle”:”En slags elektronisk opslagstavle”: Newsgroup, med en høj grad af selvjustits, hvor emnet sorterer brugeren:Newsgroup, med en høj grad af selvjustits, hvor emnet sorterer brugeren: Et online debatforum med høj grad af ekspertviden:Et online debatforum med høj grad af ekspertviden: Newsgroups, debatfora og communities

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Et debatforum med fokus på identitet:Et debatforum med fokus på identitet: forums.com/viewtopic.php?t=16801&postdays=0&postorder=as c&highlight=paint&start=30 forums.com/viewtopic.php?t=16801&postdays=0&postorder=as c&highlight=paint&start=30 forums.com/viewtopic.php?t=16801&postdays=0&postorder=as c&highlight=paint&start=75 forums.com/viewtopic.php?t=16801&postdays=0&postorder=as c&highlight=paint&start=75 Newsgroups, debatfora og communities

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Supportforum:Supportforum: Vidensdeling – pointsystem:Vidensdeling – pointsystem: Et alsidigt kommunikationsforum:Et alsidigt kommunikationsforum: Newsgroups, debatfora og communities

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Elementer til at skabe debatfora. Tilvejebringe værktøjer til soc. interaktion.Tilvejebringe værktøjer til soc. interaktion. Skabe og fastholde identitet/sympati.Skabe og fastholde identitet/sympati. Provokere, opfordre til dialog.Provokere, opfordre til dialog. Forankre og udstikke regler for dialog.Forankre og udstikke regler for dialog. Sørge for at dialogen forbliver konstruktiv.Sørge for at dialogen forbliver konstruktiv. Samle op - bringe nye emner på banen - holde dialogen i gangSamle op - bringe nye emner på banen - holde dialogen i gang Newsgroups, debatfora og communities

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Elementer til at skabe indentitet i debat. Opfylde udækkede behov.Opfylde udækkede behov. Definere fællesskabets karakter (demografisk, geografisk, emne, aktivitet - livssfære).Definere fællesskabets karakter (demografisk, geografisk, emne, aktivitet - livssfære). Titel og tagline (eksempler?).Titel og tagline (eksempler?). Mission statementMission statement NetiquetteNetiquette FeedbackFeedback Newsgroups, debatfora og communities

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Problemer ved debatfora. Væsentlig information kan være svær at finde (for mange, lange diskussioner -primitive søgemuligheder).Væsentlig information kan være svær at finde (for mange, lange diskussioner -primitive søgemuligheder). Svært at orientere sig for nytilkommere, da nye diskussioner ofte har rod i gamlediskussioner.Svært at orientere sig for nytilkommere, da nye diskussioner ofte har rod i gamlediskussioner. Det kan være svært at ”styre” (dobbeltposts), fastholde "kammertonen” (konflikter, dårlige vibs).Det kan være svært at ”styre” (dobbeltposts), fastholde "kammertonen” (konflikter, dårlige vibs). Intern og lukket gruppe, der ikke er åben for nye "medlemmer”Intern og lukket gruppe, der ikke er åben for nye "medlemmer” Uvæsentlig tomgangssnak.Uvæsentlig tomgangssnak. ”Døde" diskussioner”Døde" diskussioner Newsgroups, debatfora og communities

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Tilbagemelding ReadIT

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Branding ved Søren Schultz, Framfab Litteratur: (1) Side : Lindström/Andersen: Brand Building on the Internet Til næste gang

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Det danske firma Zepto er kendte for deres bærbare computere, som har vundet en del priser. Deres hjemmeside tilbyder dog hverken nyhedsbrev eller debatforum. 1) Diskutér hvad henholdsvist et debatforum og et nyhedsbrev skulle kunne levere af tilbud til brugerne. Hvorfor ville det være en god idé? 2) Lav to beskrivelser af henholdsvis Zeptos nyhedsbrev og debatforum, som Du/I forestiller dig/jer de skal være. Disse beskrivelser skulle kunne ligge på Zeptos hjemmeside og fungere som lokkemiddel overfor brugerene til at deltage i de to ”community”-tilbud. Både opgave 1 og 2 skal laves i word. Husk at teksterne skal være kortfattede, lette at forstå, overskueligt sat op og samtidig fungere som ”appetitvækker”. Ca tegn pr. person. Opgaven skal sendes til Pia og Viktor senest 18. april. Øvelse 9